Βεροίας Παντελεήμων: Την Κυριακή 10 Οκτωβρίου το πρωί, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμων λειτούργησε και κήρυξε τον θείο λόγο στον πανηγυρίζοντα Ιερό Ναό Υπαπαντής του Κυρίου Πατρίδας, με την ευκαιρία της επερχόμενης εορτής του Αγίου Φιλοθέου του Κοκκίνου Πατριάρχου Κωνσταντινουπόλεως.
Ο Σεβασμιώτατος στην ομιλία του ανέφερε μεταξύ άλλων:
«Καί ιδών αυτήν ο Κύριος ευσπλαγχνίσθη επ’ αυτή καί είπεν αυτή· μή κλαίε».
Στήν είσοδο τής πόλεως Ναΐν ο Χριστός καί τό πλήθος πού τόν ακολουθεί συναντούν μία νεκρική πομπή. Μία μητέρα συνοδεύει τόν νεκρό υιό της στήν τελευταία του κατοικία, καί όλη η πόλη συμπαραστέκεται στή θλίψη καί στήν οδύνη της.
Η εξέλιξη τής συναντήσεως είναι γνωστή. Ο Χριστός δέν μένει ασυγκίνητος στόν πόνο τής μητέρας, η οποία δοκιμάζει μετά τή στέρηση τού συζύγου της καί τή στέρηση τού μοναδικού της παιδιού.
«Καί ιδών αυτήν ο Κύριος ευσπλαγχνίσθη επ’ αυτή καί είπεν αυτή· μή κλαίε», σημειώνει ο ιερός ευαγγελιστής. Αισθάνθηκε ο Χριστός τόν πόνο της καί τήν προέτρεψε νά μήν κλαίει. Η προτροπή του όμως δέν ήταν ένας κενός λόγος από αυτούς πού λέμε συνήθως γιά νά παρηγορήσουμε τούς συνανθρώπους μας, όταν δέν μπορούμε νά κάνουμε κάτι άλλο. Γιά τόν Χριστό η προτροπή αυτή έχει περιεχόμενο καί ουσία, γιατί δέν προτρέπει απλώς τή χήρα μητέρα νά μήν κλαίει, αλλά προχωρεί ένα βήμα πιό πέρα καί αναιρεί τήν αιτία τής θλίψεώς της, καταργεί τόν λόγο γιά τόν οποίο η πονεμένη μητέρα θρηνεί καί οδύρεται, ανασταίνοντας τό παιδί της.
Θαύμα μοναδικό είναι η ανάσταση τού νεκρού νέου τής Ναΐν. Θαύμα τής αγάπης τού Χριστού πού ξαναδίδει τή ζωή σέ ένα νέο παιδί πού τήν έχασε πρόωρα. Θαύμα τής αγάπης τού Χριστού γιά μία μητέρα πού αποκτά καί πάλι τήν ελπίδα καί τό στήριγμά της. Θαύμα τής αγάπης τού Χριστού όμως καί πρός όλους τούς ανθρώπους είναι η ανάσταση τού νεκρού, γιατί δείχνει ότι ο Χριστός είναι ο κύριος τής ζωής, καί ο θάνατος δέν υπερβαίνει τή δύναμή του. Μπορεί ο θάνατος νά είναι συνέπεια τής αμαρτίας καί νά αποτελεί τό κοινό τέλος όλων τών ανθρώπων, όμως καί αυτός υπόκειται στή δύναμη τού Χριστού. Ο Χριστός είναι αυτός πού ορίζει τόν χρόνο καί τόν τρόπο μέ τόν οποίο λειτουργεί στή ζωή μας. Ο Χριστός είναι αυτός ο οποίος μέ τό σημερινό θαύμα τής αναστάσεως τού νέου τής Ναΐν μάς διδάσκει ότι ο θάνατος μπορεί νά αποτελεί ένα γεγονός στή ζωή τού ανθρώπου, αλλά δέν αποτελεί τήν οριστική κατάληξή της. Διότι ο Θεός δέν έπλασε τόν άνθρωπο γιά τόν θάνατο, αλλά γιά τή ζωή, τόν έπλασε γιά νά ζήσει αιώνια κοντά του, εφόσον βεβαίως έχει ζήσει κατά τήν επίγεια ζωή του σύμφωνα μέ τό θέλημα καί τίς εντολές του.
Τήν πραγματικότητα αυτή επιβεβαιώνουν καί οι άγιοι τής Εκκλησίας μας πού τιμούμε καθημερινά, πού προσκυνούμε τά σεπτά καί χαριτόβρυτα λείψανά τους, πού ασπαζόμεθα τίς ιερές τους εικόνες, πού βιώνουμε τά θαύματά τους, πού ακούμε τόν λόγο τους καί διδασκόμεθα από τή ζωή τους. Γιατί οι άγιοι τής Εκκλησίας μας δέν είναι νεκροί αλλά ζώντες. Ζούν εν Χριστώ, ζούν μέσα στήν Εκκλησία, ζούν ανάμεσα στούς πιστούς καί ακούν τίς προσευχές μας καί πρεσβεύουν στόν Θεό γιά χάρη μας καί θαυματουργούν στή ζωή μας.
Καί έναν τέτοιο άγιο τής Εκκλησίας μας, ο οποίος εορτάζει αύριο, έχουμε καθιερώσει όμως από χρόνια νά τιμούμε εδώ στήν ενορία σας, τιμούμε σήμερα. Τιμούμε τόν άγιο Φιλόθεο τόν Κόκκινο, πατριάρχη Κωνσταντινουπόλεως, τόν φίλο καί συνέκδημο τού άλλου μεγάλου αγίου, τού αγίου Γρηγορίου τού Παλαμά, αρχιεπισκόπου Θεσσαλονίκης, τού θαυματουργού, τόν οποίο τιμά ιδιαιτέρως η τοπική μας Εκκλησία ως ασκητή στή Σκήτη τής Βεροίας.
Καί όπως ο άγιος Φιλόθεος ο Κόκκινος τιμούσε τόν φίλο του καί συναγωνιστή του στόν αγώνα εναντίον τών κακοδοξιών τού Βαρλαάμ καί τού Ακινδύνου, έτσι καί εμείς τιμούμε σήμερα τή μνήμη του καί αναθεωρούμε, κατά τήν προτροπή τού πρωτοκορυφαίου αποστόλου Παύλου, τού ιδρυτού τής τοπικής μας Εκκλησίας, «τήν έκβασιν τής αναστροφής» του. Διότι αυτό είναι τό νόημα τής τιμής τών αγίων καί τού εορτασμού τής μνήμης τους. Είναι νά διδαχθούμε από τή ζωή τους καί από τίς αρετές τους. Καί ο άγιος Φιλόθεος ο Κόκκινος μάς διδάσκει μέ τή βαθειά πίστη καί αγάπη του στόν Χριστό πού τόν οδήγησε όχι μόνο νά τού αφιερώσει τή ζωή του, αλλά καί νά αγωνισθεί υπέρ τής αληθείας καί τών δικαίων τής Εκκλησίας. Μάς διδάσκει μέ τήν πιστότητά του στήν Εκκλησία καί τή διδασκαλία της. Μάς διδάσκει μέ τήν εγκράτεια καί τήν ασκητικότητα μέ τήν οποία έζησε καί στό Άγιο Όρος καί ως πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως. Μάς διδάσκει μέ τόν σεβασμό καί τήν τιμή πού απέδιδε στήν Υπεραγία Θεοτόκο καί στούς αγίους τής Εκκλησίας μας, γιά πολλούς από τούς οποίους συνέθεσε ύμνους καί εγκώμια. Μάς διδάσκει ακόμη μέ τήν προσευχή του, η οποία αποτελούσε γι’ αυτόν διαρκές εντρύφημα καί πηγή δυνάμεως καί χάριτος, καί ιδιαίτερα ηνοερά προσευχή, τήν οποία ασκούν οι μοναχοί καί ιδιαίτερα οι Αγιορείτες.
Δέν έχει σημασία, άν ο άγιος Φιλόθεος ο Κόκκινος έζησε πρίν από 650 περίπου χρόνια. Συνεχίζει νά ζεί καί νά μάς διδάσκει μέ τό παράδειγμά του, νά μάς διδάσκει μέσα από τά έργα του. Σέ μάς, λοιπόν, επαφίεται, εάν θέλουμε νά αισθανόμεθα τή ζώσα παρουσία του στή ζωή μας καί στή ζωή τής Εκκλησίας μας, εάν θέλουμε πράγματι νά τόν τιμούμε, όπως αρμόζει στούς αγίους τής Εκκλησίας μας, τούς οποίους ετίμησε ο Θεός, νά μιμούμεθα τή ζωή του. Γιατί έτσι θά αξιωθούμε καί εμείς μέ τή χάρη καί τή δύναμη τού Χριστού νά υπερβούμε τόν θάνατο καί νά ζήσουμε αιωνίως στή χαρά τής βασιλείας του, εκεί όπου ζεί καί ευφραίνεται καί ο άγιος Φιλόθεος ο Κόκκινος καί όλοι οι άγιοι τής Εκκλησίας μας καί οι σήμερα εορταζόμενοι αλλά καί όλοι όσους τιμά η ενορία σας, πρεσβεύοντας καί γιά τήν ενορία σας καί γιά τόν καθένα σας προσωπικά.
Δείτε εδώ περισσότερες φωτογραφίες