ΠΑΤΡΙΑΡΧΗΣ ΒΑΡΘΟΛΟΜΑΙΟΣ: Η πανδημία, οι νέοι, η κατάσταση στο εσωτερικό των Ορθοδόξων Εκκλησιών, το «αγκάθι» της Ουκρανίας, οι σχέσεις με το Πατριαρχείο Μόσχας και τα 30 χρόνια που συμπληρώνονται το 2021 από την ημέρα ανάρρησής του στον θρόνο του Αρχιεπισκόπου Κωνσταντινουπόλεως, Νέας Ρώμης και Οικουμενικού Πατριάρχη αποτελούν τα βασικά θέματα της συνέντευξης-σταθμός με ιστορικές προεκτάσεις που παραχωρεί στο «Βήμα της Κυριακής» ο Οικουμενικός Πατριάρχης κ.κ. Βαρθολομαίος.
Σε μια σπάνια κατάθεση ψυχής και «εγκαταλείποντας» για πρώτη φορά την αρχαΐζουσα, ο Προκαθήμενος της Ορθοδοξίας χαρακτηρίζει απαράδεκτη έναντι των θυμάτων και του πόνου την αμφισβήτηση της COVID-19 και προκλητική τη στάση κληρικών κατά της πανδημίας, τονίζοντας ότι σύμφωνα με την Καινή Διαθήκη «όποιος δεν αγαπά τον άνθρωπο δεν μπορεί να αγαπήσει τον Θεό».
Δηλώνει εντυπωσιασμένος από την αυτοθυσία των γιατρών και των νοσηλευτών, δημοσιοποιεί την απόφασή του να εμβολιαστεί και καλεί τους νέους να μη φοβούνται.
Μεταξύ άλλων ο κ. Βαρθολομαίος χαρακτηρίζει απαράδεκτη έναντι των θυμάτων και του πόνου την αμφισβήτηση του COVID-19 και προκλητική τη στάση κληρικών κατά της πανδημίας, τονίζοντας ότι σύμφωνα με την Καινή Διαθήκη «όποιος δεν αγαπά τον άνθρωπο δεν μπορεί να αγαπήσει τον Θεό».
«Ακόμη προκλητικότερο είναι όταν τέτοιες απόψεις διατυπώνονται από Χριστιανούς, συχνά από κληρικούς, οι οποίοι αυτοανακηρύσσονται υπερασπιστές ενός δικού τους Θεού», αναφέρει σε μια αποστροφή του λόγου του σχολιάζοντας τους αρνητές του κορονοϊού.
«Η πανδημία άλλαξε την κοινωνική ζωή, την καθημερινότητά μας, τη συμμετοχή μας στη ζωή της Εκκλησίας. Ολη αυτή την περίοδο μας συγκλονίζουν τα δεινά αμέτρητων συνανθρώπων μας και μας εντυπωσιάζει η αυτοθυσία των ιατρών και των νοσηλευτών. Γι’ αυτό είναι απαράδεκτο, ενώπιον τόσων θυμάτων και τόσου πόνου, να υπάρχουν άνθρωποι οι οποίοι αρνούνται την πραγματικότητα της πανδημίας, θεωρώντας την κατασκεύασμα διαφόρων κύκλων. Ακόμη προκλητικότερο είναι όταν τέτοιες απόψεις διατυπώνονται από χριστιανούς, συχνά από κληρικούς, οι οποίοι αυτοανακηρύσσονται υπερασπιστές ενός δικού τους Θεού.
Η Καινή Διαθήκη διαβεβαιώνει ότι όποιος δεν αγαπά τον άνθρωπο δεν μπορεί να αγαπήσει τον Θεό. Αυτοί αδιαφορούν για την προστασία του συνανθρώπου. Η απόρριψη της μάσκας και όλων των μέτρων προφύλαξης δεν προέρχεται απλώς από άγνοια αλλά από νέκρωση της αγάπης μέσα τους. Η επιστήμη, όταν ανοίγει ευοίωνες προοπτικές για το μέλλον της ανθρωπότητας, είναι δώρο του ουρανού. Φυσικά και δεν θίγεται η πίστη μας όταν ακολουθούμε τις οδηγίες των ειδικών. Ούτε οι περιορισμοί συμμετοχής στις Ακολουθίες μειώνουν τη σημασία του ναού και των τελουμένων εν αυτώ για τη ζωή των πιστών. Τα προστατευτικά μέτρα δεν στρέφονται κατά της Εκκλησίας. Προστατεύουν τους πιστούς, οι οποίοι, όπως όλοι, είναι εξίσου ευάλωτοι από τον ιό», σημείωσε στο ΒΗΜΑ.
Ερωτηθείς αν και ο ίδιος προτίθεται να εμβολιαστεί παραδέχτηκε: «Ασφαλώς και θα κάνω το εμβόλιο. Αλλωστε, θεωρώ ότι αυτό επιβάλλεται και από την ηλικία μου. Κοντεύω τα 81, οπότε ανήκω στις ηλικιακές ομάδες που πρέπει να εμβολιαστούμε. Δεν είναι όμως μόνο θέμα ανάγκης ή επιλογής, αλλά και ευθύνης προς τον συνάνθρωπο. Γι’ αυτό ελπίζω σύντομα να εμβολιαστεί μεγάλο μέρος του παγκόσμιου πληθυσμού ώστε να παύσει η διασπορά του φονικού ιού. Βέβαια, μέχρι τότε οφείλουμε όλοι να τηρούμε με ακρίβεια τα προστατευτικά μέτρα για να μη θρηνήσουμε περισσότερα θύματα».
Τοποθετούμενος για το μέγιστο ζήτημα με τη Θεία Κοινωνία σχολίασε: «Η Εκκλησία μας δεν βρίσκεται για πρώτη φορά στην ιστορία της αντιμέτωπη με μια πανδημία και τις ανασφάλειες που αυτή προκαλεί. Στην αρχή της υγειονομικής κρίσης απευθύναμε επιστολή προς τους αδελφούς Ορθοδόξους Προκαθημένους για να πληροφορηθούμε και τις δικές τους σκέψεις πάνω στο ζήτημα. Οι θέσεις τους συνέπιπταν με αυτές του Οικουμενικού Πατριαρχείου. Ετσι, τον Ιούνιο, η Αγία και Ιερά Σύνοδος υπενθύμισε ότι η Εκκλησία παραμένει σταθερή και αμετακίνητη στη διδασκαλία της ως προς την ουσία του Μυστηρίου της Θείας Ευχαριστίας, το οποίο είναι αδιαπραγμάτευτο».
Ο Οικουμενικός Πατριάρχης δεν παρέλειψε να αναφερθεί και στο ουκρανικό εκκλησιαστικό ζήτημα, λίγες μόνο μέρες πριν από την επέτειο παράδοσης του Τόμου, δηλώνοντας-άραγε εθελοτυφλώντας;- πως “σχίσμα στην Ορθοδοξία ΔΕΝ υπάρχει” και παραμένοντας αμετακίνητος στις θέσεις του που μας έφεραν στηn σημερινή κατάσταση υποστηρίζοντας : “Δεν έχω δικαίωμα να κάνω ούτε βήμα πίσω”.
Για την στάση της Ρωσικής Εκκλησίας είπε πως είναι απλά μια “διαφορετική θεώρηση” και η διακοπή της κοινωνίας με το Οικουμενικό Πατριαρχείο και τις άλλες Ορθόδοξες Εκκλησίες που αναγνώρισαν την Αυτοκεφαλία της Ουκρανίας είναι μια “λανθασμένη ενέργεια”.
“Πιο κοφτερός από κάθε μαχαίρι ο λόγος της Αληθείας. Τη μαρτυρεί η ιστορία, οι πηγές, τα έγγραφα, τα γεγονότα. Την αλλοιώνουν χρήματα, εκφοβισμοί, προπαγάνδα και όνειρα θερινής νυκτός. Ε όχι! Στώμεν καλώς!” τονίζει.
Ο Οικουμενικός Πατριάρχης αντέκρουσε και την κατηγορία ότι συμπεριφέρεται ως “Πάπας της Ανατολής”, την οποία θεωρεί “ψέμα και προπαγάνδα”.
“Στην πραγματικότητα, το πρόβλημα δεν είναι το Ουκρανικό Αυτοκέφαλο, ούτε οι δήθεν ανυπόστατες ή άκυρες χειροτονίες της Ουκρανικής Ιεραρχίας, που κάποιοι σκόπιμα επικαλούνται. Ο στόχος είναι να αφαιρεθούν αυτές οι μοναδικές ευθύνες του Θρόνου της Κωνσταντινουπόλεως και να περιέλθουν σε άλλα χέρια”. Και για το λόγο αυτό υποστηρίζει πως κάτι τέτοιο δεν μπορεί να το δεχθεί.
Τέλος, ο Πατριάρχης αναφέρεται στην επέτειο των 30 χρόνων της Πατριαρχίας του κλείνοντας με την ευχή “να ζήσουμε την επαναλειτουργία της Θεολογικής Σχολής της Χάλκης”.