ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΦΙΛΟΘΕΟΣ – Στη μεγάλη γιορτή της πόλης, αύριο του Αγίου Δημητρίου, δεν θα είναι παρών, καθώς οι γραφειοκρατικές διαδικασίες δεν έχουν ολοκληρωθεί και η ενθρόνισή του έχει οριστεί για τις 25 Νοεμβρίου στον Ιερό Ναό της Του Θεού Σοφίας.
Ο νέος Μητροπολίτης Θεσσαλονίκης, Φιλόθεος, ο οποίος εκλέχθηκε από την Ιερά Σύνοδο της Ιεραρχίας της Εκκλησίας της Ελλάδος στις 9 Οκτωβρίου, σε αντικατάσταση του εφησυχάζοντα πλέον κ. Άνθιμου στέλνει μέσω της Voria.gr τις ευχές του στην πόλη και στους πιστούς και σημειώνει πως νοερά θα είναι μαζί τους.
«Θέλω να απευθυνθώ στο πλήρωμα της Ιεράς Μητροπόλεως Θεσσαλονίκης, αλλά και σε όλους τους προσκυνητές του Μεγαλομάρτυρος Αγίου μας, όπως και σε κάθε κάτοικο της πόλης. Εύχομαι σε όλους να έχουν τον Προστάτη και Πολιούχο μας Μεγαλομάρτυρα Άγιο Δημήτριο ως πρέσβη τους ακοίμητο ενώπιον του Θεού, να εμπνέονται από την πίστη και το αγωνιστικό του φρόνημα, ώστε να μην κάμπτονται από τις δυσκολίες της καθημερινότητας και να ζουν πάντοτε υπό την σκέπη του Θεού του Αγίου Δημητρίου στην όμορφη πόλη μας», λέει σε συνέντευξή του στη Voria.gr ο κ. Φιλόθεος.
Ο 46χρονος επίσκοπος Ωρεών γνωρίζει καλά πως έρχεται σε μια μεγάλη Μητρόπολη με πολλές ενορίες, πλούσιο φιλανθρωπικό έργο κι αντικαθιστά τον κ. Άνθιμο, μια ισχυρή προσωπικότητα, με πείσμα και πυγμή, με θέσεις και απόψεις πέρα από τη θεολογία, τις οποίες υποστήριζε όλα αυτά τα χρόνια με πάθος. Στα 89 του χρόνια και με προβλήματα υγείας ο κ. Άνθιμος πήρε τη γενναία απόφαση και παραιτήθηκε από τα ιερατικά του καθήκοντα έχοντας συμπληρώσει έναν 60ετή κύκλο μέσα στους κόλπους της εκκλησίας, σχεδόν τα 20 τελευταία ως Μητροπολίτης Θεσσαλονίκης.
Οι δύο τους θα συνυπάρξουν κάτω από την ίδια στέγη στο Επισκοπείο, κάτι που επισημαίνει στον κ. Άνθιμο ο νέος Μητροπολίτης στην τακτική τους τηλεφωνική επικοινωνία.
«Την Ιερά Μητρόπολη Θεσσαλονίκης έχουν διαποιμάνει εκλεκτοί Ιεράρχες με τελευταίο τον Παναγιώτατο Μητροπολίτη κ. Άνθιμο, του οποίου η πατρική ευχή και ευλογία αποτελεί πολύτιμο εφόδιό μου, εφόσον μάλιστα θα ζούμε μαζί στο Επισκοπείο και έτσι θα έχω πλέον την κύρια ευθύνη για τη φροντίδα του, έχοντας στόχο να υπάρξω για Εκείνον στοργικός υιός», αναφέρει ο κ. Φιλόθεος και προσθέτει: «Καλούμαι να συνεχίσω το έργο των προκατόχων μου, το οποίο επιτέλεσαν με την πρόθυμη συναντίληψη και συνεργασία των Κληρικών και των λαϊκών αδελφών μας. Προτεραιότητα του κάθε Επισκόπου ήταν και είναι να παραπέμπει στον Χριστό και τούτο γίνεται κατεξοχήν μέσα από την λειτουργική ζωή, γιατί έτσι γνωρίζεται από τους ανθρώπους και γνωρίζει τους ανθρώπους. Ταυτόχρονα από τη Λειτουργία αρχίζει το κάθε εκκλησιαστικό έργο, αγκαλιάζοντας τη ζωή και τις δραστηριότητες των ανθρώπων. Επιθυμώ, λοιπόν, να γνωρίσω τον ιερό Κλήρο και τους πιστούς μας, να συμμεριστώ τις αγωνίες, τις λύπες και τις χαρές τους και να αγωνιστώ μαζί τους στην κοινή πίστη και την κοινή ζωή της εκκλησιαστικής μας κοινότητας».
Η Μητρόπολη Θεσσαλονίκης δεν είναι εύκολη στη διαχείρισή της, λόγω του μεγάλου αριθμού των ενοριών και του έργου της και λογικά η οικονομική διαχείριση είναι ένας τομέας που θα αγχώνει τον κ. Φιλόθεο.
«Το ρήμα “αγχώνομαι” δεν θα το χρησιμοποιούσα. Προτιμώ να πω ότι με απασχολεί. Με απασχολεί ώστε η εμπιστοσύνη των πιστών προς εμάς μέσα από τη διαχείριση των προσφορών τους για το φιλανθρωπικό έργο να είναι τέτοια που θα αξιοποιεί αυτές τις προσφορές για να γίνεται πραγματικότητα η προτροπή του Αποστόλου Παύλου, “οι έχοντες περισσεύματα να δίνουν σε όσους στερούνται και έτσι να υπάρξει ισότητα”. Και είμαι βέβαιος ότι αυτή την αγωνία μου συμμερίζονται και όλοι οι συνεργάτες, κληρικοί και λαϊκοί, στην Ιερά Μητρόπολη. Γιατί, όπως μέχρι σήμερα, έτσι και τώρα, όλοι μαζί θα συνεχίσουμε και θα προσπαθήσουμε να επαυξήσουμε το σημαντικό φιλανθρωπικό και κοινωνικό έργο της τοπικής Εκκλησίας μας. Η διαφάνεια, η τιμιότητα και η διαρκής λογοδοσία είναι οι απολύτως απαραίτητες και αναγκαίες προϋποθέσεις που θα πρέπει να υπάρχουν σε κάθε οικονομική διαχείριση εκκλησιαστικού νομικού προσώπου, “ως του Θεού εφορώντος”, σύμφωνα με την χαρακτηριστική έκφραση του 12ου Κανόνα της 7ης Οικουμενικής Συνόδου», έρχεται αβίαστα η απάντησή του.
Έχοντας στο παρελθόν ζήσει κάποιο διάστημα στην πόλη, καθώς όταν ολοκλήρωσε τις σπουδές του στη Θεολογική Σχολή Αθηνών, έκανε μεταπτυχιακό στην Εκκλησιαστική Ιστορία στο ΑΠΘ, ξέρει πως είναι μια φοιτητούπολη, με πολλούς νέους, άλλους κοντά κι άλλους σε απόσταση από την εκκλησία. Είναι ένα στοίχημα γι΄αυτόν να προσεγγίσει όσο το δυνατόν περισσότερους κι άραγε πώς θα το καταφέρει;
«Πολύ σωστά επισημαίνετε ότι η Θεσσαλονίκη έχει πολλούς νέους ανθρώπους, αρκετοί από τους οποίους συμμετέχουν ενεργά στη ζωή της εκκλησιαστικής κοινότητας και άλλοι, οι περισσότεροι, έχουν πιο “χαλαρή” σχέση ή και καμία σχέση. Θεωρώ ότι ο καλύτερος τρόπος προσέγγισης των νέων ανθρώπων, είναι να παραμένουμε απλοί και αυθεντικοί, να προσπαθούμε να μιλάμε την “ίδια γλώσσα” και να μην διαφέρουν τα λόγια μας από τον τρόπο της ζωής μας. Οι νέοι άνθρωποι δεν ψάχνουν τόσο για αυθεντίες, όσο για αυθεντικότητα από εκείνους που τους προσεγγίζουν και γνησιότητα ως προς τα κίνητρα αυτής της προσέγγισης, που δεν μπορούν να είναι άλλα από την γνωριμία των νέων με την πρόταση ζωής που φέρνει ο Χριστός διά της Εκκλησίας Του στον κόσμο», απαντά στη σχετική ερώτηση της Voria.
Οι θέσεις του είναι σαφείς και δεν διστάζει να εκφράσει άποψη για όλα τα θέματα της επικαιρότητας, αλλά και αυτά που διαχρονικά αποτελούν ένα «αγκάθι» για την ιεραρχία της Εκκλησία της Ελλάδος, τα μέλη της οποίας αποφεύγουν να τα θέτουν στο τραπέζι της συζήτησης ή να απαντήσουν ευθέως.
Για παράδειγμα, σε ό,τι αφορά τη σχέση πολιτείας- εκκλησίας, ο νέος Μητροπολίτης Θεσσαλονίκης, δηλώνει ότι «πρέπει να είναι διακριτοί οι ρόλοι αλλά αυτό δεν αναιρεί την ανάγκη συνεργασίας μεταξύ των δύο φορέων διότι διακονούν τους ίδιους ανθρώπους», κι «αυτό όχι για να εξασφαλιστούν τα συμφέροντα του κράτους ή της εκκλησίας, αλλά των ανθρώπων, πρέπει δηλαδή να υπάρχει ενιαίο και κοινό μέτωπο στον τομέα της προσφοράς προς τους ανθρώπους».
Με ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρακολουθεί αυτές τις μέρες τον πόλεμο στο Ισραήλ, που απειλεί να αποτελέσει τη θρυαλλίδα για όλη τη Μέση Ανατολή. Συμμερίζεται, όπως είπε, απόλυτα τη δήλωση του Οικουμενικού Πατριάρχη κ. Βαρθολομαίου πως «όλοι οι ιεροί τόποι ανεξαιρέτως πρέπει να γίνονται σεβαστοί, ιδιαίτερα όταν εντός τους βρίσκουν καταφύγιο άμαχοι και οι άμαχοι δεν μπορούν να αποτελούν στόχο κανενός» και στέκεται ιδιαίτερα στον ρόλο που μπορούν να παίξουν οι θρησκευτικοί ηγέτες σε τέτοιες κρίσεις.
«Πιστεύω ότι οι θρησκευτικοί ηγέτες οφείλουν να δώσουν με κάθε τρόπο και μέσο τη μαρτυρία περί της ανάγκης για ειρήνευση των ανθρώπων και των λαών. Δεν γνωρίζω, βέβαια, κατά πόσον οι ισχυροί του κόσμου θα ενωτισθούν τέτοιες φωνές, όπως η έκκληση που απηύθηνε αυτές τις ημέρες τόσον ο Παναγιώτατος Οικουμενικός Πατριάρχης μας κ. Βαρθολομαίος, όσο και ο Μακαριώτατος Αρχιεπίσκοπός μας κ. Ιερώνυμος και ολόκληρη η Ιεραρχία της Εκκλησίας της Ελλάδος, όπως και οι ηγέτες των θρησκευτικών κοινοτήτων των Ιεροσολύμων. Το σίγουρο πάντως είναι ότι στην Εκκλησία προσευχόμαστε διαρκώς “υπέρ της ειρήνης του σύμπαντος κόσμου” και για να έχει αυτή η προσευχή μας και έμπρακτη εφαρμογή θα πρέπει ο καθένας μας να ειρηνεύει με την οικογένειά του, τις συναναστροφές του και όλους τους ανθρώπους, ανεξαρτήτως οποιασδήποτε διάκρισης. Και τούτο γιατί η επικράτηση της ειρήνης θα πρέπει να αρχίζει από τον καθένα μας και να επεκτείνεται σιγά-σιγά και στους άλλους, μέχρι το παγκόσμιο επίπεδο», αναφέρει.
Η ενθρόνιση του νέου Μητροπολίτη Θεσσαλονίκης θα γίνει το Σάββατο 25 Νοεμβρίου στον Ιερό Ναό της Του Θεού Σοφίας. Μέχρι τότε, όπως ορίζουν οι κανόνες της εκκλησίας, δεν θα βρεθεί στην πόλη, ενώ στις εκδηλώσεις για τη γιορτή του πολιούχου Αγίου Δημητρίου και της επετείου της 28ης Οκτωβρίου θα παραστεί ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών κ. Ιερώνυμος ως τοποτηρητής της Μητρόπολης και τα λειτουργικά καθήκοντα θα εκτελέσει ο ορισμένος από αυτόν, Μητροπολίτης Νεαπόλεως και Σταυρουπόλεως κ. Βαρνάβας.
Ωστόσο ο κ. Φιλόθεος έχει σχεδόν καθημερινή τηλεφωνική επικοινωνία με τη διοίκηση της Μητρόπολης, αλλά και με τον κ. Άνθιμο, έχει ενημερωθεί για μια σειρά θεμάτων και ζητημάτων άμεσης προτεραιότητας, ενώ δηλώνει έτοιμος να αναλάβει πλήρως τα καθήκοντά του.
Ποιος είναι ο νέος Μητροπολίτης
Ο Μητροπολίτης Θεσσαλονίκης Φιλόθεος (κατά κόσμον Θεοχάρης Θεοχάρης) γεννήθηκε στις 9 Ιουλίου 1977 στη Χαλκίδα. Σπούδασε στην Ανωτέρα Εκκλησιαστική Σχολή Αθηνών, στη Θεολογική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών κι έκανε το μεταπτυχιακό του στη Θεολογική Σχολή του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Στις 16 Φεβρουαρίου 2002 εκάρη μοναχός στην Μονή Αγίου Γεωργίου Αρμά (κοντά στο χωριό Φύλλα Ευβοίας) και ταυτόχρονα χειροτονήθηκε διάκονος από τον Μητροπολίτη Χαλκίδος Χρυσόστομο, ενώ τον Ιούνιο του 2005 χειροτονήθηκε Πρεσβύτερος από τον ίδιο Μητροπολίτη».
Υπηρέτησε ως Ιεροκήρυκας και Γενικός Αρχιερατικός Επίτροπος στη Μητρόπολη Χαλκίδος, Ιστιαίας και Βορείων Σποράδων και το 2018 διορίστηκε Α΄ Γραμματέας-Πρακτικογράφος της Ιεράς Συνόδου. Στις 21 Μαρτίου 2019 διορίστηκε Αρχιγραμματέας της Ιεράς Συνόδου, μετά από απόφαση του Αρχιεπισκόπου Αθηνών Ιερώνυμου και στις 11 Οκτωβρίου 2019, με πρόταση του Αρχιεπισκόπου, εξελέγη Βοηθός Επίσκοπος της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αθηνών, υπό τον τίτλο της πάλαι ποτέ διαλαμψάσης Επισκοπής Ωρεών.
voria.gr/Μαρία Ριτζαλέου