του πρωτ. Βασιλείου Α. Γεωργοπούλου, Λέκτορος Θεολογικής Σχολής Α.Π.Θ.
ΜΑΡΤΥΡΕΣ ΤΟΥ ΙΕΧΩΒΑ: Είναι γνωστό ότι όχι μόνο η Ορθόδοξη Εκκλησία αλλά και το σύνολο του χριστιανικού κόσμου δεν έχει απολύτως τίποτα κοινό στην πίστη με τους Μάρτυρες του Ιεχωβά.
Είναι επίσης γνωστοί οι απαξιωτικοί χαρακτηρισμοί με τους οποίους αναφέρεται η εταιρεία «Σκοπιά» στα έντυπά της για το σύνολο του χριστιανικού κόσμου.
Δεν είναι όμως ευρύτατα γνωστές οι πρακτικές και οι μεθοδεύσεις, που χρησιμοποιούν οι Μάρτυρες του Ιεχωβά, κατά τις συζητήσεις τους, στα πλαίσια της προσηλυτιστικής τους δραστηριότητας. Οι μέθοδοι, που χρησιμοποιούν οι οπαδοί της εν λόγω αιρέσεως, έχουν πάντα συγκεκριμένη στόχευση και προϋποθέτουν και αντίστοιχη εκπαίδευση.
Ας δούμε κάποιες από αυτές τις πρακτικές.
Ι) Αναζήτηση σημείου επαφής
Πρόκειται για την αφορμή εκκίνησης της συζήτησης. Θέματα θρησκευτικά (π.χ. όνομα του Θεού, ιερές εικόνες κ.α.) και κοινωνικά, που «εντυπωσιάζουν», με μια δομημένη διατύπωση, που στην συνέχεια, αναλόγως των απαντήσεων, αγνοώντας τη στόχευση, ο άνθρωπος θα οδηγηθεί σε μία λογικοφανή χειραγώγηση. (Πρβλ. G. Pape, Ich War Zeuge Jehovas, 1993, σσ. 164-167).
ΙΙ) Παράθεση χωρίων της Αγίας Γραφής
Η στόχευση εδώ είναι ο εντυπωσιασμός. Δημιουργείται στον άνθρωπο η εντύπωση, εφόσον συζητήσει, πόσο δήθεν καλά γνωρίζουν την Αγία Γραφή. Εντύπωση μάλιστα, που ενισχύεται από τη δική του, ενδεχομένως άγνοια, η την ανεπαρκή γνώση η τη μη συστηματική μελέτη της Αγίας Γραφής.
Προφανώς δεν γνωρίζει ότι αυτή η σωρηδόν παράθεση βιβλικών χωρίων, από τον Μάρτυρα του Ιεχωβά, είναι προετοιμασμένα για την περίπτωση αυτή. Αν παρασυρθεί, εντυπωσιαστεί, τον εμπιστευθεί και τον ακολουθήσει στις «Γραφικές Μελέτες» αναζήτησης της αλήθειας» τότε έχει αρχίσει, άθελά του, η χειραγώγησή του στην πλάνη.
ΙΙΙ) Η διαστρέβλωση των αγιογραφικών χωρίων
Πρόκειται για μία διαχρονική πρακτική των αιρετικών. Τα αγιογραφικά χωρία απομονώνονται από το ιστορικό τους πλαίσιο, αποκόπτονται από την νοηματική τους συνάφεια, ερμηνεύονται αυθαίρετα και προσάγονται ως αγιογραφικές δήθεν μαρτυρίες αιρετικών δοξασιών.
Ένα αντιπροσωπευτικό παράδειγμα, μεταξύ των πολλών, αποτελεί η θέση της αίρεσης για την μετάγγιση αίματος. Τα βιβλικά χωρία, που απαγορεύουν τη βρώση αίματος η την αφαίρεση της ζωής με βίαιο τρόπο οι Μάρτυρες του Ιεχωβά τα προσάγουν ως δήθεν αγιογραφικές μαρτυρίες, που απαγορεύουν την μετάγγιση αίματος.
IV) Στην ίδια συνάφεια σχετικά με τη χρήση της Αγίας Γραφής, συζητώντας κάποιος με Μάρτυρες του Ιεχωβά, θα διαπιστώσει, κατά περίπτωση, τα εξής:
α) παραποίηση χωρίων,
β) επιλεκτική χρήση και αποσιώπηση άλλων,
γ) σύγχυση γραμματικής και αλληγορικής ερμηνείας,
δ) συνδυασμό άσχετων χωρίων,
ε) χρήση προβληματικών μεταφράσεων της Αγίας Γραφής, που εξυπηρετούν την ιδεολογική χειραγώγηση στις κακοδοξίες της αίρεσης,
στ) μη διάκριση ως προς την απόλυτη και σχετική έννοια μιάς λέξης και
ζ) ερμηνευτική κακοποίηση πολυσήμαντων λέξεων και όρων όπως λ.χ. της λέξης «ψυχή». (Πρβλ. F. W. Haack, Jehovas Zeugen, 19753, σσ. 34-36).
V) Επιλεκτική «αμνησία»
Αυτή η παράμετρος έχει να κάνει με την ιστορία και το παρελθόν της αίρεσης. Οι Μάρτυρες του Ιεχωβά, συνήθως, δεν ξέρουν η παθαίνουν «αμνησία», όταν πρέπει να απαντήσουν για τις κατά καιρούς αλλαγές στις διδασκαλίες τους, για το πλήθος των ψευδοπροφητειών τους, που διαψεύστηκαν οικτρά η για ορισμένα γεγονότα από την ιστορία της μετοχικής εταιρείας «Σκοπιά».
Ως επίλογο θα παραθέσουμε την συγκλονιστική μαρτυρία, ενός πρώην «πρεσβυτέρου», επί 53 χρόνια οπαδού της αίρεσης των Μαρτύρων του Ιεχωβά στη Θεσσαλονίκη. Ο άνθρωπος αυτός μεταξύ των άλλων, αναφέρει και τα εξής αποκαλυπτικά: «Μετά από σκληρό αγώνα 53 ετών, κατέληξα σε μία τραγική διαπίστωση: Κοντά στους μάρτυρες του Ιεχωβά όχι μόνο δεν είχα βρεί την αλήθεια, αλλά και έβλεπα καθημερινά να διαστρεβλώνεται συστηματικά και να κακοποιήται μπροστά στα μάτια μου και με τους πιο χονδροειδείς τρόπους, κάθε έννοιά της. (…) Ένα πολύ βρώμικο και απατηλό παιχνίδι παίζει η Σκοπιά εις βάρος της νοημοσύνης, της αξιοπρέπειας και της πίστεως των μαρτύρων του Ιεχωβά, οι οποίοι -εκτός των άλλων- είναι και μία πλουτοφόρα πηγή, ένας σωστός Πακτωλός γι’ αυτήν». (Βλ. Εμ. Ι. Αντωνιάδη, Διαψεύδονται οι προφητείες των Μαρτύρων του Ιεχωβά).