ΤΙ ΜΑΣ ΔΕΙΧΝΕΙ Η ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΣΗ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ
“Η Μεταμόρφωση του Χριστού δίνει καθαρή απάντηση στα ερωτήματά μας αυτά. Η Μεταμόρφωση του Χριστού μας δείχνει ότι ο Σταυρός δεν θα είναι το τέλος” αναφέρει μεταξύ άλλων σε εγκύκλιό του «Επί τη Θεία Μεταμορφώσει» ο Μητροπολίτης Σισανίου και Σιατίστης Παύλος
Αναλυτικά η εγκύκλιος:
Σιάτιστα, 3η Αυγούστου 2016
Ε γ κ υ κ λ ι ο ς
Επί τη Θεία Μεταμορφώσει
Αγαπητοί μου αδελφοί,
Είναι μεγάλη η εορτή της Μεταμορφώσεως του Κυρίου μας, την οποία εορτάζει σήμερα η Εκκλησία μας. Είναι ένα γεγονός συγκλονιστικό και αποκαλυπτικό μαζί, γιατί φανερώνει μοναδικές αλήθειες, για το χθες και το σήμερα και το αύριο, και απαντά σε ερωτήματα πολλών χριστιανών μας.
Πρώτα αξίζει να δούμε τι έγινε κατά την Μεταμόρφωση του Χριστού επάνω εις το όρος Θαβώρ. Η λέξη μεταμόρφωση σημαίνει αλλαγή μορφής. Ο Χριστός, όμως, δεν άλλαξε μορφή, αλλά αποκάλυψε στους μαθητές του, την αληθινή του μορφή. Φανέρωσε αυτό που πραγματικά ήταν, ο Υιός και Λόγος του Θεού, η οποία όμως μορφή Του είχε κρυβεί κάτω από την ανθρώπινη φύση Του, όταν έγινε άνθρωπος.
Οι μαθητές Του γνώρισαν στο πρόσωπο του Χριστού ένα συνηθισμένο άνθρωπο της εποχής τους, και τώρα επάνω στο Θαβώρ τους αποκαλύπτει ποιος πραγματικά είναι. Το πρόσωπό του έλαμψε πιο δυνατά και από τον ήλιο. Τα ρούχα του έγιναν λευκά σαν το φως. Παρουσιάστηκαν μαζί του να συνομιλούν ο Μωϋσής και ο Ηλίας, δύο πρόσωπα της Παλαιάς Διαθήκης, τα οποία είχαν φύγει από την ζωή αυτή πριν από αιώνες, και την ίδια στιγμή μια νεφέλη φωτεινή, σημείο της παρουσίας του Αγίου Πνεύματος, εκάλυψε όλο το όρος Θαβώρ. Οι μαθητές νιώθουν περίεργα.
Από την μία πλευρά, μη αντέχοντας να βλέπουν με τα μάτια τους τη λάμψη και την δόξα του προσώπου του Χριστού, πέφτουν κάτω και κρύβουν το πρόσωπό τους, από την άλλη όμως αισθάνονται τόσο όμορφα ώστε ο Πέτρος να πεί στον Χριστό. «Κύριε είναι καλό να μείνουμε για πάντα εδώ. Ας φτιάξουμε λοιπόν τρεις σκηνές, μία για Σένα, μία για τον Μωϋσή και μία για τον Ηλία. Παράλληλα μέσα από την νεφέλη ακούγεται η Φωνή του Θεού και Πατέρα να λέγει: «Αυτός είναι ο Υιός μου ο αγαπητός, αυτού ακούετε!»
Το ερώτημα που γεννιέται είναι το πότε και το γιατί ο Χριστός μεταμορφώθηκε. Γιατί φανέρωσε στους τρεις μαθητές το αληθινό Του πρόσωπο; Η Μεταμόρφωση, μας πληροφορεί το Ιερό Ευαγγέλιο ότι έγινε «μικρόν προ του πάθους». Λίγο πριν από το πάθος, λίγο πριν ο Χριστός σταυρωθεί. Αυτή η πραγματικότητα είναι αποτυπωμένη και στην λειτουργική πράξη της Εκκλησίας μας. Αν παρατηρήσουμε με προσοχή θα διαπιστώσουμε ότι σαράντα ημέρες μετά την εορτή της Μεταμορφώσεως, δηλαδή στις 14 Σεπτεμβρίου, εορτάζουμε την εορτή της Υψώσεως του Τιμίου Σταυρού, η οποία κατά την Εκκλησία μας «φέρει τα ίσα της Αγίας και Μεγάλης Παρασκευής», γι’ αυτό όπως και την Μεγάλη Παρασκευή έτσι και την εορτή του Σταυρού η νηστεία είναι απόλυτη.
Στο ερώτημα, γιατί έγινε η Μεταμόρφωση του Χριστού ενώπιον των τριών αγαπημένων μαθητών του, μας απαντά το Κοντάκιο της σημερινής εορτής. «Επί του όρους μετεμορφώθης και ως εχώρουν οι μαθηταί σου την δόξαν σου Χριστέ ο Θεός εθεάσαντο. Ίνα όταν σε ίδωσι σταυρούμενον, το μεν πάθος νοήσωσιν εκούσιον, τω δε κόσμω κηρύξωσι ότι Συ υπάρχεις αληθώς του Πατρός το απαύγασμα». Το τροπάριο είναι εντυπωσιακό. Ο λόγος που ο Χριστός φανέρωσε στους μαθητές το πρόσωπό Του, την δόξα Του, είναι για να στηριχθούν οι μαθητές την ώρα του Πάθους και να καταλάβουν ότι ο Χριστός σταυρώνεται με την δική του θέληση, για χάρη μας.
Σε λίγο θα έβλεπαν τον Χριστό σταυρωμένο και φαινομενικά ανήμπορο. Πως, λοιπόν, αυτός που πριν λίγες μέρες αποκάλυπτε το αληθινό Του πρόσωπο, πως αυτός, που η λάμψη του Προσώπου Του τους έκανε να πέσουν στη γη, μη αντέχοντας να Τον αντικρύζουν, τώρα σταυρώνεται. Θα μπορούσε να ακινητοποιήσει τους σταυρωτές του, δείχνοντας την ίδια λάμψη. Έτσι, λοιπόν, οι μαθητές θα καταλάβαιναν ότι το πάθος Του ήταν εκούσιο. Δηλαδή, ο Χριστός ηθέλησε να σταυρωθεί από αγάπη για μας, για να καταδικάσει την δική μας αμαρτία, αλλά στην δική του σάρκα ώστε με το δικό του πάθος να θεραπαυθούμε εμείς και να σωθούμε. Δεν σταυρωνόταν, λοιπόν, από αδυναμία, αλλά από αγάπη, και η αγάπη είναι η μόνη αληθινή δύναμη.
Το γεγονός αυτό έχει ιδιαίτερη σημασία και στην δική μας καθημερινή ζωή, και έρχεται να στηρίξει τον καθένα μας στον καθημερινό του αγώνα με ιδιαίτερο τρόπο. Ο Χριστός με την Μεταμόρφωση πριν από το πάθος έλεγε στους μαθητές του. Μην ταραχθείτε, ο Σταυρός δεν είναι το τέλος, θυμηθείτε την δόξα της Μεταμορφώσεώς μου και έχετε υπομονή. Και ήλθε η Ανάσταση και η ελευθερία για τον άνθρωπο.
Εμείς στην καθημερινή μας ζωή αντιμετωπίζουμε δυσκολίες, αποτυχίες, ασθένειες, πολλές φορές μοιάζει να σταυρωνόμαστε από τα γεγονότα της ζωής. Μερικές φορές σκεπτόμαστε ότι η ζωή μας έχει βάσανα, τι να την κάνουμε αυτή τη ζωή. Γιατί υπάρχουμε; για να βασανιζόμαστε; για να υποφέρουμε; και στο τέλος να πεθάνουμε; Τι νόημα και τι αξία έχει μια τέτοια ζωή;
Η Μεταμόρφωση του Χριστού δίνει καθαρή απάντηση στα ερωτήματά μας αυτά. Η Μεταμόρφωση του Χριστού μας δείχνει ότι ο Σταυρός δεν θα είναι το τέλος.
Ότι οι δοκιμασίες και τα προβλήματα της ζωής αυτής, και ακόμη και αυτός ο θάνατος δεν θα είναι το τέλος. Το τέλος είναι ο δοξασμός του ανθρώπου στην Βασιλεία του Θεού. Μας δείχνει ότι τις όποιες δοκιμασίες αυτής της ζωής πρέπει να τις αντιμετωπίζουμε με υπομονή και εμπιστοσύνη στην αγάπη του Θεού. Ο Θεός έχει ετοιμάσει για τον άνθρωπο της υπομονής και της πίστης την Βασιλεία Του και ότι τα οποιαδήποτε παθήματα αυτής της ζωής δεν είναι άξια της δόξας, η οποία θα αποκαλυφθεί στον άνθρωπο. Μας βεβαιώνει ότι όπως ο Μωϋσής και ο Ηλίας δεν χάθηκαν μετά το θάνατό τους, έτσι και εμείς, όπως και εκείνοι θα ζήσουμε στην Βασιλεία Του της οποίας μικρή εικόνα είναι η Μεταμόρφωση. Γι’ αυτό και στο τροπάριο της σημερινής εορτής παρακαλούμε τον Χριστό λέγοντας: «λάμψον και ημίν τοις αμαρτωλοίς το φως σου το αΐδιον, πρεσβείαις της Θεοτόκου, φωτοδότα, δόξα Σοι!
Αυτόν το δοξασμό μέσα στο αΐδιον φως του Χριστού εύχομαι σε όλους Σας και στον καθένα ξεχωριστά.
Με αγάπη Χριστού
ο Επίσκοπός Σας
ο Σισανίου και Σιατίστης Παύλος