Ο χρόνος της Αγίας και Μεγάλης Τεσσαρακοστής αποτελεί το κέντρο και την αφετηρία μιας επίπονης αλλά λυτρωτικής προσπάθειας, αναφέρει στο μήνυμά του ο Μητροπολίτης Σερρών κ. Θεολόγος και συνιστά νηστεία, προσευχή και ταπεινοφροσύνη.
Ολόκληρο το μήνυμα αναφέρει:
Προς τους ευσεβείς χριστιανούς της Ιεράς Μητροπόλεώς μας.
«Ου γαρ διά το Πάσχα νηστεύομεν, ουδέ διά τον Σταυρόν, αλλά διά τα αμαρτήματα τα ημέτερα, επειδή μέλλομεν μυστηρίοις προσιέναι· επεί γε το δε Πάσχα ου νηστείας εστίν, ουδέ πένθους, αλλ’ ευφροσύνης και χαράς υπόθεσις» (Ιωάννου Χρυσοστόμου, Κατά Ιουδαίων λόγος Γ’, ΕΠΕ 34, 178).
Αγαπητοί μου αδελφοί,
Γιά μία ακόμη φορά, η αγάπη και το μέγα έλεος του Θεού, μας μυσταγωγεί φιλανθρώπως στο πνευματικό στάδιο της Αγίας και Μεγάλης Τεσσαρακοστής, της πλέον κατανυκτικης, ψυχωφελούς, διδακτικής και πνευματικής περιόδου ολοκλήρου του Εκκλησιαστικού μας έτους. Εισερχόμασθε στο στάδιο των πνευματικών παλαισμάτων για να αγωνισθούμε για την απόκτηση, με την χάρη του Θεού, των χριστιανικών αρετων που είναι δρόμοι σωτηρίας και τρόποι οικειώσεως του θεοδώρητου δωρου της σωτηρίας. Η μητέρα μας Εκκλησία καλεί όλους μας κατά δύναμιν να νηστεύσουμε σωματικώς αλλά κυρίως πνευματικως, αλλοτριούμενοι κάθε κακίας, να προσευχηθούμε από μέσης καρδίας, να συμμετάσχουμε πυκνότερα και πιο συνειδητά στην κατανυκτικη λατρεία της Εκκλησίας μας, να συναντηθούμε με τον συνάνθρωπό μας σε πνεύμα αγάπης, ειρήνης και αδελφοσύνης, να μελετήσουμε εις βάθος και με ταπεινό φρόνημα τον λόγο του Θεού, να εμπνευσθούμε από την ζωή των αγίων, να στερεωθούμε στην πίστη, στην μετάνοια και στην αγάπη.
Κατ’ εξοχήν κατά την αγία και Μεγάλη Τεσσαρακοστή καλούμεθα να προετοιμασθούμε πνευματικώς με το μυστήριο της ιεράς Εξομολογήσεως και τα λοιπά θεραπευτικά και αγιαστικά μέσα που προσφέρει η Εκκλησία, για να υποδεχθούμε βιωματικώς την Μεγάλη Εβδομάδα, των αχράντων και κοσμοσωτηρίων Παθων και της ενδόξου Αναστάσεως του Κυρίου μας. Στο πρόσωπο του «εμπεσόντος εις τους ληστάς», δηλαδή στους δαίμονες και τα πάθη που εκείνοι εμπνέουν και η ιδική μας ραθυμία καλλιεργεί, ταλαίπωρου ανθρώπου της παραβολής του καλού Σαμαρείτου, και του ασώτου υιού που σπατάλησε ανοήτως τον βίον του και την περιουσίαν του, ζώντας μεσα στην ανελευθερία της αμαρτίας, ο κάθε νουνεχής άνθρωπος μπορεί να αναγνωρίσει τον εαυτό του.
Σ’ αυτήν την ανείπωτη τραγωδία της τραυματισμένης από την αμαρτία ανθρωπίνης φύσεως ενεργεί φιλανθρώπως, θεραπευτικώς, συμπαθώς και σωστικώς ο Καλός Σαμαρείτης, ο πολυέλεος και πολυεύσπλαχνος Θεός και Πατέρας μας, ο «πάντας ανθρώπους θέλων σωθήναι και εις επίγνωσιν αληθείας ελθείν». Ο άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος μέσα από την σοφή διαπίστωσή του ότι «το πίπτειν ανθρώπινον, το δε εμμένειν σατανικόν» μας δείχνει τον δρόμο της σωτήριας μετανοίας διά της οποίας μπορούμε να ξεφύγουμε από την σατανική στασιμότητα και απελπισία, να έλθωμεν «εις εαυτόν», να δεχθούμε τους ζωογόνους ασπασμούς της Πατρικής αγάπης και να δούμε το πρόσωπο του Θεού. Η γεμάτη ταπείνωση μετάνοια ως προϋπόθεση και πορεία ζωής χαριτώνει τον άνθρωπο και ελκύει την θεία χάρη, η οποία θεραπεύει τις πληγές της αμαρτίας καθαρίζει τον έσω της καρδίας άνθρωπο, φωτίζει τον ηγεμόνα νούν και αποκαθιστά τον άνθρωπο ως υιόν αγαπημένο στο σπίτι του Ουρανίου Πατέρα.
Η ομόχρονος του ανθρώπου νηστεία, την οποία μας προτείνει ως μία ελεύθερη επιλογή η Αγία μας Εκκλησία, ειναι ένας πανάρχαιος πνευματικός θεσμος που αγνίζει πνευματικώς και σωματικώς τον άνθρωπο. Ο ίδιος ο Κύριός μας φιλανθρώπως ενήστευσε «ημέρας τεσσαράκοντα και νύκτας τεσσαράκοντα» (Ματθ. 4, 1-2) και με την διδασκαλίαν Του στην επι του Όρους ομιλία Του αφ’ ενός μεν επεκύρωσε τον περί νηστείας νομον, αφ’ ετέρου δε υπέδειξε τον τρόπο με τον οποίο πρέπει να νηστεύουμε, ώστε η νηστεία να μην είναι εξωτερικός τύπος, αλλά να είναι αληθής άσκηση «εν κρυπτώ», εγκάρδια και ευάρεστη ενώπιόν Του θυσία. Σκοπός της νηστείας είναι να βοηθήσει τον άνθρωπο να απαγγιστρωθεί από την δουλεία του καταναλωτικού τρόπου προσέγγισης των υλικών αγαθών και να βιώσει την εν ελευθερία ευχαριστιακή μετάληψη της τροφής. Μέσα από την παθοκτόνο νηστεία ο άνθρωπος στηρίζεται και παιδαγωγείται ώστε να φτάσει στην κατάσταση εκείνη που ο θείος Απόστολος Παύλος ονομάζει «νέκρωσιν» και «σταύρωσιν» του σαρκικού φρονήματος και των επιθυμιων της αμαρτίας (Κολ. 3,5 και Γαλ. 5, 24).
Το επόμενο κορυφαίο πνευματικό κεφάλαιο, στο οποίο μας καλεί η αγία Εκκλησία μας να εντρυφήσουμε με σεβασμό και δέος είναι η αγία προσευχη. Η προσευχή είναι πρωτίστως ένα πολύτιμο δώρο του Θεού προς τον άνθρωπο, διά του οποίου καθίσταται εφικτή η εν πνεύματι ταπεινώσεως, απλότητος και βαθειάς πίστεως συνομιλία του ανθρώπου με τον Δημιουργό του. Κατά τον Όσιο Ιωάννη της Κλίμακος «η προσευχή ειναι η ένωση του ανθρώπου με τον Θεό, η συμφιλίωση με τον Θεό, η μητέρα των δακρύων, η συγχώρηση των αμαρτημάτων, ο τοίχος που μας προστατεύει από τις θλίψεις, είναι το έργο των αγγέλων, η πηγή των αρετών, πρόξενος των χαρισμάτων, τροφή της ψυχης, φωτισμός του νού, πέλεκυς που κτυπά την απόγνωση, διάλυση της λύπης, καθρέπτης πνευματικής προόδου» (Κλίμαξ Ιωάννου, Λόγος ΚΗ’). Γιά να είναι όμως η προσευχή μας ωφέλιμος και ευπρόσδεκτος από τον Θεό θα πρέπει να συνοδεύεται από τις μεγάλες αρετές της αγάπης και της συγχωρητικότητος. Λέγει και πάλιν ο Όσιος Ιωάννης της Κλίμακος: «Όταν ξεκινάς να σταθείς ενώπιον του Κυρίου, ας είναι ο χιτών της ψυχής σου υφασμένος με το νήμα της αμνησικακίας». Δεν είναι δυνατόν να θέλουμε να είμεθα οικείοι του Θεού και να συνομιλούμε μαζι του διά της προσευχής, εάν πρώτα δεν ειρηνεύουμε με τον συνάνθρωπο μας. Γι’ αυτό και η Εκκλησία μας στο τέλος του πρώτου Κατανυκτικού Εσπερινού, που θα τελεσθεί απόψε στους Ιερούς Ναούς μας, έχει καθιερώσει τον ασπασμό της συγχωρήσεως, ώστε οι χριστιανοί να συν-χωρήσουν, να συμπορευτούν δηλαδή εν ειρήνη και αγάπη στο στάδιο των αρετών της Μεγάλης Τεσσαρακοστής, αγωνιζόμενοι τον καλό αγώνα.
Μεγάλη δύναμη στην προσευχή μας δίδει επίσης η υψοποιός ταπεινοφροσύνη, όπως αυτή αυθεντικώς διδάσκεται από τον ίδιο τον Κύριό μας στην γνωστή Ευαγγελικη διήγηση της παραβολής του Τελώνου και του Φαρισαίου. Το γεμάτο ταπείνωση δάκρυ του μετανοούντος αμαρτωλού ενούμενο στον ακένωτο κρατήρα της θείας αγάπης με το Πανάγιο Αίμα του Κυρίου μας χαρίζει στον άνθρωπο δυνατότητα σωτηρίας και δικαιώσεως. Η αγάπη τέλος προς τον πλησίον, η οποία εκφράζεται με παροξυσμό πράξεων ελεημοσύνης και φιλανθρωπίας καθιστα την προσευχή μας πραγματικώς ευπρόσδεκτη από τον Κύριό μας.
Αγαπητοί μου χριστιανοί,
Σε μία ωραία ευχή της ακολουθίας των Προηγιασμένων Τιμίων Δωρων που θα τελείται κατ’ αυτήν την αγία περίοδο, η Εκκλησία μας περιέλαβε όλα εκείνα τα αιτήματα της πληγωμένης από τον θείο έρωτα ψυχής, που επιζητά μέσα από τον πνευματικό αγώνα της να ενωθεί με τον ερασμιώτατο Νυμφίο της Χριστό. Ο χρόνος της Αγίας και Μεγάλης Τεσσαρακοστής αποτελεί το κέντρο και την αφετηρία αυτής της επίπονης αλλά λυτρωτικής προσπάθειας. Γι’ αυτό και η ευχή αυτή είναι πάντοτε μεν ψυχωφελής, ιδιαιτέρως όμως κατά τον παρόντα καιρόν επίκαιρη και διδακτική.
Ιδού τι λέγει: «Δεσποτα Παντοκράτωρ, ο πάσαν την κτίσιν εν σοφία δημιουργήσας·, ο διά την άφατόν σου πρόνοιαν και πολλήν αγαθότητα αγαγών ημάς εις τας πανσέπτους ημέρας ταύτας, προς καθαρισμον ψυχών και σωμάτων, προς εγκράτειαν παθών, προς ελπίδα αναστάσεως…, παράσχου ημίν, Αγαθέ, τον αγώνα τον καλόν αγωνίσασθαι, τον δρόμον της νηστείας εκτελέσαι, την πίστιν αδιαίρετον τηρήσαι, τας κεφαλάς των αοράτων δρακόντων συνθλάσαι, νικητάς τε της αμαρτίας αναφανήναι και ακατακρίτως φθάσαι προσκυνήσαι και την αγίαν Ανάστασιν». Αμήν. Η χάρις του Κυρίου μας μετά πάντων υμών, αδελφοί αγαπητοί.
Καλή και ευλογημένη Μεγάλη Τεσσαρακοστή.
Καλή Ανάσταση!
Διάπυρος ευχέτης όλων σας προς τον Κύριον
Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ
Ο ΣΕΡΡΩΝ ΚΑΙ ΝΙΓΡΙΤΗΣ ΘΕΟΛΟΓΟΣ