ΥΠΟΘΕΣΗ ΑΜΦΙΛΟΧΙΟΥ ! Δεν πρόλαβε να παραιτηθεί ο Σεβ. Αδριανουπόλεως κ. Αμφιλόχιος από την ευθύνη του γραφείου εκπροσώπησης του Οικουμενικού Πατριαρχείου στην Αθήνα και οι κάλαμοι των υποτακτικών της αυλής του Φαναρίου άρχισαν να τον αποδομούν και να του φορτώνουν ακόμη και το λάθος των… Πρωτοπλάστων.
Ανάλυση: Σωτήρης Μ. Τζούμας
Δεν υπήρξα ποτέ κολλητός με τον Αμφιλόχιο. Και μάλιστα τον γνώρισα στην μετά Χριστόδουλο εποχή. Αλλά επειδή είμαι ευαίσθητος άνθρωπος και ρομαντικός αφ´ ότου μου είπε ότι: « θα βάλω ωμόφορο και πετραχήλι και θα πάω να ζητήσω γονατιστός συγνώμη απο τον Πατέρα σου»(εννοούσε τον Χριστόδουλο), ξέχασα όσα με χώριζαν. Αλλά και άδικος δεν υπήρξα ποτέ! Και στο τραπέζι που έκανε για τα ονομαστήρια του στην Αθήνα τις ημέρες που ήταν ο Πατριάρχης στην Ελλάδα κάλεσε τους πάντες στο φημισμένο εστιατόριο ALBION στο Νέο Ψυχικό (Πατριάρχης,Ιεράρχες,Κεραμέως,Γεραπετρίτης, Καλαντζής και πολλοί άλλοι ήταν εκεί ).Όχι εγώ δεν ήμουν καλεσμένος!
Οι πάντες στο Φανάρι γνωρίζουν ότι μπορεί να υπήρχαν κάποια προβλήματα στη συνεννόηση μεταξύ μερικών ανθρώπων του Πατριαρχείου και του Αμφιλοχίου, αλλά αυτό επ´ουδενί δεν προμήνυε την παραίτηση του αναρρωνύοντος από κορονοϊό Ιεράρχη.
Και τα προβλήματα αυτά άρχισαν από την εποχή που εμφανίσθηκε εις τα Πατριαρχικάς αυλάς ο Σεβ.Γέρων Χαλκηδόνος κ. Εμμανουήλ, ο οποίος και οι πέτρες γνωρίζουν ότι θέλει να καταστεί ο μοναδικός σύμβουλος του Παναγιωτάτου και ο εξ απορρήτων του. Οι άλλοι δεν χρειάζονται, επομένως καλόν είναι να μας αδειάζουν τη γωνιά!
Και ο Αδριανουπόλεως Αμφιλόχιος μπορεί να είναι δύσκολος ως άνθρωπος, αλλά δεν παύει να είναι μια συγκροτημένη και ολοκληρωμένη προσωπικότητα, η οποία διαθέτει πλούτο γνώσεων και μάλιστα νομικών, για να συμβουλεύει τον Πατριάρχη.
Αλλά ας ξεκινήσουμε αρχικώς με την κατάρρευση των μύθων.
Α. Η προσπάθεια να φορτώσουν στον Αμφιλόχιο την κακή πορεία των σχέσεων Αθηνών-Φαναρίου είναι επιεικώς άνανδρη, διότι τα προβλήματα που δυναμιτίζουν τις σχέσεις των δύο Εκκλησιών δεν είναι σημερινά και ασφαλώς δεν τα δημιούργησε ο Αμφιλόχιος. Τα προβλήματα αυτά υπάρχουν από πολλά χρόνια, και είτε τα δημιούργησαν οι εγωισμοί των Προκαθημένων των δύο Εκκλησιών, είτε οι καλοθελητές που θέλουν να αποκτούν κάποιο ρόλο και να βρίσκονται στο προσκήνιο όσο υπάρχει μία κρίση.
Β. Ούτε το κτήμα Προμπονά, ούτε τα Σταυροπήγια τα έφερε στο προσκήνιο ο Αμφιλόχιος. Τον μεν Προμπονά τον έφερε στην επιφάνεια ο ίδιος ο Πατριάρχης με τις ύποπτες συναλλαγές και παλινωδίες ενός Αρχιμανδρίτη της Εκκλησίας της Ελλάδος, ο οποίος ξεκίνησε το θέμα και ανάλογα με τα φεγγάρια του κινούσε τα νήματα μια υπέρ του Φαναρίου, μία υπέρ της Αρχιεπισκοπής Αθηνών . Για τα Σταυροπήγια, η φωτιά σιγοκαίει από χρόνια αλλά το λάδι το έριξε η αψυχολόγητη και η εν πολλοίς ανόητη ομιλία του Γέροντος Χαλκηδόνος Εμμανουήλ στα Γρεβενά εν μέσω του θέρους και ενώ η Ελλάδα καιγόταν. Το θέμα άρχισε να παίρνει διαστάσεις χιονοστιβάδας όταν ο Πατριάρχης έστειλε Πατριαρχικό γράμμα για το Σταυροπήγια. Ο Αρχιεπίσκοπος σοφά και συνετά σκεπτόμενος δεν το έφερε ποτέ στη Σύνοδο. Απλώς είπε ότι το έλαβε!
Γ. Αποδίδουν επίσης στον Αμφιλόχιο την σπουδή ότι επεδίωξε, λένε, να καταστήσει το Γραφείο Εκπροσώπησης του Οικουμενικού Πατριαρχείου ως ένα είδος «Εξαρχίας», χωρίς να υπάρχει καμία ανάγκη γι’ αυτό, παρά μόνο για να ικανοποιήσει τις προσωπικές του φιλοδοξίες.
Μα για να το κάνει τι; Εδώ τον καλούσε η εθιμοτυπία της χώρας ως εκπρόσωπο του Πατριαρχείου σε δοξολογίες και λοιπές εκδηλώσεις και δεν παρίστατο ούτε ο ίδιος ούτε άλλο Ιεράρχη, ως εκπρόσωπο του Πατριαρχείου έστελνε. Ενας αρχομανής χαρακτήρας όπως θέλουν να τον παρουσιάσουν δεν θα έχανε ευκαιρία να πηγαίνει παντού και σε όλα, να κάνει δημόσιες εμφανίσεις, για να μπαίνει στο μάτι του Αρχιεπισκόπου Αθηνών που όπως λέγεται δεν είχαν τις καλύτερες σχέσεις αφ´ότου έφυγε από κοντά του.
Και ναι, είχε κάποτε ρόλο ρυθμιστικό παρά τω Αρχιεπισκόπω Ιερωνύμω ευθύς ως εξελέγη και αν είχε υπομονή και ανεχόταν τον πόλεμο που του έκαναν οι του Αρχιεπισκοπικού περιβάλλοντος τότε ενδεχομένως θα ήταν σήμερα Μητροπολίτης της Εκκλησίας της Ελλάδος και μάλιστα σε προβεβλημένη Μητρόπολη του Λεκανοπεδίου.
Δ. Ωστόσο όταν ο Πατριάρχης προσπάθησε ανεπιτυχώς να τον εκλέξει Ιωαννίνων, προτίμησε στη συνέχεια να τον πάρει στο κλίμα του Οικουμενικού Πατριαρχείου για να τον εκλέξει Αδριανουπόλεως. Δεν ήξερε ο Πατριάρχης ότι με την απόφαση αυτή προκαλούσε των Αθηνών ή μήπως το έκανε για να ηρεμήσουν τα πνεύματα; Ο Αμφιλόχιος του επέβαλε να τον εκλέξει Μητροπολίτη του Θρόνου και στη συνέχεια να τον ορίσει και Διευθυντή του γραφείου των Αθηνων. Δεν ήξερε ότι με τους χειρισμούς αυτούς θα ενοχλούσε τον Ιερώνυμο; Επομένως γιατί το χρεώνεται αυτό ο Αμφιλόχιος;
Ε. Εγράφη οτι ο κ. Εμμανουήλ προσπάθησε όσο μπορούσε να στηρίξει τον κ. Αμφιλόχιο, αλλά και αυτό είναι ένας ψεύτικος μύθος. Η αλήθεια είναι ότι ο παλιός και αγαπητός στα λημέρια του Φαναρίου ήταν ο Αδριανουπόλεως Αμφιλόχιος ο οποίος στήριξε τον νεόφερτο και άσχετο με την Πολίτικη νοοτροπία και τάξη Εμμανουήλ. Γι’ αυτό και ο Αμφιλόχιος αποφάσισε να μην τον ακολουθήσει στην λογική των κακών συμβουλών προς τον Πατριάρχη και διαχώριζε τη θέση του όπου το έκρινε αναγκαίο. Το αυτό έπραξε και στην υποψηφιότητα που απο καιρό προσπαθούσαν να επιβάλουν ως απόλυτο φαβορί για την Κρήτη ο Χαλκηδόνος Εμμανουήλ και ο Αυστραλίας Μακάριος ως Κρήτες. Ο Αμφιλοχιος δεν λειτούργησε πίσω από την πλάτη του Πατριάρχη. Του είπε γιατί θα ψηφίσει τον Κισσάμου. Και έμεινε σε αυτό. Τα υπόλοιπα θα τα κρίνει η ιστορία.
Οι άλλοι άλλα λένε στον Πατριάρχη και αλλιώς πράττουν και λειτουργούν πίσω από την πλάτη του. Ο καθένας κάνει τις επιλογές του και αναλαμβάνει τις ευθύνες των πράξεών του.
Ας δούμε τώρα αυτά που υποτακτικοί κάλαμοι των… του Φαναρίου προσπαθούν να φορτώσουν στον Αμφιλόχιο.
Τον κατηγορούν για ανύπαρκτες σχέσεις με την παρούσα κυβέρνηση, σε αντίθεση με τις άριστες σχέσεις που διατηρούσε με την Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ ΑΝΕΛ.
Αλλά ουδέν αναληθέστερον τούτου. Ο Αμφιλόχιος είχε άριστες σχέσεις με τους εκάστοτε κυβερνητικούς . Αλλά δεν του συγχώρεσαν ποτέ την προσπάθεια του να αναγνωριστεί το Πατριαρχείο στην Ελλάδα ως Διεθνής Οργανισμός στο επίπεδο της Unicef και να λαμβάνεται σοβαρά υπόψη αυτή η αναγνώριση από όλο τον πολιτισμένο κόσμο. Αντιθέτως δέχθηκε άγρια πολεμική από τον… μόνιμο Γεν. Γραμματέα Θρησκευμάτων και εκλεκτό του Αρχιεπισκόπου Αθηνών κ. Γεώργιο Καλαντζή, ο οποίος έφτασε στο σημείο να ζητήσει παρουσία της προϊσταμένου τιυ Υπ. Παιδείας την εξαίρεση του κατά τρόπο προσβλητικό από σύσκεψη στο Υπουργείο για θέμα της Εκκλησίας της Κρήτης, επειδή δήθεν δεν συμπεριλαμβανόταν το όνομα του στη λίστα των απεσταλμένων. Λες και ήταν κάποιος ανώνυμος και όχι ένας Μητροπολίτης του Θρόνου και μάλιστα ο Διευθυντής του γραφείου των Αθηνών.
Ένας δεύτερος λόγος που του καταλογίζουν είναι η εμμονική στάση του Αμφιλοχίου απέναντι στον Αρχιεπίσκοπο Ιερώνυμο. Και ναι μεν οι σχέσεις Ιερωνύμου-Αμφιλοχίου είναι αλήθεια οτι δεν είναι καλές, δεδομένου ότι κάποτε υπήρξαν ειδυλλιακές. Ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος ως Θηβών ήταν συχνός επισκέπτης της Μονής του ΜΑΖΙΟΥ – Μονή της μετανοίας του Αμφιλοχίου- όταν η συγκεκριμένη Μονή στα Μέγαρα είχε εξελιχθεί ως τη «γιάφκα» του αντι- Χριστοδουλισμού.Εκεί επεξεργαζόταν όλα τα σενάρια αποδόμησης του Χριστοδούλου ακόμη και την εκθρόνιση του! Εκεί έγιναν και οι περισσότερες συναντήσεις κατά την βραχύβιο προεκλογική περίοδο της Αρχιεπισκοπικής εκλογής τιυ 2008. Γιατί δεν ρωτούν και τον Αρχιμ. Ιάκωβο Γιοσάκη;Έχει πολλά να διηγηθεί!
Αλλά θεωρώ ότι ήταν μεγαλύτερο το πείσμα του Αθηνών κατά του Αμφιλοχίου παρά το αντίθετο. Και αυτό προκύπτει από διάφορα γεγονότα. Ναι, δεν πήρε τον ρόλο που πίστευε ότι δικαιούτο όταν και οι πέτρες στην Εκκλησία τον θεωρούσαν ως τον αρχιτέκτονα της αρχιεπισκοπικής εκλογής του Ιερωνύμου το 2008.
Ειπώθηκε ότι κατά την τελευταία επίσκεψη του ο Πατριάρχης στην Αθήνα, δεν ακολούθησε την γνωστή γραμμή της αντιπαράθεσης με την Εκκλησία της Ελλάδος για τα θέματα που τους χωρίζουν- γραμμή που όπως λένε είχε «εισηγητή» τον Αμφιλόχιο.
Προφανώς αυτοί που τα λένε όλα αυτά μας δουλεύουν ή δεν ξέρουν στην πραγματικότητα τι γίνεται. Γιατί λησμονούν την σκληρή σχεδόν ανελέητη γραμμή του Βαρθολομαίου προς την Εκκλησία της Ελλάδος επί Χριστοδούλου; Λησμονούν τους προπηλακισμούς, τους εξευτελισμούς και τους εκβιασμούς που δέχθηκε ο μεγάλος εκείνος Πρωθιεράρχης για να συμμορφωθεί με τα θέλω και τις πιέσεις του Φαναρίου. Και να πούμε, για να μην ξεχνιέται, ότι ήταν ο τελευταίος Αρχιεπίσκοπος της Ελλάδος που αγαπούσε ειλικρινά το Φανάρι και την ιστορία του.Κι όμως τιμωρήθηκε με ακοινωνησία ως τον μεγαλύτερο εχθρό του. Το αν έπρεπε για να προστατεύσει τα δίκαια της Εκκλησίας που προΐστατο να φερθεί με πιο αυστηρό τρόπο αυτό δεν μείωνε την αγάπη του για το Πατριαρχείο μας.
Αλλά για να μας πουν οι σύγχρονοι παραχαράκτες των εκκλησιαστικών μας πραγμάτων: ίσχυσε ποτέ αυτή η σκληρή γραμμή του Φαναρίου που υπήρχε κατά Χριστοδούλου και επί Ιερωνύμου; Ποτέ! Ακόμη και ραντεβού ακύρωσε ο Ιερώνυμος στον Πατριάρχη στο παρά 5 και δεν άνοιξε ρουθούνι. Επομένως, μάλλον το αντίθετο συνέβαινε. Ακόμη και στο θέμα Προμπονά, ο Αμφιλοχιος μόλις αντιλήφθηκε τις παλινωδίες και τους εκβιασμούς των διαμεσολαβητών, έφυγε από το θέμα και το άφησε σε πιο ριψοκίνδυνους. Επομένως δεν υπήρξε κανένα «άδειασμα» από τον Οικουμενικό Πατριάρχη για όλα αυτά τα θέματα. Μάλλον το αντίθετο συνέβη. Αντιλαμβανόμενος ο Αμφιλοχιος τον κίνδυνο όλων αυτών των κακών χειρισμών και μη ανεχόμενος να θεωρείται πάντα αυτός ο αίτιος και ο αποδιοπομπαίος τράγος για κάθε κακό, αποφάσισε να αποστασιοποιηθεί! Και καλώς έπραξε.
4.Οι άτεχνες κινήσεις και χειρισμοί του. Τόσο η υπόθεση με το Κτήμα Προμπονά και το «φιάσκο» με τον Δήμαρχο Αθηναίων, που επέλεξε να δώσει το κτήμα στην Αρχιεπισκοπή Αθηνών, γιατί να ευθύνεται ο Αμφιλόχιος αφού είχε αποχωρήσει ήδη απο τους επιμέρους χειρισμούς; Και αφού ο Δήμαρχος Αθηναίων άδειασε το Φανάρι λίγο πριν έλθει ο Πατριάρχης στην Αθήνα, γιατί τον είχε εντάξει στο πρόγραμμα του για να παραλάβει το παράσημο της Πόλεως; Και στη συνέχεια αναβλήθηκε η εκδήλωση για να τον δεχτεί στο κατάλυμα του, στη σουίτα του ξενοδοχείου στο Σύνταγμα, για να δουν και οι δύο μαζί τον φωτισμό του δένδρου στην πλατεία Συντάγματος;Και να φωτογραφηθούν προφίλ, ανφάς και πλαγίως!!! Τραγικοί χειρισμοί!
Τα δε περί οργανικών θέσεων κληρικών που καταλογίζουν στον Αμφιλόχιο είναι τουλάχιστον αφελή. Την ευθύνη όλων αυτών την έχει ο Πρωτοσύγκελλος και συνεννοείται για τα θέματα αυτά με τον… συγκεντρωτικό Πατριάρχη που όλοι γνωρίζουν ότι θέλει να έχει λόγο για όλα. Όταν ο Πατριάρχης αποφασίζει ακόμη και για την αγορά κεριών(!) για τους ναούς και ρυθμίζει για την τράπεζα κάθε μεσημέρι στο Φανάρι τι θα μαγειρέψουν να φάνε, ποιος να πιστέψει ότι θα ασχολείται με τις οργανικές θέσεις κληρικών του Φαναρίου κάποιος άλλος; Ούτε για αστείο.
Η επιθυμία επίσης για αναβάθμιση της Μονής Αγίας Παρασκευής στο Μάζι Μεγάρων σε Σταυροπήγιο υπήρξε παλαιά επιθυμία του ηγουμένου της Μονής Χρυσοστόμου και όλων των αδελφών ακριβώς για να μην έχουν σχέση με την Εκκλησία της Ελλάδος, κυρίως τα χρόνια που ήταν Αρχιεπίσκοπος ο Χριστόδουλος το ήθελαν αυτό. Αλλά δεν μας είπαν ποίου ιδέα- φαεινή ιδέα μάλιστα- ήταν όλο αυτό; Μήπως του τότε Θηβών Ιερωνύμου; Αλλά στη συνέχεια αυτό που ετοίμαζαν στο Χριστόδουλο το περιλούστηκε ο Ιερώνυμος! Το μοναστήρι ήταν όντως αυτόνομο κέντρο προσωπικής εξουσίας, αλλά εξάντλησε τον βίο του επί Χριστοδούλου. Μετά με τον Ιερώνυμος όλα κόπασαν! Στην αρχή τουλάχιστον. Για να αναζωπυρωθούν στη συνέχεια όταν ο Αμφιλόχιος έπαψε να είναι εκλεκτός του Ιερωνύμου. Τα γυρίσματα της ζωής.
Η ανέλιξη του Μητροπολίτη Χαλκηδόνος. Πράγματι στους… δύο τρίτος δεν χωρεί, όπως ευφυώς εγράφη. Και ο ερχομός του από Γαλλιας Εμμανουήλ ως Χαλκηδόνος στο Φανάρι σήμανε το τέλος εποχής για όλους τους άλλους που ήταν κοντά στον Πατριάρχη.
Ο Μητροπολίτης Χαλκηδόνος Εμμανουήλ αφ´ότου ήλθε στο Φανάρι φρόντισε να απαλλαγεί από όλους εκείνους που περιέβαλαν τον Πατριάρχη και τον επηρέαζαν όχι μόνο στα εκκλησιαστικά θέματα αλλά και στις όποιες προσωπικές επιλογές του. Ο εκάστοτε Γέρων Χαλκηδόνος είναι υπ’ αριθμόν δύο στο Φανάρι. Και αυτό ο Εμμανουήλ θέλει να το περάσει στη συνείδηση όλων. Και ο Πατριάρχης συναινεί σε αυτό.Και το ενθαρρύνει. Αλλά δεν καταλαβαίνουν και οι δύο πόσο κακό κάνουν στο απώτερο στόχο τους. Όταν προσπαθείς να επιβάλλεις κάποιον με το ζόρι και με συνεχή καπελώματα μάλλον εγείρεις τις αντιπάθειες παρά τον κάνεις συμπαθή. Όταν μάλιστα σε λίγο μείνει χωρίς τη δική κάλυψη του Πρώτου τότε θα τον κατασπαράξουν όλοι οι άλλοι. Λένε ότι ο Εμμανουήλ έχει άριστες σχέσεις με την Εκκλησία της Ελλάδος. Μα ο Ιερώνυμος είχε καλές σχέσεις με όλους τους άλλους πλην Αμφιλοχίου. Επομένως είναι «τεχνητή» αυτή η καλή σχέση που υπάρχει. Αν υπάρχει. Ήθελε μέχρι τώρα να φαίνεται ότι τα έχει με όλους καλά εκτός από τον Αμφιλόχιο. Επίσης οι αποκαλούμενες λειτουργικές σχέσεις του Εμμανουήλ με την κυβέρνηση είναι ένας μυθός που θα κρατάει όσο κατέχει τον τίτλο Χαλκηδόνος αλλά και όσο κάποιοι φίλοι του… μαϊντανοί που διατηρούν καλές σχέσεις με την παρούσα κυβέρνηση τον σπρώχνουν! Αλλά έως πότε θα ισχύει αυτό; Τα του κόσμου ασταθή και τα των κυβερνώντων άβυσσος.
Αυτοί ήταν οι πέντε μύθοι και οι πέντε λόγοι που Πατριάρχης και Αμφιλόχιος έκοψαν στη.. μέση τον γόρδιο δεσμό που τους συνέδεε..Προσέξτε: στα μέση! Θα τον επανασυνδέσουν; Ο χρόνος που απέμεινε θα μας δείξει! Και η ιστορία!
Όποιος γνωρίζει τα του Φαναρίου, ουδόλως εκπλήσσεται με αυτές της εξελίξεις. Δεν είναι πρωτόγνωρες. Είναι απλά ντεμοντέ τώρα πια.
Το Μεγάλο Μοναστήρι έχει Ηγούμενο, ο οποίος αποφασίζει για όλα και η γνώμη του υπερτερεί πάντοτε. Αν κάποιος δεν επιθυμεί να συνταχθεί σ’ αυτό ή με αυτό, δεν είναι απαραίτητο να εξοστρακίζεται.Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν θα ενταθεί ξανά κάποια στιγμή στο μαντρί. Αυτός είναι ο ένας και μεγάλος μύθος του Φαναρίου. Αλλά κάθε μεγάλος μύθος έχει, δυστυχώς και το επιμύθιο του. Σε αυτό το μεταίχμιο της ιστορίας βρισκόμαστε τώρα….
exapsalmos.gr