Το βιβλίο του συγγραφέα κ. Γιώργου Καραμπελιά «1821: Η δυναμική της παλιγγενεσίας», παρουσιάστηκε την Πέμπτη 28 Μαρτίου, στο Πνευματικό Κέντρο του Ιερού Ναού Ευαγγελιστρίας Πειραιώς, στο πλαίσιο των εκδηλώσεων «Ευαγγελίστρια 2019».
Για το βιβλίο μίλησαν, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Πειραιώς κ. Σεραφείμ, η κα Αρχοντία Παπαδοπούλου, Φιλόλογος, Ιστορικός, πρ. Δ/ντρια Δ.Ε.Πειραιά και ο συγγραφέας.
Τον συντονισμό της συζήτησης έκανε ο κ. Εμμανουήλ Εγγλέζος-Δεληγιαννάκης, Δικηγόρος.
Η βιβλιοπαρουσίαση διοργανώθηκε σε συνεργασία με τον Σύνδεσμο Επιστημόνων Πειραιώς (Σ.Ε.Π.) και το Κίνημα «ΑΡΔΗΝ» Πειραιά.
Την εκδήλωση προλόγισε ο Πρόεδρος του Σ.Ε.Π. κ. Παναγιώτης Χαρατζόπουλος, Φυσικός, Msc, MEd, ενώ χαιρετισμό απηύθυνε εκ μέρους του Κινήματος «ΑΡΔΗΝ» Πειραιά, ο κ. Λουκάς Πανουργιάς.
Παναγιώτης Χαρατζόπουλος
Όπως σημείωσε, προλογίζοντας ο κ. Χαρατζόπουλος, καθώς η μελέτη της τουρκοκρατίας και του 1821 έχει πέσει κατά καιρούς θύμα μονομερών και μη τεκμηριωμένων θεωρήσεων, μια διερεύνηση στην έκταση και το βάθος που επιχειρεί ο συγγραφέας στο βιβλίο, συμβάλλει στην ανάκτηση της εθνικής συνείδησης.
«Μέσα από τις 900 σελίδες του βιβλίου, ο συγγραφέας οδηγεί τον αναγνώστη πρώτα να μελετήσει την οικονομική και κοινωνική ζωή του υπόδουλου Ελληνισμού. Στη συνέχεια θα μελετήσει τα στρατιωτικά και πολιτικά γεγονότα μετά την άλωση.
Ακολουθεί η περιγραφή της δράσης της Εκκλησίας και του καθοριστικού ρόλου της Ορθοδοξίας στην επιβίωση του Ελληνισμού, ενώ στη συνέχεια ο συγγραφέας βοηθάει τον αναγνώστη να συλλάβει την Ελληνική ιδιαιτερότητα».
Λουκάς Πανουργιάς
Στον χαιρετισμό του ο κ. Πανουργιάς τόνισε ότι υπάρχει μια συγκυρία τον τελευταίο καιρό, που το γένος μας είναι υπό διωγμό, όχι όμως από εξωτερικούς εχθρούς, αλλά από εσωτερικούς.
«Η γάγγραινα που μας τρώει, προσπαθεί να μας εξαφανίσει από προσώπου γης. Είναι πολύ σημαντικό να αντισταθούμε σε αυτήν την λαίλαπα με εκδηλώσεις όπως αυτή, αλλά και έξω στην κοινωνία».
Εμμανουήλ Εγγλέζος-Δεληγιαννάκης
Ο συντονιστής της παρουσίασης κ. Εγγλέζος-Δεληγιαννάκης, παρατήρησε πως ο συγγραφέας δεν κάνει πρωτογενή έρευνα, δεν παρουσιάζει μια ακόμη ιστορία της σκλαβιάς και της Επανάστασης του 1821.
Αυτό που κάνει είναι μια αντίδραση στην κατασυκοφάντηση στην οποία ο εθνομηδενισμός υποβάλλει την ιστορία μας, την ταυτότητα μας, την συνέχεια του Ελληνισμού.
«Κεντρικός άξονας που διαπερνά τις σελίδες του βιβλίου, είναι η διαχρονία της πορείας του λαού μας, από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα.
Η εμμονή στην ιδιοπροσωπεία του Ελληνισμού, ως αντίσταση στους καθολικούς Λατίνους και τους μουσουλμάνους κατακτητές, εκφράστηκε με την προσκόλληση στην Ορθοδοξία, με κάθε τίμημα».
Μητροπολίτης Πειραιώς Σεραφείμ
Ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Πειραιώς κ. Σεραφείμ, μιλώντας για το βιβλίο, το χαρακτήρισε ως ένα έργο που κυοφορεί δυναμικά για την σύγχρονη ελληνική σκέψη, αλλά και τη νεοελληνική ιστοριογραφία, ένα λόγο Ελληνικό και Ρωμαίικο.
Η ανάκτηση και εμβάθυνση της ιστορικής μας συνείδησης, τόνισε, σημαίνει ότι αναγνωρίζουμε πως η ίδια η ζωή και η αιμοδότηση της εξαρτάται από μία οντότητα που υπερβαίνει το σύγχρονο νεοελληνικό κράτος.
Αυτή η οντότητα είναι η ρωμιοσύνη και η συνέχεια της είναι ζώσα στην πατρίδα μας.
Ο Σεβασμιώτατος αναφέρθηκε στην αγωνία και την έγνοια του συγγραφέα για μια ετοιμότητα ώστε να συνεχίσουμε να υπάρχουμε, ιδίως σήμερα εν μέσω κρίσεως και μετεωρισμού μεταξύ ισλαμικής ανατολής, σλαβικού βορρά και τευτόνο-φραγκικής δύσης.
Είναι εξαιρετικά χρήσιμο και ουσιωδώς αποτελεσματικό, συνέχισε, ότι παρουσιάζει τα ιστορικά γεγονότα και τις συσχετίσεις τους, για να συμπεράνει το αληθές.
«Αλλά και για να προβεί σε μια κριτική θεώρηση που απαντά στην εθνομηδενιστική προπαγάνδα, η οποία προχωράει ένα βήμα μετά την διαστρέβλωση, στον αποχρωματισμό της ιστορίας από κάθε ιερό στοιχείο.
Αν σήμερα, η αποδομητική ερμηνεία της ιστορίας προσπαθεί να πείσει τους νεοέλληνες ότι δεν υπάρχει καμία ιστορική συνέχεια του Ελληνισμού και της Ρωμιοσύνης, ότι χρειάζεται να οργανώνουν την ζωή τους, τον πολιτισμό και την προκοπή τους με τις παραλλαγές του ιστορικού υλισμού, μαρξιστικές και καπιταλιστικές και τέλος ότι η Ελληνική εθνική συνείδηση είναι μια αντανακλαστική παραγωγή της δύσης και η επανάσταση, παρακολούθημα της γαλλικής, ο αντίλογος είναι η συνειδητοποίηση μιας αφετηριακής αλήθειας.
Της αλήθειας που σαρκώθηκε και σώζεται στην πνευματική παράδοση του Ελληνισμού και της Ορθόδοξης Χριστιανοσύνης».
Όλα τα άλλα, σημείωσε ο Σεβασμιώτατος, είναι αυθαίρετα, παραδοξολογήματα και τα επίχειρα μιας αποτυχημένης πολιτισμικής μειονεξίας των δυτικόπληκτων εκσυγχρονιστών νεοελλήνων, που τους οδηγεί στην βαθύτατη κρίση της ιστορικής έκλειψης.
Με το βιβλίο αυτό, ο συγγραφέας μας οδηγεί σε μια αναζήτηση της νεοελληνικής ταυτότητας, διεισδύοντας στις πηγές, απ’ όπου το νόημα και η σημασία δεν γίνεται ιστορική γνώση, αλλά υπαρξιακή γνώση.
Αυτή η γνώση, αιώνες τώρα, είναι θεμελιωμένη στην αδιαίρετη και ασύγχητη Ορθόδοξη Ελληνική παράδοση και ιδιοπροσωπεία.
«Στις μέρες μας, που είναι ολοφάνερο ότι προτεραιότητα έχει η αποδομητική πρόταση και ερμηνεία της ιστορίας, ο συγγραφέας έρχεται να επαναφέρει την έντιμη και ανόθευτη ματιά ενός ρωμιού που παλεύει.
Η βασική του πρόταση, είναι ότι η διαμόρφωση του έθνους θα μεταβληθεί σε συγκρότηση «εν δουλεία» και ο νεότερος Ελληνισμός θα γεννηθεί δια της αντιστάσεως».
Και όπως τόνισε στην δευτερολογία του, είναι μία ώρα αντιστάσεως, που προϋποθέτει Ορθοδοξία και Ορθοπραξία.
Στο κοινοβούλιο μας, συνέλληνες, άνθρωποι βγαλμένοι μέσα από τη σάρκα μας, ψηφίζουν ότι πιο παράδοξο, παρανοϊκό, την ανατροπή της ανθρώπινης οντολογίας, τη νέα θρησκεία του δικαιωματισμού.
Αρχοντία Παπαδοπούλου
Η Επανάσταση του 1821, σημείωσε η κα Παπαδοπούλου, είναι ένα ιστορικό γεγονός, που μπορεί να συνέβη πριν από σχεδόν 200 χρόνια, αλλά μέχρι σήμερα βιώνουμε αυτήν την Επανάσταση. Ζει, πάλλεται, αναπνέει. Είναι μία ζώσα ιστορία.
Διότι αυτοί οι αγωνιστές πέθαναν για να μας παραδώσουν ένα κράτος οργανωμένο, δημοκρατικό, χριστιανικό, ελεύθερο, ισότιμο με τα υπόλοιπα κράτη τα ευρωπαϊκά.
Και όπως τόνισε:
«Ο συγγραφέας έσκυψε σε αυτό το θέμα και το βιβλίο είναι επιστημονικότατο και αξιοποιεί τις πηγές της εποχής. Μπορεί να μελετηθεί από τον κάθε Έλληνα, κάθε ηλικίας.
Προσπαθεί να κάνει τον Ελληνικό λαό να σταθεί στα πόδια του, γιατί υπάρχει μία λαίλαπα αποδόμησης της ιστορίας μας. Κατασυκοφαντούνται γεγονότα και προσωπικότητες».
Γιώργος Καραμπελιάς
Ο συγγραφέας αναφέρθηκε στους λόγους για τους οποίους ασχολήθηκε επίμονα και συστηματικά με την ελληνική ιστορία, δίνοντας έμφαση στην αποδόμηση που επιχειρείται, στο γεγονός πως απειλείται η ιστορική μας συνείδηση και κυρίως η αίσθηση της ιστορικής μας διαχρονίας.
Γι’ αυτό εξάλλου και οι λυσσαλέες επιθέσεις ενάντια στην Εκκλησία, γιατί ταυτίζεται με το ελληνικό έθνος.
Οι νεομάρτυρες, τόνισε, κράτησαν το έθνος μας, ίσως περισσότερο από οποιονδήποτε άλλον. Γιατί αντιπροσώπευαν ένα παράδειγμα αντίστασης, χωρίς καμία συναλλαγή και υποχώρηση, απέναντι στην τουρκική κυριαρχία.
Συγκεφαλαιώνοντας, ο κ. Καραμπελιάς παρατήρησε πως από το 1990 περίπου και μετά, με την παγκοσμιοποίηση, παρατηρείται μια προσπάθεια σε έθνη όπως το δικό μας, να χαμηλώσει η συνείδηση της εθνικής ταυτότητας και σταδιακά να εξαλειφθεί.
«Αυτό γίνεται με την επίθεση σε τρεις πυλώνες αυτής της ταυτότητας. Ο ένας είναι η ιστορική συνείδηση και διαχρονία, ο δεύτερος είναι ο ρόλος της Ορθοδοξίας και η παρουσία της μέσα στο σώμα του έθνους μας και το τρίτο είναι η γλώσσα.
Σε όλη αυτήν την περίοδο, αυτοί οι τρεις πυλώνες της ταυτότητας μας, πλήττονται.
Εμείς μιλάμε για παλιγγενεσία, δηλαδή το έθνος μας δεν γεννιέται το 1821. Είναι ένα παλιό έθνος το οποίο αποζητά να αποτινάξει τον ζυγό που του έχει επιβληθεί και να ανακτήσει την πολιτειακή κρατική του υπόσταση».