Σύναξη των Εφημερίων της Ιεράς Μητροπόλεως Ιεραπύτνης και Σητείας
Με τη συμμετοχή σύσσωμου του Ιερού Κλήρου της Ιεράς Μητροπόλεως Ιεραπύτνης και Σητείας πραγματοποιήθηκε τη Δευτέρα 12 Απριλίου στον Ιερό Καθεδρικό Ναό Αγίας Φωτεινής Ιεράπετρας η καθιερωμένη Ιερατική Σύναξη της Μεγάλης Τεσσαρακοστής με θέμα: «Αγιαζόμενοι και αγιάζοντες».
Μετά την προσευχή και Σεβ. Μητροπολίτης Ιεραπύτνης και Σητείας κ. Ευγένιος παρουσίασε τον ομιλητή Οσιολογιώτατο Ιερομόναχο π. Αθανάσιο Σιμωνοπετρίτη, Υμνογράφο της Μεγάλης του Χριστού Εκκλησίας, σημειώνοντας τη ζωντανή μαρτυρία ορθόδοξης ζωής που εκπέμπει η εβδομηνταμελής μοναχική κοινότητα της Ιεράς Μονής Σίμωνος Πέτρας του Αγίου Όρους.
Προλογίζοντας το θέμα της εισηγήσεως ο Σεβ. κ. Ευγένιος υπογράμμισε χαρακτηριστικά: «…Ο σύγχρονος άνθρωπος στηρίζεται στα επιτεύγματα της τεχνολογίας, στον ορθολογισμό, σε ανθρώπινα πολιτικοκοινωνικά συστήματα και ιδεολογήματα, στη «Θεοσοφία», στον «Πνευματισμό», στο μυστικισμό, στον αποκρυφισμό και σε διάφορες άλλες παραψυχολογικές ενέργειες, που όμως όλα αποδείχτηκαν εύθραυστα.
Η μονοδιάστατη και μονόπλευρη θεώρηση της ζωής του με επίκεντρο την ύλη και οδήγησαν σε προσωπικά αδιέξοδα και στο υπαρξιακό κενό του ανθρώπου, ο οποίος δεν είναι αυτοδημιούργημα για να έχει από μόνος του τη δύναμη της αυτολύτρωσης. Ως δημιούργημα ανακαινίζεται από τη δημιουργό Θεότητα, έχοντας το προνόμιο της προσωπικής μεταμόρφωσης και ανακαίνισης που του παρέχει η Χάρη και η δύναμη του Θεού.
Το Άγιο Πνεύμα «όπου θέλει πνει». Χαρακτηριστικά παραδείγματα των αστραπιαίων μεταμορφώσεων που διενεργεί το Άγ. Πνεύμα είναι η «μεταμόρφωση» του Κυρίου στο όρος Θαβώρ, η Πεντηκοστή, όπου το Άγιο Πνεύμα αναδεικνύει αμέσως τους απλούς κι αγραμμάτους μαθητές του Χριστού πανσόφους. Ακόμα και ο ληστής μπήκε στη Βασιλεία του Θεού αμέσως μετά τον ολιγόλεπτο διάλογο που έκανε με τον Χριστό στο σταυρό. Το Άγιο Πνεύμα ανακαινίζει αμέσως τά πάντα. Αυτή τη δυνατότητα πρόσφερε η Σάρκωση και η Ανάσταση του Χριστού δια Πνεύματος Αγίου. Γι αυτό τον πρώτο λόγο έχει ο αληθινός χριστιανισμός, ο αγιαζόμενος, προσευχόμενος, θεούμενος άνθρωπος, αυτός που μέσω της θείας Χάριτος μεταμορφώνει οντολογικά την ύπαρξή του και συγχρόνως αγιάζει και την υπόλοιπη κτίση, ώστε και αυτή να είναι όργανο-μέσο γιά τη θέωσή του.
Μέσω της Εκκλησίας, όπου ενεργούνται αποτελεσματικά τα θεία μυστήρια για όλη την ανθρώπινη πορεία στο χρόνο και πέρα απ᾽ αυτόν, ο άνθρωπος μπορεί να φθάσει στην άπειρη αιωνιότητα. Μόνο η σκέπη του φιλάνθρωπου Θεού σκεπάζει και στερεώνει τον άνθρωπο. Κάθε άλλο στήριγμα θα καταρρεύσει μόνο του γιατί δεν στηρίζεται στην αλήθεια.
Αυτό το επιβεβαιώνει συνέχεια και η ίδια η ιστορία. Και από αυτό το αιώνιο στήριγμα έχει απόλυτη ανάγκη η ανθρωπότητα, γιατί έχει θεμέλιο τον Ιησού Χριστό τον Σωτήρα μας που είναι το στήριγμα των στηριγμάτων. Σκοπός του λειτουργήματος της Ιερωσύνης είναι ο «αγιασμένος άνθρωπος». Εμείς οι Ιερείς για να διδάξουμε την πράξη, την εμπειρία της εν Χριστώ ζωής «καθαρθήναι δει πρώτον, είτα καθάραι· σοφισθήναι, και είτα σοφίσαι· γενέσθαι φως, και φωτίσαι· εγγίσαι Θεώ, και προσαγαγείν άλλους· αγιασθήναι, και αγιάσθαι» κατά τον άγιο Γρηγόριο τον Θεολόγο. Και ο Άγιος Διονύσιος ο Αρεοπαγίτης μας λέει καθαρά ότι ο τα τρία στάδια της κατά Χριστόν τελειώσεως, η κάθαρση, ο φωτισμός και η θέωση συνδέονται στενότατα με τους τρεις βαθμούς της ιερωσύνης, δηλαδή του Διακόνου, του Ιερέως και του Επισκόπου αντίστοιχα. Κι όλη η διαδικασία του αγιασμού ξεκινά από το πώς θα γίνομε αγιαζόμενοι για να έχομε και αγιάζοντες, όπως θα μας αναπτύξει στη συνέχεια ο Ιερομόναχος π. Αθανάσιος ο Σιμωνοπετρίτης».
Ο ομιλητής με λόγο πατερικό, μεστό και άμεσο, αναφέρθηκε στη δύναμη της χάριτος της Ιερωσύνης και των Ιερών Μυστηρίων που τελεί. Όπως σημείωσε ο Θεός έδωσε στον Ιερέα την εξουσία του «δεσμείν και λύειν», γεγονός που συνεπάγεται την ανάγκη του συνεχούς αγώνα για προσωπικό αγιασμό. Σύμφωνα με τον Άγιο Σεραφείμ του Σαρώφ «σκοπός της χριστιανικής ζωής είναι η απόκτηση του Αγίου Πνεύματος», δια του οποίου όνο ανακαινίζεται ο κτιστός άνθρωπος. Έτσι όλες οι ακολουθίες αρχίζουν με την προσευχή «Βασιλεύ ουράνιε Παράκλητε», αλλά και η προτροπή του Κυρίου μας είναι «άγιοι γίνεσθε, ότι εγώ Άγιος ειμί» (Α´ Πετρ. 1,16), δηλ. να υπερυψωθούμε πάνω από τη γη και να ζήσουμε πνευματική ζωή. Το εργαστήρι της αγιότητας είναι η Εκκλησία του Χριστού.
Τα ιερά Μυστήρια της Εκκλησίας είναι οι κρουνοί του Αγίου Πνεύματος που αναγεννούν και επαναφέρουν τον πεπτωκότα άνθρωπο στο αρχαίο κάλλος. Όμως, υπογράμμισε ο π. Αθανάσιος- ο προσωπικός αγιασμός κάθε πιστού μέλους της Εκκλησίας δεν εξαρτάται μόνο από τον αγώνα του ίδιου αλλά κυρίως από την ανέκφραστη φιλανθρωπία του Θεού, είναι συνέργεια θείου και ανθρώπινου παράγοντα, γι᾽ αυτό δεν επιτυγχάνεται αυτόνομα και για να είναι έγκυρος χρειάζεται τη σφραγίδα της εκκλησιαστικής ζωής.
Ιδιαίτερη αναφορά έγινε από τον π. Αθανάσιο στη δύναμη του Μυστηρίου της Ιερωσύνης, καθώς ο Ιερέας τελεί τη Θεία Λειτουργία «υπέρ των ημετέρων αμαρτημάτων και των του λαού αγνοημάτων», το εισαγωγικό Μυστήριο της Βαπτίσεως, της ιεράς Εξομολογήσεως και τα υπόλοιπα ιερά Μυστήρια που αγιάζουν τον άνθρωπο. Όπως χαρακτηριστικά τόνισε ο φιλάνθρωπος Θεός επέτρεψε στον άνθρωπο και όχι στους αγγέλους να λαμβάνει Ιερωσύνη και να βρίσκεται ανάμεσα στο Θεό και την άνθρωπο, επειδή ο Ιερέας «σάρκα ενδεδυμένος» μπορεί να «συγγιγνώσκει τω ομοιοπαθή» κατά τον Άγιο Ιωάννη τον Χρυσόστομο και «ίνα ουκ απογιγνωσκόμεθα της του Θεού φιλανθρωπίας».
Γι᾽ αυτό -επεσήμανε ο ομιλητής- ιδιαίτερα στις μέρες μας με τα διάφορα ιδεολογήματα, παραθρησκευτικά κινήματα και οικονομικά προβλήματα «καλούμαστε να να φωτίσουμε και να στηρίξουμε τον λαό του Θεού, γινόμενοι το πανί που θα τον οδηγήσει τη βάρκα στη Βασιλεία του Θεού». Τέλος, εκφράζοντας τη μεγάλη χαρά του συμπνευματισμού και της επικοινωνίας με το τίμιο Πρεσβυτέριο της Ι. Μητροπόλεως Ιεραπύτνης και Σητείας ευχήθηκε σε όλους τους Κληρικούς να αξιωθούν μαζί από κοινού να συλλειτουργούν με τους 24 Πρεσβυτέρους της Αποκαλύψεως στο Ουράνιο Θυσιαστήριο. Ακολούθηκε γόνιμος και εποικοδομητικός διάλογος, καθώς οι συμμετέχοντες Κληρικοί υπέβαλαν στον π. Αθανάσιο τα ερωτήματά τους και έλαβαν τις σχετικές απαντήσεις.
Ο Σεβ. Μητροπολίτης κ. Ευγένιος ευχαρίστησε εγκάρδια τον π. Αθανάσιο για την εμπεριστατωμένη ομιλία του, με την οποία μετέδωσε τα πλούσια βιώματα του από τη πολυδιάστατη διακονία του στο «Περιβόλι της Παναγίας» και την πολύχρονη εμπειρία του ως Εξομολόγος και Πνευματικός.
Στο δεύτερο μέρος της Σύναξης συζητήθηκαν διάφορα υπηρεσικά θέματα και ο Σεβασμιώτατος έδωσε πατρικές συμβουλές και κατευθύνσεις στους Κληρικούς για την άσκηση του ποιμαντικού έργου τους.