π. Άγγελος Κυριάκος: Συναντήσαμε τον π. Άγγελο Κυριάκο, ιερέα στη Ζωοδόχο Πηγή στο Δήλεσι.
Ο π. Άγγελος είναι έγγαμος, πατέρας δυο παιδιών και μίλησε στην «Κιβωτό της Ορθοδοξίας» για τη θέση του ιερέα στη σύγχρονη πραγματικότητα και για τις ποιμαντικές δραστηριότητες στην ενορία του.
Κ.τ.Ο.: Ποιες είναι οι ποιμαντικές – νεανικές δραστηριότητες στην ενορία σας;
π. Άγγελος: Στην ενορία μας, μέσα από τις δραστηριότητες που επιλέγουμε να δραστηριοποιηθούμε, προσπαθούμε να απευθύνονται τόσο για τις μικρές όσο και για τις μεγαλύτερες ηλικίες.
Φυσικά, το πρώτο και κυριότερο, είναι οι κατηχητικές συνάξεις.
Τα κηρύγματα με θεματικές ενότητες σε εβδομαδιαία βάση.
Έπειτα λειτουργεί τμήμα Βυζαντινής μουσικής και αγιογραφίας, όπου μικροί και μεγάλοι έρχονται να διδαχθούν τις τέχνες αυτές, καθώς επίσης και τμήμα εκμάθησης παραδοσιακών μουσικών οργάνων.
Επίσης, έχουμε και την χορωδία ενηλίκων.
Τέλος, ο ναός λειτουργεί ως παράρτημα της αρωγής της μητροπόλεως, όπου κάθε μήνα, φροντίζουμε ευπαθείς οικογένειες και συνανθρώπους μας, να απαλύνουμε λίγο τον πόνο τους, δίνοντάς τους μία βοήθεια σε τρόφιμα και είδη πρώτης ανάγκης.
Κ.τ.Ο.: Πώς είναι να είσαι ιερέας στην επαρχία που, εκ των πραγμάτων, οι δυνατότητες είναι περιορισμένες σε σχέση με τα μεγάλα αστικά κέντρα;
π. Άγγελος: Για να απαντήσουμε σωστά, θα πρέπει να χωρίσουμε την απάντησή μας σε δύο σκέλη. Το πρώτο σκέλος είναι το πνευματικό. Σε πνευματικό επίπεδο λοιπόν, λίγο πολύ, παντού ισχύουν τα ίδια. Δηλαδή, πρέπει ο κάθε ιερέας στην περιοχή που βρίσκεται για να υπηρετήσει, να δώσει χρόνο και να αφουγκραστεί τους ανθρώπους και τις συνήθειές τους. Να τους καταλάβει και να τους ψυχολογήσει, έτσι ώστε να μπορέσει στοχευμένα να τους μιλήσει και να τους περάσει το μήνυμα και την συμβουλή που χρειάζονται. Θα λέγαμε να μάθει να μιλάει την «γλώσσα» τους για να είναι πάντοτε κατανοητός σε αυτό που θέλει να τους πει.
Επίσης, κάποιες περιοχές έχουν διαφορετικές προκλήσεις από κάποιες άλλες. Όπως για παράδειγμα, μπορεί σε ένα μεγάλο χωριό, να μην υπάρχουν αλλόθρησκοι και να είναι όλοι χριστιανοί ορθόδοξοι, ενώ σε κάποιο άλλο να υπάρχουν ταυτόχρονα δύο και τρείς θρησκείες ή αιρέσεις.
Στο δεύτερο σκέλος, θα βάλουμε τις δυνατότητες και τις ευκαιρίες για την αναβάθμιση υποδομών. Οπωσδήποτε σε αυτό το θέμα, τα μεγάλα αστικά κέντρα, έχουν μεγαλύτερο πλεονέκτημα λόγω πληθυσμού. Πιο σπάνια βλέπουμε ημιτελείς ναούς σε μεγάλες πόλεις. Στην επαρχία αντίθετα χρειάζεται μεγάλος αγώνας αν ξεκινήσει ένα τέτοιο έργο.
Κ.τ.Ο.: Είστε σχετικά νέος ιερέας; Ποιο είναι το κύριο μέλημα και η φροντίδα σας, ποιοι οι άμεσοι στόχοι του έργου σας;
π. Άγγελος: Είμαι σχετικά νέος ιερέας. Χειροτονεία εις διάκονον την 1η Οκτωβρίου 2020 στον ιερό ναό Κωνσταντίνου και Ελένης στην πόλη της Θήβας, στον συνοικισμό, και εις πρεσβύτερον την 13η Φεβρουαρίου 2021 στον ιερό ναό Κωνσταντίνου και Ελένης στην πόλη Αλιάρτου, υπό του Σεβ. Μητροπολίτου Θηβών, Λεβαδείας κ. Αυλίδος κ. Γεωργίου. Οι σπουδές μου είναι στο αντικείμενο της ηχοληψίας και των μουσικών σπουδών στο Εθνικό Ωδείο. Υπήρξα πυροσβεστικός υπάλληλος στην Π.Υ. Οινοφύτων για 7 έτη και παρ ΄όλο που βοηθούσα τον συνάνθρωπό μου, δεν μου ήταν αρκετό. Με κέρδισε τελικά η παιδική μου υπόσχεση να γίνω ιερέας, καθώς μεγάλωσα και γαλουχήθηκα από μικρό παιδί στον ιερό ναό Παμμεγίστων Ταξιαρχών Σχηματαρίου, με εφημέριο τότε, τον νυν μητροπολίτη Καρπενησίου κ.Γεώργιο Ρέμπελο.
Σαν ιερείς του Υψίστου, το κυριότερο μέλημά μας πρέπει να είναι η πνευματική καλλιέργεια των ανθρώπων. Σήμερα ζούμε σε μία εποχή, όπου ο λόγος του Θεού δεν είναι και τόσο αρεστός. Για να μην ανοίξουμε πολύ τις κατηγορίες, να πούμε απλά πως υπάρχει μία μερίδα ανθρώπων που είναι άθεοι από πεποίθηση. Κάποιο άλλοι πιστεύουν σε κάτι διαφορετικό. Είτε άλλη θρησκεία είτε κάποια αίρεση. Υπάρχει όμως και μία άλλη μερίδα ανθρώπων, οι οποίοι παρασύρονται θα λέγαμε από την τάση των ημερών, που θέλει να κυριαρχεί η άγνοια του Θεού. Να θεωρούν το Λόγο του Θεού απλώς ένα σύνολο ηθικών κανόνων που πρέπει να ακολουθεί ο άνθρωπος, με αποτέλεσμα να βάζουν στην άκρη το Ευαγγέλιο. Σε αυτούς λοιπόν, πρώτα μέσα από την στάση μας, τις πράξεις μας, τον τρόπο ζωής μας και έπειτα με τον λόγο μας, να τους φέρουμε κοντά ως ζωντανά μέλη της εκκλησίας.
Δευτερευόντως, να προσπαθήσουμε να ολοκληρώσουμε το έργο που ξεκίνησε ο προκάτοχος του ναού, που δυστυχώς δεν πρόλαβε να ολοκληρώσει. Δηλαδή να αποπερατωθεί ο ναός.
Κ.τ.Ο.: Ποια είναι η ιστορία του ναού;
π. Άγγελος: Η Ζωοδόχος Πηγή είναι ο αρχαιότερος ναός της περιοχής και αυτό μαρτυρείται από τις εικόνες του τέμπλου που χρονολογούνται από το 1838. Στο σημείο που είναι χτισμένος ο ναός, υπήρχε μία πηγή η οποία σήμερα έχει σχεδόν εξαφανιστεί. Είναι όμως ακόμα εμφανή τα σημάδια της. Μέχρι περίπου την δεκαετία του ’90, κάθε Παρασκευή της Διακαινησίμου, (ημέρα που πανηγυρίζει ο ναός), ερχόντουσαν πιστοί από όλα τα γύρω χωριά στην χάρη της για να γιορτάσουν και να γλεντήσουν στο τέλος όλοι μαζί. Επίσης, υπάρχουν κάποιες αναφορές σε βιβλία, που λένε πως επί τουρκοκρατίας, πήγαιναν και κρυβόντουσαν στο δάσος της Ζωοδόχου Πηγής. Φυσικά, σήμερα η εικόνα είναι πολύ αλλαγμένη, καθώς δάσος δεν υπάρχει, αλλά κάποια οικήματα που έχουν πάρει την θέση του. Επίσης, το παλιό εκκλησάκι της Ζωοδόχου Πηγής έχει γκρεμιστεί και στην θέση του υπάρχει ο σημερινός ναός της Ζωοδόχου Πηγής, ο οποίος ξεκίνησε περίπου το 2000 και είναι ακόμα ημιτελής.
Η Συνἐντευξη παραχωρήθηκε αποκλειστικά στην εφημερίδα «Κιβωτός της Ορθοδοξίας»