ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΒΕΡΟΙΑΣ: Την Πέμπτη 13 Μαρτίου το απόγευμα ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμων στη σειρά των διαδικτυακών εκπομπών «Επισκοπικός Λόγος» ανέπτυξε το θέμα: «Και εις ένα Κύριον Ιησούν Χριστόν, τον Υιόν του Θεού».
Πρόκειται για την έκτη ομιλία της νέας χρονιάς με θέμα το «Σύμβολο της Πίστεως», καθώς φέτος συμπληρώνονται 1700 χρόνια από τη σύγκληση της Α´ Οικουμενικής Συνόδου.
Ο διαδικτυακός «Επισκοπικός Λόγος» μεταδίδεται κάθε Πέμπτη στις 7:00 μ.μ. στην ιστοσελίδα της Ιεράς Μητροπόλεως, στην αντίστοιχη σελίδα στο Facebook, στο κανάλι στο Youtube καθώς και στον ραδιοφωνικό σταθμό της Ιεράς Μητροπόλεως μας «Παύλειος Λόγος 90.2 FM».
Στη διαδικτυακή ομιλία του, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης κ. Παντελεήμων, ανέφερε μεταξύ πολλών άλλων:
Στο πρώτο άρθρο του Συμβόλου της πίστεως οι άγιοι και θεοφόροι Πατέρες της Α´ Οικουμενικής Συνόδου διατύπωσαν συνοπτικά τα βασικά χαρακτηριστικά του ενός και μόνου αληθινού Θεού στον οποίο πιστεύουμε. Ο Θεός για την ορθόδοξη Εκκλησία μας είναι ένας, συγχρόνως όμως είναι και Τριαδικός. Είναι «Μονάς άμα και Τριάς», και αυτό αποτελεί το βασικότερο δόγμα της Εκκλησίας μας. Ο Θεός είναι ένας κατά την ουσία η κατά τη φύση του, είναι όμως Τριαδικός κατά τα πρόσωπα η τις υποστάσεις του.
Η Τριαδικότητα του Θεού δεν είναι ανθρώπινη εφεύρεση αλλά θεία αποκάλυψη. Τα τρία πρόσωπα η υποστάσεις του Θεού μαρτυρούνται ήδη στην Παλαιά Διαθήκη, όταν ο πατριάρχης Αβραάμ φιλοξένησε τρείς αγγέλους. Σύμφωνα με τους ερμηνευτές οι άγγελοι αυτοί ήταν τα τρία πρόσωπα του Τριαδικού Θεού, οι τρείς υποστάσεις, ο Πατήρ, ο Υιός και το Άγιο Πνεύμα, και γι᾽ αυτό η Παναγία Τριάς απεικονίζεται στη χριστιανική αγιογραφία με την παράσταση της φιλοξενίας του Αβραάμ.
Η Τριαδικότητα του Θεού όμως δεν καταργεί επ᾽ ουδενί την ενότητα των τριών προσώπων και τη μοναδικότητα του Θεού, η οποία στηρίζεται στη μία ουσία του Θεού, αλλά και στην ενότητα της ενεργείας, των ιδιωμάτων και του θελήματος του Θεού.
Είναι πολύ δύσκολο στον ανθρώπινο νού να κατανοήσει την Τριαδικότητα του Θεού, ακόμη και εάν διαθέτει θεολογική κατάρτιση, και γι᾽ αυτό πάντοτε ελλοχεύει ο κίνδυνος να ερμηνεύσει ο άνθρωπος λανθασμένα το μυστήριο. Αυτό συνέβη και με τον Άρειο, ο οποίος, αν και ήταν ικανός θεολόγος, η διδασκαλία του για το δεύτερο πρόσωπο της Αγίας Τριάδος, τον Κύριο ημών Ιησού Χριστού, ήταν λανθασμένη και κατά συνέπεια αιρετική. Το ίδιο συνέβη και με όσους ακολούθησαν, παρανοώντας την πίστη της Εκκλησίας μας για το Άγιο Πνεύμα η για τις δύο φύσεις του Χριστού και έγιναν αφορμή σχισμάτων και αιρέσεων στην Εκκλησία και οδήγησαν στη σύγκληση των Αγίων και Οικουμενικών Συνόδων που συνεκλήθησαν. Δεν ήταν αμύητοι στη θεολογία. Οι περισσότεροι ήταν ιερείς και επίσκοποι, αλλά δυστυχώς επλανήθησαν προσπαθώντας να εξηγήσουν το απροσπέλαστο για τον ανθρώπινο νού δόγμα του Τριαδικού Θεού.
Γι᾽ αυτό και όταν μιλούμε για τα θέματα αυτά, μεταφέρουμε με πολύ σεβασμό και προσοχή τους λόγους των αγίων Πατέρων, οι οποίοι ήταν και εκείνοι ιδιαίτερα προσεκτικοί. «ίνα μη του προσήκοντος αποπίπτωσι», για να μην παρεκκλίνουν και εκπέσουν από την αλήθεια, όπως χαρακτηριστικά σημειώνει ο Πατέρας της Ορθοδόξου Δογματικής, ο άγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός.