της Δήμητρας Συμεωνίδου
Υπέρ της συνέχισης του διαλόγου για το μάθημα των θρησκευτικών αλλά και της υποχρεωτικότητας αυτού στη δημόσια εκπαίδευση, εμφανίστηκε ο μητροπολίτης Μαρωνείας και Κομοτηνής κ. Παντελεήμων.
Ο κ. Παντελεήμων συμπεριλαμβάνεται ανάμεσα στους 57 ιεράρχες που τάχθηκαν υπέρ της συνέχισης του διαλόγου με την Πολιτεία για το μάθημα των θρησκευτικών, στην ψηφοφορία που ζήτησε ο αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος στην έκτακτη συνεδρίαση της Ιεράς Συνόδου. Δύο ιεράρχες τάχθηκαν κατά, ενώ υπήρξαν δύο άκυρα ψηφοδέλτια και ένα λευκό.
Με την ψηφοφορία επικυρώθηκε η εισήγηση του μητροπολίτη Ύδρας, κ. Εφραίμ που προεδρεύει της τριμελούς επιτροπής της Εκκλησίας για το μάθημα. Η εισήγηση επαναλαμβάνει τις τρεις κόκκινες γραμμές των ιεραρχών για την υποχρεωτικότητα του μαθήματος, τη διατήρηση των ωρών του και τον ορθόδοξο του χαρακτήρα, ενώ για πρώτη φορά θέτει θέμα ονομασίας του μαθήματος.
Μετά το τέλος της έκτακτης συνεδρίασης ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος δήλωσε: “Καταλήξαμε ότι πρέπει να συνεχιστεί ο διάλογος με την Πολιτεία στα βασικά σημεία τα οποία δεν είναι καινούρια αλλά παλιότερα. Ο διάλογος ξεκίνησε με αρχή και κομβικό σημείο το διάλογο που έγινε στο Μαξίμου στις 5 Οκτωβρίου και έδωσε την κατεύθυνση ο ίδιος ο πρωθυπουργός να σχηματιστούν οι Επιτροπές αυτές που θα κάνουν τη συζήτηση. Συνεχίσαμε τη συζήτηση πάνω σε αυτό, συμφωνήσαμε να γίνουν οι Επιτροπές και να αρχίσει ο διάλογος, και πιστεύουμε ότι θα πάει καλά. Θα παρακολουθούμε και σαν ιερείς και σαν μέλη της ιεραρχίας».
Ο Αρχιεπίσκοπος στην τελευταία έκτακτη συνεδρίαση της Ιεράς Συνόδου ανέπτυξε αναλυτικά τους λόγους, οι οποίοι καθιστούν το μάθημα υποχρεωτικό και τόνισε ότι δεύτερο σοβαρό θέμα είναι να παραμείνει η ονομασία «Θρησκευτικά», γιατί αυτή είναι θεμελιώδης θέση, ώστε το μάθημα των θρησκευτικών να διδάσκεται μόνον από θεολόγους.
Εν κατακλείδι, ο εισηγητής ανέφερε ότι πριν την κατάθεση των τελικών προτάσεων της Επιτροπής δέον να ληφθούν υπ’ όψιν συγκεκριμένες προϋποθέσεις:
α) Η Εκκλησία δέον να αποφύγει οποιαδήποτε εμπλοκή σε ιδεολογικές έριδες είτε μεταξύ θεολόγων είτε μεταξύ πολιτικών ομάδων είτε μεταξύ ομάδων πολιτών.
β) Είναι αναγκαίο να επιμείνουμε στην διατήρηση του υφισταμένου νομικού και θεσμικού πλαισίου του μαθήματος των Θρησκευτικών.
γ) Για την Ιερά Σύνοδο της Ιεραρχίας της Εκκλησίας της Ελλάδος το μάθημα δεν νοείται παρά μόνον ως κατέχον την πρώτη θέση στην Παιδεία των παιδιών.
δ) Αναγνωρίζουμε ότι η αλλαγή του μαθήματος είναι απαραίτητη, χωρίς αυτό να σημαίνει υποτίμηση της αξίας του, αποδόμηση της πίστης, πρόκληση σύγχυσης και την ταύτισή του με κύρια χαρακτηριστικά φανατισμό, εμπάθεια, συντηρητισμό, σκοταδισμό ή ανόητο και μειονεκτικό φιλελευθερισμό.
ε) Αναγνωρίζουμε ότι η εποχή των αμιγώς θρησκευτικών κοινωνιών και εθνών ήδη παρέρχεται.
στ) Το μάθημα των Θρησκευτικών να φανερώνει ξεκάθαρα την αξία και την επικαιρότητά του, να εκφράζει πειστικά την αλήθεια με τόλμη, ελευθερία και ομορφιά, να μην κουράζει ούτε να είναι ανιαρό, αλλά να είναι αξιόπιστο και ενδιαφέρον, να καταδεικνύει την τεράστια συμβολή της ορθόδοξης πίστης στο Πνεύμα, στην Τέχνη, στον Πολιτισμό.
ζ) Η Ιεραρχία διαλέγεται, διότι συναποφασίζει με την Πολιτεία για θέματα που αφορούν σ’ αυτήν, ως τούτο απορρέει από το Σύνταγμα, τον Καταστατικό Χάρτη της Εκκλησίας της Ελλάδος και τους νόμους του κράτους.
η) Η παρουσίαση από το μάθημα μιας ορθόδοξης κοσμολογίας και ανθρωπολογίας.
[irp posts=”336993″ name=”Σύρου Δωρόθεος: Νέοι δρόμοι για τα θρησκευτικά από την συνάντηση Τσίπρα-Ιερώνυμου (ΒΙΝΤΕΟ)”]
Η άποψη του Μητροπολίτη Μαρωνείας
Την άποψη του μητροπολίτη Μαρωνείας και Κομοτηνής κ. Παντελεήμονα επί του θέματος ζήτησε ο «Χ». Εκείνος είπε καταρχήν πως «ο διάλογος αρχίζει από μηδενικής βάσης, ούτως ώστε τα παιδιά μας να μαθαίνουν υγιώς περί την πίστη αλλά και η εκκλησιαστική μας εκπαίδευση να είναι τέτοια που θα δημιουργηθεί ένας κύκλος σπουδών διετούς φοιτήσεως, ένα μεταλυκειακό τμήμα για αυτούς που θα θέλουν να γίνουν κληρικοί, με αποτέλεσμα να εντρυφούν μέσα στη θεολογία της εκκλησίας μας, στη λειτουργική και στην ποιμαντική και από εκεί και μετά όποιος θέλει να ακολουθήσει και άλλες σπουδές στο πανεπιστήμιο και στη Θεολογική Σχολή να μπορεί επίσης.
Στην ερώτηση για αν θα πρέπει το μάθημα των θρησκευτικών να είναι υποχρεωτικό ο κος Παντελεήμων αποκρίθηκε ως εξής: «Εμείς που τα διδαχτήκαμε δεν πήραμε κάτι; Δεν μάθαμε κάτι; Σήμερα βλέπουμε ότι οι γονείς στο σπίτι δεν έχουν την δυνατότητα να ασχοληθούν πολύ με τα παιδιά τους. Δεν πρέπει τα παιδιά μας να μάθουν υγιώς περί την πίστη; Αλλά αυτό δεν εξαρτάται μόνο από το σχολείο, εξαρτάται και από τους γονείς, εξαρτάται και από τους καθηγητές, εξαρτάται από όλους μας. Εγώ θα ήθελα να εκφράσω και ένα παράπονο το οποίο οι άνθρωποι μας βέβαια το κάνουν χωρίς να το καταλαβαίνουν. Τα προηγούμενα χρόνια είχαμε εξαιρέσεις από χριστιανούς γονείς του μαθήματος των θρησκευτικών, γιατί; Για να μην έχουν τα παιδιά ένα μάθημα παραπάνω ας το πούμε έτσι στην πλάτη τους, για να έχουν χρόνο περισσότερο να διαβάζουν τα μαθήματα της κατεύθυνσης που θα δώσουν εξετάσεις για να περάσουν στο πανεπιστήμιο, όμως εκεί δεν αφήνουμε ένα κενό; Και όταν υπάρχουν πνευματικά κενά μέσα μας αυτά θέλουν κάλυψη, ποιος θα καλύψει το πνευματικό κενό των παιδιών μας;
Εμείς αγωνιούμε για το αύριο, για το σήμερα των παιδιών μας, ωραία θα περάσουν στο πανεπιστήμιο, αυτές οι εξετάσεις είναι οι πιο εύκολες της ζωής, οι άλλες εξετάσεις που θα έρθουν στη ζωή εκείνες με τι εφόδια θα τις περάσουμε; Θεωρώ ότι ένα από τα εφόδια είναι και το μάθημα των θρησκευτικών, είναι το μάθημα της πίστεώς μας και αυτό πρέπει να το διδάσκουμε και αν θέλετε ας μην είναι όπως όλα τα άλλα μαθήματα, βέβαια θα έχει τη μοριοδότησή του, θα έχει τους βαθμούς αλλά όμως έχει και άλλο πνεύμα. Και όταν ένας καλός θεολόγος καθηγητής ξέρει αυτό να το διδάξει σωστά και όχι για να περάσει η ώρα, τότε πολλά μπορεί να προσφέρει στη ζωή ενός παιδιού σε όποια βαθμίδα της εκπαίδευσης και αν βρίσκεται».
Ευχή του μητροπολίτη Μαρωνείας και Κομοτηνής είναι ο διάλογος αυτός να έχει αίσιο τέλος.