Ο Μαρωνείας Παντελεήμων για το Ευαγγέλιο της Κυριακής 4 Φεβρουαρίου
Στον νομοδιδάσκαλο συνομιλητή του, που ερωτά τον Χριστό, ποιά είναι η μεγαλύτερη εντολή του νόμου, ο Χριστός απαντά: «Αγαπήσεις Κύριον τον Θεόν σου εν όλη τη καρδία σου και εν όλη τη ψυχή σου και εν όλη τη διανοία σου» και «τόν πλησίον σου ως σεαυτόν». Σ’ αυτές τις δύο εντολές, «όλος ο νόμος και οι προφήτες κρέμανται».
Η αγάπη με την διπλή της κατεύθυνση, προς τον Θεό και προς τον άνθρωπο, συνιστά την ουσία όχι μόνο της παλιάς αποκαλύψεως του Θεού προς το λαό του, αλλά και της νέας, που θεμελιώνεται στη σταυρωμένη αγάπη του Υιού Του.
Η αγάπη τότε μόνο είναι γνήσια και ειλικρινής, όταν είναι ολοκληρωτική, όταν προέρχεται από όλη την καρδιά, από όλη την ψυχή και από όλη τη διάνοια του ανθρώπου. Ο διασπασμένος άνθρωπος, ο «δίψυχος», σε κανένα δεν αρέσει, κι ακόμη λιγότερο στον Θεό, ο οποίος ζητεί ολοκληρωτικό δόσιμο. Οι άνθρωποι από αδυναμία η υπολογισμό αρέσκονται στους συμβιβασμούς.
Ένα δεύτερο στοιχείο που ολοφάνερα υπογραμμίζεται στην περικοπή, είναι η οριζόντια κατεύθυνση της αγάπης. Το «αγαπήσεις τον πλησίον σου ως σεαυτόν» βρίσκεται στην ίδια γραμμή σπουδαιότητας με το «αγαπήσεις Κύριον τον Θεόν σου…». Δεν νοείται στον Χριστιανισμό αγάπη προς τον Θεό, όταν λείπει η αγάπη προς τον άνθρωπο, όταν στρέφει κανείς τα νώτα του στον πονεμένο συνάνθρωπο, όταν κλείνει τα αυτιά του στη δυστυχία του αδελφού. Ψεύτης και υποκριτής χαρακτηρίζεται από τον Ευαγγελιστή Ιωάννη, όποιος λέει ότι αγαπάει τον Θεό, αλλά μισεί τον αδελφό του. Το «ως σεαυτόν» της εντολής δεν αφήνει περιθώρια για επιφανειακή και ψεύτικη αγάπη. Όποιος αγαπά πραγματικά τον αδελφό, τον αγαπά όπως τον εαυτό του. Ολοκληρωτική, πλήρης και ειλικρινής αγάπη προς τον Θεό και τον άνθρωπο: σ’ αυτό συνοψίζεται η Παλαιά και η Καινή Διαθήκη, αυτό το μήνυμα έρχεται όχι μόνο από τον λόγο, άλλα κυρίως από τον σταυρό του Χριστού.