Του Σεβ. Μητροπολίτου Μάνης κ. Χρυσοστόμου Γ’
Η Ιερά Ακολουθία του μεγάλου λεγομένου Αγιασμού των Θεοφανείων τελείται την παραμονή της εορτής και την ημέρα των Θεοφανείων μετά το τέλος της Θείας Λειτουργίας.
Και στις δύο περιπτώσεις τελείται η ίδια Ακολουθία. Μία μόνο διαφορά υπάρχει ότι ο “Πρόλογος” της μεγάλης καθαγιαστικής ευχής, ποίημα του Πατριάρχου Ιεροσολύμων Σωφρονίου (6ος αι.), δηλ. απο το “Τριάς υπερούσιε…” μέχρι το “συνεχόμενος φόβω εν κατανύξει βοώ σοι”, αναγιγνώσκεται μόνον κατά την ημέρα των Θεοφανείων, ενώ κατά την παραμονή η ευχή αρχίζει από το “Μέγας ει, Κύριε…”.
Ο Αγιασμός και της παραμονής και της εορτής είναι ακριβώς ο ίδιος Αγιασμός. Δεν υπάρχει διάκριση ούτε ως προς την αξία, ούτε την δύναμη, ούτε την χρήση του. Έχουν την ίδια αγιαστική χάρη. Είθισται να αποκαλείται Μέγας Αγιασμός των Θεοφανείων διότι τελείται με επισημότητα και μεγαλοπρέπεια. Ο της παραμονής ονομάζεται και Μικρός διότι τελείται ταπεινότερα. Και οι δύο είναι ίσοι μεταξύ τους.
Ο Αγιασμός είτε της παραμονής είτε των Θεοφανείων μπορεί να φυλαχθεί στο σπίτι με τον ανάλογο βέβαια σεβασμό και τον χρησιμοποιούμε σε κάθε επιτήδειο χρεία. Μπορούμε να αγιάσουμε το σπίτι, το γραφείο, το κατάστημα, το αυτοκίνητο, το κτήμα, την θάλασσα, τα ποτάμια, τις λήμνες, τις δεξαμενές, όλη την άλογη δημιουργία του Θεού. Εννοείται ότι ο Αγιασμός δεν ταυτίζεται με την Θεία Κοινωνία. Άλλο είναι ο Αγιασμός, άλλο η Θεία Κοινωνία. Την ημέρα των Θεοφανείων η σειρά λήψεως είναι ως εξής: Πρώτα θα κοινωνήσουμε Σώμα και Αίμα Χριστού, μετά θα φάμε το αντίδωρο και ακολούθως θα πιούμε Αγιασμό.