του Γιώργου Ν. Παπαθανασόπουλου
Ο Πάπας θα επισκεφθεί στις 7 του προσεχούς Μαΐου τα Σκόπια, και στη σχετική ανακοίνωση του Βατικανού το γειτονικό κράτος ονομάζεται «Μακεδονία» – ούτε καν «Βόρεια Μακεδονία». Είναι έτσι ο πρώτος αρχηγός κράτους και θρησκευτικός ηγέτης που μετά τη συμφωνία των Πρεσπών παραποιεί την ιστορική αλήθεια και σκανδαλωδώς μεροληπτεί υπέρ των γειτόνων μας.
Η ιστοσελίδα vatican news αναφέρεται στο ταξίδι και, πέραν των άλλων, δημοσιεύει την αφίσα της επίσκεψης, όπως την κατασκεύασε το Βατικανό.
Με αυτήν θα γεμίσουν οι δρόμοι του γειτονικού κράτους και αυτήν θα δημοσιεύσουν τα ανά την οικουμένη ΜΜΕ. Η αφίσα έχει σε πρώτο πλάνο τον Πάπα να ευλογεί και από κάτω με μεγάλα γράμματα γράφεται: «Ο Πάπας Φραγκίσκος στη Μακεδονία – 7 Μαΐου 2019».
Στο φόντο της αφίσας υπάρχει το σχήμα της χώρας και η σημαία της. Πάνω από τον Πάπα γράφεται το μότο της επίσκεψης: «Μη φοβού, το μικρόν ποίμνιον», λόγο του Ιησού Χριστού που αναφέρει ο Ευαγγελιστής Λουκάς (ιβ΄ 32). Στα Σκόπια δεν υπάρχουν άλλοι ρωμαιοκαθολικοί, πλην των διπλωματών και των οικογενειών τους. Γι’ αυτό και το μότο της επίσκεψης, το οποίο όμως έχει και μεσσιανικό χαρακτήρα, αφού στον επόμενο στίχο ο Λουκάς γράφει: «Σε εσάς εμπιστεύθηκε ο Πατέρας σας να δώσει τη βασιλεία του», δηλαδή, κατά το Βατικανό, στον Πάπα…
Ο πληθυσμός της γειτονικής χώρας αποτελείται από Σλάβους ορθοδόξους χριστιανούς (65%) και Αλβανούς-Κοσοβάρους σιίτες μουσουλμάνους (33,5%).
Το ερώτημα είναι γιατί ο Πάπας επισκέπτεται μια χώρα στην οποία δεν υπάρχουν ρωμαιοκαθολικοί και χρησιμοποιεί την ονομασία «Μακεδονία», προκαλώντας τα εθνικά αισθήματα των Ελλήνων. Η απάντηση είναι πως το Βατικανό έχει τη δική του γεωπολιτική, η οποία προηγείται αιώνες εκείνης των κατά καιρούς μεγάλων κοσμικών δυνάμεων. Η εφαρμογή της έχει δύο σκέλη: Πρώτον να θέσει υπό τον Πάπα όλους τους χριστιανούς και δεύτερον να έχει κύριο λόγο στην εξουσία επί των λαών της Γης. Σήμερα η γεωπολιτική του Βατικανού ταυτίζεται με αυτήν των μεγάλων δυνάμεων της Δύσης. Επιδιώκει και αυτό να περιορίσει την επιρροή της Ορθόδοξης Ρωσίας στην Ευρώπη και στις άλλες ηπείρους, και από αυτόν τον περιορισμό να αποκτήσει οφέλη. Κυρίως στις χώρες που στη μεγάλη τους πλειοψηφία είναι ορθόδοξες, όπως στην Ουκρανία, στη Βουλγαρία (την οποία θα επισκεφθεί πριν από τα Σκόπια, στις 6 Μαΐου), στη Ρουμανία, όπου, όπως στην Ουκρανία, οι Ουνίτες είναι πολυάριθμοι, και στα Σκόπια.
Σημειώνεται ότι ο προηγούμενος Πάπας Βενέδικτος πρώτος στις urbi et orbi ευχές του έλεγε ότι ευλογούσε στη «μακεδονική» γλώσσα τους «Μακεδόνες» των Σκοπίων… Επίσης οι δυτικοστραφείς πολιτικές ηγεσίες των Σκοπίων και της Βουλγαρίας κάθε χρόνο στις 24 Μαΐου, ημέρα που εορτάζονται στις χώρες τους οι Άγιοι Κύριλλος και Μεθόδιος, επισκέπτονται τη Ρώμη για να προσκυνήσουν τον τάφο του Αγίου Κυρίλλου και να συναντηθούν με τον Πάπα… Να προστεθεί ότι πριν κάποια χρόνια οι σχισματικοί αρχιερείς των Σκοπίων απείλησαν να υπαχθούν στον Πάπα και να καταστούν ουνίτες, αλλά υποχώρησαν μπρος στην ισχυρή αντίδραση που υπήρξε από τον σλαβικό κλήρο και λαό της γειτονικής χώρας…
Η επίσκεψη του Πάπα –ως κρατικού ηγεμόνος του Βατικανού– στα Σκόπια θα προκαλέσει μεγάλη δυσαρέσκεια στην Ελλάδα, και ισχυρές εκκλησιαστικές αναταράξεις.
Πάντοτε ο Πάπας στις επισκέψεις του συναντάται με την πολιτική και τη θρησκευτική ηγεσία της κάθε χώρας. Στα Σκόπια η κυβέρνηση Ζάεφ, που προσκάλεσε τον Πάπα, αναγνωρίζει ως επίσημη Εκκλησία αυτήν που όλες οι κατά τόπους ορθόδοξες Εκκλησίες θεωρούν σχισματική και δεν έχουν οποιαδήποτε σχέση και κοινωνία μαζί της.
Το Πατριαρχείο της Σερβίας, υπό την εκκλησιαστική δικαιοδοσία του οποίου είναι τα Σκόπια, και οι άλλες ορθόδοξες Εκκλησίες αναγνωρίζουν ως κανονική την υπό τον Αρχιεπίσκοπο Σκοπίων Ιωάννη αυτόνομη αρχιεπισκοπή Αχρίδος, την οποία όχι μόνο δεν αναγνωρίζει η κυβέρνηση Ζάεφ, αλλά διώκει τον προκαθήμενο και τους κληρικούς της. Ο Πάπας συναντώντας τους σχισματικούς αρχιερείς θα επιτελέσει ένα ακόμη βαρύ εκκλησιολογικό ατόπημα και θα προκαλέσει τη δίκαιη αντίδραση της σερβικής ορθόδοξης Εκκλησίας και όχι μόνο. Να αναφερθεί ότι η σερβική Εκκλησία είναι εναντίον των σχεδίων Δύσης, Βατικανού και Φαναρίου στην Ουκρανία, με ό, τι συνεπάγεται αυτό…
Το Βατικανό διατηρεί άριστες σχέσεις με τον Πατριάρχη Βαρθολομαίο, ο οποίος ακολουθεί τη γεωπολιτική της Δύσης. Ο χρόνος θα δείξει αν είναι κοινή επιδίωξή τους να προωθηθεί, κατά το πρότυπο της Ουκρανίας, η αναγνώριση ως κανονικής της σχισματικής Εκκλησίας των Σκοπίων, να περιοριστεί η επιρροή της σερβικής Εκκλησίας στις χώρες της πρώην Γιουγκοσλαβίας (ακολουθεί η αυτοκεφαλία του Μαυροβουνίου;) και να επιβληθεί η σύνθετη ονομασία με το «Μακεδονία» σε αυτήν. Το γεγονός είναι ότι το Βατικανό ήδη ονομάζει «Μακεδονία» τη γειτονική χώρα, ενώ το Φανάρι σιωπά, όπως και ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών Ιερώνυμος…