Την έντονη ανησυχία του για τις εξελίξεις στην Ουκρανία μετά τη χορήγηση της αυτοκεφαλίας εκφράζει ο Μητροπολίτης Κυθήρων Σεραφείμ στην εγκύκλιό του για την Πρωτοχρονιά, και εκτός των άλλων κάνει λόγο και για τους πνευματικούς κινδύνους που υπάρχουν.
Αναλυτικά όσα αναφέρει:
Προς
Τον Ιερόν Κλήρον και τον Χριστώνυμον Λαόν της καθ΄ημάς Ιεράς Μητροπόλεως Κυθήρων και Αντικυθήρων
«Δεύτε του Δεσπότου τα ένδοξα, Χριστού
Ονομαστήρια, εν αγιότητι πανηγυρίσωμεν·
Ιησούς γαρ θεοπρεπώς, ανηγόρευται σήμερον…»
(Τροπάριον θ’ ωδής Κανόνος Περιτομής του Κυρίου)
Αγαπητοί μου Αδελφοί και Συλλειτουργοί,
Αδελφοί μου Χριστιανοί, Τέκνα μου εν Κυρίω αγαπητά·
Ευλογημένον, ειρηνικόν και σωτήριον το νέον έτος 2020!
Η είσοδός μας εις το νέο πολιτικό έτος γίνεται με τον εορτασμό δύο μεγάλων εκκλησιαστικών εορτών : Της Δεσποτικής εορτής της κατά σάρκα Περιτομής του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού, οπότε ο σαρκί νηπιάσας Κύριος και Θεός μας «οκταήμερος κατά την Μητέρα και άναρχος κατά τον Πατέρα» ετήρησε τον Μωσαικό νόμο περί περιτομής, περιετμήθη εις την σάρκα Του και έλαβε το όνομα Ιησούς. «Σήμερον ο Δεσπότης, σαρκί περιετμήθη, και Ιησούς εκλήθη», ψάλλει πανηγυρικώς η Αγία μας Εκκλησία. Και της εορτής του εν Αγίοις Πατρός ημών Βασιλείου Αρχιεπισκόπου Καισαρείας της Καππαδοκίας Ουρανοφάντορος του Μεγάλου. «Μεγάλυνον ψυχή μου, τον εκ Καισαρείας Βασίλειον τον Μέγαν», ψάλλομεν ευφροσύνως, κατά την ιεράν μνήμην του.
«Εις την Παλαιά Διαθήκη, μας λέγει ο άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος, η περιτομή και πόνος ήταν και εγίνετο χωρίς κανένα όφελος, παρά μονάχα σαν σημείο αναγνωρίσεως των Ιουδαίων από τους εθνικούς, τους λοιπούς λαούς. Η ιδική μας όμως περιτομή (Κολοσ. β’ 11), αυτή που γίνεται με την Χάριν του αγίου Βαπτίσματος, προσφέρει ανώδυνη θεραπεία και γίνεται σε μας πρόξενος μυρίων αγαθών. Μας γεμίζει με Πνεύμα άγιο. Δεν έχει κάποιο καθωρισμένο χρόνο, όπως η παλαιά περιτομή.Την αχειροποίητη περιτομή είναι δυνατόν να την δεχθή κανείς και εις την νηπιακή ηλικία, αλλά και εις την γεροντική ακόμη. Δεν υποφέρουμε σωματικό πόνο, αλλά απαλλασσόμεθα από το βάρος των αμαρτιών. Ευρίσκουμε την συγχώρησι διά τα αμαρτήματα όλης της ζωής μας» (Ε.Π.Ε. 3,662).
Και σε άλλο σημείο σημειώνει ο ιερός Πατήρ, ο άγιος Χρυσόστομος : «Όλα τα της Παλαιάς Διαθήκης, όπως η περιτομή, τα ολοκαυτώματα, τα θυσιαζόμενα ζώα, τα θυμιάματα, ήσαν τύπος. Τώρα δεν είναι πιά τύπος.Τα πάντα είναι αλήθεια και πραγματικότητα. Δεν περιορίζει κανείς την περιτομή εις την αποτομή της σάρκας, αλλά κάνει αποβολή των πονηρών σκέψεων, σταυρώνει τον εαυτό του και εξαφανίζει και θυσιάζει τις παράλογες επιθυμίες» (Ε.Π.Ε. 13, 288).
Όσον αφορά δε εις την ονοματοδοσίαν και τα ονομαστήρια του Ιησού γράφει σχετικά ο ιερός Χρυσόστομος: «Υπάρχουν σε μας ξόρκια πνευματικά, το όνομα του Κυρίου μας Ιησού Χριστού και η δύναμις του Σταυρού. Το ξόρκι αυτό βγάζει το φίδι από την φωλιά του και το πετάει στη φωτιά, αλλά και γιατρεύει τα τραύματα… Το όνομα του Ιησού Χριστού είναι φοβερό και εις τους δαίμονες και εις τα πάθη και τις ασθένειες. Ας καυχώμεθα, λοιπόν, διά το Όνομα αυτό. Με αυτό οχυρώνουμε τον εαυτό μας» (Ε.Π.Ε. 160, 598-600). Και κάπου αλλού ο χρυσορρήμων Πατήρ αναφέρει: «Τότε, τον παλαιό καιρό καθένας έπαιρνε διάφορα ονόματα. Τώρα όλοι είμαστε Χριστιανοί. Ας μη τελούμε, λοιπόν, πράξεις ανάξιες του τιμητικού αυτού ονόματος» (Ε.Π.Ε. 12, 810).
Το όνομα Ιησούς σημαίνει Σωτήρ. «Όλα να τα ενεργής με το όνομα του Κυρίου», συμβουλεύει ο θείος Χρυσόστομος. «Με το όνομα αυτό η οικουμένη επανήλθε, λύθηκε η τυραννία της αμαρτίας, καταπατήθηκε ο διάβολος, άνοιξαν οι ουρανοί. Εμείς με το όνομα του Ιησού αναγεννηθήκαμε. Αν έχουμε αυτό το όνομα, λάμπουμε. Αυτό το όνομα κάνει και μάρτυρες και ομολογητές. Ας το έχουμε ως το μεγαλύτερο δώρο» (Ε.Π.Ε. 22, 272-274).
Άγιοι Πατέρες και Αδελφοί,
Αδελφοί μου Χριστιανοί,
Η πνευματική και αχειροποίητος περιτομή, η οποία κατορθώνεται με το άγιο Βάπτισμα, αφ’ ενός και το γενικό όνομα χριστιανός, αλλά και το ιδιαίτερο χριστιανικό μας όνομα, αφ’ ετέρου, μας υπενθυμίζουν ότι δεν ανήκουμε εις τον εαυτόν μας, αλλά εις τον Κύριον και Θεόν μας. Χριστιανός σημαίνει δούλος του Ιησού Χριστού, αναγεννημένος και ανακαινισμένος εν τω αγίω Βαπτίσματι και εν Αγίω Πνεύματι. Το ιδιαίτερο όνομά μας, του Χριστού, της Παναγίας ή ενός των Αγίων της Εκκλησίας μας, μας παρακινεί εις μίμησιν του προσωπικού μας Προστάτου. «Τιμή Μάρτυρος, μίμησις Μάρτυρος».
Το άγιο Βάπτισμα και το άγιο Χρίσμα, το ιερό Μυστήριο της Μετανοίας και Εξομολογήσεως και της Θείας Κοινωνίας, και τα λοιπά άγια Μυστήρια της Αγίας μας Εκκλησίας μας εισάγουν και μας ενσωματώνουν εις το άγιο Σώμα της Αγίας μας Ορθοδόξου Καθολικής Εκκλησίας, της οποίας η Θεία Κεφαλή είναι ο Κύριός μας Ιησούς Χριστός. «Εν αυτώ σωζόμεθα και εν ουδενί άλλω η σωτηρία».
Και διά το νέο σωτήριο έτος, που ανέτειλε και το οποίο μας εδωροφόρησε ο Πανάγαθος Κύριος, «επεφάνη η Χάρις του Θεού η σωτήριος πάσιν ανθρώποις, παιδεύουσα ημάς ίνα, αρνησάμενοι την ασέβειαν και τας κοσμικάς επιθυμίας, σωφρόνως και δικαίως και ευσεβώς ζήσωμεν εν τω νυν αιώνι», κατά τον άγιον Απόστολον Παύλον.
Η πρόσκλησις του Σωτήρος μας Ιησού Χριστού διά στόματος του Αποστόλου των εθνών Παύλου είναι διαρκής και διαχρονική : «αποθώμεθα τα έργα του σκότους και ενδυσώμεθα τα όπλα του φωτός».
[irp posts=”540042″ name=”Μήνυμα του Μητροπολίτη Γαλλίας Εμμανουήλ για το ουκρανικό”]
Εις τους δυσχερείς και δυσχειμέρους καιρούς μας, που κυριαρχεί η φιλαυτία, το ίδιον θέλημα και η αποστασία από το πανάγιο θέλημα του Θεού, με όσα αυτά συνεπάγονται, δύο ογκώδη προβλήματα υφίστανται μεταξύ άλλων και δύο μεγάλοι και σοβαροί κίνδυνοι και απειλές προβάλλουν εις τον φυσικό και τον πνευματικό ορίζοντα.
Το ένα οξύ και σημαντικό πρόβλημα, πρόβλημα μείζονος σημασίας, είναι ο εθνικός μας κίνδυνος, η διαρκής και επιτεινόμενη απειλή της προσβολής και επιβουλής της εδαφικής και εθνικής μας ακεραιότητος από τους εξ ανατολών αδυσωπήτους εχθρούς μας, οι οποίοι προκλητικώς και εν ψυχρώ καταπατούν και παραβιάζουν επίσημες συνθήκες κάι συμφωνίες, τα εθνικά μας δικαιώματα και το διεθνές δίκαιον. Και δικαίως οι κυβερνώντες το έθνος μας απαιτούν σεβασμό και συμμόρφωσιν των αντιπάλων μας προς τους κανόνας και τους νόμους της καλής γειτονίας. Προασπίζονται και διεκδικούν τα νόμιμα δικαιώματα και την εδαφική ακεραιότητα της πατρίδος μας. Η βία, η αδικία και οι παράνομες αξιώσεις, όσο υπάρχουν, δημιουργούν ταραχές, ακαταστασίες και πολέμους.
Το άλλο πιο επικίνδυνο και ανησυχητικό πρόβλημα είναι το διογκωμένο γνωστό ουκρανικό ζήτημα της αντικανονικώς δοθείσης «Αυτοκεφαλίας». Αυτός είναι ο ανυπολογίστων διαστάσεων πνευματικός κίνδυνος εμβαθύνσεως και παγιώσεως του διαφαινομένου σχίσματος εις τας κατά τόπους Αυτοκεφάλους Ορθοδόξους Εκκλησίας, εάν μη εγκαίρως, κανονικώς και αποφασιστικώς δεν λυθή πανορθοδόξως το περίπλοκον αυτό και εκ της φύσεώς του δυσεπίλυτον κανονικό και εκκλησιολογικό ζήτημα. Δεν θα κουρασθούμε να το τονίζωμε αυτό.
Πανταχόθεν ακούονται φωνές ανησυχητικές, έμπονες και αγωνιώδεις διά την παρατεινομένη αντικανονική πορεία και εξέλιξιν του φλέγοντος αυτού Ουκρανικού ζητήματος. Ας μου επιτραπή να εστιάσω την προσοχήν σας εις τα περισπούδαστα κείμενα δύο καταξιωμένων πολιών Αρχιερέων της Αγίας μας Εκκλησίας, του Μακαριωτάτου Αρχιεπισκόπου Αλβανίας κ.Αναστασίου, με την ιεροκανονικήν κατοχύρωσιν εν τη περί αυτόν Ιερά Συνόδω της αντικανονικότητος της δοθείσης εις τας δύο μερίδας των σχισματικών, ακοινωνήτων, καθηρημένων και αχειροτονήτων της Ουκρανίας «Αυτοκεφαλίας» και την πρόσφατον έκκλησιν αυτού προς πανορθόδοξον διευθέτησιν του ανακύψαντος ζητήματος, και του Σεβ. Μητροπολίτου Ηλείας κ.Γερμανού, ο οποίος σθεναρώς ετάχθη εν τη εκτάκτω Συνεδριάσει της Ιεραρχίας της Εκκλησίας της Ελλάδος (12-10-2019) υπέρ της αναβολής της συζητήσεως και λήψεως αποφάσεως διά το Ουκρανικό ζήτημα εις ευθετώτερον χρόνον, και εν τη προσφάτω Ιερατική Συνάξει της Ιεράς Μητροπόλεώς του ανέγνωσε εμπεριστατωμένην και λίαν συγκεκροτημένην εισήγησιν περί του πολυκρότου αυτού θέματος και συνεζήτησε το όλον θέμα με τους Κληρικούς του.
Αδελφοί μου,
Εύχομαι ταπεινώς και από καρδίας να επιλυθούν και διευθετηθούν το συντομώτερο κατά τον καλύτερο και πλέον θεάρεστο τρόπο αμφότερα τα καυτά αυτά και κρίσιμα θέματα, το εθνικό και το εκκλησιαστικό, εντός του αρχομένου νέου σωτηρίου έτους 2020, εις δόξαν Θεού και επ’ αγαθώ της δοκιμαζομένης και εμπεριστάτου Ελληνορθοδόξου Πατρίδος μας. Η δε Χάρις, η ευλογία και το έλεος του Θεού να κυκλώσουν τας καρδίας μας και να μας περιφρουρήσουν στο δύσκολο δρόμο της ζωής, αλλά και της πνευματικής εν Χριστώ πορείας και ζωής.
Εις τους απανταχού της γης διαβιούντας Κυθηρίους και Αντικυθηρίους αδελφούς μας, και ιδιαίτερα εις τους προσφιλείς μας ναυτικούς, που διασχίζουν τις θάλασσες, απευθύνουμε τις πατρικές μας πρωτοχρονιάτικες ευχές και ευλογίες, να έχουν καλήν υγιεία, υπομονή και καρτερία και να επιστρέψουν «εις τα οικεία μετά χαράς».
Και επί τούτοις, διατελούμεν,
Μετά πατρικών ευχών και ευλογιών
Ο Μητροπολίτης
† Ο Κυθήρων & Αντικυθήρων Σεραφείμ