Ο Μητροπολίτης Κυθήρων Σεραφείμ αναφέρθηκε σε εγκύκλιό του στο Μυστήριο της Ιεράς Εξομολογήσεως κατά την περίοδο της Μεγάλης Τεσσαρακοστής.
Διαβάστε τι γράφει και τι συμβουλεύει τους πιστούς:
ΠΟΙΜΑΝΤΟΡΙΚΗ ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ
(υπ’ αριθ. 104/2013)
Προς
Τούς αγίους Πνευματικούς Πατέρας και
τους λοιπούς Παν/τους και Αιδ/τους αγίους Εφημερίους
της καθ’ ημάς Ιεράς Μητροπόλεως Κυθήρων και Αντικυθήρων
«Μετανοίας ο καιρός, προσέρχομαί σοι τω Πλαστουργώ μου˙ Άρον τον κλοιόν απ΄εμού τον βαρύν, τον της αμαρτίας, και ως εύσπλαγχνός μοι δος, δάκρυα κατανύξεως». (Κατανυκτ. Τροπάριον Μεγ. Κανόνος)
Αγαπητοί μου Αδελφοί και Συλλειτουργοί,
Ευλογημένη η Αγία και Μεγάλη Τεσσαρακοστή!
«Καιρός παντί πράγματι».Όμως δεν υπάρχει ιδιαίτερος καιρός, ιδιαίτερα χρόνια, ιδιαίτεροι μήνες ή ιδιαίτερες ημέρες και ώρες διά την μετάνοια του αμαρτωλού και αδυνάμου ανθρώπου. Αντίθετα η μετάνοια είναι μία πνευματική και προσωπική κατάστασις, η οποία αρμόζει και επιβάλλεται «εν παντί καιρώ και πάση ώρα» στη ζωή μας.
Παρά ταύτα, όμως, η ιερά και κατανυκτική περίοδος του Τριωδίου, και μάλιστα της Μεγάλης Τεσσαρακοστής και της Μεγάλης Εβδομάδος, είναι ο κατ΄εξοχήν αρμόδιος και επιβεβλημένος καιρός και χρόνος μετανοίας, αφού όλα συντελούν και συμβάλλουν εις αυτό: Οι κατανυκτικοί ύμνοι, η Θεία Λατρεία, τα ιερά Αναγνώσματα, η Λειτουργία των Προηγιασμένων Τιμίων Δώρων, οι Ιερές Ακολουθίες του Όρθρου, των Ωρών και του Εσπερινού, το Μεγάλο Απόδειπνο και η Ακολουθία των Χαιρετισμών. Έπειτα, το κλίμα της μετανοίας και της περισυλλογής, που υπάρχει, δημιουργείται και καλλιεργείται περισσότερο μέσα εις την περίοδο των Νηστειών και γενικώτερα της εγκρατείας.
«Μετανοίας ο καιρός, προσέρχομαί σοι τω Πλαστουργώ μου» αναφωνεί ο μετανοών αμαρτωλός.
«Τι δύναμι έχει ο λόγος για τη μετάνοια! αναφωνεί ο άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος. Με τ΄αγκίστρι της πιάσθηκε ο αιχμάλωτος της αμαρτίας και έγινε στρατιώτης του Χριστού. Με το αγκίστρι της πιάσθηκε ο χωματένιος άνθρωπος και έγινε χρυσάφι αγιότητας. Με το αγκίστρι της ελκύσθηκε ο αμαρτωλός από τα χαμηλά στα υψηλά. Βρισκόταν στο βάθος του κακού και ανέβηκε στο ύψος του ουρανού » (Ε.Π.Ε) 33,444).
Η μετάνοια όλα τα ιατρεύει. «Μη μου λέγεις: Αμάρτησα και δεν ξέρω τι να κάνω. Διαθέτεις γιατρό, που είναι πιο δυνατός από την αρρώστια. Έχεις γιατρό που και μ΄ένα του νεύμα θεραπεύει. Έχεις γιατρό, που και θέλει και μπορεί να σε διορθώση»(Ε.Π.Ε 33,444).
Η μετάνοια ακόμη είναι ο χειραγωγός διά τον Παράδεισο. «Αναγνώρισε ότι αμάρτησες, λέγει ο ιερός Χρυσόστομος. Αυτό θα είναι η αρχή της διορθώσεώς σου. Η θλίψις για τις αμαρτίες σου, η κατήφεια, τα δάκρυα, όλα αυτά θα φανερώνουν την μετάνοιά σου. Τι άλλο έκαμε η πόρνη; Τα δάκρυα της έχυσε (Λουκ. ζ΄38). Πήρε χειραγωγό την μετάνοια και ήλθε στην πηγή της αφέσεως, τον Σωτήρα Χριστό » (Ε.Π.Ε. 33,446).
Άγιοι Πατέρες και Αδελφοί,
Με αυτό το γνήσιο πνεύμα της αληθινής μετανοίας ας πορευόμεθα και ας βιώσουμε την αγία περίοδο των νηστειών, της Μεγάλης Τεσσαρακοστής και της Αγίας και Μεγάλης Εβδομάδος.
Αγωνιζόμενοι προσωπικά σ΄αυτό το ιερό σκάμμα της μετανοίας, ας προσκαλέσωμε και τα πνευματικά μας παιδιά εις αυτό και εις το φερέσβιο Ιερό Μυστήριο της Ιεράς Εξομολογήσεως. Οι άγιοι Πνευματικοί Πατέρες να έλθετε εγκαίρως σε επικοινωνία με τους αγίους Εφημερίους διά τον καθορισμό της ημέρας επισκέψεώς σας εις την ενορία των και εκείνοι εγκαίρως να ενημερώσουν τους χριστιανούς μας διά την κατάλληλη και έγκαιρη προετοιμασία.
Με τον τρόπον αυτόν, και μέσα στο κλίμα της νηστείας και των λατρευτικών εκδηλώσεων της Ιεράς και κατανυκτικής περιόδου της Μεγάλης Τεσσαρακοστής, θα ενισχυθούν οι αδελφοί μας Χριστιανοί εις τον πνευματικό αγώνα και θα εύρουν ευκολότερα το λιμάνι της σωτηρίας.
Είθε, η Χάρις του Θείου Λυτρωτού μας να προπορεύεται εις το έργον της πνευματικής μας διακονίας και όλοι μας να λάβωμε την Θείαν ευλογίαν εις την ζωήν μας, εις τον οίκόν μας και εις το ποίμνιον μας εις δόξαν του ευλογητού Κυρίου και Θεού ημών.
Μετά πολλής της εν Χριστώ αγάπης και εγκαρδίων ευχών,
Ο Μητροπολίτης
†Ο Κυθήρων Σεραφείμ