του καθηγητή Δημήτριου Τσελεγγίδη
Την πρωτη Κυριακη των Νηστειων της Μ. Τεσσαρακοστης, η Εκκλησια μας εορταζει την Αναστηλωση των εικονων της (843). Στην Αναστηλωση αυτη, η Εκκλησια μας βλεπει την συμπυκνωμενη και αλαθητη εκφραση της ταυτοτητας της. Βλεπει δηλαδη την ταυτοτητα της, ως βιωμενη αληθεια και Αγιοπνευματικη ζωη, στα εικονογραφημενα προσωπα τοσο της Θεανθρωπινης Κεφαλης της, οσο και στα προσωπα των δοξασμενων μελων της, των αγιων της.
Στην εικονογραφια της Ορθοδοξιας εχουμε την εικαστικη εκφραση του δοξασμενου θεανθρωπινου σωματος της Εκκλησιας. Γι’ αυτο και δεν ειναι καθολου τυχαία η σημερινη Ευαγγελικη περικοπη. Στην περικοπη αυτη ακούσαμε την εν Αγιω Πνεύματι Ομολογια του Αποστολου Ναθαναηλ προς τον Χριστο: «Συ ει ο Υιος του Θεου» (Ιω. 1,50). Εκπλησσομαστε και κατανυσσομαστε πραγματικα απο την μεγαλειωδη ταπείνωση του Υιου του Θεου, ο οποίος, αφού επιβεβαίωσε την Ομολογια του αγαθού οντως Αποστολου, ονομασε τον εαυτο Του «Υιο του ανθρωπου» (Ιω. 1,52). Επιβεβαίωσε αυτο ακριβως που και εμείς σημερα εορταζουμε με την εικονογραφηση Του, δηλαδη την ταπεινη καθοδο Του ως ανθρωπου για την σωτηρια και τον δοξασμο ολων εκείνων, που θα εντασσονται και θα παραμενουν ζωντανοί στο μυστηριακο σωμα Του, την Ορθοδοξη Εκκλησια, τηρωντας τις αγιες εντολες Του και μετεχοντας στα θεουργα μυστηριά της.
Σημερα, η Ορθοδοξη Εκκλησια δοξαζει πανηγυρικα εκείνους που εζησαν με ευσεβεια και εκείνους που διατυπωσαν συνοδικα τα αγια δογματα της, οσους δηλαδη ορθοτομησαν τον λογο της αληθείας και της ευσεβείας. Παραλληλα, αποκηρυσσει με καθε επισημοτητα τους εκφραστες της δυσσεβείας, ονομαστικά, αλλα και τα εσφαλμενα φρονηματα τους, οπως διαβαζουμε στο καθιερωμενο Συνοδικο της Ορθοδοξιας.
Σήμερα, η Ορθόδοξη Εκκλησία εορτάζει τον θρίαμβο της πίστεώς της εναντίον όλων των αιρέσεων.
Οι πιστοί ευφραίνονται ψυχικως, οταν κοινωνούν με τον ενανθρωπησαντα Θεο και τους Αγιους Του, μεσω των εικονων τους, οι οποίες υποδηλωνουν εικαστικως –κατα το ανθρωπινως δυνατον- την χαρισματικη θεωση του ανθρωπου, η οποία αποτελεί και τον κυριο σκοπο της ενανθρωπησεως του Θεου Λογου.
Οι αγιες εικονες, «εν αηχω φωνη», εκφραζουν αλαθητως το περιεχομενο της πιστεως και της ζωης της Εκκλησιας, όπως το καθόρισε με κάθε ακρίβεια η Ζ΄ Οικουμενική Σύνοδος. Μεσω αυτων, το αορατο πρωτοτυπο γινεται αισθητα παρον σ’αυτες και οι πιστοί το βλεπουν χαρισματικως με τα πνευματικα αισθητηριά τους, «εν αυλω ορασει».
Στην Ορθοδοξη Εκκλησια, τα πρωτοτυπα των ιερων εικονων -ο Χριστος και οι Αγιοί της- δεν αποτελούν ιδεατους τυπους, ουτε προσωποποιημενες αρετες, αλλα ειναι ιστορικα προσωπα με τα πολυ συγκεκριμενα ιστορικα χαρακτηριστικα τους. Ειναι τα προσωπα εκείνα, τα οποία εξοχως προβαλλει η Εκκλησια μας για τιμη, αλλά και για μιμηση της αγιας ζωης τους.
Η ιδιαζουσα σχεση αναμεσα στους πιστους και τα εικονιζομενα προσωπα, εκφραζεται κατεξοχην με την προσκυνηση των ιερων εικονων τους. Προσκυνούμε, δηλαδη, τον Χριστο ως Θεανθρωπο και Σωτηρα μας, την Παναγια Μητερα Του, που Τον γεννησε παρθενικως, ως Θεοτοκο, και εκείνους που Τον ευαρεστησαν πληρως με την ζωη τους, ως δοξασμενα μελη Του.
Η προσκυνηση των αγιων εικονων εκφραζει οχι απλως τιμη, αλλα και φιλια, φορτισμενη με υψηλο βαθμο αγαπητικού ποθου προς τα εικονιζομενα προσωπα. Γι’ αυτο και η αρνηση προσκυνησεως των ιερων εικονων ερμηνεύτηκε απο την Εκκλησια ως διασπαση της θεανθρωπινης αυτης κοινωνιας. Αυτος ειναι και ο κυριος λογος που καταδικαστηκαν οι Εικονομαχοι με εκπτωση και αποκοπη τους απο την Εκκλησια.
Η εικονογραφια της Ορθοδοξιας, οπως καθιερωθηκε απο την αγιοπνευματικη Παραδοση της, με τον «υψηλο» χαρακτηρα και την ολη τεχνικη της, επιχειρεί να εκφρασει –κατα το ανθρωπινως δυνατον- την εισαχθείσα με την ενανθρωπηση του Θεου Λογου «καινη κτιση», την «ογδοη ημερα» της νεας δημιουργιας, μεσα στην οποία κεντρικη θεση εχουν το προσωπο του Θεανθρωπου Χριστού και τα προσωπα των δοξασμενων μελων της Εκκλησιας.
Ετσι, στις εικονες της Εκκλησιας, οι πιστοί συναντούν την εκφραση της πνευματικης ολοκληρωσεως του ανθρωπινου προσωπου, που την συνθετουν η ασυγχυτη ενωση της ανθρωπινης φυσεως με την ακτιστη Χαρη του Αγιου Πνεύματος, πραγμα που εκφραζει στην πραξη την κορυφαία φανερωση του πολιτισμού της Εκκλησιας μας.
Αυτος ο πολιτισμος της Εκκλησιας, που ειναι στην πραξη ο εν Αγιω Πνεύματι πολιτισμος της ψυχης του πιστού, αποτελεί στην παρούσα ζωη τον αρραβωνα και την «εν παση αισθησει» προγευση της μελλουσας ακτιστης ζωης του Τριαδικού Θεου. Κατα τον αρραβωνα αυτον, ο Χριστος, «ο καλλει ωραίος παρα παντας ανθρωπους», κοσμεί τον ανακαινισμενο πιστο με την στολη της αρρητης, ακτιστης δοξας της ωραιοτητας Του και τον αναδεικνυει συνδαιτημονα στη μελλουσα Βασιλεία Του.
Σ’ αυτην την μετοχη της μελλουσας δοξας, μας καλεί ιδιαιτερα σημερα η Εκκλησια, και ετσι νοηματοδοτεί την σημερινη παρουσια μας στην ονομαστικη εορτη της, στην εορτη της Ορθοδοξιας.