Έγγραφο διαμαρτυρίας προς τον Προϊστάμενο της Β/θμιας Εκπαίδευσης Νομού Χανίων και κοινοποίηση στον Υπουργό Παιδείας, την Παγκρήτια Ένωση Θεολόγων και τα Μέσα Ενημερώσης έστειλε ο Μητροπολίτης Κισάμου και Σελίνου Αμφιλόχιος, διαμαρτυρόμενος για την παντελή σχεδόν έλλειψη Καθηγητών Θεολόγων από τα Σχολεία (Γυμνάσια και Λύκεια) της Εκκλησιαστικής του Περιφέρειας.
Ακολουθεί το έγγραφο:
κ. Προϊστάμενε,
Δια του παρόντος και ως Επίσκοπος των ιστορικών Επαρχιών Κισάμου και Σελίνου εκφράζω βαθιά ανησυχία ως και την έντονη διαμαρτυρία μου για το γεγονός ότι αποφασίστηκε (από ποιόν άραγε καιμε ποιο δικαίωμα;) σχεδόν όλα τα Σχολεία και των δύο Επαρχιών μας (Γυμνάσια και Λύκεια) να μείνουν χωρίς Καθηγητές Θεολόγους.
Συγκεκριμένα: το Γυμνάσιο και Λύκειο Βουκολιών, το 2ο Γυμνάσιο Κισάμου ως και σε όλα τα Γυμνάσια και Λύκεια της ιστορικής Επαρχίας Σελίνου δεν υπάρχει ούτε ένας Καθηγητής Θεολόγος να μιλήσει στα παιδιά για τον Θεό. Αντιθέτως, όπως πληροφορούμαι, σε ό,τι αφορά άλλες ειδικότητες υπήρξε μέριμνα από την Υπηρεσία (και καλώς έπραξε) να καλυφθούν τα όποια κενά.
Επιπλέον, απαγορεύσατε σε προσοντούχο, θεολόγο κληρικό της Μητροπόλεως μας να μπεί, έστω για μια ώρα, σε Σχολείο της Επαρχίας Σελίνου με το πρόσχημα ότι μπορεί να υπάρξουν διαμαρτυρίες.
Διερωτώμαι λοιπόν: Τόσο περιττό και άχρηστο θεωρεί η Υπηρεσία σας το μάθημα των Θρησκευτικών, και κατ΄ επέκταση την Θρησκευτική αγωγή της νεολαίας του τόπου; Τέτοια απαξίωση από το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων που αποφάσισε να αφήσει το σύνολο σχεδόν των Σχολείων δύο ολόκληρων Επαρχιών χωρίς ένα Καθηγητή Θεολόγο; Τα θύματα του μνημονίου και των όποιων περικοπών είναι η νεολαία του τόπου και της Πατρίδας μας; Τα Ελληνικά νειάτα, που αποτελούν την «άμυνα» και το μέλλον του Έθνους μας, αποφάσισε η Ελληνική Πολιτεία να γαλουχήσει και να θρέψει χωρίς πίστη και Θεό, με αποτέλεσμα να γίνονται εύκολο θήραμα εμπόρων καί πρακτόρων παντός είδους; Ποιος είναι εκείνος που θα αναλάβει τις συνέπειες απεμπόλησης της Χριστιανικής και Ελληνικής πνευματικής καιπολιτισμικής μας κληρονομιάς;
Με ποιο δικαίωμα και βάση ποιάς συνταγματικής κατοχύρωσης αποψιλώνονται τα Ελληνικά Σχολεία από το μάθημα των Θρησκευτικών; Λησμονεί η Πολιτεία την υποχρέωση που έχει, σύμφωνα με το άρθρο 16, παρ. 2 του Συντάγματος και παγίως αποδεκτή από το ΣτΕ δια σειράς αποφάσεων (ΣτΕ 3356/95, 2176/98, κ.α.), σύμφωνα με την οποία: «Η διδασκαλία του μαθήματος των Θρησκευτικών είναι υποχρεωτική, καθώς και η παρακολούθηση από τους μαθητές οι οποίοι ανήκουν στην «κατ΄ Ανατολάς Ορθόδοξον Χριστιανικήν Εκκλησίαν», για την ανάπτυξη της θρησκευτικής τους συνείδησης»;
Ποια είναι η αποστολή και η ευθύνη της Δημόσιας Εκπαίδευσης, του Ελληνικού Σχολείου σήμερα; Να δημιουργήσει μια κοινωνία χωρίς Θεό, στην οποία κατά τον Ντοστογιέφσκυ, όλα επιτρέπονται; Ποιος είναι, τελικά, ο στόχος της Παιδείας σήμερα; Γιατί αν δεν είναι η ανθρωποποίηση του ανθρώπου και απλά μεταγγίζει ξηρές εγκεφαλικές γνώσεις, τότε προφανώς μάταιοι και χαμένοι οι αγώνες των γεννητόρων μας, που πριν λίγες ημέρες εορτάσαμε στην Εθνική επέτειο της 25ης Μαρτίου. «… Πρέπει να φυλάξετε την πίστη σας και να τη στερεώσετε, διότι όταν πιάσαμε τα άρματα, είπαμε πρώτα υπέρ Πίστεως και ύστερα υπέρ Πατρίδος», βροντοφωνάζει ο Γέρος του Μωριά, Θεόδωρος Κολοκοτρώνης, στην Πνύκα τον Οκτώβριο του 1838. Μήπως τελικά οι μεγαλύτερες… «κλοπές» και «καταχρήσεις» έχουν γίνει στο κεφάλαιο που λέγεται Ελληνική Παιδεία;
κ. Προϊστάμενε,
Η δική μας κραυγή αγωνίας γίνεται πιο δυνατή και ισχυρή καθώς ενώνεται και με τις αγωνίες, διαμαρτυρίες και αγανάκτηση πολλών Γονέων του τόπου και της ευρύτερης περιοχής μας που βλέπουν τα παιδιά τους να εγκαταλείπονται από την Πολιτεία, σε ότι αφορά την Θρησκευτική αγωγή και Παιδεία τους. Θέλω να πιστεύω ότι η Υπηρεσία σας θα επανεξετάσει το θέμα και θα φροντίσει, ως οφείλει, να καλύψει, έστω και την ύστατη αυτή ώρα, τα κενά των Θεολόγων Καθηγητών των Σχολείων της περιοχής μας, τα οποία, δυστυχώς, υπερπερισσεύουν…
† Ὁ Κισάμου & Σελίνου
Ἀμφιλόχιος