ΤΙΚΤΟΚ – Για το TikTok, καλοί μου φίλοι, το κοινωνικό αυτό δίκτυο με την τεράστια απήχηση στους νέους, έχουμε ήδη αναφερθεί σε προηγούμενα κείμενά μας.
Ένα δε απ’ αυτά που αναπτύξαμε είναι και η πολύ μεγάλη επιρροή που ασκεί ιδιαίτερα στους εφήβους. Πτυχή αυτής της επιρροής είναι και το ότι έφθασε να πωλεί σ’ αυτούς ο,τιδήποτε θελήσει. Και μάλιστα κατώτερης ποιότητας. Ναί!
* * *
Εξάλλου δεν θα μπορούσε να γίνει και διαφορετικά, ξέρετε. Όλα είναι ανάλαφρα εκεί, ρηχά και επιφανειακά. Ακόμη κι αυτός ο τεράστιος όγκος των δεδομένων (βίντεο) που ανεβαίνουν σ’ αυτό καθημερινά, με μαθηματική ακρίβεια μειώνουν και την ποιότητα. Οι δε γρήγορες ταχύτητές του, κάνουν εκείνον που τα παρακολουθεί να καταπίνει αμάσητα, όπως θα λέγαμε, αυτή την «μη ποιότητα».
Θέλετε ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα; Είναι αυτά που ανεβάζουν κάθε φορά οι πολιτικοί, για να προσελκύσουν τους νέους. Δεν μιλάνε τόσο για τις θέσεις και τις πολιτικές τους στα προβλήματα της κοινωνίας, όσο για το… σκύλο τους, την … αγαπημένη τους ομάδα, πως προτιμούν τον … καφέ τους κ.λπ. Μάλιστα έρευνες που έχουν γίνει στις ΗΠΑ έδειξαν ότι η επικοινωνία του είδους αυτού είναι επιδραστική στους ψηφοφόρους και για τούτο λίαν αποτελεσματική!!!
Δεν είναι τυχαίο που οι νέοι ξεκάθαρα το λένε πιά: «Το TikTok με έκανε να το αγοράσω»! Και το λένε αυτό, για να δικαιολογήσουν την λάθος αγορά που έκαναν η την πειστικότητα που διαθέτει…
* * *
Αξίζει να τονιστεί ότι οι τάσεις της μόδας είναι ένας από τους ακρογωνιαίους λίθους της. Στο παρελθόν αυτές οι τάσεις διαρκούσαν 5-10 χρόνια και προωθούνταν από διασημότητες, μοντέλα, τραγουδιστές και ηθοποιούς. Αυτά έχουν αλλάξει σήμερα, κι έχουμε πλέον τις «μικρό – τάσεις», όπως αποκαλούνται, λόγω των κοινωνικών δικτύων που τις προωθούν.
Οι «μικρό – τάσεις» είναι ταχύτατες και παρουσιάζουν μεγάλη δυναμική και στη συνέχεια εξαφανίζονται γρήγορα. Ξεπηδούν μέσα από τις πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης με πρωταγωνιστή το TikTok, εισβάλλουν στις σελίδες «For you» του κάθε χρήστη, διαρκούν συνήθως ένα μήνα και μετά χάνονται, για να τις διαδεχθούν άλλες! Μάλιστα αυτές οι «μικρό – τάσεις» χαρακτηρίζονται από τους ειδικούς ως η ατμομηχανή της υπερκατανάλωσης.
Πάνω σ’ αυτές είναι στημένο ένα ολόκληρο σύστημα που έχει καταγγελθεί για ανήθικες πρακτικές στην παραγωγή, για προιόντα κακής ποιότητας, ακόμη και για χρήση επικίνδυνων προιόντων, όπως είναι οι τοξικές ουσίες. Απ’ την άλλη είναι άκρως ελκυστικά λόγω της χαμηλότερης τιμής και της επιθυμίας των καταναλωτών για ανανέωση.
Έτσι οι «μικρό – τάσεις» είναι ένας ακόμη τρόπος που χρησιμοποιεί το TikTok, για να πλασάρει στη νέα γενιά οτιδήποτε του δώσουν να προωθήσει…
* * *
Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα επ’ αυτού είναι και τα «booktok βιβλία», όπως λέγονται. Τι συμβαίνει εδώ;
Είναι σε όλους μας γνωστό ότι οι έφηβοι είναι απορροφημένοι στις οθόνες και δεν διαβάζουν και πολύ. Όμως τώρα άρχισαν να διαβάζουν και αρκετά μάλιστα, χάριν του… TikTok! Μοιάζει απίστευτο, έτσι δεν είναι;
Ως και οι βιβλιοπώλες τελευταία έχουν μείνει κατάπληκτοι! Έφηβοι τους ζητούν μανιωδώς βιβλία, συνήθως άγνωστα, ακόμη και στην αγγλική τους έκδοση. Το ίδιο και οι γονείς που λένε ότι «κάτι δεν πάει καλά» με το παιδί τους, αφού τους ζητάει χρήματα να αγοράσει ως και 5-6 βιβλία ακόμη και μάλιστα στα αγγλικά! Την απάντηση στο φαινόμενο αυτό βρήκαν στο εξής απλό: Πίσω κρύβεται η δημοφιλής πλατφόρμα του Tik Tok!!!
Μόνο στη Βρετανία 1 στους 4 που αγόρασαν βιβλίο το έτος 2022, ήταν απ’ το… TikTok! Όπως διαβάσαμε την παρουσίαση σ’ αυτό κάνουν ελκυστικές «βιβλιοκοπέλες» που κάνουν «προκλήσεις ανάγνωσης» συχνά σε τεχνηέντως φωτισμένα δωμάτια!!! Έτσι οι βιβλιοπώλες έχουν σε ιδιαίτερη θέση του καταστήματός τους τα «booktok» βιβλία, στα δε βιβλία υπάρχει στα εξώφυλλά τους η επιγραφή «όπως παρουσιάζεται στο TikTok»!!!
Και τι περιεχομένου είναι τα βιβλία αυτά; Στην αρχή ήταν «φαντασίας», σταδιακά έγιναν ρηχών ρομαντικών ιστοριών και τώρα είναι «πικάντικης (δηλαδή σέξι) λογοτεχνίας», όπως την αποκαλούν, και μάλιστα προορισμένης για τους ενήλικες!!! Αύριο δε τι;
Όπως έγραψε το in.gr «το διάβασμα είναι και πάλι “cool”, αλλά οι εκδότες και γονείς φοβούνται ότι η νέα τάση του TikTok που προωθεί ερωτικούς τίτλους ξεπερνά τα όρια»!!
Κι εν συνεχεία αναφέρει τα εξής: «Τα βιβλία αυτά έχουν παστέλ εξώφυλλα με χαριτωμένα καρτουνίστικα σχέδια, οπότε κάποιοι ενήλικες ενδέχεται να τα μπερδέψουν με νεανική λογοτεχνία και να μη αντιληφθούν τι ακριβώς διαβάζουν τα παιδιά»!!
Έτσι το TikTok κατορθώνει να στρέφει με άνεση τους εφήβους ακόμη και στα βιβλία, όπως και σε βιβλία ειδικής κατηγορίας. Ναί, τόσο ισχυρό και επιδραστικό είναι!
Πραγματικά, το κατόρθωμά του επ’ αυτού είναι όντως μοναδικό. Όχι μόνο κάνει τους νέους να διαβάζουν, αλλά και να διαβάζουν βιβλία συγκεκριμένου περιεχομένου, κατώτερης ποιότητας και ενταγμένα στην κατεύθυνση της διαφθοράς!!
Ας προσέξουμε κι αυτό: Σύμφωνα με έρευνες της Αμερικανικής εφημερίδας «Wall Street Journal», οι αλγόριθμοι του TikTok με την κοινή χρήση βίντεο «μπορούν να οδηγήσουν τους ανηλίκους σε προβολή βίντεο που περιέχουν σεξ, ναρκωτικά η να σχετίζονται με διατροφικές διαταραχές»!
Μάλιστα και η Ευρωπαική Οργάνωση Καταναλωτών (BEUC) υποστηρίζει ότι το TikTok δεν προστατεύει καθόλου τα παιδιά από κρυφές διαφημίσεις (όπως αλκοόλ, τσιγάρων κ.λπ.) και από το ακατάλληλο περιεχόμενο.
* * *
Και τι παρατηρεί κανείς, όσο εμβαθύνει σε όλα αυτά; Ότι με μέσα, όπως είναι το TikTok, αδιαμφισβήτητα καλλιεργείται η «κουλτούρα της συμμόρφωσης» σε κάτι. Συμμόρφωσης των νέων ειδικά, σε μία προβληματική κατεύθυνση. Κι εν τέλει στην αλλαγή της σκέψης τους σε κάτι οπωσδήποτε κατώτερο και μάλιστα με… διαδικτυακές διαδικασίες! Αυτή ακριβώς είναι και η «TikTok-ποίηση» της νέας γενιάς, όπως θα την λέγαμε…
Εφημερίδα Ορθόδοξος Τύπος/ Κ. Γ. Παπαδημητρακόπουλος