του Ζιμπάμπουε Σεραφείμ Κυκκώτη
Με το πιο πάνω θέμα ολοκληρώθηκε με επιτυχία το 27ο Διεθνές Θεολογικό Συνέδριο Ορθόδοξης Πνευματικότητας που οργάνωσε η γνωστή Μοναστική Αδελφότητα του Bose κοντά στο Μιλάνο της Ιταλίας (3-7 Σεπτεμβρίου) με την συνεργασία των Τοπικών Ορθοδόξων Εκκλησιών.
Το Συνέδριο πραγματοποιήθηκε με τη συμμετοχή 180 Συνέδρων από 35 χώρες εκ των οποίων ήσαν Αρχιερείς και άλλοι κληρικοί, Μοναχοί και Μοναχές, Ακαδημαϊκοί και πνευματικοί άνθρωποι που είχαν την ευκαιρία να συνδυάσουν τη συμμετοχή τους στις εργασίες του Συνεδρίου και στη Μοναστηριακή ζωή της Αδελφότητας, επισκέψεις σε αρχαιολογικούς χριστιανικούς χώρους, βιβλιοθήκη, το αξιόλογο βιβλιοπωλείο της Μονής, εκθεσιακούς χώρους, περιπατητικές συζητήσεις στο όμορφο πράσινο περιβάλλοντα χώρο της Μονής, ως επίσης και στη κοινή τράπεζα με πολύ ενδιαφέρουσες πνευματικές συζητήσεις με τους αδελφούς και τις αδελφές της Μονής, και γενικά σ’ ένα πνευματικό χώρο, όπου μπορούσε κανείς να συναντήσει πνευματικούς ανθρώπους και από τις πέντε Ηπείρους του Πλανήτη μας με κοινό τους χαρακτηριστικό να συνειδητοποιήσουμε τη κοινή μας πορεία για τη κλήση μας στην εν Χριστώ ζωή. Η φιλοξενία των μελών της Αδελφότητας ήταν εξαιρετική και κυρίως «προσωπική», δηλαδή οικογενειακή. Στο χώρο της Μονής δεν υπάρχουν υπάλληλοι και προσωπικό. Όλα στηρίζονται και λειτουργούν πάνω στην άδολη αγάπη της προσφοράς και του αγαθού εθελοντισμού, είτε από τους αδελφούς και τις αδελφές της Αδελφότητας είτε από επισκέπτες εθελοντές. Κέντρο της Μοναστικής ζωής στο Bose οι κοινές προσευχές στον Ιερό Ναό της Μονής το πρωϊ, το μεσημέρι και το βράδυ, που το κυριότερο τους μέρος είναι από τους Ψαλμούς του Δαβίδ και αναγνώσματα από την Παλαιά και τη Καινή Διαθήκη και τους βίους των Αγίων μας.
Στο άνοιγμα του Συνεδρίου ο γνωστός Θεολόγος πολυγραφότατος συγγραφέας Dr. π. Ένζο, ο κτήτορας της Μονής του Bose,αναφέρθηκε στη σημασία του θέματος του Συνεδρίου «η κλήση εις την εν Χριστώ ζωή». Γνωρίζοντας το δράμα που ζούμε με το Ουκρανικό, τόνισε ενώπιο των εκπροσώπων του Οικουμενικού Πατριαρχείου και του Πατριαρχείου της Μόσχας και των άλλων εκπροσώπων των τοπικών Ορθοδόξων Εκκλησιών ότι αρχίζουμε το συνέδριο μας με τις προσευχές όλων μας για την ειρήνη και την ενότητα των Εκκλησιών. Η κάθε στιγμή της ζωής μας είναι πορεία προς τη Βασιλεία των Ουρανών. Τόνισε ότι η έννοια του όρου «κλήση» είναι και ανταπόκριση και απάντηση μέσα στη προοπτική της σχέσης καλούντος και καλουμένου. Εκ της Ουκρανίας κάλεσαν και συμμετείχαν μόνο εκ της κανονικής Ορθοδόξου Εκκλησίας που υπάγονται εις τον Μακαριότατο Μητροπολίτη Κιέβου και πάσης Ουκρανίας κ. Ονούφριο που μέχρι τώρα αναγνωρίζουν όλες οι Τοπικές Ορθόδοξες Εκκλησίες εκτός του Οικουμενικού Πατριαρχείου.
[irp posts=”522738″ name=”Ιστορικά θυρανοίξια του Ι.Ν. Αγίων Κωνσταντίνου και Ελένης στο Κάιρο (ΦΩΤΟ)”]
Στη συνέχεια ο π. Ένζο υπογράμμισε ότι η ιστορία της Ανθρωπότητας συνδέεται με τη κλήση του Θεού μέσω ανθρώπων που δίνουν την παρουσία Του για τη προστασία της και την επιβίωση της. Αυτό φαίνεται τόσο στην Π. Διαθήκη όσο και στην Κ. Διαθήκη με συγκεκριμένη μορφή
1. Κλήση του όλου Σύμπαντος και του σύμπαντος κόσμου
2. Κλήση δηλαδή για όλους τους ανθρώπους κι όλα τα πλάσματα του. Όλα δημιουργούνται εν ελευθερία και αγάπη από τον εν Τριάδι Θεώ.
3. Κλήση του Θεού μέσα από τις ευθύνες του Αδάμ, όπου βλέπουμε την ευθύνη όλων των ανθρώπων να φροντίζουν και να προστατεύουν την όλη Δημιουργία του Θεού.
4. Ειδικές ποιμαντικές ευθύνες στον άνθρωπο ως κορωνίδα της δημιουργίας του Θεού, όπως φαίνεται μέσα από την θεία ειδική φροντίδα της δημιουργίας του Αδάμ. Αυτή είναι κι η ειδική κλήση του Θεού προς τον κάθε άνθρωπο. Η κλήση αυτή είναι ταυτόχρονα και προσωπική και πανανθρώπινη. Κάθε ανθρώπινη ζωή είναι δώρο Θεού και έχει την μοναδικότητα της και τη χάριν της. Ο κάθε άνθρωπος είναι κατ’ εικόνα Θεού. Η ζωή μας αποκτά νόημα όταν ανταποκρίνεται στη κλήση του Θεού, διαφορετικά η ζωή μας είναι ανυπόφορη (προηγείται η κλήση του Θεού προς κάθε άνθρωπο ερχόμενον εις τον κόσμο).
5. Χριστιανική κλήση. Είναι η φωνή της συνείδησης. Ο κάθε άνθρωπος δέχεται τη κλήση του Θεού ως χριστιανός ανάλογα με τη πνευματική προετοιμασία να την αποδεχθεί όπως περιγράφεται στην γνωστή ευαγγελική παραβολή του Σπορέα. Χριστιανική κλήση σημαίνει να ζει κάποιος τη ζωή του Ιησού Χριστού.
Η κλήση του Χριστιανού ξεκινά με το Μυστήριο του Ιερού Βαπτίσματος και στη συνέχεια με αμέτρητα βήματα, μέσα από τη συμμετοχή μας στην αγιαστική ζωή της Εκκλησίας μας και το καθημερινό μας εν μετανοία Χριστιανική ζωή, για να πορευόμαστε μέσα στη ζωή του Χριστού με τη βοήθεια του Αγίου Πνεύματος. Το άγιο Πνεύμα είναι αυτό που μας βοηθά να κινηθούμε στην εν Χριστώ ζωή. Μέσα στη πορεία της αγάπης του Θεού πορευόμεθα έτσι προς την μετοχή μας στη ζωή του Χριστού. Η κλήση μας στη ζωή του Χριστού είναι προσωπική, είναι συνεχής διακονία. Είναι προσωπική βίωση της ζωής του Ιησού Χριστού. Πρέπει να γίνουμε σκεύη της παρουσίας του Χριστού. Πρέπει να γίνουμε η ενσωμάτωση του Ιησού Χριστού μέσα στο κόσμο. Γι’ αυτό όπως τόνισε ο άγιος Αθανάσιος Αλεξανδρείας ο Μέγας, σκοπός του ανθρώπου είναι η κατά χάρις θέωση του.
Στο επόμενο μέρος του κειμένου μου θα αναφερθώ στα Μηνύματα των Προκαθημένων μας και σε σημεία των ομιλιών του Συνεδρίου.