του Ζιμπάμπουε Σεραφείμ Κυκκώτη
Η Ευαγγελική περικοπή αυτής της Κυριακής (Λουκά 5, 1-11) αναφέρεται στη κλήση των πρώτων Μαθητών του Ιησού Χριστού προβάλλοντας τους αγίους Αποστόλους ως ορατά παραδείγματα αγιότητας που μπορούμε να ακολουθήσουμε για να εισέλθουμε κι εμείς όπως κι αυτοί στην Βασιλεία των Ουρανών.
Πρώτα απ’ όλα βλέπουμε τους σημαντικότερους Μαθητές του Χριστού, στην κλήση τους να τον ακολουθήσουν, να εγκαταλείπουν τα πάντα χωρίς δισταγμό κι αμφιβολία. Θυσιάζουν τα πάντα για να γίνουν Μαθητές του Χριστού.
Η Εκκλησία μας για να συνεχίσει σήμερα το άγιο έργο της με επιτυχία χρειάζεται ανθρώπους με τις ίδιες αρετές και με την ίδια αυτοθυσία. Η ταραγμένη εποχή μας χρειάζεται όσο ποτέ άλλοτε σύγχρονους απόστολους για να μας οδηγούν με τη διδασκαλία του Χριστού έξω από τα αδιέξοδα που μας οδήγησαν αμαρτωλοί άνθρωποι.
Επειδή ακριβώς η διδασκαλία της Εκκλησίας μας στηρίζεται εδώ και δύο χιλιάδες χρόνια στην διδασκαλία των Αγίων Αποστόλων ονομάζεται Αποστολική Εκκλησία.
Οι Αγιοι Απόστολοι ήταν οι πρώτοι Μαθητές του Χριστού, που αφού μαθήτευσαν κοντά του για τρία χρόνια, ακούγοντας τη διδασκαλία του Χριστού, βλέποντας τα θαύματα του Χριστού και βοηθώντας τους πονεμένους συνανθρώπους τους, αξιώθηκαν την ημέρα της Πεντηκοστής με την επιφοίτηση του Αγίου Πνεύματος να καταστούν οι ίδιοι φορείς της Αποκαλύψεως του Θεού κι Απόστολοι του Ευαγγελικού Μηνύματος της εν Χριστώ σωτηρίας.
Οι Αγιοι Απόστολοι δεν ήταν ούτε διάσημοι επιστήμονες, ούτε επιφανείς πολιτικοί άνδρες, ούτε πλούσιοι άνθρωποι, αλλά ούτε και αμαρτωλοί, όπως οι πρώτοι μαθητές του Χριστού που αναφέρονται στη σημερινή ευαγγελική περικοπή, οι οποίοι ήσαν απλοί ψαράδες.
Οι Αγιοι Απόστολοι ήσαν άνθρωποι απλοί, τίμιοι, γεμάτοι αγάπη για τους πονεμένους συνανθρώπους τους.
Πάνω απ’ όλα όμως κορυφαίο χαρακτηριστικό τους γνώρισμα ήταν η βαθιά τους πίστη στον Θεό. Ησαν άνθρωποι ευσεβείς. Ησαν άνθρωποι άκακοι, αθώοι που δεν μπορούσαν να σκεφθούν κακό για κανένα. ΄Ησαν άνθρωποι του Θεού. Οι περισσότεροι άλλωστε από τους Μαθητές του Χριστού είχαν μαθητεύσει κοντά στην μεγάλη προφητική μορφή του Αγίου Ιωάννου του Προδρόμου, ο οποίος με τον ασκητικό του βίο και το κήρυγμα της μετάνοιας τους προετοίμασε καταλλήλως να κληθούν εκ του Θεού και να γίνουν Μαθητές και Απόστολοι του Χριστού.
Αν ο πρώτος λόγος για να ακολουθήσουν οι Αγιοι Απόστολοι τον Χριστό ήταν η ευσέβεια τους κι η βαθιά τους πίστη στο Θεό, ο δεύτερος λόγος ήταν η αυταπάρνηση των πάντων για τον Χριστό. Πράγματι, άφησαν οικογένεια, πατρίδα, περιουσία, συγγενείς και φίλους για να ακολουθήσουν τον Χριστό. Η απόφαση των Αγίων Αποστόλων να γίνουν Μαθητές του Χριστού χαρακτηριζόταν από την έλλειψη κάθε είδους υστεροβουλίας και ιδιοτέλειας. Το κίνητρο τους ήταν η βαθιά τους πίστη κι η άδολη αγάπη τους για την σωτηρία της ανθρωπότητας. Σήμερα οι περισσότεροι άνθρωποι στην οικογένεια, στις φιλίες μας, στις κοινωνικές μας επαφές και στο χώρο της εργασίας μας η αγάπη μας γίνεται εμπορική, προσφέρω κάτι σε κάποιο γιατί αναμένω ότι θα μου προσφέρει κι αυτός κάτι περισσότερο ή τουλάχιστο τελοςπάντων, όταν το χρειαστώ κάτι θα κάνει και για μένα ή ακόμη θα έχω την ησυχία μου μαζί του να μη με πολεμά ή να σιωπά όταν εγώ κάνω αδικίες. Αυτή όμως δεν είναι έκφραση αγάπης, αυτά τα κάνουν οι απατεώνες, οι κλέφτες και οι μαφιόζοι, όπως ο Αλ Καπόνε και οι όσοι ζουν μέσα στη διαφθορά. Η άδολη αγάπη είναι να βοηθάς τον άλλον χωρίς να περιμένεις τίποτα, γιατί στο πρόσωπο αυτών που βοηθάς συναντάς το Χριστό.
Χριστιανική ζωή σημαίνει καθημερινή προσπάθεια, να ζεις για τον άλλον, κι αυτό έχει ένα κόστος. Υποφέρεις, πονάς, αδικείσαι, δέχεσαι επιθέσεις, κινδυνεύει η ζωή σου. Ζεις λίγο πολύ αυτά που γνώρισαν και έζησαν κι οι Αγιοι Απόστολοι. Όπως έλεγε κι ο Γκάντι, όταν επιτελείς κάτι σπουδαίο από άδολη αγάπη, στην αρχή σε αγνοούν, στη συνέχεια σε ειρωνεύονται. Για να ακουστεί όμως το έργο σου και να πιάσει τόπο να επηρεάζει τη κοινωνία, είναι όταν αρχίζουν να σε πολεμούν και να σε συκοφαντούν, οι αρχές και οι εξουσίες, αυτοί που ελέγχουν τη οικονομική και πολιτική δύναμη μιας κοινωνίας και φυσικά τα ΜΜΕ όταν απωλέσουν την ηθική τους αποστολή και λειτουργούν ως φερέφωνα πολιτικών, κομματικών και οικονομικών συμφερόντων σε βάρος της προστασίας του Λαού και της Ανθρωπότητας.
Γι’ αυτό στη αποστολική περικοπή (Β’ Τιμοθ.3,10-15) ο κορυφαίος εκ των Αποστόλων σοφός Παύλος αναφέρεται στους διωγμούς και στις καταδιώξεις που γνώρισε ως απόστολος των Εθνών για να παρηγορήσει τον Απόστολο Τιμόθεο για το αποστολικό του έργο, τονίζοντας μάλιστα ότι «και πάντες δε οι θέλοντες ευσεβώς ζην εν Χριστώ Ιησού διωχθήσονται».
Το Πατριαρχείο μας, οι Μητροπόλεις μας, οι επισκοπές μας και η κάθε ενορία μας με επικεφαλής τον Μακαριώτατον Πατριάρχη μας Θεόδωρο, τους Μητροπολίτες μας, τους Επισκόπους μας και τους υπόλοιπους κληρικούς μας με την συνεργασία των ευσεβών πρωτοπόρων λαϊκών που στηρίζουν «πολυμερώς και πολυτρόπως», ηθικά και υλικά το έργον της Εκκλησίας μας, συνεχίζουμε το αποστολικό έργο του Αποστόλου Μάρκου και των διαδόχων του στην Αφρικανική Ήπειρο. Συνεχίζουμε την ιστορική μας πορεία των δύο χιλιάδων ετών και κατά την τρίτη χιλιετηρίδα ακολουθώντας το παράδειγμα των Αγίων Αποστόλων της Εκκλησίας μας, μεταφέροντας το Ευαγγελικό Μήνυμα της σωτηρίας σε όλες τις φυλές, συμμετέχοντας με τις προσευχές μας και τα έργα μας στα κοινωνικά προβλήματα των συνανθρώπων μας.
Η Αποστολική ταυτότητα της Εκκλησίας μας διασώζεται όταν ακολουθούμε καθημερινά το παράδειγμα της ζωής των Αγίων Αποστόλων.