Ομιλία κατά την Αρχιερατική Θεία Λειτουργία στον Ιερό Ναό Αγίας Μαρίνης Μελανιούς την Κυριακή 19 Μαΐου 2013 (Ημέρα Μνήμης των Θυμάτων των Σφαγών της Χίου)
Του Μητροπολίτου Χίου, Ψαρών και Οινουσσών κ. Μάρκου
Το γεγονος της καταστροφης της Χίου, τον Απρίλιο του 1822, δεν συγκλονισε μόνο τον Ελληνισμο, αλλά είχε τεραστια απήχηση και σε ολόκληρη την Ευρώπη. Η σφαγή και η αιχμαλωσία χιλιαδων κατοίκων του νησιού προκαλεσε πολλες εκδηλωσεις συμπαθειας και φιλελληνισμού, εντυπες διαμαρτυρίες και ενθερμες εκκλησεις, με εκδοσεις φυλλαδίων και βιβλίων που γνωρισαν ευρυτατη διαδοση στην Ευρώπη. Το δραματικό γεγονος δεν αργησε να συγκινησει βαθιά και πολλούς καλλιτεχνες, και να αποτυπωθεί στα έργα τους.
Ως το πιο γνωστο και αντιπροσωπευτικό δείγμα φερνουμε όλοι στον νού μας τον περιφημο πινακα που εμπνεύσθηκε ο μεγαλος Γαλλος ζωγραφος Ευγενιος Ντελακρουά και φυλασσεται σημερα στο Μουσείο του Λούβρου. Προκειται για ελαιογραφία διαστασεων 4,19 × 3,54 μ., με τίτλο «Σκηνή από τις σφαγες της Χίου» (Scène des massacres de Scio), ο οποίος παρουσιαστηκε στο κοινό το 1824, προκαλωντας βαθυτατη αισθηση τόσο για το υψηλό καλλιτεχνικό του επίπεδο, την αριστουργηματική συνθεση και την απόδοση των μορφων, όσο και για το θέμα που πραγματεύεται.
Στο έργο αυτό, το φως ερχεται να αποκαλυψει το μαρτυριο των κατοίκων του νησιού που κείτονται ημιθανείς και απογυμνωμενοι στο πρώτο επίπεδο του πινακα, ενώ αποφεύγει τους κατακτητες που εμφανιζονται σκοτεινοί. Τα μελανά χρωματα και οι στασεις των σωματων περιγραφουν συναισθηματα στα οποία κυριαρχεί η αισθηση της απόγνωσης, του φοβου και της εγκαταλειψης.
Πολλά κείμενα εγράφησαν από προσωπικοτητες των γραμματων, οι οποίοι εξέφρασαν τον αποτροπιασμο τους για την μεγάλη σφαγή. Εμπνεομενοι από αισθηματα αλληλεγγύης για την θλιβερή μοίρα των Ελληνων της Χίου, οι φιλελληνικοί αυτοί κυκλοι προσπαθούσαν επίσης να ευαισθητοποιησουν την ευρωπαική κοινή γνώμη ώστε να παρασταθεί στον δικαιο αγώνα της Επαναστασεως.
Ο Βικτωρ Ουγκώ, ο οποίος διεκρίθη για την ευρεία φιλελληνική του δράση και ύμνησε τον Κανάρη σε αρκετά ποιηματά του, συνεθεσε το ποίημα με τίτλο «Το ελληνοπουλο» (μεταφραση Κωστη Παλαμά):
Τούρκοι διαβηκαν, χαλασμος, θανατος πέρα ως πέρα.
Η Χίο, τ’ όμορφο νησί, μαύρη απομενει ξέρα,
με τα κρασιά, με τα δεντρα
τ’ αρχοντονήσι, που βουνά και σπιτια και λαγκαδια
και στο χορό τις λυγερες καμια φορά τα βραδια
καθρεφτιζε μες στα νερά.
Ερμια παντου. Μα κοίταξε κι απάνου εκεί στο βράχο,
στού καστρου τα χαλασματα καποιο παιδί μονάχο
καθεται, σκυβει θλιβερά
…
παιδί, που καθεσαι ξυπολυτο στις ραχες
για να μην κλαίς λυπητερά, τι ΄θελες τάχα να ΄χες;
…
Διαβάτη,
μου κραζει το Ελληνοπουλο με το γαλαζιο μάτι:
Βολια, μπαρούτι θέλω· να.
Ο επιφανης Γαλλος λογοτεχνης αποδιδει μ’ αυτον τον τρόπο την επιτακτική ανάγκη για υλική, απτή βοηθεια προς την Ελλάδα κατά τον αγώνα της Ανεξαρτησίας.
Το 1864, ο επίσης Γάλλος ποιητης Θεοδωρος de Banville, προσωποποιεί την Χίο «ως την πεθαμένη κόρη του βαριομοιρου πατρος της, του Ομήρου, που τη θρηνεί στην άκρη του πελαγου»:
Δεν κλαίμε εδώ αν εχάσαμε γεννήματα του ονείρου
Εδώ θρηνούμε το χαμό της κόρης του Ομήρου.
Τις θυσίες των Ελληνων της Χίου, κατά την διαρκεια του ιερού αυτου αγώνος, πραγματεύεται πλειάδα ποιητικων εργων, μειζονων και ησσονων Ελληνων δημιουργων.
Η Ελευθερία, όπως την οραματισθηκε ο Σολωμος, αγρυπνεί με όψη γεμάτη φροντίδα, ανησυχία και περισκεψη. Στον Ύμνο εις την Ελευθερίαν ανησυχεί για τους Ελληνες και πικραίνεται από τις θυσίες τους, για
[όσους] είν’ άδικα σφαγμενοι
από τούρκικην οργή.
Τότε εσήκωνες το βλέμμα
μες στα κλάιματα θολό,
και εις το ρούχο σου έσταζ’ αίμα,
πληθος αίμα ελληνικό.
Καί στο έργο του Εις τον θανατον του Λορδου Μπάυρον, ο εθνικος μας ποιητης σημειωνει:
Αλλά πάει στους νόας μία θέρμη,
που ειναι αλλιωτικη απ᾿ αυτή,
οπού εσκόρπισε στην έρμη
Χίο του Τούρκου η ’πιβουλή,
όταν τοσοι επέφταν χαμου,
και με λογια απελπισιάς…
Περιφημοι έχουν μείνει επίσης οι στιχοι του Γεωργίου Δροσίνη:
Τα γιασεμια κοκκινισαν στον χρόνο της σφαγης σου, πινοντας αίμα αντί νερό στην αγιασμένη γη σου.
Τα χελιδονια περασαν χωρις να σταματησουν,
μη ξεροντας στο χαλασμο που τις φωλιές να χτισουν.
Ο Ανδρέας Καλβος αφιερωνει την Έκτη των Ωδών του «Εις Χίον»:
Ως ότε από το στόμα
κρεμεται των θνητων
αυλος λελυπημενος
και η φωνή του με κοπον
τρεμουσα εκβαίνει·
Ως μέσα εις τα πολυδενδρα
δάση το βράδυ εισπνέει
το τεθλιμμενον φυσημα
Μεσημβρινον και φαίνεται
θρηνος ανθρωπων·
Εις τον ηρημωμενον
αιγιαλον της νησου
ούτω φερνουν τα κυματα
και το παραπονον τους
η Ωκεανιδαι.
…
Όχι φως και χαραν,
αμή φλογωδεις άκανθας
βρεχει δι᾿ αυτους ο ήλιος,
και η γη σχισμένη διδει
αιματος βρυσεις.
Εµπνευσθείς από τον απαγχονισμο του εθνομαρτυρος Μητροπολιτου Χίου Πλατωνος Φραγκιάδη, μαζί με αλλους Κληρικούς και προκριτους στην Πλατεία του Βουνακίου της πολεως της Χίου, ο ποιητης Θεοδωρος Ορφανιδης γραφει:
Των µαρτυρων φορεί το στεφάνι
η χρηστη των προκριτων οµας
ως κηδείας δ’ ο Χίου τιµας
εµπαιγµούς Ιουδαίων λαµβανει.
Το απόσπασμα περιλαμβανεται στο «λυρικο-επικον ποίημα εις άσματα τεσσερα» με τίτλο Άγιος Μηνας (Επεισοδιον της Ελληνικης Επαναστασεως). Αναφερεται στην ομώνυμη Μονή, όπου «ετελεσθη η σκληροτέρα των σφαγων», κατά την Κυριακή του Πασχα του 1822.
Λαογραφικως καταγραφονται επίσης δημώδη άσματα με θέμα την καταστροφή της Χίου, ακόμη και παλιά «κλεφτικα» από την Πελοποννησο ή αλλες περιοχες της Ελλαδας, τα οποία πιθανολογείται ότι μετεφεραν Χίοι προσφυγες της μεγάλης σφαγής στην Πελοποννησο, μετά την επιστροφή τους στο νησί.
Μέσα από αυτά τα έργα της τεχνης προκυπτει το ερώτημα πως μπορούμε εμείς να σταθούμε στην συνεχεια όσων έδωσαν την μαρτυρία της θυσίας και των δικαίων της ελευθερίας σε ολόκληρη την Οικουμένη. Η ευθύνη μας ειναι ευθύνη φρουρων, ευθύνη μαρτυρων ενός κοσμου, ο οποίος δοκιμαζεται και αγωνιζεται για την διαρκειά του στις συντεταγμενες της ιστορίας. Καί διαχρονικως, ως Ελληνες, στηριζουμε στους ώμους ένα σταυρό πίστεως, ομολογίας και μαρτυρίου, ο οποίος όμως είναι και σταυρός αναστασεως.