Φιλίππων Στέφανος: Ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης ΦΝΘ αρνείται να αποκαλεί τη γείτονα χώρα ως «Βόρεια Μακεδονία» και εξηγεί πως δε δέχεται μία συμφωνία την οποία δεν υπέγραψε ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας της
Τον κάθε ένα που τάχθηκε υπέρ ή κατά θα τον κρίνει η ιστορία, απαντά ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης ΦΝΘ κ. Στέφανος στην πρόβλεψη της Συμφωνίας των Πρεσπών ότι πλέον πρέπει όλοι να αποκαλούμε τη γειτονική χώρα ως «Βόρεια Μακεδονία» και όχι πια ως Σκόπια ή ΠΓΔΜ.
Μιλώντας στον ALPHA Radio 88,6 τόνισε πως κανείς δεν τον ρώτησε για τον αν συμφωνεί με την παραχώρηση του ονόματος και άρα κανείς δεν μπορεί να τον υποχρεώσει να αποκαλεί την χώρα με το όνομα της Μακεδονίας. Υπογράμμισε πως υπάρχουν και νομικά ζητήματα από τη στιγμή που το προσύμφωνο δεν υπεγράφη από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας των γειτόνων, όπως ορίστηκε στην συμφωνία, αλλά ήρθε για επικύρωση στην Ελληνική Βουλή.
«Ο καθένας θα γράψει το όνομα του ανάλογα με ποια γράμματα, όπως λέμε στην καθαρεύουσα, στις δέλτους της Ιστορίας»
Για το γεγονός ότι πλέον και η Ελληνική πλευρά υποχρεωτικά θα πρέπει να αναφέρει τη γείτονα χώρα ως «Βόρεια Μακεδονία», σχολίασε: «Θέλω να πω με απόλυτη συναίσθηση των λόγων μου, ότι αφενός μεν, εμένα προσωπικά δεν με ρώτησε κανείς, γιατί δεν έγινε δημοψήφισμα για να αποφασίσω και να πω την άποψή μου ως πολίτης αυτής της χώρας για το πώς θέλω να ονομάζεται η γειτονική μας χώρα και αφετέρου αισθάνομαι πως η συμφωνία αυτή, εκ μέρους των γειτόνων τουλάχιστον, δεν έχει τηρηθεί. Συνεχώς υπάρχουν μηνύματα τα οποία διεκδικούν εθνότητα, γλώσσα και λοιπά, τα γνωρίζουμε και τα έχουμε πει κατ’ επανάληψη. Τώρα, το εάν το ελληνικό κοινοβούλιο με ελάχιστη πλειοψηφία αποφάσισε να χαρίσει αυτό το όνομα της Βόρειας Μακεδονίας στη γειτονική μας χώρα, θα το κρίνει η Ιστορία και οι μετέπειτα γενεές. Ο καθένας θα γράψει το όνομά του ανάλογα με ποια γράμματα, όπως λέμε στην καθαρεύουσα, στις δέλτους της Ιστορίας».
«Να βγω και να πω αυτήν τη χώρα Βόρεια Μακεδονία; Και πώς θα πω τη Μακεδονία τη δική μας εδώ;»
Για το ότι ο Μητροπολίτης Πειραιώς κ. Σεραφείμ υποστήριξε ότι «εγώ ποτέ δεν θα τους αναφέρω ως Βορειομακεδόνες, πολύ περισσότερο ως Μακεδόνες, απλά μόνο Σκοπιανούς» σχολίασε: «Ναι, συμφωνώ μαζί του, περιμένουν κάποιοι από εμάς που λέγαμε ότι δε συμφωνούμε με τη παραχώρηση του ονόματος αυτού στη γειτονική χώρα, τώρα να βγούμε και να πούμε αυτήν τη χώρα Βόρεια Μακεδονία; Και πώς θα πω τη Μακεδονία τη δική μας εδώ; Εκτός αν θεωρούν ότι δεν είναι δική μας».
«Ήρθε η συμφωνία για να ψηφιστεί στην Βουλή, ενώ δεν υπεγράφη από τον Πρόεδρο της γειτονικής χώρας»
Για το τι περιθώρια αντίδρασης υπάρχουν μετά την κύρωση της Συμφωνίας των Πρεσπών και της εισόδου της χώρας στο ΝΑΤΟ, είπε: «Ας παγιωθεί κατά κάποιο τρόπο αυτή η άποψη και μετά θα γίνουν από εμάς οι ανάλογες διαδικασίες των νομίμων δεδομένων τα οποία υφίστανται. Σε εμάς ήρθε η συμφωνία για να ψηφιστεί στην Βουλή, ενώ δεν υπεγράφη από τον Πρόεδρο της γειτονικής χώρας. Ενώ το προσύμφωνο αυτής της συμφωνίας έλεγε ότι θα έρθει για κύρωση στη χώρα μας, εφόσον την υπογράψει και ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας τους. Έτσι δεν έλεγε το προσύμφωνο; Τηρήθηκε αυτό; Συμφώνησε η χώρα μας να παρακαμφθεί αυτό; Εγώ πάντα θεωρώ ότι η νομιμότητα κρίνεται από την ίδια την κοινωνία και τους πολίτες, στην προκειμένη περίπτωση, όπως συνέβη, εύχομαι να είναι όλοι τους καλά, να είναι όλοι υγιείς, στη γειτονική χώρα εννοώ, να έχουν όλοι δουλειά και να επιβιώνουν και να μην έχουν κανένα κακό, αλλά δεν μπορούν να πουν σε ‘μένα ότι είναι Μακεδόνες».
«Ποιος πιστεύει στην Ελλάδα ότι είναι Μακεδόνες οι άνθρωποι αυτοί;»
Για το ποια ιστορικά στοιχεία υπάρχουν για να απαντήσουν στις δύο κυβερνήσεις, συμπλήρωσε: «Μα θεωρώ ότι η κυβερνητική πλευρά συμφωνεί με αυτό το πράγμα, ότι δεν είναι Μακεδόνες! Όλη η Ελλάδα συμφωνεί σε αυτό! Εσείς πιστεύετε ότι είναι Μακεδόνες; Ποιος πιστεύει στην Ελλάδα ότι είναι Μακεδόνες οι άνθρωποι αυτοί; Γεωγραφικά, η Μακεδονία βρίσκεται και στη Βουλγαρία και στη Σερβία και σε αυτούς και στην Ελλάδα. Δεν αμφισβητεί κανείς ότι η παλαιά Μακεδονία ήταν στις χώρες αυτές που είναι όπως σήμερα, εν τοιαύτη περιπτώσει να πούμε κι εμείς ότι διεκδικούμε τη Μακεδονία, επειδή είναι στις χώρες αυτές. Δεν προέκυψε κάποιο τέτοιο θέμα. Αλλά το να χειρίζεται κάποιος για την κρατική του υπόσταση και δομή ένα όνομα που είναι ιστορικά άρρηκτα συνδεδεμένο με την Ελλάδα, δε γίνεται να συμβεί αυτό».