Πρωτοπρεσβύτερος Βασίλειος Γεωργόπουλος, Αναπληρωτής Καθηγητής Θεολογικής Σχολής ΑΠΘ
ΝΕΟΠΡΟΤΕΣΤΑΝΤΕΣ: Rhema η διακονίες Kenneth Hagin η Λόγος-Πίστη-Κίνημα είναι κάποιες από τις ονομασίες με τις οποίες δραστηριοποιείται διεθνώς αλλά και στον Ελλαδικό χώρο μια ιδιαίτερη νεοπεντηκοστιανική κίνηση, η οποία λόγω των ιδιόμορφων διδασκαλιών της που προσθέτει στις κλασικές πεντηκοστιανικές κακοδοξίες (π.χ. γλωσσολαλιά) προκαλεί την κριτική παλαιότερων Πεντηκοστιανικών κινήσεων.
Ο ιδρυτής της κίνησης
Πρόκειται για τον Πεντηκοστιανό – Τηλευαγγελιστή Kenneth E. Hagin (1917-2003), ο οποίος ύστερα από μια σοβαρή ιατρική περιπέτεια κατά τα χρόνια της νεότητάς του τελικά, από Βαπτιστής, εντάχθηκε και έγινε πάστορας στην Πεντηκοστιανική Κίνηση, «Συνάξεις του Θεού» κατά τα έτη 1934-1946. Τη χρονιά αυτή εγκατέλειψε τις «Συνάξεις του Θεού» και κατέστη πλανόδιος ιεροκήρυκας – ευαγγελιστής, ενώ παραλλήλως άρχισε τη συγγραφή αρκετών από τα δεκάδες τευχίδια, μπροσούρες και βιβλία που έγραψε.
Σύμφωνα με τους ισχυρισμούς του ιδίου κατά τα έτη 1949 έως 1963 είχε οκτώ οράματα, στα οποία του αποκαλύφθηκε ο Ιησούς Χριστός. Στο τρίτο όραμα, πάντα κατά δήλωσή του, ο Ιησούς Χριστός του έδωσε το δώρο να διακρίνει τα πνεύματα και να προσεύχεται αποτελεσματικά για τη θεραπεία των αρρώστων. Ως αποτέλεσμα του τελευταίου οράματος το 1963 δημιούργησε τη δική του οργάνωση με την ονομασία «Διακονίες KennethHagin» με σκοπό την προώθηση των διδασκαλιών του, τη διανομή των βιβλίων του και των ταινιών του. Παραλλήλως, από τη δεκαετία του 1960 δραστηριοποιήθηκε στον χώρο των ραδιοφωνικών εκπομπών και το 1976 επεκτάθηκε στον χώρο της τηλεόρασης.
Το 1976 ίδρυσε το εκπαιδευτικό κέντρο «RhemaBible» αναπτύσσοντας αρχικά, μαθήματα αλληλογραφίας για τη Βίβλο, στη συνέχεια, ίδρυσε τη «RhemaBibleChurch», ενώ το 1978 μετακινήθηκε επίσημα στην Τούσλα της Οκλαχόμα. Μέσα από όλους τους οργανισμούς που δημιούργησε, θήτευσαν κοντά του χιλιάδες οπαδοί του, οι οποίοι συνέχισαν τις ιδιόμορφες διδασκαλίες του, ενώ κάποιοι από αυτούς ανεξαρτητοποιήθηκαν και δημιούργησαν δικές τους κινήσεις με παρόμοια διδασκαλία.
Το καθημερινό ραδιοφωνικό του πρόγραμμα αναμεταδιδόταν από 300 περιφερειακούς σταθμούς στις Η.Π.Α. και σε πλήθος χωρών του εξωτερικού, ενώ τα 125 βιβλία και τευχίδια, που είχε συγγράψει μέχρι το 2000, είχαν πουλήσει περισσότερα από 58.000 αντίτυπα. Αξίζει να επισημανθεί, ότι το περιοδικό του Kenneth Hagin, γνωστό ως «Ο Λόγος της πίστης» είχε μηνιαία κυκλοφορία 540.000 αντιτύπων.
Σύμφωνα με τους ισχυρισμούς του, το 1972 ανέφερε: «Όταν ο Λόγος της γνώσης ξεκίνησε να λειτουργεί στη ζωή μου, αφού πληρώθηκα με Άγιο Πνεύμα θα ήξερα πράγματι με υπερφυσικό τρόπο για ανθρώπους, μέρη και πράγματα. Κάποιες φορές το γνώριζα μέσω κάποιου οράματος, άλλες φορές καθώς κήρυττα ένα σύννεφο θα εμφανίζονταν και τα μάτια μου θα άνοιγαν ώστε να δω ένα όραμα που θα αφορούσε κάποιον από τη σύναξη».
ΟKenneth Hagin πέθανε το 2003 και στη διοίκηση της κίνησης τον διαδέχθηκε ο γιός του.
Οι βασικές διδασκαλίες – ιδιαιτερότητες της κίνησης
Ο Kenneth Hagin εκτός από τις βασικές πεντηκοστιανικές παραδοχές για το αλάθητο της Βίβλου, το Βάπτισμα με Άγιο Πνεύμα, το Βάπτισμα που αποδεικνύεται με τη γλωσσολαλιά ταυτίστηκε με τη δική του διδασκαλία, που είναι γνωστή ως «μήνυμα πίστης» ή «θετική ομολογία» που ουσιαστικά συνιστά πρόσληψη και επένδυση με χριστιανικό προσωπείο της λεγόμενης «θετικής σκέψης».
Μέσω της λεγομένης «θετικής ομολογίας» οι πιστοί προσδιορίζουν, αναγνωρίζουν και επιδιώκουν καταστάσεις, που για να ληφθούν, πρέπει να τα ομολογήσουν, να τα ζητήσουν με πίστη και να επιδιώξουν με προσευχή και ζήλο. Με αυτό τον τρόπο ο πιστός μπορεί να κυριαρχήσει πάνω στη φτώχια και στην αρρώστια. Σύνθημά του ήταν «ο Θεός θέλει οι πιστοί να έχουν το καλύτερο απ᾽ όλα». Οι πιστοί, υποστήριζε, ότι δεν πρέπει να υποστούν οικονομικές αποτυχίες. Η πίστη και η δημόσια ομολογία της υποχρεώνει σε δράση τον Θεό. Αυτό έχει ως συνέπεια, υποστήριζε ο Hagin, οι πιστοί να καθορίζουν τι θα λάβουν, μια θέση που συχνά τη διαφήμιζε με το σύνθημα, «Ονόμασέ το, διεκδίκησέ το».
Το δεύτερο ιδιόμορφο στοιχείο του Hagin υπήρξε διαφημιστής και οπαδός του λεγομένου «Ευαγγελίου της Ευημερίας» (1). Με τον όρο αυτό προσδιορίζεται μια ευρύτατα αποδεκτή διδασκαλία, η οποία υποστηρίζει, ότι πραγματικά πιστός χριστιανός είναι όποιος ευημερεί οικονομικά, δεν αρρωσταίνει και δεν γνωρίζει τι σημαίνει δυστυχία και ανέχεια. Αντιβιβλική θέση, ότι η σωστή πίστη αποδεικνύεται με την οικονομική ευημερία και τον υλικό πλούτο και στα ίδια πλαίσια αμφότερα να παρουσιάζονται ως απόδειξη έκφρασης θεικής ευλογίας στη ζωή των πιστών.
Η πίστη διαφημίζεται ως πράξη συναλλαγής, η Αγία Γραφή ως συμφωνητικό μεταξύ Θεού και πιστών, η τήρηση του οποίου, σύμφωνα με τους οπαδούς του «Ευαγγελίου της ευημερίας», υποχρεώνει τον Θεό να καταστήσει τον πιστό πλούσιο καίυγιή ή αν είναι άρρωστος να τον θεραπεύσει υποχρεωτικά και να τον προφυλάξει από κάθε κακό.
Βιβλικά πρόσωπα και αγιογραφικά χωρία επιστρατεύονται κατά περίπτωση έξω από κάθε ιστορικό πλαίσιο, θεολογική συνάφεια και ερμηνευτική αρχή ως αποδείξεις του «Ευαγγελίου της ευημερίας», ότι ο Θεός θέλει από τον κάθε πιστό να διεκδικήσει μέσω της πίστης την τέλεια υγεία και τον υλικό πλουτισμό. Και μάλιστα όλα αυτά να παρουσιάζονται ως εκπλήρωση των θεικών υποσχέσεων, που υπάρχουν μέσα στην Αγία Γραφή.
Το πρόσωπο του Χριστού γίνεται όργανο υλοποίησης ελκυστικών επιθυμιών και το πρόσωπο του Αγίου Πνεύματος η υπηρετική δύναμη για την επίτευξη συγκεκριμένων απαιτήσεων.
Μια τρίτη ιδιόμορφη θέση του Κ. Hagin αποτελεί το γεγονός, ότι υιοθέτησε και δόμησε το σύνολο των διδασκαλιών του πάνω σε μια τριχοτομιστική ανθρωπολογία (σώμα-ψυχή-πνεύμα).
Η επέκταση της κίνησης
Προϊόντος του χρόνου η αίρεση δημιούργησε εκπαιδευτικά κέντρα σε 12 χώρες: Αυστρία, Γερμανία, Ιταλία, Ρουμανία, Βραζιλία, Κολομβία, Ινδία, Ινδονησία, Μεξικό, Σιγκαπούρη, Νότια Αφρική και Ταϋλάνδη. Στις Η.Π.Α. διατηρεί 500 και πλέον παραρτήματα σε όλη τη χώρα. Εσχάτως η κίνηση έχει εμφανισθεί και στην Ελλάδα με μικρή προς το παρόν απήχηση.
Παραπομπή και Σημείωση:
1. Βλ. Πρωτ. Βασιλείου Γεωργόπουλου, «Το Ευαγγέλιον της Ευημερίας». Μία ακόμη διαστρέβλωσις του Ευαγγελίου, Εφημέριος, 63,6 (2014) 18-19.
Σημείωση: Για τη σύνταξη του παρόντος λάβαμε υπ᾽όψιν: St. M. Burgee- E. M. van der Maa (Εd.), The New International Dictionary of Pentecostal and Charismatic Movements, Grand Rapids- Michigan 2003.ωG. Gordon Melton, Encyclopedia of American Religions, [8ηέκ.], 2009. P. Zimmerling, CharismatischeBewegungen, Göttingen 2009. R. Hempelmann, u.a. (Hrsg), Panorama der neuenReligiosität, Gütersloh, 2001.
pemptousia.gr