Του Γιώργου Ν. Παπαθανασόπουλου
Ατυχής ήταν η έμμεση αλλά σαφής ανάμιξη του Προέδρου της Δημοκρατίας κ. Πρ. Παυλόπουλου στο Ουκρανικό εκκλησιαστικό ζήτημα. Σημειώνεται ότι αυτό έχει σοβαρές γεωπολιτικές προεκτάσεις, με ενεργό ανάμιξη των κυβερνήσεων της Ρωσίας από τη μία πλευρά και των ΗΠΑ, των χωρών – μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης και του Βατικανού από την άλλη.
Στο θέμα ορθώς δεν έχουν αναμιχθεί οι κυβερνήσεις της Ελλάδος και της Κύπρου και φρονίμως ποιών έχει αποστασιοποιηθεί ο νέος Πρόεδρος της Ουκρανίας Βολοντιμίρ Ζελένσκι, σε αντίθεση με τον προκάτοχό του Πέτρο Ποροσένκο, ο οποίος, σε συνεργασία με τον Οικ. Πατριάρχη κ. Βαρθολομαίο, προκάλεσε το όλο πρόβλημα.
Ο κ. Παυλόπουλος κατά την επίσκεψή του στο Ισραήλ επισκέφθηκε τον Πατριάρχη Ιεροσολύμων Θεόφιλο και απαντώντας στην προσφώνηση του Πατριάρχου είπε: «Προσβλέπομε Μακαριώτατε, αναφέροντες ως κορυφαίον παράδειγμα εκείνο της Εκκλησίας της Ελλάδος, εις την αμέριστη στήριξή σας προς το Οικουμενικό Πατριαρχείο και τον Οικ. Πατριάρχη κ.κ. Βαρθολομαίο δια την εκπροσώπηση και στήριξη των απανταχού Ορθοδόξων Χριστιανών ιδίως στους σημερινούς χαλεπούς και ταραγμένους καιρούς μας».
Ο κ. Πρόεδρος αναφέρει ως κορυφαίο παράδειγμα υποστήριξης του Οικ. Πατριαρχείου την Εκκλησία της Ελλάδος. Η υποστήριξη Αυτής υπήρξε στο Ουκρανικό εκκλησιαστικό ζήτημα και προκάλεσε την διακοπή της εκκλησιαστικής κοινωνίας της Ορθοδόξου Εκκλησίας της Ρωσίας με τον Αρχιεπίσκοπο κ. Ιερώνυμο και τους Μητροπολίτες που τάχθηκαν υπέρ της αναγνωρίσεως της Εκκλησίας των σχισματικών στην Ουκρανία. Η παρότρυνση του κ. Παυλόπουλου προς τον Πατριάρχη Ιεροσολύμων μπορεί, εκ των πραγμάτων, να θεωρηθεί από ειρωνική έως προσβλητική προς αυτόν.
[irp posts=”547543″ name=”Ραγδαίες εξελίξεις στο ουκρανικό : Ο Επιφάνιος έπαυσε τον Φιλάρετο !”]
Πρώτον το Πατριαρχείο Ιεροσολύμων είναι η πρώτη ιδρυθείσα Εκκλησία και είναι το τέταρτο πρεσβυγενές Πατριαρχείο. Επομένως δεν έχει ούτε τη θέση ούτε τη σχέση που έχει η Εκκλησία της Ελλάδος με το Φανάρι. Δεύτερον το Πατριαρχείο Ιεροσολύμων έχει λάβει θέση – και ο κ. Παυλόπουλος θα έπρεπε να το γνωρίζει – αντίθετη από αυτή του Φαναρίου στο Ουκρανικό και υπήρξε αλληλογραφία για το θέμα μεταξύ των δύο Πατριαρχών, που αποδεικνύει την αντίθεσή τους. Και τρίτον στην Εκκλησία κάθε υποστήριξη δεν βασίζεται στη φυλετική σχέση ή σε κοσμικό υπολογισμό, αλλά στην Αλήθεια και στους Ιερούς Κανόνες. Ο κ. Παυλόπουλος πριν συμβουλεύσει τον Πατριάρχη Ιεροσολύμων θα έπρεπε να αναρωτηθεί γιατί οι Έλληνες Αρχιεπίσκοποι Αλβανίας και Κύπρου δεν έχουν ακολουθήσει το Φανάρι στο Ουκρανικό, και γιατί την ενέργεια του κ. Βαρθολομαίου υποστηρίζουν μόνο τρεις από τις δεκατέσσερις τοπικές Ορθόδοξες Εκκλησίες.
Ο κ. Παυλόπουλος έκαμε και ένα ακόμη ατόπημα. Απευθυνόμενος στον Πατριάρχη Ιεροσολύμων μίλησε για το Φανάρι και δεν είπε ούτε μία λέξη συμπαθείας για το δοκιμαζόμενο εκεί Πατριαρχείο και για τους Έλληνες – μέλη της Αγιοταφιτικής Αδελφότητας -, που φυλάνε εκ μέρους όλου του χριστιανικού κόσμου τα Πανάγια Προσκυνήματα. Σημειώνεται ότι πέντε ημέρες προ της επισκέψεως του κ. Παυλόπουλου το Πατριαρχείο καταδίκασε τη σε βάρος του άσκηση βίας εκ μέρους των Αρμενίων στο Σπήλαιο της Γεννήσεως, στη Βηθλεέμ.-