“Γιατι σ’ ενα τοσο διαφορετικό κόσμο, οπως ο σημερινός, να ειναι αναγκαία η παρουσιία, η χρήση και η προσφυγη στους Πατέρες της Εκκλησίας; Γιά λογους στείρου συντηρητισμού; Φυσικα όχι. Φοβαται η Εκκλησια το καινούργιο; Επισης οχι.”…Αυτά αναφέρει μεταξύ άλλων ο Μητροπολίτης Χίου Μάρκος σε εγκύκλιό του για την Κυριακή της Ορθοδοξίας.
Ολόκληρη η εγκύκλιος έχει ως εξής:
Προς
τον Ιερον Κληρον
και τον ευσεβη λαον
της καθ’ ημας Ιερας Μητροπολεως
Αγαπητοί,
Η πρωτη Κυριακη των Νηστειων ειναι γνωστη σε ολους μας ως Κυριακη της Ορθοδοξιας. Προκειται για μια εξαιρετικης σπουδαιοτητος εορτη που ειναι συνυφασμενη με την αυτοσυνειδησια της Ορθοδοξου Εκκλησιας μας, οτι αποτελεί την «ΜΙΑΝ, ΑΓΙΑΝ, ΚΑΘΟΛΙΚΗΝ ΚΑΙ ΑΠΟΣΤΟΛΙΚΗΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑΝ». Την Εκκλησια που ομολογούμε στο ιερο Συμβολο της Πιστεως μας τη στιγμη του αγιου Βαπτισματος μας, σε καθε Θεία Λειτουργια, αλλα και καθημερινα στην προσευχη μας.
Ειναι, επισης, η εορτη που μας υπενθυμιζει τη διαχρονικη επιβεβαίωση του λογου του Χριστού μας σχετικα με την αγια Του Εκκλησια, που ειναι το ιδιο το Σωμα Του, οτι «πυλαι αδου ου κατισχυσουσιν αυτης»(Ματθ. 16,18).
Διαχρονικα στο θριαμβο της αληθειας εναντι της ποικιλομορφης πλανης, οπως την εκφραζουν οι διαφορες αιρεσεις που εμφανιζονται μεσα στην ιστορια, εξεχουσα και μοναδικη θεση ειχαν και εχουν οι αγιοι Πατερες της Εκκλησιας μας, ως αναντικαταστατοι φορείς, εκφραστες και υπερασπιστες της θεωτικης εμπειριας, των αγιων προφητων, αποστολων και μαρτυρων της πιστεως μας.
Γιά το λογο αυτο το αποσπασμα απο το Συνοδικο της Ορθοδοξιας, σημερα, αναδεικνυει αυτη τη θαυμαστη και αδιασπαστη σχεση αναφεροντας:«Οι Προφηται ως ειδον, οι Αποστολοι ως εδιδαξαν, η Εκκλησια ως παρελαβεν, οι Διδασκαλοι ως εδογματισαν, η Οικουμενη ως συμπεφωνηκε…».
Η αναφορα στα προσωπα τους, η επικληση και χρηση της διδασκαλιας τους και των εργων τους δεν ειναι προσφυγη σ’ ενα ενδοξο παρελθον στα πλαίσια μιάς στείρας ιδεολογικης περιχαρακωσεως, αλλα αναγκαιοτητα διαχρονικη του εκκλησιαστικού σωματος.
Στα ιερα προσωπα τους η Ορθοδοξη Εκκλησια μας βλεπει τις θεωμενες και αγιασμενες εκείνες προσωπικοτητες που αναδεικνυουν και αποδεικνυουν κατα τροπο, οχι θεωρητικο, αλλα αμεσο και ρεαλιστικο, την μοναδικοτητα της Ορθοδοξου πιστεως και τη μεταμορφωτικη δυναμη του Ευαγγελιου ως εκκλησιαστικού ήθους.
Ειναι πρωτιστως εκφραστες και συνεχιστες της αποστολικης παρακαταθηκης, προμαχοι και οδηγοί αξεπεραστοι στην προασπιση της Ορθοδοξου πιστεως, προτυπα ζωης αυθεντικα για καθε ανθρωπο, ζωντανα παραδείγματα, εμπνευστες διαχρονικού εκκλησιαστικού ήθους απαλλαγμενου απο την ιδιοτελεια του ατομισμού, τη πληγη της διαιρεσεως και τη νοσο της αιρεσεως.
Στα πλαίσια αυτα αντιλαμβανομαστε π.χ. γιατι ο αγιος Γρηγοριος ο Θεολογος, αναφερομενος στον Μεγα Αθανασιο και στους επικούς αγωνες του για την προασπιση της Ορθοδοξου πιστεως απεναντι στους Αρειανούς, ελεγε: «Αθανασιον επαινων, αρετην επαινεσομαι. Ταυτον γαρ εκείνον τε ειπείν, και αρετην επαινεσαι» και «νομον δε ορθοδοξιας τα εκείνου δογματα»(ΕΠΕ 6,39,94).
Οι αγιοι Πατερες της Εκκλησιας μας ειναι, επισης, οι εν Χριστω αυθεντικοί χειραγωγοί μας στην ορθη ερμηνεία της Αγιας Γραφης.
Υπαρχει ομως ενα ερωτημα. Γιατι σ’ ενα τοσο διαφορετικο κοσμο, οπως ο σημερινος, να ειναι αναγκαια η παρουσια, η χρηση και η προσφυγη στους Πατερες της Εκκλησιας; Γιά λογους στείρου συντηρητισμού; Φυσικα οχι. Φοβαται η Εκκλησια το καινούργιο; Επισης οχι. Λογω μιάς ιδεολογικης εξιδανικεύσεως του παρελθοντος; Δεν ισχυει τιποτα απ’ ολα αυτα. Στα προσωπα των αγιων Πατερων η Ορθοδοξη Εκκλησια μας αλλα μια αποδεικτικη, εμπειρικη και αυθεντικη βιωση του μυστηριου του Χριστού.
Η εν αγιω Πνεύματι χαρισματικη κατασταση τους και ο θεοφωτιστος λογος τους καθιστα αυτους, ως τους πλεον ασφαλείς εκκλησιαστικούς χειραγωγούς, διαχρονικα, για να βιωσουν και να γνωρισουν οι πιστοί απλανως το μυστηριο του Χριστού. Αυτο ακριβως το Μυστηριο του Χριστού ειναι η προταση ζωης της Εκκλησιας στην οποία προσκαλούνται ολοι, ωστε «και αυτοί σωτηριας τυχωσι της εν Χριστω Ιησού μετα δοξης αιωνιου» (Β΄Τιμ. 2, 10).
Αυτη την πραγματικοτητα εμπειρικα γνωριζοντας την ο αγιος Γρηγοριος, αρχιεπισκοπος Θεσσαλονικης ο Παλαμας, ενας επισης κορυφαίος εκφραστης και προμαχος της Ορθοδοξου Πιστεως εναντιον εκείνων που αλλοίωναν στην εποχη του το Ορθοδοξο Δογμα, λεγει οτι οι ιεροί Πατερες ειναι οι Θεολογοι της Εκκλησιας οι οποίοι «θεοχαριστως τε εδιδαχθησαν και θεομιμητως ημας εδιδαξαν» (ΕΠΕ 1,513).
Γι’αυτο το λογο οι Πατερες της Πενθεκτης Οικουμενικης Συνοδου, καταγραφοντας την εκκλησιαστικη αυτοσυνειδησια και οχι διατυπωνοντας καποια προσωπικη γνωμη, στον Α΄ Κανονα τους μας υπενθυμιζουν σχετικως οτι «παντων των εν τη Εκκλησια του Θεου διαπρεψαντων ανδρων, οι γεγονασι φωστηρες εν κοσμω, λογον ζωης επεχοντες, την πιστιν κρατείν βεβαίαν και μεχρι συντελείας του αιωνος ασαλευτον διαμενειν θεσπιζομεν, και τα αυτων θεοπαραδοτα συγγραματα τε και δογματα».
Αγαπητοί μου αδελφοί, ως Επισκοπος και Ποιμενας της τοπικης Εκκλησιας, σας παρακαλούμε εν Κυριω και σας προτρεπουμε ενθερμως να γνωρισουμε και να αγκαλιασουμε τον μοναδικο, πνευματικο και ατιμητο θησαυρο της Ορθοδοξου Εκκλησιας μας, που ειναι οι αγιοι Πατερες, καθως αποτελούν ασβεστους οδοδείκτες μεσα στην ιστορια και σαρκωνουν κατα τροπο ανυπερβλητο, εν παντι τοπω και χρονω, την πιστοτητα στην ευαγγελικη διδασκαλια και το εκκλησιαστικο ηθος.
Κυριακη της Ορθοδοξιας 2014
Με πατρικες ευχες
Ο Μητροπολιτης
+ Ο Χιου, Ψαρων και Οινουσσων Μαρκος