Του Γιώργου Μιχαήλ *
Οι επισκέψεις του αρχηγού της αξιωματικής αντιπολίτευσης στον αρχηγό της Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας, αλλά και στο Άγιον Όρος πριν από λίγο καιρό, εξέπληξαν και προκάλεσαν ποικίλα σχόλια στους δημοσιογραφικούς, αλλά και στους πολιτικούς κύκλους κάθε παράταξης. Για ποιον λόγο ένας ηγέτης κόμματος, με αριστερό προσανατολισμό, αποφάσισε να επισκεφτεί το Άγιον Όρος και τον προκαθήμενο της Καθολικής Εκκλησίας, κάτι που στα μάτια εκείνων που πιστεύουν στην Αριστερά φαντάζει χώρος συντήρησης, ή ακόμη και οπισθοδρόμησης;
Ο πρόεδρος του ΣΎΡΙΖΑ γνωρίζει καλά τις μεγάλες ευθύνες ενός κόμματος που σε λίγους μήνες είναι πολύ πιθανό να αναλάβει τη διακυβέρνηση της χώρας. Γνωρίζει πολύ καλά και έχει την ωριμότητα και τη σοβαρότητα να κατανοεί ότι, ανεξάρτητα από τις προσωπικές του απόψεις -αν και κανείς δεν γνωρίζει τα μύχια της ψυχής κανενός-, ο ελληνικός λαός είναι εν γένει λαός με βαθιές ρίζες στη χριστιανική παράδοση. Είναι λαός που εκκλησιάζεται, προσεύχεται και εναποθέτει τις ελπίδες και τα όνειρά του στην υπέρτατη δύναμη του Χριστού και της Παναγίας. Είναι επίσης γνωστό, και κανείς δεν μπορεί να το αρνηθεί, το γεγονός ότι αυτές τις δύσκολες ημέρες για τους περισσότερους λαούς του κόσμου, όπως και για τον ελληνικό λαό, οι χριστιανικές εκκλησίες συμμετέχουν ενεργά σε πολλές κοινωνικές πράξεις αγάπης και προσφοράς κάθε είδους βοήθειας, κυρίως στους ανθρώπους των χαμηλών κοινωνικών στρωμάτων που υποφέρουν σοβαρά.
Είναι γνωστό σε όσους ασχολούνται με αυτά τα θέματα ότι ο Λατινοαμερικανός Πάπας Φραγκίσκος είναι οπαδός της ονομαζόμενης “θεολογίας της απελευθέρωσης”. Ενός λατινοαμερικανικού θρησκευτικού κινήματος που επικεντρώθηκε στην ενεργό καταπολέμηση της οικονομικής και κοινωνικής καταπίεσης. Στο κίνημα αυτό συναντώνται οι ιδέες του Καρλ Μαρξ και της Καθολικής Εκκλησίας. Είναι επίσης γνωστό ότι ο αρχηγός της Καθολικής Εκκλησίας, όταν αναφέρεται στο βάναυσα άδικο οικονομικό σύστημα της εποχής μας, χρησιμοποιεί πολύ σκληρό ύφος, λέγοντας χαρακτηριστικά: «Η σύγχρονη οικονομία σκοτώνει».
Εξάλλου τα τεράστια λάθη των χριστιανικών εκκλησιών, με κυριότερο τη συμπόρευση της Καθολικής και της Ορθόδοξης Εκκλησίας με τις κατά καιρούς εξουσίες, δεν σημαίνουν ότι και η διδασκαλία του Χριστού συμπορεύεται με τη συντήρηση και το κατεστημένο.
Αντιθέτως, αν μελετήσουμε τον λόγο του Χριστού αφαιρώντας τα φίλτρα της μετάφρασης του λόγου του από τους εκκλησιαστικούς συνοδοιπόρους της εξουσίας (Τρεμπέλας και πολλοί άλλοι), θα εκπλαγούμε βλέποντας πως ο ίδιος ο Χριστός απεχθανόταν τις εξουσίες, αποστρεφόταν τη συναλλαγή και το χρήμα και θεωρούσε παραδείγματα προς αποφυγή τους λειτουργούς κάθε μορφής εξουσίας (τελώνες, φαρισαίους, φοροεισπράκτορες, άρχοντες).
Στο Ευαγγέλιο είναι γραμμένες, αλλά δυστυχώς προβάλλονται ελάχιστα από την Εκκλησία, φράσεις του Χριστού, όπως (“Καταντήσατε τον οίκο του πατέρα μου οίκο εμπορίου”), (“Αν περάσει καραβόσκοινο από τρύπα βελόνας τότε μόνον και ο πλούσιος …), (“Δωρεάν πήρατε, δωρεάν δώστε”), (“Οι άρχοντες παίρνουν φόρους από όλους, εκτός από το σινάφι τους”), (“Οι γυναίκες είναι θηλυκοί άνθρωποι και οι άνδρες αρσενικοί άνθρωποι, απόλυτα ισοδύναμοι”) κ.λπ. Έλεγε πολλές αλήθειες και γι’ αυτό σταυρώθηκε. («Παιδί μου, είπες πολλές αλήθειες και δεν θα γλιτώσεις» είπε η μάνα του Μπελογιάννη μετά το τέλος της απολογίας του).
Η Καθολική, αλλά και η Ορθόδοξη Εκκλησία παρουσίασαν κατά την πάροδο των αιώνων συμπεριφορές και παραδείγματα ανθρώπων που ήταν και είναι συνοδοιπόροι του κατεστημένου και της εξουσίας των δυνατών εις βάρος των λαών, προσβάλλοντας βάναυσα τον λόγο του ιδρυτή τους. Όμως αυτό δεν σημαίνει ότι μέσα σ’ αυτές δεν υπήρξαν και δεν υπάρχουν εξαιρετικά παραδείγματα αληθινών αγωνιστών που πάλεψαν για την κοινωνική δικαιοσύνη και το χτίσιμο ενός κόσμου απαλλαγμένου από την άθλια εκμετάλλευση των αδυνάτων από τους δυνατούς. Έχουμε ατέλειωτα παραδείγματα τέτοιων ανθρώπων και στην Ορθόδοξη, αλλά και στην Καθολική Εκκλησία.
Ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ, με τις επισκέψεις του στο Άγιον Όρος και στον προκαθήμενο της Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας, υποδηλώνει την τεράστια διεθνή πολιτική, αλλά και κοινωνική σημασία που έχει η συστράτευση της Αριστεράς με όλες εκείνες τις κοινωνικές δυνάμεις που στόχος τους είναι η πάλη ενάντια στον άγριο πόλεμο που εξαπέλυσαν οι δυνάμεις του οικονομικού κατεστημένου ενάντια στους αδυνάτους όλου του κόσμου.
Έχει, λοιπόν, τεράστιο ενδιαφέρον ένας ηγέτης της Αριστεράς να βολιδοσκοπήσει με τις επισκέψεις του και την ειλικρινή ανταλλαγή σκέψεων και απόψεων εάν οι δυο μεγάλοι θρησκευτικοί πυλώνες είναι πραγματικά μαζί με τους φτωχούς και τους αδυνάμους αυτού του κόσμου, εφαρμόζοντας στην πράξη, και όχι μόνο στα λόγια, την ιδέες Εκείνου που σταυρώθηκε γι’ αυτές. Η Αριστερά είναι πάντοτε μαζί με εκείνους που αγαπούν και βοηθούν κάθε άνθρωπο που υποφέρει.
* Ο Γιώργος Θ. Μιχαήλ είναι αρχιτέκτονας – βιομηχανικός σχεδιαστής