Του Κώστα Παπαργυρόπουλου
Δεν είχε προλάβει να στεγνώσει το μελάνι από το κοινό ανακοινωθέν Τσίπρα και Αρχιεπισκόπου Ιερωνύμου, και είδαμε να βγαίνει στο φως μία ανακοίνωση από κληρικούς της Εκκλησίας της Ελλάδος, που προαναγγέλλουν πρωτόγνωρες κινητοποιήσεις, με κύριο αίτημα τί άραγε;
Να παραμείνουν δημόσιοι υπάλληλοι!
Και θυμηθήκαμε τους Εβραίους που φώναζαν: «οὔκ ἔχομεν βασιλέα, εἰ μή Καίσαρα!».
Και αναρωτηθήκαμε: τόσο πολύ έχει ξεπέσει ο ιερός κλήρος μας;
Ιερείς του Υψίστου να ικετεύουν να μείνουν δημόσιοι υπάλληλοι!
Τίθεται λοιπόν το ερώτημα: πρέπει να μισθοδοτούνται οι ιερείς από το Κράτος ή όχι;
Η σωστή απάντηση είναι: οι ιερείς δεν πρέπει να μισθοδοτούνται.
Η ιερωσύνη είναι χάρισμα που παρέχεται δωρεάν από τον Θεό, «μετὰ ἐπιθέσεως τῶν χειρῶν τοῦ πρεσβυτερίου».
Η δωρεά του Θεού δεν αποκτάται διά χρημάτων (Πράξεις Αποστόλων 8: 20).
«Δωρεάν ἐλάβετε, δωρεάν δότε», είπε ο Κύριος στους Αποστόλους (κατά Ματθαίον 10: 8).
Όπως ο Κύριος μας σώζει δωρεάν με το τίμιο αίμα Του, έτσι και η χάρις των μυστηρίων παρέχεται δωρεάν.
Η Εκκλησία μας τιμά τους αγίους Αναργύρους, δηλαδή τους γιατρούς που δεν έπαιρναν καθόλου χρήματα.
Οι σύγχρονοι άγιοι Παΐσιος και Αρσένιος, οι Καππαδόκες, έκαναν δεκάδες θαύματα, διάβαζαν ασθενείς, δαιμονισμένους κ.λπ., αλλά πάντοτε αρνούνταν να πάρουν το παραμικρό.
Και εάν κάτι συμφωνούσαν να δεχθούν, έλεγαν να μοιραστεί αμέσως σε άλλους που είχαν ανάγκη.
Να μην πάμε στον σύγχρονό μας ανάργυρο Μητροπολίτη Σιατίστης Αντώνιο, ο οποίος ταξίδευε στα χωριά του με τρακτέρ, πίσω στις καρότσες τους, μέσα στα φορτία με άχυρο, που έτρωγε το Πάσχα μία ντομάτα, που δεν είχε τίποτε στην Μητρόπολή του, που όταν εκοιμήθη, δεν του βρήκαν δεκάρα τσακιστή.
Κατ᾽ οικονομίαν όμως η Εκκλησία μας, επειδή υπάρχουν και έγγαμοι ιερείς, που έχουν οικογένειες να θρέψουν, αποδέχεται την μισθοδοσία των ιερέων.
Όσον αφορά τους αγάμους ιερείς, αυτοί κατά βάση έχουν δώσει τις μοναχικές υποσχέσεις, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνεται και η ακτημοσύνη, συνεπώς θα έπρεπε να ενδιαφέρονται κυρίως για τα προς το ζην και φυσικά όχι για το αν θα μισθοδοτούνται από το Κράτος ή την Εκκλησία.
Από τα παραπάνω προκύπτει ότι η μισθοδοσία των ιερέων είναι η «οικονομία», ενώ η Εκκλησία με τους αγίους της μας δείχνει την τελειότητα, που είναι ο ανάργυρος ιερέας, η ακτημοσύνη, η λιτότητα, η ολιγάρκεια.
Δεν πρέπει να λησμονούμε ακόμη ότι η μισθοδοσία των κληρικών από το Κράτος δεν υπήρχε ποτέ στην ιστορία και στην παράδοση της Εκκλησίας.
Επιβλήθηκε μόνο στην Ελλαδική Εκκλησία από τους προτεστάντες Βαυαρούς, οι οποίοι προσπάθησαν με όλες τους τις δυνάμεις να αποκόψουν την Εκκλησία από το Οικουμενικό Πατριαρχείο και να την υποτάξουν στον Βασιλιά και στο Κράτος. Και φυσικά δεν ήταν το μόνο στραβό που έκαναν. Ας θυμηθούμε μόνο πόσα μοναστήρια έκλεισαν, ας θυμηθούμε και το μπουγιουρντί που εκδόθηκε τότε για τις μοναχές, όποιες θέλουν να αποσχηματιστούν και να παντρευτούν!
Και τώρα να υπάρχουν κληρικοί που θέλουν να επιστρέψουν στην εποχή των Βαυαρών!
Δεν πρέπει ακόμη να λησμονούμε ότι η φτωχή Ελλάδα είναι η μόνη χώρα, όπου οι ιερείς της μισθοδοτούνται από το Κράτος.
Ακόμη και στην Κύπρο η Εκκλησία είναι αυτή που μισθοδοτεί τους κληρικούς της.
Να μην πάμε σε Ρωσία, Σερβία, Μέση Ανατολή, Γεωργία, ΗΠΑ ή σε άλλες χώρες.
Να μην πάμε στην Ρουμανία, όπου η Εκκλησία είναι πολύ πιο εύρωστη οικονομικά και αξιόπιστη από το ίδιο το Κράτος.
Να μην πάμε στα ελληνικά μοναστήρια και στο Άγιον Όρος, που τα βγάζουν πέρα μόνα τους.
Σίγουρα θα πρέπει να εξεταστούν διάφοροι παράμετροι του όλου θέματος της ανεξαρτησίας της μισθοδοσίας των κληρικών από το Κράτος, σίγουρα θα πρέπει να γίνει με δικαιοσύνη απέναντι στην Εκκλησία, καλή προετοιμασία και προσοχή, χωρίς να αδικηθούν οι έγγαμοι ιερείς, πολλοί από τους οποίους μπορεί με δυσκολία να τα βγάζουν πέρα σε αυτήν την περίοδο της κρίσης, με ασφαλιστικές δικλείδες απέναντι στις τυχόν αυθαιρεσίες Μητροπολιτών κ.λπ.
Όμως το να βλέπουμε ιερείς που να υπερμάχονται της ιδιότητας του δημοσίου υπαλλήλου αυτό είναι κάτι που οπωσδήποτε μας ξενίζει και δεν συμβιβάζεται με την χριστιανική μας παράδοση.