Εκκλησιαστική Εκπαίδευση: Έντονη ανησυχία, προβληματισμό και αναβρασμό στους κόλπους της Εκκλησίας έχει προκαλέσει το νέο νομοσχέδιο-καρμανιόλα για την Εκκλησιαστική Εκπαίδευση, που ετοιμάζει το Υπουργείο Παιδείας και βασικά ο αρμόδιος Γενικός Γραμματέας Θρησκευμάτων Γιώργος Καλαντζής.
Του Γιώργου Θεοχάρη – ΒΗΜΑ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ
Το νομοσχέδιο αυτό, ενώ φιλοδοξεί δήθεν να αναβαθμίσει την Εκκλησιαστική Εκπαίδευση, στην πραγματικότητα θα αποτελέσει την ταφόπλακά της.
Θεσπίζοντας όρια ανώτατου αριθμού μαθητών, τα οποία οι υφιστάμενες Εκκλησιαστικές Σχολές δεν μπορούν να πλησιάσουν, το Υπουργείο τις οδηγεί με έναν πιο κομψό τρόπο σε κλείσιμο.
Η ιστορική Εκκλησιαστική Σχολή της Βελλά στα Γιάννενα, οι Εκκλησιαστικές Σχολές των Χανίων, της Φλώρινας, της Ξάνθης, της Λαμίας, η Ριζάρειος Σχολή στην Αθήνα (η ιστορική Σχολή του αγίου Νεκταρίου), το Εκκλησιαστικό Λύκειο και Γυμνάσιο Νεαπόλεως στην Θεσσαλονίκη, είναι ορισμένες από τις γνωστές Εκκλησιαστικές Σχολές που το Υπουργείο υποχρεώνει να κλείσουν, θεσπίζοντας κατώτατο όριο 60 μαθητών στο Γυμνάσιο και 60 στο Λύκειο κάθε χρόνο για μία τριετία.
Όμως ούτε η Αθωνιάδα Σχολή του Αγίου Όρους έχει ξεφύγει από την «φροντίδα» του Υπουργείου, που δεν φαίνεται να συγκινείται από ιστορία, αγίους, πνευματική προσφορά, αλλά μόνο από στατιστικές και «σύγχρονες εκπαιδευτικές αντιλήψεις», και εμφανίζει έναν ολοκληρωτικό τρόπο σκέψης.
Παρότι φαινομενικά εξαιρεί την Σχολή του Αγίου Όρους, όπως και την Πατμιάδα Εκκλησιαστική Σχολή, από το κατώτατο όριο μαθητών, πρακτικά θα την οδηγήσει σε κλείσιμο, καθώς αφαιρεί από τις αγιορειτικές Μονές την δυνατότητα να αναλαμβάνουν υπό την φροντίδα όσα παιδιά θέλουν να φοιτήσουν στην Σχολή και μεταβιβάζει όλες τις αρμοδιότητες της Ιεράς Κοινότητας και των Μονών στο Υπουργείο, ενώ η Σχολή συντηρείται κατά κύριο λόγο από αυτές, καθώς το Υπουργείο πληρώνει μόνο τους μισθούς των καθηγητών.
Ήδη, όπως πληροφορείται το ΒΗΜΑ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ, και η Ιερά Κοινότητα του Αγίου Όρους έχει στείλει επείγουσες επιστολές στο Υπουργείο Παιδείας, ζητώντας την εξαίρεση σε βασικά σημεία από το νέο πλαίσιο νόμου που έρχονται σε σύγκρουση με το ειδικό καθεστώς της Σχολής και του Αγίου Όρους, ενώ έχει ζητήσει και την παρέμβαση του Διοικητή Αγίου Όρους Θανάση Μαρτίνου.
Παρότι το Υπουργείο ισχυρίζεται ότι προχωρεί στο νέο νομοσχέδιο μετά από διάλογο, στην πραγματικότητα δεν έχει λάβει υπόψη του την μεγάλη πλειονότητα των απόψεων των εμπλεκομένων φορέων, και του εκπαιδευτικού προσωπικού των Εκκλησιαστικών Σχολών, το οποίο στην ουσία καταργεί και μεταθέτει στην Γενική Εκπαίδευση.
Υπό το ένδυμα του δήθεν διαλόγου, προχωρεί σε αποφάσεις και νέες διατάξεις που δείχνουν έναν ξεκάθαρο ολοκληρωτισμό και έναν ξεκάθαρο στόχο: την εξαφάνιση της Εκκλησιαστικής Εκπαίδευσης.
Θέτουμε όμως το απλό ερώτημα στο Υπουργείο: σε ποιο Γενικό Σχολείο απαιτούνται εισαγωγικές εξετάσεις για την είσοδο στο Γυμνάσιο, την στιγμή μάλιστα που η βασική εκπαίδευση εννέα χρόνων είναι υποχρεωτική;
Γυρνάμε πίσω στην εποχή της Χούντας, όταν οι μαθητές για να μπουν στο εξαετές Γυμνάσιο έδιναν τις εισαγωικές εξετάσεις, με αποτέλεσμα πάρα πολλοί να μένουν χωρίς γυμνασιακή μόρφωση;
Γιατί αυτό το σύστημα εφαρμόζεται μόνο στις Εκκλησιαστικές Σχολές;
Αυτά είναι ερωτήματα στα οποία δεν μπόρεσε ακόμη να απαντήσει ούτε το Υπουργείο ούτε ο κ. Καλαντζής.
Το νέο νομοσχέδιο έχει προκαλέσει αναβρασμό στις τάξεις των Μητροπολιτών, των εκπαιδευτικών και μαθητών της Εκκλησιαστικής Εκπαίδευσης, και των μοναχών του Αγίου Όρους, ενώ φαίνεται να προβληματίζεται και το Οικουμενικό Πατριαρχείο, καθώς κάποιες από τις Εκκλησιαστικές Σχολές, για τις οποίες νομοθετεί το Υπουργείο, βρίσκονται σε περιοχές που υπάγονται εκκλησιαστικά σε αυτό: η Πατμιάδα Σχολή στην Πάτμο, η Αθωνιάδα στο Άγιο Όρος, αλλά και η Εκκλησιαστική Σχολή στα Χανιά.
Μάλιστα αναμένεται να υπάρξουν σύντομα σοβαρές αντιδράσεις και εξελίξεις.
Θα πρέπει λοιπόν η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου και η Κυβέρνηση να προσέξουν πολύ τί πάνε να περάσουν.
Να λάβει υπόψη της η Κυβέρνηση τις ποικίλες αντιδράσεις, που έχει προκαλέσει πανελλήνια το νέο Νομοσχέδιο, υπακούοντας μονομερώς σε φωνές που δεν θέλουν την Εκκλησιαστική Εκπαίδευση και που εδώ και μερικά χρόνια απεργάζονται στην πραγματικότητα την κατάργησή της και όχι την αναβάθμισή της.