Οι Σερβοβόσνιοι θέλουν να καταστήσουν υποχρεωτικό το μάθημα των Θρησκευτικών στο υπό σερβικό έλεγχο τμήμα της Βοσνίας, σύμφωνα με ανακοίνωση του ηγέτη τους, Μίλοραντ Ντόντικ. Ξεκινώντας από τον Σεπτέμβριο, οπότε αρχίζει η νέα σχολική χρονιά, οι μαθητές στα γυμνάσια θα παρακολουθούν υποχρεωτικά το μάθημα των Θρησκευτικών.
Τους προσεχείς μήνες μάλιστα αξιωματούχοι της Σερβικής Δημοκρατίας της Βοσνίας και της σερβικής Ορθόδοξης Εκκλησίας θα συνεργαστούν για να εκπονήσουν λεπτομερές σχέδιο για τη διδασκαλία του μαθήματος. «Αυτό θα γίνει, σίγουρα, δεν υπάρχει καμία περίπτωση αμφισβήτησης.
Η σερβική Ορθόδοξη Εκκλησία είναι πολύ σημαντικό κομμάτι της εθνικής μας ταυτότητας, εδώ και στη Σερβία και πρέπει να εργαστούμε από κοινού», είπε ο Ντόντικ μιλώντας σε πασχαλινή δεξίωση προς εκπροσώπους των ΜΜΕ. Ωστόσο, η κοινή γνώμη εμφανίζεται διχασμένη μεταξύ εκείνων που υποστηρίζουν την ιδέα και όσων δεν βλέπουν τον σκοπό τέτοιων μαθημάτων. «Υπάρχουν τόσα προβλήματα σχετικά με την εκπαίδευση εδώ. Υπάρχουν γυμνάσια, στα οποία οι μαθητές δεν διδάσκονται τίποτα χρήσιμο και τώρα αυτό το μάθημα των Θρησκευτικών… Πρέπει να διδάξουμε στους μαθητές να εργάζονται και να παράγουν», σχολίασε η αντιπρόεδρος της ένωσης υπαλλήλων στη Σερβική Δημοκρατία της Βοσνίας, Σάσα Τρίβιτς, μιλώντας στο Balkan Insight. Στον αντίποδα, οι υπέρμαχοι του υποχρεωτικού χαρακτήρα των Θρησκευτικών, θεωρούν ότι θα ευνοήσει τους μαθητές. «Η ηθική είναι ένας τομέας στον οποίο δεν δίνεται έμφαση αυτή τη στιγμή και οι μαθητές μας μόνο να ωφεληθούν από αυτό μπορούν. Είμαι σίγουρος ότι οι περισσότεροι από τους διευθυντές θα συμφωνήσουν με αυτή την άποψη», ανέφερε ο Ντούσκο Τζούριτς, διευθυντής γυμνασίου στη βορειοανατολική πόλη Μπιγιελγίνα, μιλώντας στο πρακτορείο ειδήσεων SRNA.
Ο πληθυσμός
Η Σερβική Δημοκρατία της Βοσνίας έχει πληθυσμό 1,22 εκατ., εκ των οποίων το 81,5% είναι Σέρβοι, το 14% Βόσνιοι και το 2% Κροάτες, σύμφωνα με την τελευταία απογραφή του 2013, ενώ το υπόλοιπο 2,2 % αυτοπροσδιορίζονται ως «άλλοι». Αγνωστο παραμένει πώς το σχέδιο του Ντόντικ θα επηρεάσει τις θρησκευτικές μειονότητες, κυρίως Καθολικών και Μουσουλμάνων.
«Στόχος της θρησκείας θα έπρεπε να είναι να φέρει τους ανθρώπους εγγύτερα. Ούτως ή άλλως, αυτή είναι η ετυμολογία της λέξης στα λατινικά, όπου religare σημαίνει συνδέω, ενώνω. Εδώ, ωστόσο, η θρησκεία χρησιμοποιείται για να αποκλείσει και να απομονώσει», εκτίμησε η Ζλατιμπόρκα Πόποφ Μομτσινόβιτς, καθηγήτρια κοινωνιολογίας στο Πανεπιστήμιο του ανατολικού Σεράγεβο. Η ίδια διατύπωσε την ανησυχία της για τη διδασκαλία των Θρησκευτικών σε σχολεία, στα οποία οι μαθητές δεν είναι Χριστιανοί Ορθόδοξοι.
Σε δημοτικά σχολεία της περιοχής το μάθημα των Θρησκευτικών είναι προαιρετικό, όταν όμως επιλεγεί γίνεται υποχρεωτικό από τη Β΄ ώς τη Γ΄ Γυμνασίου και οι γονείς θα πρέπει να αποφασίσουν αν τα παιδιά τους θα διδάσκονται για την ορθόδοξη, την καθολική πίστη ή το Ισλάμ. Η ύλη γι’ αυτές τις τάξεις συναποφασίζεται από τους εκπροσώπους των τριών μεγάλων θρησκευτικών κοινοτήτων.