ΚΙΕΒΟΥ ΕΠΙΦΑΝΙΟΣ: Συνέντευξη του Μακαριωτάτου Μητροπολίτου Κιέβου και πάσης Ουκρανίας κ. Επιφανίου για τις επιθέσεις εναντίον της Ορθόδοξης Εκκλησία της Ουκρανίας, για προδότες ιερείς και για τις ευλογίες προς τους δολοφόνους κατακτητές.
Ο Μητροπολίτης Κιέβου και πάσης Ουκρανίας κ. Επιφάνιος, Προκαθήμενος της Ορθόδοξης Εκκλησίας της Ουκρανίας, είπε στο Radio NV, γιατί ο δικτάτορας Πούτιν, που είναι σαν τον αντίχριστο, πολεμά την Ορθόδοξη Εκκλησία της Ουκρανίας και η ρωσική εκκλησία χάνει υποστηρικτές. Πόσοι προδότες υπάρχουν μεταξύ των ιερέων του Πατριαρχείου Μόσχας, μεταξύ των οποίων και πληροφοριοδότες πυραυλικών στόχων, και γιατί το να σκοτώνεις τους κατακτητές δεν είναι αμαρτία.
Δημοσιεύουμε μια συντομευμένη και επεξεργασμένη έκδοση της συνομιλίας μεταξύ του Oleksiy Tarasov και του Μητροπολίτη Επιφανίου. Την πλήρη έκδοση της συνέντευξης μπορείτε να την ακούσετε στην πλατφόρμα του Podcast και στο επίσημο κανάλι του ραδιοφωνικού σταθμού στο YouTube.
– Τι απειλές δεχτήκατε στην περίοδο του πολέμου; Πώς μπορείτε να αξιολογήσετε το επίπεδο απειλής για την Ορθόδοξη Εκκλησία της Ουκρανίας και για εσάς προσωπικά;
Για τον Πούτιν, για τη Ρωσική Ομοσπονδία, η Ουκρανική Εκκλησία διαδραματίζει σημαντικό ρόλο, ειδικά το τμήμα που αυτοαποκαλείται Ουκρανική Ορθόδοξη Εκκλησία (ΟΟΕ) αλλά στην πραγματικότητα είναι αναπόσπαστο μέρος της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας. Μετά το 2018, όταν τρεις κλάδοι της Ουκρανικής Ορθοδοξίας ενώθηκαν στη μόνη αναγνωρισμένη αυτοκέφαλη Ορθόδοξη Εκκλησία στην Ουκρανία, αυτό άρχισε να αποτελεί μια ορισμένη απειλή για την ύπαρξη της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας στην Ουκρανία.
Σύμφωνα με τις τελευταίες δημοσκοπήσεις, που διεξάγει το Κέντρο Razumkov εδώ και 20 χρόνια, έγινε σαφές, ότι η πλειονότητα του Ουκρανικού πληθυσμού υποστηρίζει την Ορθόδοξη Εκκλησία της Ουκρανίας (ΟΕΟ). Ακόμη και στην ανατολική Ουκρανία (Ντονμπάς, περιοχή Χάρκιβ) ο αριθμός των υποστηρικτών της ΟΕΟ αυξάνεται. Επομένως, όπως ακούσαμε από τις ομιλίες του Πούτιν, η εκκλησία τους φέρεται να διώκεται στην Ουκρανία αλλά στην πραγματικότητα δεν υπήρξε τέτοιο γεγονός και δεν υπάρχει.
Οι κοινότητες, αν το επιθυμούσαν, είχαν ενταχθεί ελεύθερα και εθελοντικά στην Ουκρανική Εκκλησία (ΟΕΟ), αρχής γενομένης από το 2019. Τώρα βλέπουμε, ότι και αυτή η διαδικασία κερδίζει δυναμική.
Η λεγόμενη Ουκρανική Ορθόδοξη Εκκλησία του Πατριαρχείου Μόσχας είναι ένα είδος σκλαβιάς της Ρωσικής Ομοσπονδίας και του Πούτιν στην Ουκρανία. Μας πολεμούν τις τελευταίες τρεις δεκαετίες και τα τελευταία τρία χρόνια μας πιέζει ιδιαίτερα τόσο η Ρωσική Εκκλησία όσο και η Ρωσική Ομοσπονδία. Προσπάθησαν να μας διχάσουν και στο εσωτερικό της Ουκρανίας. Έκαναν τα πάντα, για να μην μας αναγνωρίσουν άλλες τοπικές Ορθόδοξες Εκκλησίες.
Είχα πληροφορίες, ότι και εγώ ήμουν στόχος τους. Τις πρώτες μέρες μετά τις 24 Φεβρουαρίου, μετά την έναρξη της καυτής φάσης του πολέμου, σημειώθηκαν επιθέσεις στη Χρυσοτρουλαία Μονή του Αγίου Μιχαήλ, στη Μητρόπολη. Τώρα όμως, δόξα τω Θεώ, αυτό δεν έχει συμβεί τις τελευταίες εβδομάδες, γιατί το κέντρο της πρωτεύουσάς μας είναι κλειστό, οι ομάδες των σαμποτέρ έχουν εξαλειφθεί. Για αυτό εργαζόμαστε, προσευχόμαστε και πιστεύουμε, ότι ο Κύριος σίγουρα θα ακούσει τις προσευχές μας, θα βοηθήσει και θα προωθήσει τη νίκη, που θα έρθει το συντομότερο δυνατό.
– Η θέση της λεγόμενης Ουκρανικής Ορθόδοξης Εκκλησίας του Πατριαρχείου Μόσχας είναι αρκετά σαφής. Ο εκπρόσωπός τους Κλήμης Βετσέρια είπε με ένα αγενή τρόπο σε μια συνέντευξη στο κανάλι μας, ότι η ΟΕΟ δεν είναι αναγνωρισμένη. Πόσο μεγάλη είναι η επιρροή του Πατριαρχείου Μόσχας στην Ουκρανία, στους Ουκρανούς; Τους εμπιστεύονται;
Η Ρωσική Ορθόδοξη Εκκλησία στην Ουκρανία έχει χάσει και χάνει την επιρροή της. Είμαι πεπεισμένος, ότι με την έναρξη του πολέμου χάνουν ακόμη μεγαλύτερη επιρροή, χάνουν υποστηρικτές, διότι όλοι βλέπουν πραγματικά, ότι η Ρωσική Ομοσπονδία προσπαθεί ουσιαστικά να καταστρέψει το Ουκρανικό έθνος.
Οι πύραυλοι και οι οβίδες δεν έχουν ένα δικαιοδοσιακό φίλτρο. Όχι μόνο οι ναοί της Ορθόδοξης Εκκλησίας της Ουκρανίας, αλλά και οι ναοί της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας στην Ουκρανία καταστρέφονται. Και τώρα βλέπουμε, ότι οι πιστοί, που μέχρι τώρα ανήκαν στη ρωσική εκκλησία, ανοίγουν τα μάτια τους. Αρχίζουν να καταλαβαίνουν. Και ειδικά όταν φέρνουν τους πεσόντες μας. Τότε ολόκληρη η κοινότητα, σχεδόν το 100%, απευθύνεται στον ποιμένα της, τον ιερέα, με την πρόταση να ενταχθεί στην Ορθόδοξη Εκκλησία της Ουκρανίας. Αν δεν υποστηρίξει αυτή την ιδέα, αναλόγως, τον «αποχαιρετούν» και μας ζητούν να τους δεχθούμε στην Ορθόδοξη Εκκλησία της Ουκρανίας. Τις τελευταίες ημέρες τέτοιες ενορίες και κοινότητες είναι πολλές, περισσότερες από 50 κοινότητες έχουν ήδη επισημοποιήσει τη ενότητα τους με την Εκκλησία μας και περίπου 100 βρίσκονται στη διαδικασία ένταξης.
Η συνειδητοποίηση ότι είναι απαραίτητο να ενωθούμε σε μια δύσκολη περίοδο πολεμικής δοκιμασίας έρχεται σταδιακά σε εκείνους τους Ουκρανούς, που μέχρι τώρα βρίσκονταν σε πνευματική αυταπάτη και ήταν μέρος της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας.
– Πόσο επίκαιρο είναι αυτό το θέμα; Μήπως θα έπρεπε πρώτα να νικήσουμε, να αποκρούσουμε τον εχθρό, και μόνο μετά να μιλήσουμε για τη μοναδική Ορθόδοξη Εκκλησία της Ουκρανίας; Μπορεί αυτό να γίνεται παράλληλα;
Αυτό μπορεί και πρέπει να συμβαίνει παράλληλα.
Έχω επανειλημμένα απευθύνει έκκληση στο ποίμνιο, ότι αυτές [οι κοινότητες], που έχουν αποφασίσει και είναι έτοιμες να ενταχθούν στην ΟΕΟ, πρέπει να λάβουν αυτήν την απόφαση τώρα. Τέλος, θα επιλύσουμε αυτό το ζήτημα μετά τη νίκη μας μαζί με όλους σας.
Αντιλαμβανόμαστε τώρα πολύ καλά, ότι θα ήταν καλό για τον Πούτιν να υπήρχε ακόμα ένα μέτωπο στην Ουκρανία – το εσωτερικό θρησκευτικό. Δεν έχουμε δικαίωμα να του δώσουμε άλλον λόγο, για να γίνουν εδώ θρησκευτικές αντιπαραθέσεις. Κάνουμε τα πάντα με σοφία και με σύνεση και προτρέπουμε τις κοινότητες να συνεχίσουν να λαμβάνουν αποφάσεις και να ενταχθούν στην Ορθόδοξη Εκκλησία της Ουκρανίας. Όσο περισσότερο ενωνόμαστε γύρω από την Ουκρανική Εκκλησία, γύρω από την πνευματική μας πρωτεύουσα, το Κίεβο, τόσο περισσότερο θα γινόμαστε ισχυρότεροι, πιο ενωμένοι και ικανοί να αντισταθούμε έναντι των προκλήσεων, με τις οποίες ο εχθρός προσπαθεί να μας διχάσει και να μας νικήσει.
Ο Κύριος είναι με το μέρος μας και σίγουρα θα νικήσουμε.
– Επικοινωνείτε με τους ηγέτες του λεγόμενου Πατριαρχείου Μόσχας; Αντέδρασαν με κάποιο τρόπο στην πρότασή σας να ενωθούν οι κληρικοί και οι κοινότητες της λεγόμενης Ουκρανικής Ορθόδοξης Εκκλησίας του Πατριαρχείου Μόσχας στην Ορθόδοξη Εκκλησία της Ουκρανίας;
Τα τελευταία τρία χρόνια, για να μην πω τον τελευταίο μήνα, δεν είχαμε τέτοιες ρητές επαφές. Έχουμε δηλώσει επανειλημμένα στην Ιερά Σύνοδο, ότι είμαστε ανοιχτοί, έτοιμοι για διάλογο, να καθίσουμε στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων, αλλά δεν υπήρξε καμία αντίδραση από μέρους τους.
Φοβούνται να αναγνωρίσουν την αποτελεσματική δράση μας.
Και τώρα τους καλούμε και εμείς να ενωθούν αλλά δυστυχώς δεν υπάρχει ακόμη κίνηση από μέρους τους. Για αυτό κάνουμε έκκληση από μέσα στις κοινότητες, στους κληρικούς, να πάρουν την κατάλληλη απόφαση. Σταδιακά, είμαι πεπεισμένος, οι κατώτερες τάξεις θα υπαγορεύσουν τους όρους στην ηγεσία των Μητροπόλεων: Εάν οι κοινότητες μετακινηθούν, οι επίσκοποι θα πρέπει να σκεφτούν για το γεγονός, ότι πρέπει να δημιουργήσουν μια ενιαία Ορθόδοξη Εκκλησία στην Ουκρανία.
– Η Ρωσική Ορθόδοξη Εκκλησία είναι εδώ και καιρό μέρος της προπαγάνδας. Υπάρχουν πληροφορίες, ότι υπάγεται ακόμη και στο FSB. Τι συμβαίνει εκεί αυτή τη στιγμή; Επιτρέπεται ο ηγέτης τους Κύριλλος να ευλογεί τους πιστούς, που πήγαν στην Ουκρανία και σκοτώνουν τους Ουκρανούς πολίτες;
Είναι ψεύτικη τέτοια ευλογία του αρχηγού της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας Κύριλλου προς τους στρατιωτικούς να πάνε να σκοτώνουν. Αφού θεωρεί ότι ορισμένοι Ουκρανοί είναι ποίμνιό του, τότε πώς μπορεί ένας ποιμένας να ευλογήσει τον στρατό να δολοφονεί αυτό το ποίμνιο; Και τώρα βλέπουμε, ότι η ενεργής φάση του πολέμου γίνεται στην ανατολική Ουκρανία, όπου υπήρχαν οι περισσότεροι υποστηρικτές της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας.
Τονίσαμε ότι υπάρχουν πολλοί καλοί ποιμένες και κληρικοί στη Ρωσική Ορθόδοξη Εκκλησία στην Ουκρανία αλλά υπάρχουν και πολλοί που εργάστηκαν ανοιχτά ή κρυφά για τις μυστικές υπηρεσίες της Ρωσίας.
Όπως γνωρίζουμε από τα ΜΜΕ, πολλοί κληρικοί έχουν ήδη εντοπιστεί να κατασκοπεύουν και να ενημερώνουν για τους πυραυλικούς στόχους, για παράδειγμα μπορώ να αναφέρω έναν τέτοιο ιερέα στο Γοστομέλ, ο οποίος, μάλιστα, και υπηρετούσε σε ορισμένα κρατικά μας όργανα.
Υπάρχουν πολλοί που εργάζονται ανοιχτά για τον εχθρό. Αυτό δεν αναφέρεται στα ΜΜΕ, για να μην ενταθεί η κατάσταση. Αλλά είμαι πεπεισμένος, ότι μετά τον πόλεμο, μετά τη νίκη μας, αυτοί οι ιερείς, που εργάστηκαν και εργάζονται ανοιχτά για τον εχθρό, θα τιμωρηθούν ανάλογα.
– Φυσικά, καταδικάζουμε τον Κύριλλο, επειδή ευλόγησε τον στρατό να σκοτώσει Ουκρανούς. Αλλά, αν κάποιος θα ήθελε να σας επικρίνει, θα θυμόταν τη δήλωσή σας, ότι «το να σκοτώνουμε τους Ρώσους κατακτητές δεν είναι αμαρτία». Μπορείτε να εξηγήσετε στους ακροατές μας, ποια είναι η διαφορά;
Ως Εκκλησία, ευλογούμε τον Ουκρανικό Στρατό μας για τον απευλευθερωτικό αγώνα του, διότι δεν διεκδικούμε τη γη του άλλου, δεν αρπάζουμε τη γη του άλλου, υπερασπιζόμαστε τη θεόσδοτη Ουκρανική γη μας.
Όπως γνωρίζουμε από την Αγία Γραφή, όποιος πάρει το σπαθί, θα πεθάνει από το σπαθί. Γνωρίζουμε επίσης τα λόγια του Κυρίου, ότι δεν υπάρχει μεγαλύτερη αγάπη από το να παραδώσει κανείς τη ζωή του για τους φίλους του. Δηλαδή, οι στρατιώτες μας σταματούν το κακό που εξαπλώνεται στην Ουκρανική γη μας. Ήρθαν να καταστρέψουν το σπίτι μας, να σκοτώσουν τους ανθρώπους μας. Επομένως, οι στρατιώτες, που υπερασπίζονται ηρωικά τον ειρηνικό μας ουρανό, σκοτώνουν τους εχθρούς και δεν είναι αμαρτία για αυτούς, διότι η Εκκλησία πάντα ευλογούσε και θα ευλογεί τον στρατό να αντιστέκεται στον εχθρό, να υπερασπίζεται το καλό και να καταστέλλει το κακό. Είναι καλύτερα εδώ και τώρα, σε αυτόν τον αγώνα στο ανατολικό μέτωπο, να σταματήσουμε αυτό το κακό, διότι φανταστείτε, αν συνεχίσει να εξαπλώνεται, πόσοι άμαχοι μπορεί να πεθάνουν σε αυτόν τον πόλεμο.
Για αυτό οι στρατιώτες μας κάνουν το καλό, προστατεύουν την οικογένεια, το σπίτι, το κράτος τους, οπότε η εξολόθρευση του εχθρού δεν είναι αμαρτία.
– Μπορείτε να εξηγήσετε από πνευματική άποψη, τι συμβαίνει τώρα στην Ουκρανία; Είναι αυτή μια μάχη βιβλικών διαστάσεων;
Ο πόλεμος, όπως ξέρουμε, είναι ένα κακό γεγονός. Τώρα στην Ουκρανία υπάρχει μια αντιπαράθεση μεταξύ καλού και κακού. Ξέρουμε από την ιστορία, ότι μερικές φορές το κακό κερδίζει προσωρινά αλλά στο τέλος πάντα κερδίζει το καλό.
Ο Πούτιν είναι σαν τον αντίχριστο, έχει όλα τα προσόντα αυτού. Και ξέρουμε, ότι ο διάβολος προσπαθεί να καταστρέψει όλα τα έμβια όντα. Αντιτίθεται ιδιαίτερα στους ανθρώπους, προσπαθεί να καταστρέψει τη δημιουργία του Θεού. Τώρα αυτός ο πόλεμος είναι μια εκδήλωση στον κόσμο αυτού του κακού – ενός κακού, που πρέπει να καταστραφεί.
Το καλό έχει φύση και το κακό παρασιτεί. Αυτός ο αγώνας συνέχεια ήταν υπαρκτός στην ιστορία της ανθρωπότητας. Τώρα είναι η μοίρα μας να συμμετέχουμε σε αυτόν τον αγώνα, υπερασπιζόμενοι το καλό, καταστέλλοντας το κακό. Αναμφίβολα, στο τέλος, το καλό θα νικήσει το κακό. Θα αποκαταστήσουμε την εδαφική μας ακεραιότητα και θα συνεχίσουμε να χτίζουμε από κοινού το Ουκρανικό μας Κράτος.
– Σας εξέπληξε η ενότητα, που επιδεικνύουν οι Ουκρανοί;
Ενωθήκαμε μπροστά στον εχθρό.
Πριν από αυτή την καυτή φάση του πολέμου, υπήρχαν ακόμη κάποιοι υποστηρικτές της Ρωσικής πραγματικότητας αλλά από το 2014 είδαν τι συμβαίνει στα κατεχόμενα της Κριμαίας και του Ντονμπάς.
Τώρα οι περισσότεροι Ουκρανοί έχουν ανοίξει τα μάτια τους για το τι είναι ο «ρωσικός κόσμος»: ότι έχει φέρει μεγάλο κακό στην Ουκρανία – καταστρέφοντας αμάχους, σκοτώνοντας αθώα παιδιά. Ο «ρωσικός κόσμος» είναι μια πλήρης καταστροφή.
Είμαι πεπεισμένος, ότι στο μέλλον, πιθανώς, δεν θα υπάρχει Ουκρανός, που θα ενέκρινε αυτές τις ιδέες, επειδή η ιδέα του «ρωσικού κόσμου» δολοφονεί καθετί ζωντανό.
dogma.gr