Ιεροσόλυμα: Η Κυριακή, 7η/20ή Μαρτίου 2021, εωρτάσθη υπό τού Πατριαρχείου ως Κυριακή τής Ορθοδοξίας, ως νίκη τής αναστηλώσεως τών αγίων εικόνων, καθώς ορίζει τό Τριώδιον τής Εκκλησίας…
συμφώνως πρός τήν Ζ΄ Οικουμενικήν Σύνοδον (787 μ.Χ.) καί δή επί τής αυτοκρατείρας Θεοδώρας καί Μιχαήλ τού υιού αυτής καί τού Πατριάρχου Κωνσταντινουπόλεως Μεθοδίου.
Α/. Ο Εσπερινός
Η εορτή αύτη εωρτάσθη υπό τού Πατριαρχείου ως «Παρρησία», συμφώνως πρός τήν τυπικήν αυτού καί καθεστωτικήν τάξιν εις τόν Πανίερον Ναόν τής Αναστάσεως αφ εσπέρας διά Μεγάλου Εσπερινού, εν τώ οποίω ανεγνώσθη η Θ΄ Ώρα εις τόν μοναστηριακόν Ναόν τών αγίων Κωνσταντίνου καί Ελένης καί έλαβε χώραν η Προϋπάντησις μετά θυμιάματος εις τήν Αγίαν Αποκαθήλωσιν, η Προσκύνησις εις τόν Πανάγιον Τάφον καί εις τόν Φρικτόν Γολγοθάν υπό τών Αρχιερέων καί Συνοδικών, η κρούσις τών σημάντρων, τό θυμίαμα εις τά Προσκυνήματα, η Μεγάλη Είσοδος καί η Αρτοκλασία, προεξάρχοντος τής Α.Θ.Μ. τού Πατρός ημών καί Πατριάρχου Ιεροσολύμων κ.κ. Θεοφίλου καί συμπροσευχομένων τών Αρχιερέων εν τώ Ιερώ Βήματι καί μετεχόντων τών Αγιοταφιτών Ιερομονάχων καί διακόνων, ψάλλοντος τού Ιεροδιακόνου Συμεών δεξιά καί τού κ. Βασιλείου Γκοτσοπούλου αριστερά, παρουσία τού Γενικού Προξένου τής Ελλάδος εις τά Ιεροσόλυμα καί ολίγων μοναζουσών μόνον, λόγω τού covid-19.
B/. Ανήμερα τής εορτής
Τήν Κυριακήν τής Ορθοδοξίας έλαβε χώραν η θεία Λειτουργία εις τό Καθολικόν τού Ναού τής Αναστάσεως, προεξάρχοντος τής Α.Θ.Μ. τού Πατρός ημών καί Πατριάρχου Ιεροσολύμων κ.κ. Θεοφίλου, συλλειτουργούντων Αυτώ τών Σεβασμιωτάτων Αρχιερέων: Μητροπολίτου Καπιτωλιάδος κ. Ησυχίου, τών Αρχιεπισκόπων Γεράσων κ. Θεοφάνους, Κωνσταντίνης κ. Αριστάρχου, Σεβαστείας κ. Θεοδοσίου, Λύδδης κ. Δημητρίου, Πέλλης κ. Φιλουμένου καί τού Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Ελενουπόλεως κ. Ιωακείμ, Αγιοταφιτών Ιερομονάχων καί διακόνων, ών πρώτος ο Γέρων Καμαράσης Αρχιμανδρίτης π. Νεκτάριος, ψάλλοντος τού Ιεροδιακόνου Συμεών δεξιά καί τού κ. Βασιλείου Γκοτσοπούλου αριστερά, παρουσία τού Γενικού Προξένου τής Ελλάδος εις τά Ιεροσόλυμα καί μετεχόντων ολίγων μοναχών καί ολίγων πιστών.
Τήν θείαν Λειτουργίαν ηκολούθησεν η λιτανεία μετά τών αγίων εικόνων τρίς πέριξ τού Αγίου Τάφου καί ανά τά Προσκυνήματα καί η ανάγνωσις τού Συνοδικού ελληνιστί καί αραβιστί πρό τού Αγίου Τάφου υπέρ αιωνίας μνήμης τών προσκυνούντων τάς αγίας εικόνας καί αναθέματος τών αρνητών αυτών.
Εν κωδωνοκρουσία ηκολούθησεν η άνοδος εις τά Πατριαρχεία, ένθα ο Μακαριώτατος προσεφώνησε διά τής κάτωθι προσφωνήσεως Αυτού:
«Εόρταζε, πανηγύριζε, ο Χριστώνυμος λαός Κυρίου, βλέπων τήν Εκκλησίαν καί πάλιν, διαλάμπουσαν τό κάλλος τής θείας μορφής ήν Θεός ών εφόρεσεν ως άνθρωπος διά τό σώσαι ημάς», αναφωνεί μελωδικώς ο άγιος Θεόδωρος ο Στουδίτης.
Η αγία τών Ορθοδόξων Εκκλησία σήμερον εορτάζει καί πανηγυρίζει τήν Αναστήλωσιν τών αγίων καί σεπτών εικόνων, τήν γενομένην παρά τών αειμνήστων Αυτοκρατόρων Κωνσταντινουπόλεως Μιχαήλ καί τής μητρός αυτού Θεοδώρας επί τής Πατριαρχίας τού αγίου καί ομολογητού Μεθοδίου.
Τό γεγονός τούτο τής Αναστηλώσεως τών αγίων εικόνων αποτελεί ιστορικόν σταθμόν εις τόν βίον τής Εκκλησίας. Καί τούτο, διότι μετά παρέλευσιν τριών καί πλέον αιώνων από τήν διατύπωσιν τής δογματικής διδασκαλίας περί τού μυστηρίου τής θείας Οικονομίας, τουτέστιν τής καθ υπόστασιν ενώσεως τής θείας καί ανθρωπίνης φύσεως εν τώ Κυρίω ημών Ιησού Χριστώ ανεφύησαν καί πάλιν τά ζιζάνια τού Νεστοριανισμού καί τά παράγωγα αυτού, τού Μονοφυσιτισμού καί Μονοθελητισμού.
Εις τάς εικόνας αποτυπώνεται κατ ουσίαν η ενανθρώπησις τού Θεού Λόγου τού Χριστού, ως εναργέστατα λέγει ο υμνωδός άγιος Θεόδωρος ο Στουδίτης: ο απερίγραπτος Λόγος τού Πατρός εκ σού, Θεοτόκε, περιεγράφη σαρκούμενος, καί τήν ρυπωθείσαν εικόνα εις τό αρχαίον αναμορφώσας, τώ θείω κάλλει συγκατέμειξεν. Αλλ ομολογούντες τήν σωτηρίαν έργω καί λόγω ταύτην ανιστορούμεν.
Η Αναστήλωσις τών εικόνων αποτελεί ομολογίαν τής εν Χριστώ καί διά Χριστού σωτηρίας ημών. Η αναστήλωσις ή μάλλον η προσκύνησις τών αγίων εικόνων δέν αφορά εις τό υλικόν μέρος αυτών, αλλά εις τό εικονιζόμενον πρόσωπον ή αγιογραφικόν γεγονός: «Ου τή ύλη προσφέροντες τήν προσκύνησιν. Η γάρ τής εικόνος τιμή επί τό πρωτότυπον διαβαίνει», διδάσκει ο άγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός, επικαλούμενος τούς εγκρίτους πρό αυτού μεγάλους τής Εκκλησίας Πατέρας, ως τόν Μέγαν Βασίλειον.
Μέ άλλα λόγια, η τιμή, τήν οποίαν αποδίδομεν εις τάς εικόνας απευθύνεται εις τό πρωτότυπον. Τήν αλήθειαν αυτήν διεκήρυξαν οι άγιοι Θεοφόροι Πατέρες εν τή Ζ΄ εν Νικαία Οικουμενική Συνόδω, καθ ήν απεφάνθησαν, ότι ασπαζόμενοι τήν εικόνα καί τιμητικώς προσκυνούντες αυτήν, μεταλαμβάνομεν αγιασμού. «Οι τώ Θεώ μόνω τήν λατρείαν ημών εν Πνεύματι καί αληθεία προσάγοντες, πάντα τά Αυτώ ανατεθειμένα καί καθιερωμένα, είτε θείος τύπος τού Τιμίου Σταυρού, είτε άγιον Ευαγγέλιον, είτε σεπταί εικόνες, είτε ιερά σκεύη εισί καί ασπασώμεθα καί περιπτυξώμεθα, ως ελπίδα έχοντες αγιασμού μεταλαμβάνειν παρ αυτών».
«Πνεύμα ο Θεός, καί τούς προσκυνούντας Αυτόν εν Πνεύματι καί αληθεία δεί προσκυνείν», λέγει ο Κύριος. Όμως τιμητικώς προσκυνούμεν όλα τά κτίσματα, διά τών οποίων ο Θεός ειργάσατο τήν σωτηρίαν ημών, ως επί παραδείγματι τήν Φάτνην, τό Σπήλαιον, τόν τόπον τής Σταυρώσεως καί τής Τριημέρου Ταφής καί τής Αναστάσεως, καθώς καί ο,τιδήποτε αφιερούται τώ Θεώ. Ου διά τήν αυτών φύσιν, αλλ ότι θείας ενεργείας εισί δοχεία καί αγγέλους καί ανθρώπους καί πάσαν ύλην τής θείας ενεργείας μέτοχον, καί διακονησαμένην τήν σωτηρίαν μου, σέβω καί προσκυνώ διά τήν θείαν ενέργειαν», διδάσκει μετ ακριβείας ο άγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός.
Χάριτι θεία Ημείς, περιστοιχούμενοι υπό τών τιμίων μελών Αρχιερέων, Ιερέων, Ιερομονάχων τής Γεραράς Αγιοταφιτικής ημών Αδελφότητος, αφ ενός μέν ετελέσαμεν τό μέγα τής θείας Ευχαριστίας μυστήριον, αφ ετέρου ελιτανεύσαμεν τάς αγίας καί ιεράς εικόνας μετά τού Τιμίου Σταυρού εν τώ Πανιέρω Ναώ τής Αναστάσεως, διατρανώσαντες ούτω τήν σωτηριώδη δόξαν τής αμωμήτου Ορθοδόξου πίστεως. Προσέτι δέ εδεήθημεν ενώπιον τού Παναγίου καί Ζωοδόχου Τάφου υπέρ τής ενότητος τών Ορθοδόξων Εκκλησιών καί υπέρ τής απαλλαγής τής ανθρωπότητος εκ τής θανατηφόρου λοιμικής νόσου τού covid -19.
Ευχόμεθα έτη πολλά καί ευλογημένον Πάσχα. Αμήν.