Μεγάλο πολεμικό σκάφος της κατηγορίας ”Αποβατικό Δεξαμενόπλοιο” (χαρακτηρίζεται ως LPD) που θα καλύψει ανάγκες της Διοίκησης Ναυτικών Δυνάμεων της Τουρκίας στο Αιγαίο,τη Μαύρη Θάλασσα και τη Μεσόγειο καθώς και στον Ινδικό Ωκεανό και στον Ατλαντικό, όταν κριθεί αναγκαίο, βάζει μπροστά η Τουρκία.
Παρόλο παλιότερα έχει παρουσιαστεί πομπωδώς από μερίδα του τύπου ως ”αεροπλανοφόρο” ουσιαστικά θα πρόκειται, αν και όταν το πρόγραμμα ολοκληρωθεί, για μια πλωτή βάση διοικήσεως με μεγάλες μεταφορικές δυνατότητες (αποβατικές) οχημάτων αλλά και ελικοπτέρων.
Το πρόγραμμα, που βγήκε ξανά στον …αφρό σε μια περίοδο που η κυβέρνηση Ερντογάν βάλλεται από παντού, εξαγγέλθηκε πρώτη φορά πριν από αρκετά χρόνια από το υφυπουργείο Αμυντικής Βιομηχανίας- πριν μερικούς μήνες ξανακινήθηκε αλλά ”πάγωσε” αμέσως…
Χθες Σάββατο η τουρκική τηλεόραση παρουσίασε σχετικό θέμα με τίτλο , υπότιτλο και πρώτη φράση . Κίνηση που ενδεχομένως να αποτελεί μια επιχειρηματική πτυχή της πολιτικής κόντρας…
Το ”Αποβατικό Δεξαμενόπλοιο” κατά την τουρκική TV θα προσφέρει την δυνατότητα μεταφοράς προσωπικού και οχημάτων, την εκτέλεση επιχειρήσεων με ελικόπτερα νύχτα και μέρα, την παροχή δύναμης πυρός, υπηρεσιών διοίκησης και ελέγχου και επείγουσας ιατρικής βοήθειας – θα μπορεί να χρησιμοποιηθεί επίσης και σε επιχειρήσεις αντιμετώπισης θεομηνιών.
Το μήκους 200 μέτρων πλοίο θα έχει ικανότητα να μεταφέρει 13 άρματα μάχης, 27 τεθωρακισμένα αμφίβια επιθετικά οχήματα, 6 τεθωρακισμένα οχήματα μεταφοράς προσωπικού, 33 οχήματα διαφόρων τύπων και χρήσεων, 15 ρυμουλκά, 8 ελικόπτερα (τα τέσσερα στο κατάστρωμα πτήσης και τα υπόλοιπα τέσσερα στο κατάστρωμα υποστέγου) και 3 μη επανδρωμένα αεροσκάφη (UAV).
Η υπόθεση ,όπως προείπαμε, παρουσιάζει σκαμπανεβάσματα:Τον περασμένο Ιανουάριο η Τουρκία ανέβαλε την λήψη απόφασης για το αεροπλανοφόρο -ελικοπτεροφόρο από τη αρμόδια επιτροπή , την οποία όμως λίγο νωρίτερα εμφάνιζε ως βεβαία με πρωτόσέλιδο .
Σύμφωνα λοιπόν με εκείνο το πρωτοσέλιδο δημοσίευμα της εφημερίδας Habertürk (με τίτλο « 3 μάγκες για το αεροπλανοφόρο») επρόκειτο να γίνει σε λίγες ημέρες σύσκεψη « εγχώριας Αμυντικής Βιομηχανίας» υπο την προεδρία του ίδιου του κ. Ερντογάν στην οποία θα παρθούν,έλεγε, αποφάσεις για την κατασκευή του πλοίου.
Η εφημερίδα ανέφερε πως 3 τουρκικοί όμιλοι έχουν παρουσιάσει τα σχέδια τους τις προτάσεις τους για το τουρκικό αεροπλανοφόρο το οποίο θα είναι έτοιμο σε περίπου 6 χρόνια και θα κοστίσει 3 δισεκατομμύρια δολάρια.
Οι όμιλοι που ανταγωνίζονται
Ο όμιλος Καλκαβάν έχει ως πρόταση το πρότυπο του ισπανικού αεροπλανοφόρου-ελικοφόρου Juan Carlos, ενώ ο όμιλος Κοτς έχει παρουσιάσει ένα νέο σχέδιο. Αυτοί οι δυο όμιλοι αναμενόταν να είναι οι μειοδότες.Τότε αναφερόταν ότι τουρκικό ”αεροπλανοφόρο” θα έχει μήκος 220 μέτρων, θα μπορεί να μεταφέρει 12 μαχητικά αεροσκάφη, 8 ελικόπτερα και 4.200 άνδρες.Σύμφωνα με το δημοσίευμα το συγκεκριμένο πλοίο θα έχει ακτίνα δράσης δίχως ανεφοδιασμό περίπου τα 1.700 ναυτικά μίλια..’Όπως είπαμε η απόφαση αναβλήθηκε…
Τον περασμένο Μάιο ο Υπουργός Αμυνας της Τουρκίας κ. Murad Bayar είχε δηλώσει ξανά ότι << το ''Landing Platform Dock'' , όπως υποδηλώνει το όνομα , δεν είναι αεροπλανοφόρο .
Δεν είναι ένα πλοίο που μπορεί να χαρακτηριστεί ως αεροπλανοφόρο , ακόμη και στη διεθνή βιβλιογραφία(…)Τώρα η διαδικασία του διαγωνισμού είναι σε εξέλιξη και 3 ναυπηγεία ανταγωνίζονται . Στόχος μας είναι να οριστικοποιηθεί στο εγγύς μέλλον . Θα έχει σχεδόν 200 m μήκος διαδρόμου που έχει σχεδιαστεί τόσο για τα ελικόπτερα όσο και για άλλες εργασίες.
Το κύριο έργο θα είναι η λειτουργία των ελικοπτέρων. Ωστόσο , μπορεί να επιτρέψει σε ένα αεροσκάφος που είναι σε θέση να κάνει κάθετη απονήωση και προσνήωση στο μέλλον . Αλλά όπως ανέφερα , δεν θα πρέπει να πείτε αυτό το πλοίο ως αεροπλανοφόρο>>.
Επιχειρηματικές πτυχές…
Τώρα κάποιοι αναλυτές αμυντικών και πολιτικών θεμάτων της Τουρκία εκτιμούν ότι δεν αποκλείεται η ανακίνηση να εντάσσεται στον ”πόλεμο” που έχει ξεσπάσει στο πολιτικό σκηνικό της Τουρκίας που σίγουρα έχει και επιχειρηματικές πτυχες…Τα ανταγωνιζόμενα ναυπηγεία δεν έχουν, ίσως,τους ίδιους φίλους….