Παρά την κατάκτηση των περιοχών της Μέσης Ανατολής από τους μουσουλμάνους, οι παραδόσεις των πολυάριθμων χριστιανών που υπήρχαν εκεί ανά τους αιώνες, έχουν διεισδύσει βαθιά μέσα στους πληθυσμούς αυτούς που αναγκάστηκαν με την βία να ασπαστούν το Ισλάμ.
Μία από τις χριστιανικές παραδόσεις αυτές, που διατήρησαν οι «αιρετικοί» (σιίτες) μουσουλμάνοι του Ιράν είναι και το βάψιμο των πασχαλινών αυγών.
Το έθιμο της διακόσμησης των αυγών στον ιρανικό λαό λαμβάνει χώρα κατά την εαρινή ισημερία.
Δεν είναι δύσκολο να κατανοήσουμε ότι η ημερομηνία του εθίμου συμπίπτει περίπου με αυτήν του χριστιανικού Πάσχα, το οποίο επίσης συνδέεται στενότατα με το χριστιανικό Πάσχα.
Όπως είναι γνωστό η Α΄ Οικουμενική Σύνοδος θέσπισε τα του προσδιορισμού της εορτής του Πάσχα με μια εγκύκλιο επιστολή του Μεγάλου Κωνσταντίνου, όπου εκτίθεται ο γνωστός από τότε ως «Ορος της Νικαίας».
Σύμφωνα μ’ αυτόν: «Το Πάσχα θα πρέπει να εορτάζεται την Κυριακή μετά την πρώτη πανσέληνο της άνοιξης και αν η πανσέληνος συμβεί Κυριακή τότε να εορτάζεται την επομένη Κυριακή (για να μην συμπέσει με τον εορτασμό του εβραϊκού Πάσχα)».
Ο εορτασμός του Πάσχα, δηλαδή, συνδέθηκε άμεσα με την πρώτη πανσέληνο της άνοιξης.
Οπως, άλλωστε, αναφέρει και στη διδακτορική του διατριβή ο μακαριστός αρχιεπίσκοπος Χριστόδουλος, «… αξιοσημείωτον τυγχάνει το γεγονός ότι η Α΄ Οικουμενική Σύνοδος, θελήσασα να ορίση την ημέραν εορτασμού του Πάσχα, δεν ώρισε μήνας και ημέρας του Ιουλιανού Ημερολογίου, αλλ’ έθετο ως σταθεράν βάσιν του υπολογισμού την εαρινήν ισημερίαν».
Στον περσικό πολιτισμό το βάψιμο των αυγών κατέληξε να σηματοδοτεί το Περσικό Νέο Έτος και αναφέρεται ως Νεβρούζ (Nowruz).
Τα μέλη της οικογένειας κοσμούν τα αυγά μαζί και τα τοποθετούν σε ένα μπολ.
[irp posts=”409612″ name=”Συρία τώρα: Οι Τούρκοι μπαίνουν στην Αφρίν- 700.000 άνθρωποι πολιορκημένοι”]
Αξίζει να σημειωθεί ότι το κρατικό Ιρανικό Πρακτορείο Ειδήσεων Farsnews μεταδίδει την είδηση, μαζί με πλούσιο φωτογραφικό υλικό (βλ. φωτο), παραμορφώνοντας την ιστορική πραγματικότητα και υποστηρίζοντας ότι δήθεν «λέγεται ότι από αυτή την πολιτιστική παράδοση προέρχεται και η χριστιανική πρακτική».
Η αλήθεια βέβαια είναι ακριβώς αντίθετη, αφού είναι ιστορικά αποδεδειγμένο ότι πολύ πριν το Ισλάμ, ο Μεγάλος Κωνσταντίνος και η μητέρα του Αγία Ελένη, στην επίσημη τελετή που γινόταν το πρωί της Κυριακής του Πάσχα, προσέφεραν κόκκινα αυγά.
Οι εκλεκτοί καλεσμένοι τσούγκριζαν τα αυγά με τον αυτοκράτορα και τη βασιλομήτορα και στη συνέχεια γευμάτιζαν.
Το βάψιμο των κόκκινων αυγών όμως στην χριστιανική παράδοση είναι πιθανότατα ακόμη αρχαιότερο, αφού σύμφωνα με αυτήν, μετά την Ανάσταση, η Μαρία η Μαγδαληνή πήγε στον Τιβέριο Καίσαρα και του ανακοίνωσε ότι αναστήθηκε ο Χριστός.
Εκείνη την ώρα κάποιος κρατούσε δίπλα από τον Καίσαρα ένα καλάθι αυγά. Ο Τιβέριος Καίσαρας, λέει στην Μαγδαληνή ότι, εάν αυτό που λέει, είναι αλήθεια, τότε τα αυγά, από άσπρα που είναι, να γίνουν κόκκινα. Όπερ και εγένετο.
Ακόμη και εάν η ανταλλαγή αυγών ήταν ένα παλαιότερο μη χριστιανικό έθιμο, δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι η βαφή των αυγών γενικεύτηκε με την διάδοση του χριστιανισμού και από αυτόν πέρασε και στο Ισλάμ, πρώτα πρώτα στους πληθυσμούς που αναγκάστηκαν να εξισλαμιστούν βίαια.