Του Γιάννη Παπανικολάου – ΒΗΜΑ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ
ΑΥΤΟΚΕΦΑΛΗ ΟΥΚΡΑΝΙΚΗ ΕΚΚΛΗΣΙΑ: Ελληνική σχισματική «επισκοπή» μπήκε στην ουκρανική σχισματική ουκρανική Εκκλησία του αυτοαποκαλούμενου “Πατριάρχη” Φιλάρετου!
Έντονο παρασκήνιο με επικίνδυνες διαστάσεις για την παγκόσμια Ορθοδοξία αλλά κανείς δεν παίρνει θέση . Ούτε η Ελλαδική Εκκλησία, ούτε το Φανάρι ώστε να μπει μία τάξη τόσο με τον Φιλάρετο όσο και γενικότερα. Θα μου πείτε , μα δεν αναγνωρίζεται ο Φιλάρετος ως μητροπολίτης , ούτε βρίσκεται μέσα στην Κανονική Ορθόδοξη Εκκλησία. Ναι αλλά την ίδια ώρα δεν μπορεί να μένει ανεξέλεγκτος και να προκαλεί μία νέα … Βαβέλ στους κόλπους της Ορθοδοξίας.
Δεκάδες παλαιοημερολογίτες Ιεράρχες, μοναχοί και Ιερείς έχουν προστεθεί στην εκκλησία του Φιλάρετου, όπως μας εξηγεί Ιεράρχης της ελλαδικής εκκλησίας που έχει θέσει το ζήτημα υπόψη πολλών Ιεραρχών της Εκκλησίας της Ελλάδος, όπως δηλώνει στο ΒΗΜΑ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ.
Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή!
Η έναρξη της όλης διαδικασίας έγινε στις 23 Οκτωβρίου 2021 όταν η «επισκοπική σύνοδος» της UOC-KP, υπό την προεδρία του Φιλαρέτου Ντενισένκο, δέχθηκε στη δικαιοδοσία του τον «Μητροπολίτη» Αιγίνης και Πόρου Πεζοναυτών Αυξεντίου, μαζί με την επισκοπή του.
Η «συνοδική» απόφαση της UOC-KP αναφέρει ότι «η επισκοπή αυτή δεν ανήκει στην Ελληνορθόδοξη Εκκλησία, αλλά είναι ξεχωριστή εκκλησία των Παλαιοημερολογιτών» και «έχει 70 κληρικούς, 50 μοναχούς που εργάζονται σε 10 μοναστήρια». Ο «Μητροπολίτης» Αυξέντιος έλαβε τον τίτλο της Χερσονήσου και του Αιγίνσκι και την επόμενη κιόλας μέρα «συνέλαβε» τον Φιλάρετο και τον «επισκοπό» της UOC-KP στη νέα του ιδιότητα.
Τι κρύβεται λοιπόν πίσω από αυτή τη σύμπραξη; Ο Φιλάρετος έχει απλώσει τα πλοκάμια του και στην Ελλάδα!
Οι Ουκρανοί σχισματικοί έχουν αποδεχτεί τους Έλληνες συναδέλφους τους. Αλλά για Φαναριώτες – όχι. Διότι ο Ντενισένκο εξακολουθεί να είναι μέλος της OCU !
Ποιοι είναι λοιπόν οι Έλληνες Παλαιοημερολογίτες, των οποίων οι εκπρόσωποι έγιναν δεκτοί από τον Φιλαρέτο Ντενισένκο;
Όλη η διαδρομή : Στις 10 Μαρτίου 1924 ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών Χρυσόστομος Α’ (Παπαδόπουλος) εισήγαγε στην Εκκλησία της Ελλάδος το Νέο Ιουλιανό ημερολόγιο ή το λεγόμενο «νέο στυλ». Στην απόφαση αυτή αντιτάχθηκε έντονα ένας αρκετά μεγάλος αριθμός Ελλήνων ιεραρχών, ιερέων και λαϊκών. Κάποιοι από αυτούς (οι πιο ριζοσπαστικοί) πίστευαν ότι οι «νοβοστιλνίκι» έπεσαν σε διάσπαση. Άλλοι υποστήριξαν ότι το «νέο στυλ» είναι παραβίαση των κανόνων της Εκκλησίας. Και τα δύο κόμματα σχημάτισαν την «Αληθινή Ορθόδοξη Εκκλησία», η οποία ωστόσο το 1937 χωρίστηκε σε δύο κλάδους: Του Φλωρίνης (που πήρε το όνομά του από τον ιδρυτή του κλάδου Μητροπολίτη Φλωρίνης Χρυσόστομο Καβουρίδη) και του Ματθαίου (που πήρε το όνομα του ιδρυτή του κλάδου Αρχιεπισκόπου Ματθαίου Καρπαφάκη. Αθήνα).
Αργότερα, όπως συνηθίζεται στους σχισματικούς, οι φλωρινίτες χωρίστηκαν σε πολλές νέες δομές.
Εξάλλου, στις 22 Οκτωβρίου 1985 εμφανίστηκε από τη Φλωρινιτική «σύνοδο» η λεγόμενη «Σύνοδος του Αυξεντίου» λόγω αφορισμού του «επισκόπου» Αυξέντιου Πάστρα και αφού ο Αυξέντιος χειροτονήθηκε από τους επισκόπους του ΡΩΚΟΡ, πολύ σύντομα άρχισαν να μεταφέρονται σε αυτόν ενορίες Ρώσων ομογενών. Για παράδειγμα, το 1986 30 ενορίες και μοναστήρια στις Ηνωμένες Πολιτείες και τη Γαλλία πέρασαν από τη δικαιοδοσία της ROCOR στον Αυξέντιο.
Η Σύνοδος του Αυξεντίου κλονίζεται από εσωτερικές διαμάχες εδώ και αρκετές δεκαετίες. Συγκεκριμένα, τη δεκαετία του ’90 του περασμένου αιώνα αντιμετώπισε το οξύ πρόβλημα της έλλειψης «επισκόπων». Ωστόσο, δεν υπήρχε κανείς να τους «χειροτονήσει», αφού οι «επίσκοποι» της «Συνόδου του Αυξεντίου», που δεν ζούσαν στην Ελλάδα, αρνήθηκαν να εγκρίνουν και να «χειροτονήσουν» τους υποψηφίους που πρότεινε ο «αρχιεπίσκοπος» Μάξιμος (ο τότε επικεφαλής της δομής).
Ποιος είναι ο Φιλάρετος
Μέχρι πρόσφατα, ο Φιλαρέτος Ντενισένκο ήταν το ίδιο σχισματικός στα μάτια όλου του ορθόδοξου κόσμου. Μετά την αποχώρησή του από την Ορθόδοξη Εκκλησία της Ουκρανίας, οργάνωσε την UOC-KP και το 1997 έλαβε ανάθεμα από τη Ρωσική Εκκλησία, αναγνωρισμένο από όλες τις Τοπικές Εκκλησίες, συμπεριλαμβανομένου του Φαναρίου. Ωστόσο, το 2018, ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος «ακύρωσε» μονομερώς αυτό το ανάθεμα και ο Φιλάρετος έγινε μέλος της νεοσύστατης OCU με τον παράλογο τίτλο του «επίτιμου πατριάρχη» (τον οποίο, παρεμπιπτόντως, αρνείται). Με άλλα λόγια, στα μάτια του Φαναρίου και εκείνων των Εκκλησιών που ήρθαν σε κοινωνία με την OCU, ο Ντενισένκο είναι ο κανονικός επίσκοπος. Και ακόμη και οι επόμενες ενέργειές του (η αναδημιουργία του σχισματικού UOC-KP) δεν κλόνισαν αυτή τη σχέση. Δεν επιβλήθηκαν απαγορεύσεις στον Φιλάρετο, η κανονική του ιδιότητα δεν έχει αλλάξει με κανέναν τρόπο από την αποκατάστασή του από την Εκκλησία της Κωνσταντινούπολης το 2018.
Για παράδειγμα, αφού ο Φιλάρετος πραγματοποίησε διάβημα κατά της OCU και δήλωσε ότι δεν ήταν πλέον ο «επίσκοπος» αυτής της δομής, ο Ντουμένκο τον αποκάλεσε ακόμα μέλος της οργάνωσής του. Αλήθεια, σε κατάσταση «αυτο-απομόνωσης», αφού «δεν χρειάζεται να μιλήσουμε για την ύπαρξη ξεχωριστής δομής του Πατριαρχείου Κιέβου, γιατί αυτή η εκκλησία που δεν υπάρχει πλέον, είτε νομικά είτε στην πραγματικότητα, αποτέλεσε στη βάση της η μόνη αναγνωρισμένη Ορθόδοξη Εκκλησία». Μίλησε έτσι λοιπόν ο Σεργκέι Πέτροβιτς.
Λίγο αργότερα, ο ίδιος Επιφάνιος επιβεβαίωσε ότι ο Ντενισένκο «είναι ιεράρχης της Ορθόδοξης Εκκλησίας της Ουκρανίας» και «του έχουν δημιουργηθεί όλες οι απαραίτητες προϋποθέσεις για την περαιτέρω ύπαρξή του ως ιεράρχης». Ταυτόχρονα, ο Ντουμένκο είπε ότι η OCU δεν δίνει σημασία σε «εκείνες τις αντικανονικές και ασήμαντες ενέργειες» που πραγματοποιεί ο «επίτιμος πατριάρχης» Φιλάρετος. Δηλαδή, δεν δίνουν σημασία σε όλη τη σειρά των «χειροτονιών» που εκείνη την εποχή είχε ήδη εκτελεστεί από τον Ντενισένκο για την UOC-KP που αναδημιουργήθηκε από αυτόν. Δεν δίνουν σημασία γιατί για αυτούς είναι ο «ιεράρχης» της OCU και η UOC-KP δεν υπάρχει. Το γεγονός ότι ο Φιλάρετος, κατά την άποψη της OCU, είναι επίσκοπός της, επιβεβαιώνεται και στον επίσημο ιστότοπο των Ντουμενκοβιτών, όπου αμέσως μετά τη φωτογραφία του Σεργκέι Πέτροβιτς βλέπουμε μια φωτογραφία του Ντενισένκο με επιγραφή «έντιμος πατριάρχης».
Είναι απορίας άξιον, τι δουλειά έχει ο ουκρανός Φιλάρετος στην ελληνική επικράτεια; Αυτό δεν έχει γίνει ποτέ άλλοτε από άλλη εκκλησία στην Ελλάδα. Ακούγεται ότι ο σχισματικός Φιλάρετος στοχεύει να δημιουργήσει ακόμα και Εξαρχία στην Αθήνα.
Οι εξελίξεις αυτές πρέπει να αφυπνίζουν και την Κανονική Ορθόξοξη Εκκλησία αλλά και το Φανάρι που αφήνουν ένα αυτοαπακολούμενο Ιεράρχη να λύνει και να δένει εις βάρος του χριστεπώνυμου και ανυποψίαστου ποιμνίου…