Του Γιώργου Θεοχάρη-ΒΗΜΑ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ
ΑΔΕΣΠΟΤΑ ΚΟΡΜΙΑ – Το ΒΗΜΑ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ καλεί την Πρόεδρο της ελληνικής Δημοκρατίας, τον Πρωθυπουργό και τους Αρχηγούς των πολιτικών κομμάτων να καταδικάσουν ως ρατσιστική χριστιανοφοβία την απαράδεκτη επίμαχη αφίσα που προσβάλλει κατάφορα το θρησκευτικό συναίσθημα των ελλήνων πολιτών.
Ερωτήματα στην διευθύντρια του Φεστιβάλ κα Ελίζ Ζαλαντό.
Ο Μητροπολίτης Θεσσαλονίκης στην επιστολή που έστειλε στην διευθύντρια του Φεστιβάλ και, ζήτησε να μην αναρτηθεί η αφίσα, διότι “είναι βαθύτατα προκλητική για το θρησκευτικό συναίσθημα των χριστιανών της πόλης”.
Συγκεκριμένα έγραψε μεταξύ άλλων και τα εξής: «Το ζήτημα που δημιουργείται με αυτό δεν έγκειται στο περιεχόμενό του, αλλά στην διαφημιστική αφίσα προβολής του ντοκιμαντέρ! Πέραν του ότι η πρώτη μοιάζει αναντίστοιχη με το περιεχόμενο του δευτέρου …. είναι βαθύτατα προκλητική για το θρησκευτικό συναίσθημα των χριστιανών της πόλης μας, ανεξαρτήτως δόγματος και ομολογίας: ένας σταυρός με μία ημίγυμνη γυναίκα, πιθανώς την Παναγία, την οποία περιβάλλουν τα αστέρια της Ευρωπαικής Σημαίας (αναφορά στην εικόνα της Παναγίας «Αμώμου Συλλήψεως» η της Παναγίας της Λούρδης, δύο παγκοσμίως σεβαστών χριστιανικών συμβόλων;)». https://www.vimaorthodoxias.gr/mitropoleis/exallos-o-thessalonikis- filotheos-gia-tin-afisa-tis-tainias-adespota-kormia-proklitiki-gia-to-thriskeytiko- synaisthima-ton-christianon/
Και η απάντηση της κας διευθύντριας ποιά ήταν:«Όμως ούτε εγώ ούτε κανείς άλλος επίσημος φορέας μπορεί να την απαγορεύσει από τη στιγμή που δεν παραβιάζει το Σύνταγμα και τους νόμους. Αντιλαμβάνομαι λοιπόν τον προβληματισμό σας για τη συγκεκριμένη αφίσα».
Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι η αφίσα είναι προσβλητική και αηδιαστική. Όχι μόνο γιατί προσβάλλει το θρησκευτικό συναίσθημα, αλλά και διότι προκαλεί αποστροφή και σε όσους δεν θρησκεύουν.
Έχει δίκαιο ο Μητροπολίτης Θεσσαλονίκης που αναφέρει ότι υπάρχει μια τάση, συνήθως ατάλαντων “καλλιτεχνών”, να τραβήξουν το ενδιαφέρον, προκαλώντας το θρησκευτικό συναίσθημα συμπολιτών τους.
Αυτή η τακτική είναι μία επιτυχημένη μέθοδος, διότι προβάλλει κακούς “καλλιτέχνες” που στην συνέχεια γίνονται γνωστοί, καθότι τα έργα τους καταλήγουν να είναι κερδοφόρα, αυτό, δηλαδή που κυρίως ήθελαν και το κατόρθωσαν.
Εάν το Φεστιβάλ Ντοκυμαντέρ θέλει να προάγει τον πολιτισμό τότε ο σεβασμός του άλλου που πιστεύει σε οποιονδήποτε Θεό, που είναι είναι και ένδειξη πολιτισμού, γιατί καταστρατηγείται; Και γιατί η προσβολή της πίστης του δεν λαμβάνεται υπόψη από έναν πολιτισμικό φορέα; Συγχαρητήρια, λοιπόν, στην κα διευθύντρια που στην απάντησή της έφθασε, σαν να μην είχε άλλα επιχειρήματα, να επικαλείται το σύνταγμα και τους νόμους!
Αυτό είναι το ύψιστο όριο που θέτει; Δεν υπάρχει πιο ανώτερο από αυτό; Δηλαδή οι νόμοι και το σύνταγμα το επιτρέπουν και άρα αφού έχουμε τέτοιο καθεστώς δικαιολογούνται τα πάντα; Δηλαδή με την κρατική ανοχή η τέχνη έχει απεριόριστα όρια;
Η κα διευθύντρια, απαντώντας στον Μητροπολίτη, επικαλείται το δικαίωμα στην ελευθερία έκφρασης και άρα, εν ονόματι αυτής της ελευθερίας, θα μπορούσε να γίνει αντικείμενο χλευασμού και ειρωνείας και η ίδια;
Όμως όπως έλεγαν και οι αρχαίοι η ελευθερία του ενός σταματά στα όρια της ελευθερίας του άλλου. Και άν παραβιάζεται αυτή η αρχή τότε τα παντα επιτρέπονται;! Τα έργα και οι εικόνες της Αναγέννησης δεν δικαιολογούν τις θέσεις της, γιατί αυτή η σύγκριση που επικαλέστηκε αποτελεί ερμηνεία δική της καθ᾽υπέρβαση, για να μην πούμε ύβρη.
Όχι κυρία Εδώ τίθεται το εξής ερώτημα: Γιατί οι ίδιοι άνθρωποι που υπερασπίζονται αυτόν τον τρόπο έκφρασης κατά της χριστιανικής θρησκείας είναι λάβροι εναντίον όσων προσβάλλουν τα μουσουλμανικά σύμβολα;
Στην περίπτωση αυτή γιατί κάνουμε τον δικαιωματισμό επιλεκτικό; Άς μας απαντήσει η κα διευθύντρια το γιατί;
Κα διευθύντρια, εἀν σέβεστε την ελευθερία της έκφρασης θα πρέπει να την σέβεστε μέσα στα πλαίσια της δημοκρατίας και όχι των κρατικών ορίων που επικαλείστε, αλλά και των παραδοσιακών αξιών, που σέβονται την πίστη όλων των ανθρώπων, ανεξάρτητα από θρησκεία, φυλή και χρώμα.