Του Γιάννη Παπανικολάου – ΒΗΜΑ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ
ΟΥΚΡΑΝΙΚΗ ΑΥΤΟΚΕΦΑΛΙΑ – Το ουκρανικό Αυτοκέφαλο συνεχίζει να διχάζει τον ορθόδοξο κόσμο ! Όσο για την Ελλαδική Εκκλησία που το αναγνώρισε μοιάζει με το νομοσχέδιο των ομόφυλων ζευγαριών που επιβλήθηκε απο ξένα κέντρα στα ελληνικά πολιτικά κόμματα εξουσίας και δε στη κυβέρνηση, εξηγεί έμπειρος μητροπολίτης της Βόρειας Ελλάδας .
Κάπως έτσι έγινε με την Εκκλησία της Ελλάδος που ουσιαστικά και συνειδησιακά πολλοί μητροπολίτες δεν αποδέχονται τους σχισματικούς της Ουκρανίας ως επίσημη Ορθόδοξη Εκκλησία.
Σοφή πάντως ήταν η προτροπή του Αρχιεπισκόπου Αλβανίας Αναστασίου για σύγκληση Πανορθόδοξης αν και τελευταία και εκείνος διατηρεί σιωπή με εύλογα ερωτηματικά …!
Υπενθυμίζουμε ότι η χορήγηση αυτοκεφαλίας στην Ουκρανική Εκκλησία από το Οικουμενικό Πατριαρχείο το 2019 πυροδότησε έντονες αντιδράσεις από την Ρωσική Εκκλησία καθώς θεωρείται παρέμβαση της Δύσης στον εκκλησιαστικό τομέα της Ανατολής.
Στην Ελλαδική Εκκλησία μπορεί να αναγνωρίστηκε η Αυτοκέφαλη Εκκλησία τις Ουκρανίας αλλά παρασκηνιακά υπάρχουν έντονες αμφιβολίες εάν τελικά έπραξαν το ορθό και προς τη σωστή πλευρά της ιστορίας . Καθώς και εδω εξωτερικοί παράγοντας διαδραμάτισαν καθοριστικό ρόλο σε αυτή την αναγνώριση από την Εκκλησία της Ελλάδας για να επιτύχουν γεωστρατηγικούς σκοπούς , τονίζει στο ΒΗΜΑ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ πρωτοκλασάτος μητροπολιτης .
Στην Ελλάδα, οι Μητροπολίτες έχουν διαφορετικές απόψεις για το θέμα:
Μητροπολίτες που στηρίζουν την Ουκρανική αυτοκεφαλία:
- Μητροπολίτης Ιερισσού, Αγίου Ορους : Έχει εκφράσει την υποστήριξή του στην αυτοκεφαλία της Ουκρανικής Εκκλησίας, τονίζοντας ότι “η Ουκρανία έχει δικαίωμα στην αυτοδιάθεση”.
- Μητροπολίτης Φθιώτιδος Νικόλαος: Έχει χαρακτηρίσει την αυτοκεφαλία “ιστορική στιγμή” και “δικαίωση του ουκρανικού λαού”.
Μητροπολίτες που αντιτίθενται στην Ουκρανική αυτοκεφαλία:
- Πρωην Μητροπολίτης Καλαβρύτων και Αιγιαλείας Αμβρόσιος: Έχει ασκήσει έντονη κριτική στην Ουκρανική αυτοκεφαλία, θεωρώντας την “σχίσμα” και “παράνομη ενέργεια”.
- Ο Μητροπολίτης Πειραιώς κάνει λόγο για επικίνδυνη απόφαση και δεν αναγνωρίζει το ουκρανικό Αυτοκέφαλο καθώς το θεωρεί τους αρχιερείς του σχισματικούς και προτείνει Πανορθόδοξη Σύναξη.
- Μητροπολίτης Κορίνθου Διονύσιος: Έχει εκφράσει την ανησυχία του για τις “διαιρέσεις” στον Ορθόδοξο κόσμο και έχει καλέσει για “διάλογο” και “συνεννόηση”.
Επιπλέον, υπάρχουν και οι ουδέτερες φωνές :
Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πάσης Ελλάδος Ιερώνυμος:Έχει δηλώσει ότι η Εκκλησία της Ελλάδος “τηρεί ίσες αποστάσεις” και “επιδιώκει την ειρήνη και την ενότητα” αν και στη συνέχεια πρωτοστάτησε στην αναγνώριση της σχισματικής ουκρανικής εκκλησίας .
Συνολικά, οι απόψεις των Μητροπολιτών στην Ελλάδα για την ουκρανική αυτοκέφαλη Εκκλησία διίστανται.
Παράγοντες που επηρεάζουν τις απόψεις τους:
- Ιστορικοί και γεωπολιτικοί δεσμοί: Η Ελλάδα έχει ισχυρούς δεσμούς με την Ρωσία, αλλά και με την Ουκρανία.
- Θεολογικές ερμηνείες: Ορισμένοι Μητροπολίτες ερμηνεύουν τους κανόνες της Εκκλησίας με διαφορετικό τρόπο από άλλους.
- Πολιτικές σκοπιμότητες: Ορισμένες απόψεις μπορεί να επηρεάζονται από πολιτικές σκοπιμότητες ή ιδεολογικές πεποιθήσεις.
Επιπτώσεις:
- Διαιρέσεις στον Ορθόδοξο κόσμο: Η ουκρανική αυτοκεφαλία έχει οδηγήσει σε ρήξη μεταξύ του Οικουμενικού Πατριαρχείου και της Ρωσικής Εκκλησίας.
- Ανησυχίες για το μέλλον της Ορθοδοξίας: Ορισμένοι πιστοί ανησυχούν ότι η ουκρανική αυτοκεφαλία μπορεί να οδηγήσει σε περαιτέρω διαιρέσεις και σχίσματα.
Συμπέρασμα:
Η ουκρανική αυτοκεφαλία αποτελεί ένα αμφιλεγόμενο ζήτημα που έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις στον Ορθόδοξο κόσμο.
Σημαντικό είναι να διεξαχθεί ένας ειλικρινής και ανοιχτός διάλογος μεταξύ των εμπλεκόμενων πλευρών, με στόχο την ειρηνική επίλυση της διαφοράς και την διατήρηση της ενότητας της Ορθόδοξης Εκκλησίας.
Είναι επιτακτική ανάγκη η σύγκληση Πανορθόδοξης Συνάξεως ώστε να βρεθεί μία λύση διότι η ΕΚΚΛΗΣΙΑ λειτουργεί Συνοδικό και Οχι ενός ΑΝΔΡΟΣ ΑΡΧΗ!
Το Αλάθητο ανήκει σε άλλες εκκλησίες, ΟΧΙ στην Ορθόδοξη πάντως …!