Για το ΒΗΜΑ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ – Υπό του Γέροντος Μάξιμου Ιβηρίτου
ΓΕΡΟΝΤΑΣ ΜΑΞΙΜΟΣ Ο ΙΒΗΡΙΤΗΣ – Ο Άθως και ο Όλυμπος εις την αρχαιότητα ήσαν τα δύο ιερά όρη των Ελλήνων Μακεδόνων.
Εκ της κορυφής μάλιστα του περιωνύμου όρους του Άθω, ο αείποτε χιονοστεφής και μεγαλοπρεπής Όλυμπος θεάται εν μέσω νεφών προς τον δύοντα και ατέρμονα ήλιον, τον λαμπρόν αυτόν φωστήρα τον φωτίζοντα άπασαν την γην από ανατολών μέχρι δυσμών και από βορρά μέχρι νότου, τον εκπροσωπούντα εν ουρανώ τον Ήλιον της Δικαιοσύνης Ιησούν Χριστόν.
Παρά τας υπωρείας του μυθικού Ολύμπου ευρίσκεται και η θαυμαστή πόλις της Κατερίνης. Η περιώνυμος αύτη πόλις εκτείνεται γραφικώς επί ευφόρου πεδιάδος και συνδέεται στενώτατα με την πανίερον ημών Προστάτιδα και νύμφην του Σωτήρος Ιησού Χριστού Μεγαλομάρτυρα Αγίαν Αικατερίνην, πολιούχον του Σινά,
στεφθείσαν διά μαρτυρικού στεφάνου εις την Αλεξάνδρειαν πόλιν της Αιγύπτου περί το έτος 305.
Συμφώνως με τους πλείστους των ιστορικών συγγραφέων, η αγιώνυμος αύτη πόλις δεν συνδέεται μόνον κατ’ όνομα με την Αγίαν Αικατερίνην, εκ της οποίας και προσωνυμείται, αλλ’ έτι βαθύτερον, δεδομένου ότι εις τα σημερινά Κοιμητήρια ανατολικώς της πόλεως υπήρχε παλαιότερον εν Σιναιτικόν Μετόχιον της Μεγαλομάρτυρος, το οποίον εν καιρώ εγκατελήφθη και παρέμεινεν εις την θέσιν του μόνον ο ομώνυμος Ιερός Ναός του, ανακαινιζόμενος κατά περιόδους.
Ως γνωστόν, οι κάτοικοι της Πιερίας διεκρίνονοντο ανέκαθεν διά την ευσέβειαν και φιλοπατρίαν αυτών, διό και είχον ενεργόν συμμετοχήν εις όλους τους Εθνικοαπελευθερωτικούς αγώνας των Ελλήνων, διακριθέντες εις την Ελληνικήν Επανάστασιν του 1821, την Μακεδονικήν Επανάστασιν του 1878 και τον Μακεδονικόν Αγώνα 1903-1908.
Εις τα ρηθέντα Κοιμητήρια της Αγίας Αικατερίνης Πιερίας υπάρχουν πολυάριθμοι μαρμάρινοι τάφοι ανθρώπων από της μετεπαναστατικής περιόδου του 1821 μέχρι σήμερον. Μεταξύ αυτών δεσπόζει και ο τάφος του αειμνήστου Κεφαλλήνος Αντισυνταγματάρχου του Πεζικού Δημητρίου Σβορώνου († 05.10.1912), όστις έπεσεν ενδόξως διά την απελευθέρωσιν της Κατερίνης την 16 Οκτωβρίου 1912.
Η Κατερίνη μέχρι της απελευθερώσεως αυτής (1912) εκ του Οθωμανικού ζυγού ήτο άσημος συνοικισμός, αργότερον όμως με την εγκατάστασιν προσφύγων εκ της Ανατολικής Θράκης και της Ανατολικής Ρωμυλίας, την κατασκευήν της σιδηροδρομικής γραμμής Αθηνών-Θεσσαλονίκης και κυρίως την ανάπτυξιν της
καπνοκαλλιεργείας, εγνώρισε τεραστίαν οικονομικήν άνοδον, αποτέλεσμα της οποίας υπήρξεν η αντίστοιχος ραγδαία αύξησις του πληθυσμού.
Εις την Κατερίνην, εκτός των πολιτικών αρχών, εδρεύει και ο εκάστοτε Μητροπολίτης Κίτρους.
Η πόλις συνεχίζει την πορείαν της, και ομολογουμένως ευημερεί έναντι άλλων πόλεων, υλικώς τε και πνευματικώς. Αυτό δε τούτο οφείλεται εις δραστηρίους πνευματικούς και πολιτικούς ταγούς, τους οποίους διακρίνει η αγάπη διά τον τόπον. Τους τελευταίους μάλιστα καιρούς ηξιώθη να έχη Μητροπολίτας μεγάλης πνευματικής περιωπής, γεγονός το οποίον την τιμά όλως ιδιαιτέρως.
Οφείλεται επίσης και εις την ευλογίαν της Παναγίας Κονταριωτίσσης, παρά την οποίαν έχει μεταφερθή και ενταφιασθή ο πρώτος βασιλεύς και αυτοκράτωρ των Ελλήνων και αρχιστράτηγος επίσης του κατά Μήδων και Περσών πολέμου Μέγας Αλέξανδρος, συμφώνως με τον σύγχρονον Όσιον Πορφύριον των Καυσοκαλυβίτην.
Επί πλέον, οφείλεται και εις τον Θεσσαλόν-Αθωνίτην Όσιον Διονύσιον Φιλοθείτην τον εν Ολύμπω (†1541), όστις επιβλέπει και προστατεύει αφ’ υψηλού άπασαν την Πιερικήν Μακεδονικήν περιοχήν, ομού μετά του Θεσσαλονικέως Μεγαλομάρτυρος Αγίου Δημητρίου.
Το διήμερον του Σαββάτου και της Δ ́Κυριακής των Νηστειών είχον ο υποφαινόμενος την ευλογίαν να μεταβώ εις την Πιερίαν, κατόπιν τιμίας προσκλήσεως του οικείου Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Κίτρους, Κατερίνης και Πλαταμώνος κ. Γεωργίου, προκειμένου να ομιλήσω εις τον καθιερωμένον κατανυκτικόν Εσπερινόν της κυριωνύμου ημέρας Κυριακής.
Την προηγουμένη όμως ημέραν Σάββατον το εσπέρας παρέστην εις μίαν μεγαλοπρεπή κατανυκτικήν Παννυχίδα, χοροστατούντος του οικείου λογίου Ιεράρχου κ. Γεωργίου, όστις προσεχώς αναλαμβάνει και τα καθήκοντα του Τακτικού Καθηγητού της Λειτουργικής και Ομιλητικής της Θεολογικής Σχολής του Α.Π.Θ, εις διαδοχήν του ομογαλάκτου συμμαθητού μου εν τη Ριζαρείω Εκκλησιαστική Σχολή κ. Παναγιώτου Σκαλτσή.
Η μυσταγωγική Παννυχίς ετελέσθη εις τον Ιερόν Ναόν του Αγίου Χριστοφόρου Κατερίνης, όπου έψαλλον δύο χοροί ιεροψαλτών με συνθετικά υμνολογικά μελωδήματα του προσελθόντος και τιμηθέντος Μουσικολόγου κ. Γρηγορίου Θ. Στάθη, Ομοτίμου Καθηγητού του Πανεπιστημίου Αθηνών, παλαιού φιλοαθωνίτου
ερευνητού, ορμωμένου εκ της ευάνδρου Ηπείρου.
Την πρωίαν της Κυριακής μετέβην εις τον εκείσε Καθεδρικόν Ιερόν Ναόν της Θείας Αναλήψεως, όπου κατά την διάρκειαν της Θείας Λειτουργίας εκλήθην δι’ ομιλίαν, λειτουργούντος του φιλοαθωνίτου και δραστηρίου αγίου Πρωτοσυγκέλλου Αρχιμανδρίτου Βαρνάβα. Το θέμα της πρωινής ταύτης ομιλίας μου ήτο διά τον
τιμώμενον της ημέρας Άγιον Ιωάννην Σιναίτην και συγγραφέα της «Κλίμακος του Παραδείσου», καθώς και διά τα τρέχοντα των ημερών και τον αγώνα εκάστου χριστιανού προς ψυχικήν σωτηρίαν.
Εις τον κατανυκτικόν Εσπερινόν της Κυριακής, τελεσθέντα εις τον Κοιμητηριακόν Ιερόν Ναόν της Αγίας Αικατερίνης, η ημετέρα ομιλία περιεστράφη εις τα Θαύματα της Ορθοδόξου ημών Πίστεως, εξ αφορφής τας εσχάτως αμφισβητήσεως του Αγίου Φωτός εν Ιεροσολύμοις, γεγονός το οποίον έχει προκαλέσει τας συνειδήσεις των πιστών· και δικαίως, καθότι το μέγιστον τούτο Θαύμα είναι παλαιόν και συνεχίζει να επιτελήται και να φανερούται εις τα όμματα ουχί των ορθολογιστών, τεκτόνων τε, εξωεκκλησιαστικών και άλλων, αλλ’ εις τα όμματα των εχόντων καθαράν συνείδησιν, ορθόδοξον πίστιν και ευλάβειαν· των οποίων το πολίτευμα εν ουρανοίς υπάρχει, και ουχί εις τα γήινα και φθαρτά.
Εις την ομιλίαν ταύτην ετονίσθη ο Παύλειος λόγος, καθ’ ον το Πνεύμα το Άγιον πνέει όπου θέλει, όποτε θέλει, και δεν εκβιάζεται το Θείον. Εκ παραλλήλου εγένετο αναφορά και εις άλλα πλείστα οφθαλοφανή Θαύματα εν Αγίω Όρει, τινά των οποίων ήσαν άλλοτε ορατά τοις πάσι και έπαυσαν εκ καιρώ διά τας αμαρτίας μας, ώστε να γίνη κατανοητός ο τρόπος της λειτουργίας των Θαυμάτων και τα εξ αυτών εκπορευόμενα μηνύματα.
Εις τον ανωτέρω κατανυκτικόν Εσπερινόν παρέστησαν κατά την επικρατούσαν εκκλησιαστικήν τάξιν πολλοί Πρεσβύτεροι και Ιερομόναχοι εκ των Ιερών Ναών της πόλεως ομού μετά του σεπτού επιχωρίου Ιεράρχου Γεωργίου και πλήθος κόσμου, μεταξύ των οποίων και ο Βουλευτής Πιερίας της Νέας Δημοκρατίας κ. Ξενοφών
Μπαραλιάκος, όστις προς τιμήν του και τιμήν της Εκκλησίας και της Πατρίδος κατεψήφισε το πρόσφατον άθλιον και γνωστόν Σοδομιτικόν διαστροφικόν Νομοσχέδιον, διό και απέσπασε τον έπαινον του ομιλούντος εις κοινήν των πάντων θέαν και ακρόασιν.
[Προ της Πέμπτης του Μεγάλου Κατανυκτικού Κανόνος 2024]