Του Γιάννη Παπανικολάου- ΒΗΜΑ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ
Το ζήτημα της ουκρανικής Αυτοκεφαλίας και οι αναταράξεις που έχουν προκύψει τα τελευταία χρόνια είναι ένα από τα πιο σύνθετα και αμφιλεγόμενα θέματα στον ορθόδοξο κόσμο.
Η ανάμειξη του Μητροπολίτη Χαλκηδόνος Εμμανουήλ έχει βρεθεί στο επίκεντρο των συζητήσεων, με αρκετές κριτικές να του ασκούνται τόσο από θρησκευτικούς όσο και από πολιτικούς κύκλους. Ωστόσο, αξίζει να εξετάσουμε το πλαίσιο και τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει ο ίδιος και το Οικουμενικό Πατριαρχείο για να κατανοήσουμε καλύτερα τη δυναμική της κατάστασης.
Ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος, ως ηγέτης με μεγάλη ιστορική και πνευματική επιρροή, έχει αναλάβει την πρωτοβουλία να χορηγήσει την αυτοκεφαλία στην Ορθόδοξη Εκκλησία της Ουκρανίας.
Η απόφαση αυτή, αν και θεωρήθηκε απαραίτητη από πολλούς για την αναγνώριση της ουκρανικής εκκλησιαστικής ανεξαρτησίας, προκάλεσε σημαντικές αντιδράσεις, τόσο εντός όσο και εκτός της Ουκρανίας. Μέσα σε αυτό το περίπλοκο περιβάλλον, ο Μητροπολίτης Χαλκηδόνος Εμμανουήλ κλήθηκε να διαχειριστεί τις επαφές και τις διαπραγματεύσεις, κάτι που δεν είναι καθόλου εύκολο δεδομένης της κατάστασης.
Οι κατηγορίες που του αποδίδονται για «προσωπικές ατζέντες» και αδυναμία να επιτύχει τη σύγκλιση των διαφόρων πλευρών ίσως είναι υπερβολικές. Στις δύσκολες διπλωματικές αποστολές, όπως αυτή στην Ουκρανία, είναι φυσιολογικό να υπάρχουν διαφωνίες και αντιπαραθέσεις. Η έλλειψη αποτελεσμάτων μπορεί να μην οφείλεται αποκλειστικά στις ενέργειες του Μητροπολίτη, αλλά στις βαθιές ρίζες των διαχωριστικών γραμμών και στις ισχυρές πολιτικές και θρησκευτικές δυνάμεις που εμπλέκονται.
Η ανάδειξη του Χαλκηδόνος Εμμανουήλ ως πιθανού διαδόχου του Πατριάρχη Βαρθολομαίου επίσης μπορεί να έχει εντείνει τις εντάσεις. Στην Ορθόδοξη Εκκλησία, η διαδοχή του Πατριάρχη είναι ένα ευαίσθητο θέμα και προκαλεί συχνά αντιδράσεις. Οποιοσδήποτε εμφανίζεται ως πιθανός διάδοχος μπορεί να βρεθεί στο στόχαστρο επικρίσεων, ιδίως σε μια τόσο κρίσιμη χρονική περίοδο για την Ορθοδοξία.
Πρέπει επίσης να αναγνωριστεί ότι η κατάσταση στην Ουκρανία είναι ιδιαίτερα πολύπλοκη, με την Εκκλησία να βρίσκεται στο σταυροδρόμι μεταξύ εσωτερικών πολιτικών εξελίξεων και διεθνών πιέσεων. Ο Εμμανουήλ Χαλκηδόνος βρίσκεται στη δύσκολη θέση να εξισορροπήσει τις απαιτήσεις της ουκρανικής κυβέρνησης, τις προσδοκίες των πιστών, και τις ευαισθησίες του Οικουμενικού Πατριαρχείου, κάτι που αναπόφευκτα δημιουργεί αντιπαραθέσεις.
Η κριτική που δέχεται ο Μητροπολίτης Εμμανουήλ δεν σημαίνει απαραίτητα ότι δεν είναι ικανός ή ότι δεν κατανοεί το βάθος του προβλήματος. Αντίθετα, μπορεί να αντικατοπτρίζει τις δυσκολίες της αποστολής του και την πίεση που υφίσταται για την επίλυση ενός προβλήματος που είναι σχεδόν άλυτο. Η διαίρεση μεταξύ των Ορθόδοξων Εκκλησιών στην Ουκρανία είναι ένα ζήτημα που έχει βαθιές ρίζες στην ιστορία και τις σύγχρονες γεωπολιτικές συνθήκες, και η οποιαδήποτε λύση απαιτεί χρόνο, υπομονή και σοφία.
Είναι σημαντικό να προσεγγίζουμε την κατάσταση με κατανόηση και να αποφεύγουμε την εστίαση μόνο στις προσωπικότητες. Η ουσία της κρίσης στην Ουκρανία είναι πολύ πιο βαθιά και η επιτυχία ή η αποτυχία της αποστολής του Μητροπολίτη Χαλκηδόνος εξαρτάται από πολλούς παράγοντες, πέρα από τον ίδιο. Η ενότητα και η σοφία θα είναι απαραίτητες για την επίτευξη μιας βιώσιμης λύσης, κάτι που απαιτεί συνεργασία από όλες τις πλευρές και όχι αποδιοπομπαίους τράγους.
Εν κατακλείδι, το πρόβλημα δεν είναι ο Χαλκηδόνος αλλά το ουκρανικό Αυτοκέφαλο που διαίρεσε τον ουκρανικό λαό και επέφερε ανεξέλεγκτες αναταραχές στην παγκόσμια ΟΡΘΟΔΟΞΙΑ!