Από τους διαλόγους του αγίου με τους μουσουλμάνους
Του Γιώργου Θεοχάρη
Πολλοί είναι αυτοί που στην διάρκεια της ιστορίας αναρωτήθηκαν γιατί το Ισλάμ γνώρισε τόσο μεγάλη διάδοση στον κόσμο.
Ο σήμερα εορταζόμενος άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς μας δίνει την εξήγηση στον χαρακτηριστικό διάλογο που είχε με έναν Τούρκο τασιμάνη, δηλαδή ιεροδιδάσκαλο, κατά το διάστημα που ο αγιώτατος αρχιεπίσκοπος Θεσσαλονίκης ήταν αιχμάλωτος των Τούρκων στην Προύσα, μέχρι οι χριστιανοί να συγκεντρώσουν λύτρα για να τον απελευθερώσουν.
Ο μουσουλμάνος ιεροδιδάσκαλος τον ρώτησε μεταξύ άλλων:
-Γιατί εσείς οι χριστιανοί δεν αγαπάτε και δεν δέχεστε τον προφήτη μας Μωάμεθ ούτε πιστεύετε στο βιβλίο του που κατέβηκε από τους ουρανούς, ενώ εμείς δεχόμαστε τους προφήτες, τον Χριστό, τα τέσσερα Ευαγγέλια που κατέβηκαν από τον Θεό, ένα από τα οποία είναι και το ευαγγέλιο του Χριστού;
Απάντηση του αγίου:
-Εμείς συνηθίζουμε από παλιά, όπως και εσείς, να μην δεχόμαστε χωρίς μαρτυρίες τίποτε ως αληθινό. Οι μαρτυρίες είναι διπλές· ή από τα έργα και τα ίδια τα πράγματα ή από αξιόπιστα πρόσωπα. Ο Μωϋσής τιμώρησε την Αίγυπτο με σημεία και τέρατα, έσκισε τη θάλασσα με τη ράβδο και την ξαναένωσε, έβρεξε άρτο από τον ουρανό και δεν χρειάζεται να σας πώ άλλα για τον Μωϋσή, αφού και εσείς τον πιστεύετε· για αυτόν και ο Θεός μας βεβαιώνει ότι ήταν πιστός δούλος Του, αλλά όχι Υιός ούτε Λόγος Του.
Ο Χριστός, εκτός από τα πολλά και μεγάλα θαύματα τα οποία έπραξε, μαρτυρείται και από τον ίδιο τον Μωυσή και από τους άλλους προφήτες ότι είναι ο μόνος εξ αιώνος Λόγος του Θεού, όπως ομολογείτε και εσείς, και ο μόνος που γεννήθηκε από Παρθένο, και ο μόνος από τους αιώνες που αναλήφθηκε στον ουρανό, και διαμένει εκεί αθάνατος, και πιστεύουμε ότι θα ξανάρθει για να κρίνει ζώντες και νεκρούς, οι οποίοι θα αναστηθούν. Σας λέω όσα δέχεστε και εσείς οι Τούρκοι. Για αυτό εμείς πιστεύουμε στον Χριστό και στο Ευαγγέλιό Του.Τον Μωάμεθ όμως δεν τον βλέπουμε να μαρτυρείται από τους προφήτες ούτε να κάνει κάτι το θαυμαστό και αξιόλογο, για να τον πιστεύσουμε. Γι᾿ αυτό ούτε στο κοράνι πιστεύουμε.
Α φού ο μουσουλμάνος ιεροδιδάσκαλος βρέθηκε σε πολύ δύσκολη θέση, προσπάθησε να απαντήσει στις κρυστάλλινες θέσεις του ατρόμητου αγίου Γρηγορίου Παλαμά, λέγοντας μεταξύ άλλων και το εξής:
-Ο Μωάμεθ ξεκίνησε από την άκρη της Ανατολής και έφτασε νικηφόρος μέχρι την Δύση.
Αφού ο άγιος απήντησε χαρακτηριστικά σε όλα τα άλλα περί Μωάμεθ και Χριστού, που του ανεφερε ο μουσουλμάνος, στο τέλος του λέει και τα εξής χαρακτηριστικά για την νικηφόρα προέλαση του Μωάμεθ:
-Πράγματι ο Μωάμεθ ξεκίνησε από την ανατολή και έφτασε μέχρι την δύση του ηλίου νικώντας, αλλά με πόλεμο, μάχαιρα, λεηλασίες, υποδουλώσεις, δολοφονίες, από τα οποία τίποτε δεν είναι θέλημα του αγαθού Θεού, αλλά μάλλον αυτού ο οποίος είναι από την αρχή ανθρωποκτόνος.
[irp posts=”336640″ name=”Ο Άγιος Γρηγόριος Παλαμάς και η Παναγία”]
Άλλωστε και ο Μέγας Αλέξανδρος δεν ξεκίνησε από την Δύση και υπέταξε όλη την Ανατολή; Αλλά και πολλοί άλλοι άλλοτε που εκστράτευσαν επικράτησαν σε όλη την οικουμένη. Σε κανέναν όμως από αυτούς κανένας δεν του εμπιστεύθηκε την ψυχή του, όπως εσείς στον Μωάμεθ. Παρόλο όμως που ο Μωάμεθ εφαρμόζει την βία και προτείνει την ηδονή, ούτε πάλι κατάφερε να προσεταιριστεί κανένα ολόκληρο τμήμα της Οικουμένης.
Αντιθέτως η διδασκαλία του Χριστού, παρόλο που αποτρέπει σχεδόν από όλες τις απολαύσεις της ζωης, κατέλαβε ειρηνικά όλα τα πέρατα της Οικουμένης και επικρατεί σε αυτούς που την πολεμούν, χωρίς να εφαρμόζει καμία βία, αλλά αντίθετα νικά την βία που της επιβάλλεται κάθε φορά, ώστε αυτή να είναι η νίκη που νίκησε τον κόσμο.
Στο σημείο αυτό ο άγιος αναγκάστηκε να διακόψει την θεϊκή διδασκαλία του, καθώς οι Τούρκοι είχαν αρχίζει να οργίζονται και οι χριστιανοί που ήταν παρόντες τού είπαν να σταματήσει.
Τότε ένας από τους Τούρκους τού είπε πως θά ’ρθει κάποτε καιρός που θα συμφωνήσουμε μεταξύ μας. Καί ο άγιος συμφώνησε και ευχήθηκε να έλθει το συντομότερο εκείνη η στιγμή.
«-Συμφώνησα και ευχήθηκα. Αλλά γιατί είπα αυτό προς αυτούς που τώρα ή τότε ζουν με διαφορετική πίστη; Συμφώνησα βέβαια, επειδή θυμήθηκα αυτό που λέει ο απόστολος ότι στο όνομα του Χριστού θα καμφθεί κάθε γόνατο και κάθε γλώσσα θα ομολογήσει ότι ο Ιησούς Χριστός είναι Κύριος, εις δόξαν Θεού Πατρός. Αυτό θα συμβεί οπωσδήποτε στη Δευτέρα Παρουσία του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού!».
Αυτό είναι το αληθινά πατερικό πνεύμα του διαλόγου που μπορεί ένας χριστιανός να κάνει με το Ισλάμ.