Του Γιώργου Θεοχάρη
Τόσο οι δηλώσεις του Πρωθυπουργού όσο και του Νίκου Ξυδάκη αναφορικά με την αναθεώρηση του Συντάγματος και τα επίμαχα άρθρα που αφορούν τις σχέσεις Κράτους -Εκκλησίας, μόνο τυχαίες δεν μπορούν να θεωρηθούν.
Το Μαξίμου έχει πάρει τις αποφάσεις του αλλά η Εκκλησία τι κάνει προς αυτή την κατεύθυνση;
Η Ιερά Σύνοδος πρέπει άμεσα να θέσει το φλέγον ζήτημα επί τάπητος και να ενημερωθεί για τις ραγδαίες εξελίξεις ώστε να φθάσουν στην Ιεραρχία προς συζήτηση, διότι από ότι φαίνεται εδώ σχεδιάζουν να ξεριζώσουν κάθε πτυχή των σχέσεων μεταξύ των δυο θεσμών και να αφήσουν την Εκκλησία απαξιωμένη και απένταρη!
Η επικείμενη αναθεώρηση του Συντάγματος αναμένεται να διαταράξει τις σχέσεις ανάμεσα στην Αγίας Φιλοθέης και Μαξίμου καθώς η πλειοψηφία της κοινοβουλευτικής ομάδας του ΣΥΡΙΖΑ επιθυμεί διακαώς η Πολιτεία να διαχωριστεί πλήρως από την Εκκλησία με ότι αυτό συνεπάγεται….
Ιεράρχης της βόρειας Ελλάδας που μίλησε στο ΒΗΜΑ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ εξέφρασε την έντονη ανησυχία του για τα διαδραματιζόμενα γεγονότα λέγοντας ότι, ΄΄ προφανώς κάποιοι θέλουν να μας γυρίζουν αιώνες πίσω΄΄
Εν τω μεταξύ,υπάρχει και το ζήτημα και των μητροπόλεων των νέων χωρών που τελευταία συζητείται έντονα από τη μεριά και του Φαναρίου.
Υπενθυμίζουμε ότι, Βαρθολομαίος και Ιερώνυμος διανύουν την χειρότερη περίοδο στις σχέσεις τους. Αν τεθεί και αυτό το μείζον θέμα τότε θα οδηγηθούμε σε καταστάσεις που κανείς δεν επιθυμεί!
Οι δηλώσεις που προμηνύουν τσουνάμι…
Ιδιαίτερη εντύπωση προκάλεσαν οι δηλώσεις -φωτιά του Νίκου Ξυδάκη.
Το ζήτημα της αλλαγή Συντάγματος έχει ανοίξει και από πλευράς κυβέρνησης το θέμα που αναμένεται να τεθεί ιδιαίτερα είναι αυτό των σχέσεων Εκκλησίας-Κράτους. Σήμερα, ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ Νίκος Ξυδάκης μιλώντας «Στο Κόκκινο» φανέρωσε μέρος των προθέσεων και της ρητορικής που θα ακολουθηθεί.
Ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας νωρίτερα είχε προαναγγείλει αλλαγές στο Σύνταγμα αναφορικά με τις σχέσεις Κράτους-Εκκλησίας που φυσικά αυτό σημαίνει και διακοπή της μισθοδοσίας του κλήρου από την Πολιτεία
”Να περάσουμε σε μια νέα εποχή στις σχέσεις Κράτους και Εκκλησίας», διότι, όπως συμπλήρωσε, ούτε η Εκκλησία ούτε η Πολιτεία θέλουν τον εναγκαλισμό τους εντός ενός θεσμικού πλαισίου που δημιουργεί σύγχυση για τα όρια και τους ρόλους τους”, είπε ο κ. Τσίπρας προκαλώντας ενόχληση στους εκκλησιαστικούς κύκλους .
Αποζημίωση έναντι διαμφισβητούμενων περιουσιακών στοιχείων της Εκκλησίας
Ο Νίκος Ξυδάκης συνέχισε:
«Το ακανθώδες ζήτημα», κατά τον ίδιο, στο οποίο «χρειάζεται βοήθεια η Εκκλησία, είναι η μισθοδοσία. Είναι κάτι λιγότερο από 200 εκατ. ευρώ και σε αυτό η Πολιτεία θα μπορούσε να συνδράμει με μία εφάπαξ αποζημίωση έναντι των πολλών διαμφισβητούμενων περιουσιακών στοιχείων της Εκκλησίας, που έχουν καταπατηθεί, απαλλοτριωθεί αναγκαστικά … θα μπορούσαμε να ακολουθήσουμε ευρωπαϊκά παραδείγματα, π.χ. της Γερμανίας, που στηρίζει και την ρωμαιοκαθολική και την ευαγγελική εκκλησία με μία αποζημίωση έναντι διαμφισβητούμενων περιουσιών», όπως είπε, ενώ θύμισε ότι «στη Γερμανία ισχύει και θρησκευτικός φόρος, όποιος είναι πιστός το δηλώνει στη φορολογική του δήλωση και πληρώνει κάτι για την εκκλησία στην οποία ανήκει».
Σχολιάζοντας το επιχείρημα κάποιων περί επιστροφής της εκκλησιαστικής περιουσίας, ο κ. Ξυδάκης σημείωσε ότι υπάρχει και υπήρχε και στο παρελθόν, αλλά «δεν είναι ακριβείς οι εμβαδομετρήσεις, δεν είναι ξεκαθαρισμένοι οι τίτλοι … γι’ αυτό θα μπορούσε η Πολιτεία να δίνει μία ετήσια αποζημίωση έναντι, ώστε να μην εγείρονται αξιώσεις και να διευκολύνεται και η Εκκλησία».
Αναφέρθηκε επίσης στην ανάγκη να σταματήσουν να είναι «δημόσιοι υπάλληλοι» οι ιερείς, θυμίζοντας ότι «ο νόμος του 1952 προβλέπει 6.000 κληρικούς. Δεν είναι τόσοι, είναι 8.500-9.000 ή και παραπάνω. Το βάρος αυτό έτσι κι αλλιώς η Πολιτεία το αναλαμβάνει, θα μπορούσε με άλλο τρόπο, χωρίς να είναι απευθείας, χωρίς να έχουν αυτή την ιδιότητα οι κληρικοί και να έχει και μία αυτοτέλεια. Είναι μία σκέψη, για να μπορέσει ομαλά, σταθερά και με αμοιβαιότητα να προχωρήσει αυτή η διάκριση των ρόλων».
«Σήμερα, η Εκκλησία είναι ενθυλακωμένη μέσα στην κρατική δομή, δεν είναι σωστό για πολλούς λόγους, κυρίως για την πνευματική της αυτοτέλεια. Μπαίνουν σε πειρασμό διάφοροι ιεράρχες να συμπεριφέρονται ως οιωνεί πολιτικοί άρχοντες, μη εκλεγμένοι αλλά με κάποια εξουσία», υπογράμμισε ο ίδιος.