Όπως όλοι γνωρίζουμε, στο Άγιον Όρος τις ημέρες αυτές οι μοναχοί, αλλά μαζί με αυτούς και οι πολυπληθείς προσκυνητές του, εφαρμόζουν ένα πρόγραμμα αυστηρής νηστείας, λόγω της Μεγάλης Τεσσαρακοστής.
Η νηστεία αυτή είναι αλάδωτη τις πέντε ημέρες της εβδομάδας, ενώ κατάλυση επιτρέπεται μόνο το Σάββατο και την Κυριακή.
Η νηστεία αυτή είναι τόσο αυστηρή, ώστε το αλάδωτο «σπάει» μόνο κατά την εορτή των Αγίων Τεσσαράκοντα μαρτύρων της Σεβαστείας, που εορτάζεται την Παρασκευή που μας έρχεται (9 Μαρτίου με το παλαιό ημερολόγιο, 22 Μαρτίου με το νέο).
Στην νηστεία αυτήν στο Άγιον Όρος, κατά παράδοση, καταλύεται ψάρι μόνο μία φορά: στην εορτή του Ευαγγελισμού ή την Κυριακή των Βαΐων, όποια από τις δύο προηγηθεί χρονικά.
Φέτος δηλαδή, που η εορτή του Ευαγγελισμού πέφτει πριν την εορτή των Βαΐων, θα έχουμε κατάλυση ιχθύος στις 25 Μαρτίου με το παλαιό ημερολόγιο και την Κυριακή των Βαΐων απλά κατάλυση ελαίου.
Τώρα, εάν κάποιοι Αγιορείτες τηρούν το τυπικό να καταλύουν ψάρι και στις δύο εορτές, «ου προς θάνατον».
Για αυτό πολλοί φιλοαγιορείτες, που επισκέπτονται τακτικά το Άγιον Όρος και γνωρίζουν αυτήν την «σκληρή» πραγματικότητα, δεν μπόρεσαν να συγκρατήσουν την έκπληξή τους όταν είδαν να κάνει τον γύρω του διαδικτύου η είδηση ότι ««σπάει το «άβατο» της Αγιορείτικης Κουζίνας για τους Θεσσαλονικείς, καθώς από σήμερα και για δύο εβδομάδες, θα έχουν τη δυνατότητα να γευτούν ειδικά μενού από την κουζίνα του Αγίου Όρους σε 17 από τα καλύτερα εστιατόρια της πόλης».
Το μενού αυτό περιλαμβάνει: «Καρπάτσιο αστακού με κρέμα μάραθου, χελιδονόψαρο με σπανακόρυζο, λαυράκι πρασοσέλινο και παντζαρόσουπα βελουτέ με καπνιστό χτένι και χαβιάρι, είναι μόνο τέσσερα από τα δεκάδες πιάτα που επέλεξαν να παρουσιάσουν τα εστιατόρια της Θεσσαλονίκης που συμμετέχουν στο «Δεκαπενθήμερο Αγιορείτικης Κουζίνας»».
Επισημαίνεται επίσης στην ίδια είδηση ότι με το δεκαπενθήμερο αυτό «δίνεται η ευκαιρία σε αυτούς που προσπαθούν και θέλουν να αποφύγουν τα κρεατικά και τα γαλακτοκομικά την περίοδο της Σαρακοστής, να δοκιμάσουν φαγητά, από τις τρεις κατηγορίες του βιβλίου: λαδερά, ψάρια, θαλασσινά».
Εμείς απλά θέλουμε να ρωτήσουμε: αυτοί που θέσπισαν το «Δεκαπενθήμερο Αγιορείτικης Κουζίνας» δεν γνωρίζουν ότι μέσα στην Σαρακοστή η Εκκλησία μας επιτρέπει την κατάλυση ιχθύος το πολύ δύο φορές, τις ημέρες των δύο εορτών, δηλαδή την Δευτέρα που μας έρχεται (25 Μαρτίου) και την Κυριακή των Βαΐων;
Δεν γνωρίζουν ότι αυτήν την περίοδο στο Άγιον Όρος πέφτει «αλαδούρα» και δεν θα βρει κανείς «καρπάτσιο αστακού με κρέμα μάραθου, χελιδονόψαρο με σπανακόρυζο, λαυράκι πρασοσέλινο και παντζαρόσουπα βελουτέ με καπνιστό χτένι και χαβιάρι;».
Είναι δυνατόν να σκανδαλίζεται ο κόσμος, ο οποίος θα πάει στα εστιατόρια τις δεκαπέντε αυτές ημέρες για να φάει λαυράκια και χελιδονόψαρα και θα νομίζει ταυτόχρονα ότι νηστεύει; Και μάλιστα όχι ότι απλά νηστεύει, αλλά και ότι νηστεύει όπως οι Αγιορείτες καλόγεροι!
Νομίζουμε ότι θα πρέπει να κρατήσουμε το Άγιον Όρος στο αληθινό ύψος του και να μην το κατεβάζουμε στα μέτρα της δικής μας συγκαταβικότητας και άνεσης.