π. Χρύσανθος Αγιαννανίτης: Χθες κυκλοφόρησε σε site εκκλησιαστικών ειδήσεων ένα κείμενο με τίτλο «Περί δήθεν δήλωσης του μακαριστού Χρύσανθου Αγιαννανίτου».
Του Νίκου Σγουρίδη- ΒΗΜΑ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ
Το κείμενο υπογραφόταν «Εκ της Καλύβης Τιμίου Προδρόμου Ιεράς Σκήτης Αγίας Άννης, Αγίου Όρους».
Προσπαθούσε (παρά το ευαγγελικό «ήτω δε υμών το ναι ναι και το ου ου») με διάφορα μακροσκελή επιχειρήματα να μας πεί ότι ο αγαπητός σε όλους τους Αγιορείτες Ιερομόναχος π. Χρύσανθος δεν είπε όσα κυκλοφόρησαν στο διαδίκτυο ως εκμυστηρεύσεις του σε γνωστό του σε σχέση με τον κορονοϊό, λίγο πριν κοιμηθεί.
Επειδή γίναμε και εμείς αποδέκτες διαφόρων αντιδράσεων, καθώς αναδημοσιεύσαμε τα λόγια αυτά, που αυτός που τα έδωσε στην δημοσιότητα υποστηρίζει ότι του τα είπε ο μακαριστός π. Χρύσανθος, ενώ οι δημοσιεύσαντες το χθεσινό κείμενο το διαψεύδουν, θέλουμε απλά να θέσουμε κάποια ερωτήματα για προβληματισμό σε κάθε καλοπροαίρετα σκεπτόμενο αναγνώστη, χωρίς να περιμένουμε απάντηση.
1. Όλα τα σοβαρά κείμενα Αγιορειτών, και μάλιστα όταν δημοσιεύονται ευρύτερα, είναι επώνυμα: της Ιεράς Κοινότητος υπογράφονται από τους Αντιπροσώπους των 20 Ιερών Μονών, ενώ των Ιερών Μονών από τους Ηγουμένους τους.
Μεμονωμένοι μοναχοί Ιερών Μονών δημοσιεύουν κείμενα μόνο με άδεια των Μονών τους και τα υπογράφουν ονομαστικά.
Τα Κελιά, οι Καλύβες κ.λπ. για να δημοσιεύσουν κάτι χρειάζονται άδεια της Μονής στην οποία ανήκουν, εφόσον, με βάση τον Καταστατικό Χάρτη του Αγίου Όρους, ακόμη και η αλληλογραφία τους με την Ιερά Κοινότητα γίνεται διά μέσου της Μονής στην οποία υπάγονται.
Πολύ περισσότερο όταν πρόκειται για επικοινωνία με το πανελλήνιο κοινό.
Οι επιστολές τους υπογράφονται από τον Γέροντα του Κελιού, της Καλύβας κ.λπ., που εκπροσωπεί όλη την αδελφότητα.
Το συγκεκριμένο κείμενο δεν φέρει υπογραφή ούτε καν του Γέροντα της Καλύβας Τ. Προδρόμου ούτε κάποιο όνομα, αλλά μόνο «Εκ της Καλύβης Τιμίου Προδρόμου Ιεράς Σκήτης Αγίας Άννης».
Τα ερωτήματα που τίθενται είναι ο Γέροντας της Καλύβας και η Ιερά Μονή Μεγίστης Λαύρας, στην οποία υπάγεται η Σκήτη Αγίας Άννας, είχαν γνώση του κειμένου και είχαν δώσει την ευλογία τους πριν δημοσιευτεί;
2. Το δεύτερο ερώτημα που τίθεται και δεν απαντά το κείμενο είναι πώς κόλλησε κορονοϊό ο μακαριστός Γέροντας Χρύσανθος;
3. Υποστηρίζεται από το κείμενο ότι «το μέτρο της μασκοφορίας δεν χρειάστηκε (στον π. Χρύσανθο) ποτέ», όπως και σε όλους τους Αγιορείτες που ζουν και κινούνται στον ίδιο χώρο.
Τί γίνεται όμως όταν οι Αγιορείτες βγαίνουν έξω από το Άγιο Όρος;
Υπενθυμίζουμε τί έγραψε ο π. Χρ. Ιωαννιδης στο κείμενο «Η κυρά Μαρία η προσφορού» (https://www.vimaorthodoxias.gr/theologikos-logos-diafora/i-kyra-maria-i-prosforoy/):
«Είχε στο δωμάτιό της την παμπάλαια εικόνα της Παναγίας της Οικονόμισσας. Σήμερα την πήραν για πάντα στην Αγία Άννα στο Άγιον Όρος οι πατέρες. Ήρθαν Αγιορείτες, Ιερομόναχοι, Ιερείς έως και από την Κρήτη. Στο προαύλιο του ναού 500 άτομα. Αν δεν ήταν ο κόβιντ θα ήταν χιλιάδες».
4. Όταν μέσα στον ίδιο χώρο, στην ίδια αδελφότητα, υπάρχουν κρούσματα κορονοϊού, δεν πρέπει να τηρηθούν τα μέτρα προστασίας για να αποφευχθούν και άλλα θύματα;
Αναδημοσιεύουμε από το iatronet.gr, άρθρο του ανταποκριτή του στην Θεσσαλονίκη Βασίλη Ιγνατιάδη, της 16.4.2021 (https://www.iatronet.gr/article/100700/tetarth-apoleia-monahoy-sto-agio-oros-pos-exelissetai-o-emvoliasmos):
«Το συγκεκριμένο Κελλί (του Τιμίου Προδρόμου) αποτέλεσε το επίκεντρο της νέας έξαρσης κορωνοϊού, η οποία ξέσπασε στα τέλη Μαρτίου στην Αθωνική Πολιτεία με τουλάχιστον 40 καταγεγραμμένες νέες μολύνσεις σε τρεις εστίες – Κελλιά και Σκήτες, που σήμαναν συναγερμό».
5. Πόσοι Αγιορείτες έχουν κοιμηθεί μέχρι τώρα απο κορονοϊό και πόσοι νοσηλεύονται ακόμη στα νοσοκομεία της Θεσσαλονίκης, σε μία περίοδο που οι κλίνεις είναι υπερπλήρεις από ασθενείς με κορονοϊό;
Καταληκτικά θα πρέπει να επισημάνουμε τα εξής:
Ο μοναχός, όπως άλλωστε και κάθε πραγματικός χριστιανός, δεν φοβάται τον θάνατο, διότι ο θάνατος θα τον πάει κοντά στον ποθούμενο Χριστό.
Δεν ζει με την αγωνία του θανάτου, γιατί πιστεύει στην Ανάσταση του Κυρίου, Αυτού που ανέστησε τον τετραήμερο Λάζαρο.
Δεν είναι για αυτόν η υγεία το υπέρτατο αγαθό, όπως έχουν πει δυστυχώς ακόμη και αρχιερείς κατά την διάρκεια της πανδημίας, αλλά η σωτηρία του εν Χριστώ, η εν Χριστώ ζωή του, η εν Χριστώ ανάστασή Του.
Γνωρίζει ότι, όπως ανέστησε τον Λάζαρο, ο Χριστός θα τον αναστήσει και θα κληρονομήσει την αιώνια ζωή, εφόσον ζει κατά και πράττει το θέλημά Του.
Από την άλλη πλευρά όμως κανένας μοναχός, κανένας Αγιορείτης, κανένας χριστιανός, κανένας άνθρωπος, κανένας ηλικιωμένος, έστω και πάνω από 90 ετών, δεν είναι είδος προς ανάλωση στην έλλειψη υπευθυνότητας και συνέσεως των οποιοωνδήποτε.
Ο πραγματικός χριστιανός δεν ζει με την αγωνία και το άγχος μήπως κολλήσει κορονοϊό και πεθάνει, αλλά ζει με την αγωνία μήπως από αμέλειά του, απερισκεψία του, απροσεξία του, ανευθυνότητά του, γίνει αυτός αιτία να δεινοπαθήσουν, να υποφέρουν ή ακόμη και να πεθάνουν άλλοι αδελφοί του, για τους οποίος πέθανε ο Χριστός επάνω στον Σταυρό.
Για αυτό θα περιμέναμε περισσότερη ευαισθησία σε αυτό το σημείο, παρά στο εάν αποδόθηκαν κατά λέξη ή όχι ή ακόμη και καθόλου αυτά που είπε ο π. Χρύσανθος.