Το Σάββατο 3 Μαρτίου το πρωί ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμων λειτούργησε και κήρυξε και το θείο λόγο στον Ιερό Ναό Αγίου Νικολάου Φυτειάς.
Οπως αναφέρει ανακοίνωση της Μητρόπολης Βεροίας, στο τέλος τελέστηκε μνημόσυνο υπέρ αναπαύσεως της ψυχής του μακαριστού γέροντος Φιλαρέτου Κωνσταμονίτου, ο οποίος γεννήθηκε στη Φυτειά το 1890 και διετέλεσε καθηγούμενος της Ι.Μ. Κωνσταμονίτου Αγίου Όρους.
Μετά το πέρας της Θείας Λειτουργίας στην αίθουσα εκδηλώσεων της Δημοτικής Κοινότητος του χωριού πραγματοποιήθηκε ομιλία απο τον Καθηγούμενο της Ιεράς Μονής Τιμίου Προδρόμου Σκήτης Βεροίας Αρχιμ. Πορφύριο Μπατσαρά για την οσιακή μορφή του εκλεκτού γόνου της Φυτειάς, του μακαριστού Γέροντος Φιλαρέτου Κωνσταμονίτου.
Η ομιλία του Σεβασμιωτάτου:
«Παρακαλείτε εαυτούς καθ᾽ εκάστην ημέραν … ίνα μη σκληρυνθή τις απάτη της αμαρτίας».
Σε ένα από τα πιο δύσκολα ζητηματα της πνευματικής ζωής εφιστα την προσοχή μας με το σημερινό αποστολικό ανάγνωσμα ο πρωτοκορυφαίος απόστολος Παύλος. Προσέχετε, λέγει, καθημερινα, μήπως σκληρυνθεί η ψυχή σας από την απάτη της αμαρτίας.
Τι σημαίνει όμως, αδελφοί μου, αυτός ο λόγος του αποστόλου;
Στην παραβολή του Σπορέως ο Χριστος παρομοίασε την ψυχή του ανθρώπου με έναν αγρό, που αλλοτε είναι καλλιεργημένος και οργωμένος και μπορεί να δεχθεί τον σπόρο του λόγου του Θεού και να βλαστήσει και να καρποφορήσει «καρπόν εκαντοπλασίονα». Άλλοτε πάλι, όπως συμβαίνει και στη ζωή, και στους πραγματικούς αγρούς που καλλιεργούμε ως ανθρωποι, το χώμα είναι σκληρό, ειναι γεμάτο πέτρες, δεν έχει σκαφθεί για πολύν καιρό, δεν έχει ποτισθεί και έτσι αδύνατο να καλλιεργήσει κανείς οτιδήποτε σε αυτό.
Και εάν η καλλιέργεια του πνευματικού αγρού της ψυχής γίνεται με την προσπάθεια, την άσκηση, τη νηστεία, την προσευχή, τη μετανοια, αλλά και με τις δοκιμασίες και με τις θλίψεις και με τις ασθένειες, που ταπεινώνουν τον ανθρωπο και τον κάνουν να αισθανθεί την αδυναμία του και την ανεπάρκειά του έναντι του Θεού, η απουσία όλων αυτών και συγχρονως η εμμονή του ανθρώπου στις αδυναμίες του, στα πάθη του, στην αμαρτία, στην αποχή από το μυστηριο της ιεράς εξομολογήσεως, κάνουν την ψυχή σκληρή, αδιάφορη για τον Θεό, ασυγκίνητη για ο,τι πνευματικό, αλλά και για την κατάστασή της.
Και όταν αυτή η κατάσταση χρονίζει, τότε ο άνθρωπος απομακρύνεται από τον Θεό, γίνεται ξένος προς αυτόν και υποδουλώνεται στον διάβολο, που επιχειρεί να τον οδηγήσει στην απώλεια και την καταστροφή.
Και επειδή, εάν δεν προσέξει ο ανθρωπος, δεν είναι δύσκολο να παρασυρθεί εξαιτίας της αμελείας του και να φθάσει σε αυτή τη θλιβερή και δυσάρεστη κατάσταση, γι᾽ αυτό και ο ουρανοβάμων απόστολος Παύλος μας παρακαλεί να προσέχουμε και να φροντίζουμε την ψυχή μας, έτσι ώστε να μην σκληρυνθεί από την αμαρτία και κατά συνέπεια να μην απομακρυνθεί από τον Θεό.
Για τον ίδιο ακριβώς λόγο και η Εκκλησία μας, ιδιαιτέρως κατά την περίοδο αυτή, προσπαθεί να μας παρακινήσει, ώστε να καλλιεργήσουμε την ψυχή μας πνευματικά, ακόμη και εάν την έχουμε παραμελήσει εξαιτίας των μεριμνων και των φροντίδων της καθημερινότητος ή και της προσωπικης μας αδρανείας και αμελείας, και έχει ξεραθεί, και δεν έχουμε φροντίσει να την ποτίσουμε με τη χάρη του Θεού και τα δάκρυα της κατανύξεως και της μετανοίας μας.
[irp posts=”407070″ name=”Άγιο Όρος: Οι εορτές Μαρτίου”]
Μας παρακινεί, προσφέροντάς μας όλα εκείνα τα πνευματικά μέσα που ανέφερα και προηγουμενως, αλλά και προβάλλοντας μας παραδείγματα μετανοίας και αγίας ζωής των αγίων και των οσίων που μνημονεύει αυτή την περίοδο της Αγίας και Μεγάλης Τεσσαρακοστης.
Και σήμερα μας προβάλλει ένα ακόμη πρότυπο διαρκούς πνευματικού αγώνος για την εν Χριστώ ζωή, την οσιακή μορφή του εκλεκτού γόνου της Φυτειάς, του μακαριστού Γέροντος Φιλαρέτου Κωνσταμονίτου, του οποίου τελούμε σήμερα το ιερό μνημόσυνο με την ευκαιρία της συμπληρώσεως πενηντα πέντε από της κοιμήσεώς του.
Πήγε νέος στο Άγιο Όρος, μόλις εικοσιδύο ετών, επιστρέφοντας από μία σύντομη παραμονή στην Αμερική. Πήγε υπακούοντας στην κληση του Θεού, που τον προσκάλεσε διά του αγίου μεγαλομάρτυρος Δημητρίου του μυροβλύτου, στού οποίου τον ιερό ναό πήγε να προσκυνήσει, μόλις έφθασε στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης από το μακρινό του ταξίδι, στις 26 Οκτωβρίου του 1912, την ημέρα δηλαδή της εορτής του αγίου αλλά και της απελευθερώσεως της πόλεως από τους Τούρκους.
Και ο άγιος Δημήτριος εμφανίσθηκε εκείνο το βράδυ στον ύπνο του νεαρού Αντωνίου, όπως ήταν το κοσμικό όνομα του Γέροντα, και τον παρότρυνε να μην επιστρέψει στο χωριό του, στη Φυτειά, αλλά να πάει αμέσως στο Άγιο Όρος και να γινει μοναχός.
Υπάκουος στην ουράνια προσκληση ο νεαρός Αντώνιος πήγε όντως στον Άθωνα και έγινε μοναχος στο πρώτο μοναστήρι που σταμάτησε, στην Ιερά Μονή Κωνσταμονίτου, και παρέδωσε στον αγωγιάτη που τον μετέφερε όλα τα πράγματα και τα χρήματά του, ο,τι έφερνε από την Αμερική, εγκαταλείποντας για πάντα τον κόσμο και αφοσιούμενος διά της υπακοής στον Θεό και στην Κυρία Θεοτόκο, την έφορο και προστάτιδα του Αγίου Όρους. Ως άνθρωπος της υπακοής και της ταπεινώσεως πέρασε όλη τη ζωή του στο Άγιο Όρος, πενήντα ένα χρονια· και ακόμη και όταν έγινε ηγούμενος της μονής της μετανοίας του, αυτός συνέχισε να ζεί και συμπεριφέρεται ως ένας απλός και ταπεινός μοναχός, που προσεφερε την αγάπη του σε όλους όσους τον πλησίαζαν και προσπαθούσε να βοηθήσει τους πάντες μέσα στο μοναστήρι, σε όλα τα διακονήματα και σε όλες τις ανάγκες παρά τις πολλαπλές υποχρεώσεις του και τις συνεχείς θείες λειτουργίες που τελούσε καθημερινά από την ημέρα που έγινε ιερέας.
Έτσι είλκυσε τη χάρη του Θεού στην ψυχή του, που όχι μόνο δεν σκληρύνθηκε από τη όντως σκληρη ζωή που ζούσε ο Γέροντας στη Μονή Κωνσταμονίτου, αλλά αντίθετα αρδεύθηκε πλούσια από την χάρη του Θεού και τα δάκρυα της κατανύξεως, που έτρεχαν από τα μάτια του, και έδωσε καρπούς αρετων πολλούς και αγαθούς, και αξιώθηκε ουρανίων δωρεών, ανάμεσα στις οποίες το θείο φως το οποίο τον κατηύγαζε και η χαρά η οποία πληρούσε την ψυχή του, όταν λειτουργούσε ή μάλλον όταν συλλειτουργούσε με τους αγγέλους, όπως έλεγαν όσοι τον γνωριζαν, και υπερήπτατο του εδάφους. Γι᾽ αυτό και τίποτε δεν τον ευχαριστούσε περισσότερο από το να τελεί τη θεία Λειτουργία καθημερινα σε όλη του τη ζωή.
Η θεία χάρη, την οποία είχε στην ψυχή του και την κάλυπτε με την απαράμιλλη απλότητα και την ταπείνωσή του, ήταν αυτή που ανέπαυε όσους τον πλησίαζαν για να εξομολογηθούν ή για να τον συμβουλευθούν, και πολλοί ήταν εκείνοι οι οποίοι ομολογούσαν ότι στο πρόσωπό του είχαν βρεί ένα πραγματικό πατέρα, ένα πραγματικα άγιο και σημειοφόρο μοναχό. Γι᾽ αυτόν άλλωστε, όπως σημειώνει και ο μακαριστός πατήρ Μωυσης ο Αγιορείτης, έλεγε ο όσιος Παίσιος ότι με την καθαρότητά του ο Γέρων Φιλάρετος έβλεπε το παρελθόν και το μέλλον, τις σκεψεις, τα διανοήματα και τους διαλογισμούς των ανθρώπων, ακόμη και τι είχαν στην τσέπη τους.
Και είναι σημαντικό, αδελφοί μου, ότι ομιλεί έτσι για τον μακαριστο Γέροντα Φιλάρετο ένας άγιος, ο άγιος Παίσιος, που τον γνώρισε και ο οποίος διέθετε επίσης πολλά και ουράνια χαρίσματα, ώστε να μπορεί να τα διακρίνει και στους άλλους.
Έχοντας, λοιπόν, τέτοια παραδείγματα εν Χριστώ ζωής ζωντανα ανάμεσά μας, σαν τον Γέροντα Φιλάρετο, τον γόνο της Φυτειάς, ας παρακινηθούμε και εμείς στον πνευματικό μας αγώνα, ώστε να καθαρίζουμε την ψυχή μας από τις αμαρτίες με τη μετάνοια και να καλλιεργούμε αντί των παθών και των αδυναμιών μας τις αρετες, για να ζούμε κατά το δυνατόν και εμείς την εν Χριστώ ζωή και να αξιωθούμε να διέλθουμε εν κατανύξει την Αγία και Μεγάλη Τεσσαρακοστή και να εορτάσουμε εν αγαλλιάσει την Ανάσταση του Κυρίου διά των ευχών του μακαριστού και αγίου Γέροντος Φιλαρέτου του Κωνσταμονίτου.
Δείτε κι άλλες φωτογραφίες της Μητρόπολης Βερίας εδώ