ΚΑΡΥΕΣ – ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΣΤΑΥΡΟΣ ΤΖΙΜΑΣ
Περίμενε υπομονετικά στο προαύλιο του Ιερού Ναού του Πρωτάτου, όπου γινόταν η δοξολογία προς τιμή του προέδρου Πούτιν, έχοντας κρυμμένη κάτω από το ράσο μια κασετίνα. “Έχω ένα φυλαχτό για τον πρόεδρο και θέλω να του το δώσω ο ίδιος ”, είπε σ έναν Ρώσο φρουρό του Πουτιν τον οποίο κατάφερε να πλησιάσει.
“Δεν προβλέπεται από το πρωτόκολλο” του απάντησε εκείνος μ’ ένα βλέμμα βλοσυρό και συνάμα υποτιμητικό. Ποιος είναι ετούτος δω που θέλει να δώσει ο ίδιος δώρο στον πρόεδρο; θα αναρωτήθηκε, αλλά ως καλός αστυνομικός σκέφτηκε να μεταφέρει στον ανώτερό του το αίτημα του περίεργου καλόγερου.
Ο μοναχός Κύριλλος δεν το κούνησε ρούπι από το πεζούλι ώσπου κάποια στιγμή εμφανίστηκε ο φρουρός με κάποιον άλλο υψηλόβαθμο της συνοδείας, που του ζήτησε να ανοίξει την κασετίνα. Μέσα ήταν ένας μικρός σταυρός με ημιπολύτιμα πετράδια και κομμάτι του τιμίου ξύλου, όπως εξήγησε ο καλόγερος. Ο Ρώσος του είπε να περιμένει για να “διαβιβάσει” το αίτημα και επέστρεψε μετά από λίγο λέγοντας του πως ο πρόεδρος Πουτιν θα δεχθεί το δώρο με την παράκληση να γράψει σ ένα χαρτί τα στοιχεία του προφανώς για να τον ευχαριστήσει- όπως και έγινε.
Τώρα ο γέρων Κύριλλος θα περιμένει το ευχαριστήριο του ισχυρού άντρα της Ρωσίας-και προστάτη της παγκόσμιας Ορθοδοξίας, όπως τον εμφανίζουν οι συμπατριώτες τους αλλά και οι εγχώριοι λάτρεις του- για το φυλαχτό, που όπως έλεγε περιχαρής “έχει ανάγκη να τον προστατεύει από τους πολλούς εχθρούς”.
Κατά την ολιγόωρη παρουσία του στο Άγιον Όρος πάντως δεν χρειάστηκε ο σταυρός του Κύριλλου για να αισθανθεί ασφαλής, αφού η αθωνική χερσόνησος είχε μετατραπεί σε φρούριο, με τους δεκάδες άντρες της προσωπικής του φρουράς να τον έχουν σχεδόν αγκαλιασμένο σε κάθε του βήμα, τα ΕΚΑΜ της ΕΛΑΣ να είναι ακροβολισμένα ακόμα και στο καμπαναριό του Πρωτάτου έτοιμα να κάνουν κόσκινο τον οποιωνδήποτε διανοηθεί να κινηθεί απειλητικά εναντίον του και στον Συγγητικό Κόλπο, τον οποίο διέσχισε με πολυτελές γιοτ, να θυμίζει…Ιμια τις ώρες τις μεγάλης ελληνοτουρκική κρίσης του 1996 από την συγκέντρωση σκαφών του πολεμικού ναυτικού και του ΄λιμενικού, χώρια του βατραχανθρώπους και το υποβρύχιο που οι φήμες έλεγαν ότι έπλεε αόρατο κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας.
Ας μη φανταστεί όμως κανείς ότι υπήρξε καμιά μεγάλη αναστάτωση στην γαλήνια κοινωνία από την παρουσία του υψηλού φιλοξενούμενοι της. Τουλάχιστον φανερά γιατί με σβηστούς τους “πολυέλαιους”, δεν αποφεύχθηκαν κάποια “τζαρτζαρίσματα”, όπως ο καυγάς μεταξύ των μελών της Ιεράς Κοινότητας και της εθιμοτυπίας της Προεδρίας της Ελληνικής Δημοκρατίας για το εάν θα παρακολουθήσει από τον “επισκοπικό θρόνο” την δοξολογία στο Πρωτάτο ο Πουτιν ή ο κ. Προκόπης Παυλόπουλος με “νικητή” τον υψηλό(τερο) επισκέπτη και ακόμα η διαφωνία των μοναχών με την φρουρά του Ρώσου ηγέτη για το εάν τον Πουτιν θα υποδεχθούν τα μέλη της Κοινότητας στην πλατεία των Καρύων και θα διανύσουν πεζή μια απόσταση πενήντα μέτρων μέχρι τον ναό ή για λόγους ασφαλείας θα κατέβει από το θωρακισμένο τζιπ μάρκας “Μερτσέντες” ακριβώς μπροστά στο Πρωτάτο, όπερ και εγένετο.
Ούτε η εκτυφλωτική λάμψη των προβλεπόμενων από το αγιορείτικο τυπικό για την υποδοχή και φιλοξενία σπουδαίων προσωπικοτήτων και ηγετών, μπόρεσε να απαλείψει την “σκιά” της απουσίας από τις εκδηλώσεις υποδοχής τόσο του Ρώσου προέδρου όσο και του Πατριάρχη Μόσχας και Πασών των Ρωσιών Κυρίλλου, του Οικουμενικού Πατριάρχη Βαρθολομαίου.
Δεν ήταν ο φόρτος εργασίας που επισήμως προβλήθηκε λόγω της επικείμενης Πανορθοδόξου Σύναξης στην Κρήτη ως λόγος της απουσίας αλλά η διαφωνία του Φαναρίου στο θρησκευτικό πλαίσιο και στην επιδιωκόμενη από την ρωσική πλευρά διοργάνωση παναγιορείτικων εκδηλώσεων για την συμπλήρωση χιλίων χρόνων παρουσίας Ρώσων μοναχών στον Άθω.
Και ήταν ΄τόσο σοβαρή αυτήν ώστε να αρνηθεί να παραστεί στο προσκύνημα των δυι ισχυρών ηγετών, πολιτικού και θρησκευτικού, ηγετών της Ρωσίας, χώρας με ισχυρούς δεσμούς με τον ελληνισμό ο οικοδεσπότης τους Αγίου Όρους;
Οι εντρυφούντες στα εκκλησιαστικά και θρησκευτικά δρώμενα κάνουν λόγο γι ευαίσθητα ζητήματα που άπτονται ιστορικών και γεωπολιτικών παραμέτρων.
Επί του προκειμένου επισημαίνουν την θέση της Ρωσίας περί “Ρωσικου μοναχισμού στον Αθω” και ακόμα την λειτουργία στην Μόσχα “Ινστιτούτου Ρωσικού Αθω”, η οποία κατ αυτούς υποκρύπτει βλέψεις επί του Αγίου Όρους. Υπενθυμίζουν μαλιστα ότι στην διάσκεψη των πρεσβευτών των μεγάλων δυνάμεων μετά τους βαλκανικούς πολέμους και την χάραξη των ελληνικών συνόρων, η ρωσική πλευρά είχε καταψηφίσει την καταχώρηση της χερσονήσου του Αθω στο ελληνικό κράτος.
Στον αντίποδα, το Οικουμενικό Πατριαρχείο και η Ιερά Κοινότητα του Αγίου Όρους, το ανώτατο διοικητικό όργανο της αθωνική πολιτείας, επιμένουν πως δεν υπήρξε ρωσικός μοναχισμός στην Άθω, υπήρξε αγιορείτικος μοναχισμός στον οποίο εγκαταβίωσαν και εγκαταβιούν και Ρώσοι μοναχοί.
Σε μια τέτοια ατμόσφαιρα ιστορικής καχυποψίας και σε συνδυασμό με την διαρκή υπόγεια-μερικές φορές και ανοιχτή-αμφισβήτηση από την πλευρά της ρωσικής εκκλησίας των πρωτείων του Οικουμενικού Πατριαρχείου, ουκ ολίγες φορές Μόσχα και Φανάρι συγκρούονται σε εκκλησιαστικό επίπεδο για το Άγιον Όρος, κυρίως για την απροθυμία του τελευτάιου να εγκρίνει την αθρόα κάθοδο στον Αθω Ρώσων μοναχών για την επάνδρωση της Ιεράς Μονής Παντελεήμονος όπου πλέον πλειοψηφούν ουκρανικής καταγωγής μοναχοί
Η απουσία του κ.Βαρθολομάιου ουδόλως έδειξε να ενοχλεί τον πρόεδρο Πουτιν, που πάντως φρόντισε στην αντιφώνησή του να ευχαριστήσει πρώτο το Οικουμενικό Πατριαρχείο για την υποδοχή και την φιλοξενία, αποφεύγοντας ωστόσο να κάνει μνεία στον όνομά του.
Το βλέμμα, εξάλλου και των δυο, Πουτιν και Κυριλλου, ήταν στραμμένο πίσω στην πατρίδα τους όπου η χιλιετία για το Άγιον Όρος γιορτάζεται στην αχανή επικράτεια με πλούσιες και λαμπρές εκδηλώσεις δεδομένης της υψίστης σημασίας για την ρωσική ορθοδοξία και τον πολιτισμό, της αθωνικής πολιτείας ως πηγή πνευματικότητας.
Θα ήταν αδιανόητο, λοιπόν, για τους Ρώσους ορθοδόξους πιστούς να γιορτάζονται τα χίλια χρόνια παρουσίας τους στο λίκνο της Ορθοδοξίας και να μην προσκυνήσουν στον Αθω οι ηγέτες τους.
Αυτό έπραξαν ο πρόεδρος Πουτιν και ο πατριάρχης Κύριλλος και βέβαια φρόντισαν το προσκύνημα τους να μεταδίδεται τηλεοπτικά απ ευθείας στις εσχατιές της Ρωσίας αποτυπώνοντας στην ρωσική ψυχή στιγμιότυπα από τους ασπασμούς και τα χειροφιλήματα στις Καρυές ή την μυσταγωγία στην μονή Παντελεήμονος.
«Χάρη στη συνεχή τηλεοπτική μετάδοση, η οικεία πνευματική ζωή του Ρώσου Προέδρου προβλήθηκε δημόσια», έγραψε η ρωσική διαδικτυακή εφημερίδα Lenta.ru.
Ο τηλεοπτικός σταθμός “Tsargrant” οργάνωσε τηλεμαραθώνιο καλύπτοντας λεπτό προς λεπτό την επίσκεψη του προέδρου και επισημαίνοντας ότι ο Βλαντίμιρ Πούτιν κάθισε σε θρόνο Βυζαντινών αυτοκρατόρων», Μάλιστα ο ιδιοκτήτης του σταθμού Κονσταντίν Μαλοφέεφ προέβη σε σχόλια όπως «οι αγιορείτες μιλούν για τον Πούτιν ως εκλεκτό του Θεού και ηγέτη του χριστιανικού κόσμου», « τον υποδέχονται ως αραμαϊκό αυτοκράτορα», και πως η «συνάντηση Πούτιν-Κύριλλου στο Άγιον Όρος έχει τεράστια σημασία μια και πρόκειται για “μεταφυσική της γεωπολιτικής», ενώ χαρακτήρισε την «παρουσία του Πούτιν στο Βυζαντινό θρόνο (σ.σ. Τον επισκοπικό θρόνο στο Πρωτάτο) ενθρόνιση».
Και βέβαια απ όλα τα ΜΜΕ επισημάνθηκε το γεγονός, ότι τέτοια λεπτομερής προβολή και μετάδοση επίσκεψης του Πούτιν σε ξένη χώρα δεν έχει γίνει ποτέ ξανά, ενώ αναφέρθηκε ότι το Άγιον Όρος έχουν επισκεφθεί αρκετοί Ρώσοι αξιωματούχοι, όπως Εβγκένι Πριμακόφ, ο υπουργός Άμυνας Σεργκέι Σοϊγκού (κάποιοι που ζουν στη Μόσχα μας έλεγαν ότι προαλείφεται για διάδοχος του Πουτιν και ως άνθρωπος του στρατού είναι τόσο σκληροπυρηνικός που ο Πουτιν θα φαντάζει μπροστά του ως πολύ μετριοπαθής), ο πρώην πανίσχυρος εισαγγελέας της Ρωσίας Γιούρι Τσάικα και ο γνωστός στην Ελλάδα για το ενδιαφέρον να αγοράσουν οι ρωσικοί σιδηρόδρομοι, στους οποίους προέδρευε, τον ΟΣΕ Βλαντίμιρ Γιακούνιν.
Ο Βλαδιμιρ Πουτιν είχε και έναν επιπλέον λόγο να πραγματοποιήσει αυτό προσκύνημα και βεβαίως να μεταδοθεί εικόνα παντού στη χώρα του Τον Σεπτέμβριο στην Ρωσία διεξάγονται βουλευτικές εκλογές .