Πέρασαν 14 χρόνια από την πτώση του ελικοπτέρου Chinook, τον Σεπτέμβριο του 2004 στο Άγιο Ορος και απαντήσεις για τα αίτια του πολύνεκρου δυστυχήματος ακόμα δεν έχουν δοθεί.
Σαν σήμερα. 11 Σεπτεμβρίου 2004…Ώρα 10.56. Το ελικόπτερο Chinook που μεταφέρει τον Πατριάρχη Αλεξανδρείας και τη συνοδεία του στη Μονή Βατοπεδίου στο Άγιο Όρος, πέφτει στη θάλασσα λίγο πριν την προσγείωσή του. Όλοι οι επιβαίνοντες νεκροί. Τα αίτια παραμένουν άγνωστα.
Οι νεκροί από την συντριβή του Chinook:
– Πατριάρχης Αλεξανδρείας Πέτρος
– Μητροπολίτης Πηλουσίου Ειρηναίος
– Μητροπολίτης Καρθαγένης Χρυσόστομος
– Επίσκοπος Μαδαγασκάρης Νεκτάριος
– Αρχιμανδρίτης Αρσένιος, καθηγούμενος Ιεράς Μονής Μαχαιρά
– Αρχιμανδρίτης Καλλίστρατος Οικονόμου,
– Διάκονος Νεκτάριος Κοντογιώργος
– Γεώργιος Μαύρος, νομικός σύμβουλος του Πατριάρχη
– Πάτροκλος Παπαστεφάνου, τεχνικός σύμβουλος του Πατριάρχη
– Γεώργιος Ξενουδάκης, σύμβουλος Τύπου του Πατριάρχη και δημοσιογράφος της εφημερίδας Τα Νέα
– Γεώργιος Παπαπέτρου, αδελφός του Πατριάρχη
– Σπυρίδων Κουρσάρης, αστυνομικός της προσωπικής ασφαλείας του Πατριάρχη,
– Αντισυνταγματάρχης Δημήτριος Παπασπύρου, διοικητής του 4ου ΤΕΑΣ
– Ταγματάρχης (ΑΣ) Παναγιώτης Παπαναστασίου
– Ανθυπασπιστής (ΤΧ) Στυλιανός Ράπτης
– Αρχιλοχίας (ΤΧ) Παντελεήμων Χατζηβαγγάλης και
– Επιλοχίας (ΤΧ) Παναγιώτης Γολεγός.
Πολλά τα ερωτηματικά
Κι ενώ η μπροστινή πτέρυγα που φέρεται να έριξε το ελικόπτερο βρίσκεται ακόμη στο βυθό της θάλασσας ανοιχτά της Σιθωνίας, απαντήσεις για τα αίτια της πτώσης δεν έχουν ακόμα δοθεί.
Λίγες ώρες μετά από το τραγικό δυστύχημα, από πηγές του ΥΠΕΘΑ διαρρέουν τα πρώτα έγγραφα που αρχίζουν να προκαλούν ερωτήματα. Αναφορές του διοικητή της μονάδας που σκοτώθηκε στο δυστύχημα στις οποίες μιλούσε για ελλείψεις στο τεχνικό προσωπικό που προκαλούσαν προβλήματα στη τεχνική υποστήριξη των ελικοπτέρων.
Αλληλογραφία με την κατασκευάστρια εταιρεία Boeing αποκάλυπτε οδηγίες για το πως θα έπρεπε να γίνεται ο έλεγχος στις πτέρυγες με το πρόβλημα. Συνολικά 26 πτέρυγες με πρόβλημα ρωγμών είχαν εντοπιστεί σ΄ όλο το κόσμο. Οι τρεις στο μοιραίο ελικόπτερο!
Οι συγγενείς των θυμάτων μάταια προσπαθούν τόσα χρόνια να πάρουν απαντήσεις στα ερωτήματα που έχουν δημιουργθεί. Μόνο η οικογένεια του κυβερνήτη με κόπους, βάσανα κι έχοντας απέναντί της το δημόσιο κατόρθωσε να κερδίσει στα δικαστήρια μια αποζημίωση 580.000 ευρώ για τη ψυχική οδύνη που υπέστη. Απάντηση στο γιατί έπεσε το ελικόπτερο κανένας όμως δεν έχει πάρει.
Ο δικηγόρος των συγγενών Στέλιος Γρηγορίου έχει υποστηρίξει με στοιχεία ότι “υπήρχε εγγενές κατασκευαστικό πρόβλημα στο συγκεκριμένο ελικόπτερο, το οποίο δεν αντιμετωπίστηκε εγκαίρως, με ευθύνη των στρατιωτικών υπευθύνων και των πολιτικών τους προϊσταμένων”.
Έχει δημόσια υποστηρίξει επίσης ότι “μετά την τραγωδία συγκροτήθηκε ένας πολιτικοστρατιωτικός μηχανισμός συγκάλυψης, με μοναδικό στόχο να απομακρύνει τις ευθύνες από την κατασκευάστρια εταιρεία των ελικοπτέρων Σινούκ, την πανίσχυρη Boeing, η οποία αποτελεί το καύχημα της αμερικανικής πολεμικής βιομηχανίας.
Σημείο-κλειδί για τη διερεύνηση των συνθηκών της πτώσης είναι ο έλεγχος του ηλεκτρονικού συστήματος ελέγχου FADEC (Full Authority Digital Engine Control), με το οποίο είναι εφοδιασμένα αυτού του τύπου τα ελικόπτερα και ειδικότερα οι δύο καταγραφείς βλαβών DECU (Digital Engine Control Unit) που αντιστοιχούν στους δύο κινητήρες του.
Η εκδοχή της πλευράς των συγγενών μετά από την ενδελεχή έρευνα που είχε κάνει ο συνηγορός τους ήταν και είναι ότι για την πτώση ευθύνονται οι ελαττωματικές πτέρυγες στον μπροστινό έλικα. Όπως έχει πει ο κ.Γρηγορίου «είχε το ελάττωμα κι έσπασε. Κι αν δεν έσπασε, όπως λέμε εμείς, πτερύγισε και χτύπησε στην αριστερή πλευρά του ελικοπτέρου. Το λέει και το πόρισμα. Αλλά και το πόρισμα του Πανεπιστημίου Πατρών λέει δύο σενάρια: είτε ότι μεταξύ τους πτερύγισαν οι έλικες, είτε ότι η πράσινη πτέρυγα έφυγε από την πορεία της και χτύπησε στην αριστερή πλευρά του ελικοπτέρου. Αυτά τα δύο σενάρια καταλήγουν στο ίδιο συμπέρασμα: Οτι η ελαττωματική πτέρυγα που ήταν μία από τις 3 του ελικοπτέρου και μία από τις 26 σε παγκόσμια κλίμακα, για την οποία η ίδια η Boeing είχε αμφιβολίες, είναι αυτή που έσπασε και δεν την τραβάνε επάνω».
Στα χρόνια που μεσολάβησαν έγιναν πολλές προσπάθειες για να δοθούν άλλες εξηγήσεις για τη πτώση του Chinook.