ΦΘΙΩΤΙΔΟΣ ΣΥΜΕΩΝ: Στην εκκλησιαστική εκπαίδευση στην Λαμία αφιέρωσε φέτος ο Μητροπολίτης Φθιώτιδος κ. Συμεών την κεντρική του ομιλία στο 3ο Πολυθεματικό Συνέδριο της Στερεάς Ελλάδος «STAR FORUM 2025», το οποίο διεξάγεται αυτές τις ημέρες στην πόλη της Λαμίας με την υποστήριξη και εφέτος της Ιεράς Μητροπόλεως Φθιώτιδος και με τίτλο: «Φωνή σε όσους…«Φυλάσσουν Θερμοπύλες».
Ο Σεβασμιώτατος κ. Συμεών αφού τέλεσε τον αγιασμό για την επίσημη έναρξη του Συνεδρίου, το μεσημέρι της Τετάρτης ανέπτυξε στην κεντρική του ομιλία το θέμα: «Η εκκλησιαστική εκπαίδευση Λαμίας στην 2η εκατονταετία της», παρουσία πλήθους κόσμου και από την εκπαιδευτική κοινότητα και αλλού.
Ο Σεβασμιώτατος κ. Συμεών στην ομιλία του χαρακτηριστικά σημείωσε:
«Σήμερα μιας και το γενικό θέμα είναι η εκπαίδευση θέλησα να αφιερώσω την παρέμβαση μου στην εκκλησιαστική εκπαίδευση, για λόγους και ιστορικούς αλλά και λόγους επικαιρότητας.
Ο ιστορικός λόγος είναι ότι η πόλη της Λαμίας και η Μητρόπολη Φθιώτιδας έχει την τιμή για περισσότερα από 100 χρόνια συνεχούς λειτουργίας να έχει στην περιοχή εκκλησιαστικό σχολείο δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, γυμνάσιο και λύκειο, πάνω από 100 χρόνια, καθώς το 2023 συμπληρώθηκαν τα 100 χρόνια.
Αυτός είναι ο ιστορικός λόγος. Ένα σχολείο από το οποίο αποφοίτησαν ιεράρχες της Εκκλησίας, στελέχη της Εκκλησίας, στελέχη της κοινωνίας, στελέχη της επιστήμης, στελέχη του επιχειρείν, στελέχη της αγοράς. Ένα σχολείο, το οποίο δίνει τη δυνατότητα στους αποφοίτους του με καύχηση να ομολογούν ότι «είμαι απόφοιτος του εκκλησιαστικού σχολείου Λαμίας» και αυτό είναι πολύ μεγάλη υπόθεση και χαίρομαι που οι μαθητές και οι μαθήτριες του σχολείου, με καύχηση χειροκροτούν αυτήν την ομολογία, και όπως έχω πει πολλές φορές στα παιδιά, θέλω να είναι περήφανα, που φοιτούν στο Πρότυπο πλέον Εκκλησιαστικό Σχολείο Λαμίας, γιατί ακριβώς είναι κομιστές μιας παρακαταθήκης και μιας παράδοσης.
Υπάρχει όμως και ένας λόγος επικαιρότητας που επέλεξα διότι σήμερα, 26 Μαρτίου βρισκόμαστε ακριβώς 24 ώρες μετά την μεγάλη μαθητική και στρατιωτική παρέλαση που πραγματοποιήθηκε χθες στην πλατεία Ελευθερίας και στις άλλες πλατείες της πόλεως μας και εκεί παρήλασαν οι 125 μαθητές και μαθήτριες του Πρότυπου Εκκλησιαστικού Γυμνασίου και Λυκείου Λαμίας «Ο Όσιος Βησσαρίων ο Αγαθωνίτης», ανάμεσά τους και 20 μαθητές και μαθήτριες από τη Ζάμπια και τη Μοζαμβίκη που μετέχουσιν ελληνικής παιδείας, γιατί η ελληνική παιδεία δεν κοιτάζει το χρώμα του δέρματος, αλλά το χρώμα του πνεύματος. Δεν θα μπορούσα λοιπόν παρά να αφιερώσω την παρέμβασή μου σήμερα στην Εκκλησιαστική Εκπαίδευση στη Λαμία στη δεύτερη εκατονταετία της».
Συνεχίζοντας την ομιλία του ο κ. Συμεών ανέφερε:
«Το 2019 το σχολείο, γυμνάσιο και λύκειο, απαριθμούσε 38 μαθητές, το 2024 ξεκίνησε και πορευόμεθα στη σχολική χρονιά με 125 μαθητές, για όποιον ξέρει μαθηματικά σημαίνει αύξηση των μαθητών 330%. Αυτό είναι δείγμα μίας ανωφερούς πορείας γιατί ομιλούμε και στο STARFORUM, όποια και αν είναι η θεματική, είτε φέτος οι άλλες χρονιές, για το πώς θα προσελκύσουμε στον τουρισμό, στην εκπαίδευση, στην αγορά, στην πολιτική, στους θεσμούς, στις συλλογικότητες, άρα λοιπόν ίσως αξίζει σαν ένα εργαλείο, η πρόοδος του εκκλησιαστικού σχολείου, για να δούμε τι είναι αυτό που μπορεί να προσελκύσει και φυσικά αν πραγματικά θέλουμε να μελετούμε τα πράγματα σε βάθος, πρέπει να μελετούμε και τι είναι αυτό που απωθεί. ποιες συμπεριφορές απωθούν, ποιες νοοτροπίες απωθούν, ποιοι χαρακτήρες απωθούν και ποιες ανθρώπινες – απάνθρωπες καταστάσεις και νοοτροπίες διώχνουν τους ανθρώπους και τους κόβουν την όρεξη.
Νομίζω ότι παντού και πάντοτε η βασικότερη υποδομή είναι οι άνθρωποι, είναι οι άνθρωποι, είναι οι νοοτροπίες των ανθρώπων και αυτές οι υποδομές πρέπει να είναι σύγχρονες, ελκυστικές, θελκτικές, αγαπητικές, καλοσυνάτες, δημιουργικές, γιατί ούτε η αγορά μπορεί να λειτουργήσει χωρίς το κατάλληλο ψυχολογικό κλίμα και χωρίς το κατάλληλο πνευματικό κλίμα, ούτε το επιχειρείν, ούτε η επιστήμη, ούτε η εκπαίδευση.
Τι απασχολεί το πανεπιστήμιο; Πώς θα διασυνδεθεί με την κοινωνία, πώς θα έρθει πιο κοντά η κοινωνία στο πανεπιστήμιο και το πανεπιστήμιο στην κοινωνία. Τι απασχολεί την εκπαίδευση; Το ίδιο. Τι απασχολεί την αστυνομία; Τι απασχολεί την πυροσβεστική, τα σώματα ασφαλείας; Τι απασχολεί το «Star Κεντρικής Ελλάδος» και αυτό πράττει με το STAR FORUM, δίνει τη δυνατότητα στην κοινωνία να έρθει πιο κοντά.
Από το 2019 λοιπόν γίναν κάποια βήματα θεσμικά και πρακτικά. Το πρώτο βήμα ήταν με απόφασή μου, να φοιτούν στο σχολείο και κορίτσια γιατί επί 100 και πλέον χρόνια φοιτούσαν μόνο αγόρια. Την πρώτη χρονιά φοίτησαν 7 μαθήτριες και σήμερα πλέον είναι δεκάδες οι μαθήτριες, οι οποίες εκόσμησαν και την σημαία κατά την παρέλαση τη χθεσινή.
Το δεύτερο βήμα και τα υπόλοιπα βήματα έγιναν με δύο σημαντικά νομοθετήματα, το πρώτο ψηφίστηκε το 2021 επί Υπουργού Παιδείας της κ. Κεραμέως την οποία και ευχαριστώ, με τα άρθρα 109 έως 137 του Νόμου 4823/ 2021 και το επόμενο μεγάλο βήμα έγινε με τα άρθρα 48 έως 55 του νόμου 5128/2024, επί Υπουργίας του σημερινού πανάξιου Υπουργού Οικονομικών κ. Κυριάκου Πιερρακάκη, τότε υπουργού Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού.
Αυτά τα νομοθετήματα το πρώτο το οποίο έθεσαν για όλα τα εκκλησιαστικά σχολεία ήταν ένας πήχης με άξονα τριετίας. Ή τα σχολεία θα έχουν μαθητές με συγκεκριμένο αριθμό ή θα κλείσουν. Πολλές φορές στη ζωή μας πρέπει να τίθενται συγκεκριμένοι στόχοι και προθεσμίες και συγκεκριμένες προδιαγραφές.
Ένας λόγος που πολλές φορές δεν προχωρούν κάποια πράγματα είναι γιατί είμαστε χαλαροί. Σήμερα λοιπόν μέσα στην τριετία έχουμε πλέον υπερβεί τον πήχη και το σχολείο όχι μόνο δεν θα κλείσει, αλλά προχωρά και αποτελεί πυξίδα για το αύριο.
Η δεύτερη ρύθμιση, ήταν ο τρόπος εισαγωγής των μαθητών στο σχολείο, πλέον οι μαθητές στην πρώτη γυμνασίου και στην πρώτη λυκείου εισάγονται με εξετάσεις, εξετάσεις στην ελληνική γλώσσα, στα μαθηματικά και στα θρησκευτικά, δίνουν εξετάσεις και μάλιστα προχθές ξεκίνησαν οι αιτήσεις από 24 Μαρτίου έως 7 Απριλίου είναι οι αιτήσεις.
Το άλλο βήμα ήταν η αυτοδιοίκηση της Εστίας, του Οικοτροφείου δηλαδή φιλοξενίας των μαθητών, που είναι από άλλες περιοχές, αυτή τη στιγμή φοιτούν μαθητές ακόμα και από την Κρήτη, έχουν φοιτήσει μαθητές από το Βόρειο Αιγαίο και μην ξεχνάτε ότι είναι το μοναδικό Εκκλησιαστικό Σχολείο Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης σε τρεις Περιφέρειες: Θεσσαλίας, Ηπείρου και Στερεάς Ελλάδος, γιατί ακούω συνέχεια το παράπονο όλα τα πήρε η Λάρισα όλα τα πήρε ο Βόλος όλα τα πήραν τα Γιάννενα. Ε, ας ακούσω και τον έπαινο ότι η Δευτεροβάθμια Εκκλησιαστική Εκπαίδευση είναι στη Λαμία και δεν την παίρνει κανένας! Μόνο γκρίνια θα ακούμε;. Αντέχει κανείς να ζήσει μόνο με την γκρίνια;
Το πέμπτο στοιχείο ήταν η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών που απαιτούνται επιπλέον προσόντα, και φυσικά δύο σπουδαία βήματα ήταν ότι δόθηκε η δυνατότητα πλέον στο σχολείο να φοιτούν όχι με πρόγραμμα ανταλλαγής ορισμένου χρόνου. 6 μηνών, 8 ή ενός έτους.
Να φοιτούν μόνιμα μαθητές αλλοδαποί, από άλλες χώρες, ορθόδοξοι μαθητές και μαθήτριες από χώρες της Αφρικής, της Ευρώπης, του βορρά, του νότου προκειμένου να μάθουν ελληνική γλώσσα, ελληνική παιδεία, ελληνική παράδοση για να φυλάνε Θερμοπύλες, να φυλάνε Θερμοπύλες όπου βρίσκονται, άλλωστε μην ξεχνάμε, γιατί πρέπει την ιστορία να τη διαβάζουμε σωστά και δεν θα πω παραπάνω πράγματα ότι και τις Θερμοπύλες της φύλαξαν Σπαρτιάτες και Θεσπιείς, οι Θερμοπύλες είναι σημείο συνάντησης.
Είναι σημείο συνάντησης οι Θερμοπύλες λαών, πολιτισμών, πόλεων, παραδόσεων, ταυτοτήτων και γι’ αυτό έχουν έρθει αυτά τα παιδιά και γι’ αυτό το πρώτο που έκαναν στις 03.40 το πρωί 28 Ιανουαρίου 2025 στο αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος» μόλις βγήκαν στην αίθουσα των αφίξεων ήταν να ψάλλουν στα ελληνικά
«Σε γνωρίζω από την κόψη του σπαθιού την τρομερή, σε γνωρίζω από την όψη που με βιά μετράει τη γη!», τον Εθνικό μας Ύμνο, αυτό έψαλλαν όταν πολλές φορές ελληνόπουλα καίνε την ελληνική σημαία και βανδαλίζουν και τον Άγνωστο Στρατιώτη και τα μνημεία όπως βλέπουμε ακόμα και σε περιοχές δικές μας αν θέλουμε να βλέπουμε την αλήθεια, εκτός αν θέλουμε όλα να τα αφήνουμε στην άκρη κάτω από το χαλί ή να τα ωραιοποιούμε αλλά τι να το κάνεις το ωραίο φέρετρο, όταν έχεις νεκρό μέσα.
Ο νεκρός είναι νεκρός δεν είναι ζωντανός γι’ αυτό ας αφήσουμε τους τάφους τους «κεκονιαμένους» όπως είπε ο Χριστός, τους στολισμένους και να κοιτάξουμε να ζωντανέψουμε τον τόπο μας και τον τρόπο μας και τον τόπο μας και τον τρόπο μας να ζωντανέψουμε.
Το άλλο στοιχείο και τελευταίο είναι ότι πλέον το σχολείο και επισήμως χαρακτηρίστηκε με το Νόμο 5128 /2024 ως Πρότυπο και ανήκει στα Πρότυπα Εκκλησιαστικά Γυμνάσια και Λύκεια. Καρπός, καρπός αυτής της πορείας ήταν το μνημόνιο συνεργασίας, το οποίο υπογράψαμε στις 8 Δεκεμβρίου 2024 μετά την επίσκεψή μας στην οικία, που γεννήθηκε ο Κωνσταντίνος Καβάφης στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου, μαζί με τον Υπουργό Παιδείας τον κ. Πιερρακάκη, τον Μακαριώτατο πάπα και πατριάρχη Αλεξανδρείας κ.κ. Θεόδωρο κι είχα την τιμή να το υπογράψω όχι μόνο ως εκπρόσωπος και πρόεδρος της σχολικής εφορείας του Εκκλησιαστικού Σχολείου Λαμίας, που είναι το πρώτο το οποίο το, υλοποιεί στην Ελλάδα και στον ορθόδοξο κόσμο, αλλά και ως εξουσιοδοτημένος εκπρόσωπος της Εκκλησίας της Ελλάδος.
Καρπός λοιπόν, αυτού του μνημονίου συνεργασίας υπήρξε το γεγονός ότι από τις 28 Ιανουαρίου 20 μαθητές από τη Ζάμπια και τη Μοζαμβίκη παρακολουθούν το ταχύρρυθμο πρόγραμμα εκμάθησης ελληνικής, προκειμένου να είναι εφικτό, στελεχωμένο, με ενδιάμεση γλώσσα την αγγλική γλώσσα και έτσι τα παιδιά σήμερα μαθαίνουν ελληνικά και πολύ σύντομα θα ενταχθούν στις τάξεις για να φοιτήσουν εδώ και να συνεχίσουν εδώ και στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και όσο περισσότερα παιδιά έχουμε θα μπορέσουμε από αυτά τα παιδιά και όχι μόνο να στελεχώσουμε τμήματα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης εδώ στον τόπο μας αρκεί να τα στηρίξουμε, αρκεί να τα στηρίξουμε τα τμήματα, τμήματα εκλεκτά, τμήματα υψηλού επιπέδου και υψηλού προσωπικού.
Κλείνοντας την ομιλία του ο Σεβασμιώτατος επεσήμανε:
«Μπαίνουμε λοιπόν σε αυτή τη νέα εκατονταετία του σχολείου με ελπίδες, με προοπτικές οι οποίες όμως είναι ένα κάλεσμα για όλους μας. Πρώτον είναι ένα παράδειγμα ότι μπορούν να γίνουν πράγματα έστω και μικρά, αναμφισβήτητα αυτό το project είναι πολύ μικρό σε σχέση με όλα αυτά που σχεδιάζετε εσείς, που σχεδιάζουν οι άρχοντες μας, που σχεδιάζουν οι εκπαιδευτικοί μας, είναι ένα ψιχουλάκι, αλλά αυτό το ψιχουλάκι, είναι ένα παράδειγμα θετικότητας κι είναι ένα παράδειγμα ότι μπορούν να γίνουν πράγματα και μπορούν να αλλάξουν πράγματα αρκεί να αλλάξουν τα μυαλά, αρκεί να αλλάξουν οι νοοτροπίες, αρκεί από την τοξικότητα και νοσηρότητα, να περάσουμε στη δημιουργικότητα, στην υγεία, στην πρόοδο, στη συνεργασία, στη συμπόρευση και στη συνένωση δυνάμεων.
Αυτή είναι η επιλογή της Εκκλησίας. Η Εκκλησία για αυτό υπάρχει και αυτό θα κάνει και θα συνεχίσει να κάνει γιατί η Εκκλησία έχει μονάχα μία ιδιότητα: να αγαπά το λαό της και αυτή η αγάπη είναι αμετανόητη, αυτή η αγάπη είναι αμεταμέλητη, αυτή η αγάπη δεν χωρεί ανάκληση, είναι τελεσίδικη, είναι αμετάκλητη αυτή η αγάπη, αυτή η αγάπη είναι ποτάμι που δεν γυρίζει πίσω και αυτή η αγάπη θα αλλάξει και τη Φθιώτιδα και τη Στερεά Ελλάδα. Μονάχα η αγάπη μπορεί να αλλάξει τον κόσμο. Ευχαριστώ πολύ»!
Δείτε τις Φωτογραφίες πατώντας στον σύνδεσμο ΕΔΩ (Δημήτριος Ανάγνου και StudioΣιμόπουλος)