ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟΣ ΠΑΤΡΙΑΡΧΗΣ ΒΑΡΘΟΛΟΜΑΙΟΣ: Στον Ιερό Ναό Ευαγγελισμού της Θεοτόκου στο Βαφεοχώρι του Βοσπόρου, τόπο καταγωγής του αοιδίμου Πατριάρχου Ιωακείμ Γ΄, τελέστηκε πανηγυρική Θεία Λειτουργία την Τρίτη, 25 Μαρτίου 2025, προεξάρχοντος του Οικουμενικού Πατριάρχη κ. Βαρθολομαίου.
Επιμέλεια – ΒΗΜΑ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ
Τον θείο λόγο κήρυξε ο Μέγας Ιεροκήρυξ κ. Πανάρετος, ενώ μεταξύ των εκκλησιαζομένων παρευρέθηκαν οι Μητροπολίτες Ικονίου κ. Θεόληπτος και Σελευκείας κ. Θεόδωρος, καθώς και Άρχοντες Οφφικιάλιοι της Μεγάλης του Χριστού Εκκλησίας, μαζί με πλήθος πιστών από την Κωνσταντινούπολη.
Η Παναγία και η Ρωμηοσύνη
Στην ομιλία του, ο Παναγιώτατος αναφέρθηκε στη σημασία της Υπεραγίας Θεοτόκου στη ζωή των Ορθοδόξων και ιδιαίτερα στην αφοσίωση των Ρωμιών της Πόλης προς αυτήν.
«Η Ρωμιοσύνη της Πόλης, της Θεοτοκούπολης, σέβεται βαθέως την Θεομήτορα. «Μη νομισθή», γράφει ο μακαριστός Ηγούμενος της Ιεράς Μονής Παναγίας Τατάρνης Ευρυτανίας π. Δοσίθεος Κανέλλος στην «Πολίτικη Ανθολογία» του, «ότι η τιμή της Θεοτόκου εν τη Πόλει περιορίζεται μόνον εις τους υπάρχοντας ναούς. Πάντες οι ναοί έχουσι τας ιεράς της Θεοτόκου Εικόνας, ας και ιδιαιτέρως τιμώσι πάντες οι Ρωμηοί και εις αυτάς προσεύχονται και εις αυτάς προσέρχονται κατά τας παρακλήσεις».
Όπως τόνισε ο Παναγιώτατος, δεν υπάρχει ρωμαίικο σπίτι χωρίς εικόνα της Θεοτόκου στο εικονοστάσι του, είτε αυτή είναι παλαιά, οικογενειακό κειμήλιο, είτε νεώτερη καλλιτεχνική δημιουργία.
Η Παναγία στο κέντρο της Ορθοδοξίας
Η Παναγία κατέχει πρωτεύουσα θέση στην πίστη των Ορθοδόξων Χριστιανών, καθώς θεωρείται «αιτία της των πάντων θεώσεως» και «γέφυρα μετάγουσα τους εκ γης προς ουρανόν». Οι ύμνοι της Εκκλησίας, και ιδιαίτερα ο Ακάθιστος Ύμνος, αποτυπώνουν τον ρόλο της Θεοτόκου στο σχέδιο της θείας οικονομίας.
Η τιμή προς την Παναγία συνδέεται άμεσα με την Ενανθρώπηση του Υιού και Λόγου του Θεού, όπως ανέφερε ο Παναγιώτατος:
«Στη Θεοτόκο εξεπληρώθησαν όλες «αι ρήσεις των Προφητών και τα αινίγματα» αναφορικώς προς τη Σάρκωση του Θεού Λόγου, η οποία είναι φανέρωσις του νοήματος της όλης δημιουργίας και του εν Χριστώ αιωνίου προορισμού του ανθρώπου».
Ο Πατριάρχης επικαλέστηκε τη θεολογική διδασκαλία του Αγίου Ιωάννου του Δαμασκηνού, ο οποίος τόνισε ότι ο τίτλος Θεοτόκος δόθηκε στην Παναγία όχι μόνο επειδή γέννησε τον Χριστό, αλλά και «διά την θέωσιν του ανθρωπίνου», αφού μέσω Αυτής άνοιξαν οι πύλες του Παραδείσου για τον άνθρωπο.
Η Γ΄ Οικουμενική Σύνοδος και η καθιέρωση του όρου «Θεοτόκος»
Ο Πατριάρχης υπενθύμισε ότι η χρήση του όρου Θεοτόκος για την Παναγία καθιερώθηκε στη Γ΄ Οικουμενική Σύνοδο, η οποία συνήλθε στην Έφεσο το 431 μ.Χ. Η Σύνοδος αυτή είχε καθοριστική σημασία, καθώς διακήρυξε την ενότητα της θείας και ανθρώπινης φύσης του Χριστού και καταδίκασε τη διδασκαλία του Νεστορίου, ο οποίος αρνούνταν να αποδώσει στην Παναγία τον τίτλο «Μητέρα του Θεού».
Ο Ευαγγελισμός και η ελευθερία του ανθρώπου
Στην ομιλία του, ο Παναγιώτατος έκανε ιδιαίτερη αναφορά στην εορτή του Ευαγγελισμού της Θεοτόκου, η οποία δεν αφορά μόνο το πρόσωπο της Παναγίας, αλλά σηματοδοτεί τη σωτηρία του ανθρωπίνου γένους.
«Ο Ευαγγελισμός», έλεγε ο μακαριστός Μητροπολίτης Χαλκηδόνος Μελίτων, «είναι η επέτειος των γενεθλίων της ανθρωπίνης ελευθερίας. Ευαγγελίζεται το πλέον χαρμόσυνον νέον που ηκούσθη ποτέ επί της γης: την παλιγγενεσίαν του ανθρωπίνου γένους».
Ο Παναγιώτατος ευχήθηκε σε όλους η Θεοτόκος να σκεπάζει με τη χάρη της τον λαό της Κωνσταντινουπόλεως και όλους τους Ορθοδόξους Χριστιανούς, δίνοντας δύναμη και ελπίδα στις δύσκολες εποχές που διανύουμε.
Φωτό: Νίκος Παπαχρήστου