Μητροπολίτης Βεροίας: Την Πέμπτη 13 Φεβρουαρίου το απόγευμα ο Μητροπολίτης Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμων στη σειρά των διαδικτυακών εκπομπών «Επισκοπικός Λόγος» ανέπτυξε το θέμα: «Μέγας Αθανάσιος: Ο ηρωικότερος των αγίων και ο αγιώτερος των ηρώων».
Πρόκειται για τη δεύτερη ομιλία της νέας χρονιάς με θέμα το «Σύμβολο της Πίστεως», καθώς φέτος συμπληρώνονται 1700 χρόνια από τη σύγκληση της Α´ Οικουμενικής Συνόδου.
Ο διαδικτυακός «Επισκοπικός Λόγος» μεταδίδεται κάθε Πέμπτη στις 7:00 μ.μ. στην ιστοσελίδα της Ιεράς Μητροπόλεως, στην αντίστοιχη σελίδα στο Facebook, στο κανάλι στο Youtube καθώς και στον ραδιοφωνικό σταθμό της Ιεράς Μητροπόλεως μας «Παύλειος Λόγος 90.2 FM».
Στη διαδικτυακή ομιλία του, ο Μητροπολίτης κ. Παντελεήμων, ανέφερε μεταξύ πολλών άλλων: Ένας από τους σημαντικότερους υπερασπιστές της ορθοδόξου πίστεως κατά την Α´ Οικουμενική Σύνοδο, που αγωνίσθηκε με θάρρος για να αποδείξει την πλάνη του Αρείου, ήταν ο άγιος Αθανάσιος. Xάριν των αγώνων του υπέρ της ορθοδόξου πίστεως αλλά και των πολλών αρετών και της αγιότητός του η Εκκλησία μας του έδωσε το προσωνύμιο «Μέγας».
Αν και όλοι γνωρίζουμε τον μεγάλο αυτό Άγιο της Εκκλησίας μας, πολλοί από εμάς ίσως δεν γνωρίζουν το έργο και τους αγώνες του για την Εκκλησία, καθώς και τις ταλαιπωρίες και τις εξορίες τις οποίες υπέμεινε και για τις οποίες θαυμάζεται, εγκωμιάζεται και επαινείται από πολλούς συγχρόνους του εκκλησιαστικούς συγγραφείς και πρωτίστως από τον άγιο Γρηγόριο τον Θεολόγο.
Στην Α´ αυτή Οικουμενική Σύνοδο, που συνεδρίασε το 325 στη Νίκαια της Βιθυνίας, συμμετείχε ο αρχιεπίσκοπος Αλεξανδρείας Αλέξανδρος, τον οποίο συνόδευε ο διάκονός του, ο άγιος Αθανάσιος, τον οποίον εκτιμούσε πολύ για τη φιλοσοφική και θεολογική του κατάρτιση, και μάλιστα «του χορού των διακόνων ηγούμενος», όπως γράφει ο εκκλησιαστικός ιστορικός Σωκράτης.
Στη διάρκεια των συζητήσεων ο Αθανάσιος αναδείχθηκε, χάρη στη μόρφωσή του και κυρίως χάρη τη θερμουργό πίστη του, ο πιο θαρραλέος προασπιστής της Ορθοδόξου πίστεως κατά της αιρέσεως και των κακοδοξιών του αντιχρίστου Αρείου. Ο Αθανάσιος ήταν εκείνος ο οποίος με τη θεολογική και φιλοσοφική του κατάρτιση εισήγαγε τον όρο «ομοούσιος» (τω Πατρί), από την ίδια δηλαδή ουσία με τον Πατέρα, για το δεύτερο πρόσωπο της Αγίας Τριάδος, τον Ιησού Χριστό, απορρίπτοντας τον όρο «ομοιούσιος» τον οποίο χρησιμοποιούσε ο Άρειος, δηλαδή όχι από την ίδια αλλά από όμοια με την ουσία του Θεού Πατρός.
Στη διδασκαλία αυτή του Αθανασίου βασίσθηκαν οι 318 θεοφόροι Πατέρες της Α´ Οικουμενικής Συνόδου και συνέταξαν τα πρώτα άρθρα του Συμβόλου της Πίστεως, που συμπληρώθηκε από τη Β´ Οικουμενική Σύνοδο, η οποία συνήλθε το 381 στην Κωνσταντινούπολη, και χρησιμοποιείται από την Εκκλησία μας μέχρι σήμερα.
Η συμβολή του νεαρού διακόνου της Εκκλησίας της Αλεξανδρείας στην Α´ Οικουμενική Σύνοδο και στη νίκη της ορθοδόξου πίστεως επί των κακοδοξιών του Αρείου, ανέδειξε τις ικανότητές του αλλά και την αγωνιστικότητα του, και τον έκανε ιδιαίτερα αγαπητό στους Ορθοδόξους, μισητό όμως στους Αρειανούς.
Στην Α´ αυτή Οικουμενική Σύνοδο, που συνεδρίασε το 325 στη Νίκαια της Βιθυνίας, συμμετείχε ο αρχιεπίσκοπος Αλεξανδρείας Αλέξανδρος, τον οποίο συνόδευε ο διάκονός του, ο άγιος Αθανάσιος, τον οποίον εκτιμούσε πολύ για τη φιλοσοφική και θεολογική του κατάρτιση, και μάλιστα «του χορού των διακόνων ηγούμενος», όπως γράφει ο εκκλησιαστικός ιστορικός Σωκράτης.
Στη διάρκεια των συζητήσεων ο Αθανάσιος αναδείχθηκε, χάρη στη μόρφωσή του και κυρίως χάρη τη θερμουργό πίστη του, ο πιο θαρραλέος προασπιστής της Ορθοδόξου πίστεως κατά της αιρέσεως και των κακοδοξιών του αντιχρίστου Αρείου. Ο Αθανάσιος ήταν εκείνος ο οποίος με τη θεολογική και φιλοσοφική του κατάρτιση εισήγαγε τον όρο «ομοούσιος» (τω Πατρί), από την ίδια δηλαδή ουσία με τον Πατέρα, για το δεύτερο πρόσωπο της Αγίας Τριάδος, τον Ιησού Χριστό, απορρίπτοντας τον όρο «ομοιούσιος» τον οποίο χρησιμοποιούσε ο Άρειος, δηλαδή όχι από την ίδια αλλά από όμοια με την ουσία του Θεού Πατρός.
Στη διδασκαλία αυτή του Αθανασίου βασίσθηκαν οι 318 θεοφόροι Πατέρες της Α´ Οικουμενικής Συνόδου και συνέταξαν τα πρώτα άρθρα του Συμβόλου της Πίστεως, που συμπληρώθηκε από τη Β´ Οικουμενική Σύνοδο, η οποία συνήλθε το 381 στην Κωνσταντινούπολη, και χρησιμοποιείται από την Εκκλησία μας μέχρι σήμερα.
Η συμβολή του νεαρού διακόνου της Εκκλησίας της Αλεξανδρείας στην Α´ Οικουμενική Σύνοδο και στη νίκη της ορθοδόξου πίστεως επί των κακοδοξιών του Αρείου, ανέδειξε τις ικανότητές του αλλά και την αγωνιστικότητα του, και τον έκανε ιδιαίτερα αγαπητό στους Ορθοδόξους, μισητό όμως στους Αρειανούς.